Løbebånd eller crossmaskinen?


ibroken
 Share

Recommended Posts

Hey,

Skal begynde at træne noget kondition. Til at starte med vil det kun være en gang om ugen.

Er ikke ude efter at tabe mig, men blot træne kondition - er virkelig ud af form.

Jeg er lidt i tvivl om jeg burde løbe på løbebåndet eller bruge den der cross-halløjsa, hvor man bruger hele kroppen - kender ikk navnet.

Jeg har nemlig hørt at crossmaskinen er bedre på flere punkter, hvoraf løbebåndet er mere risikabelt, når det kommer til knæet osv.

Hvilken er bedst? Og hvor lang tid burde jeg træne cardio Per træning, samt med hvilken hastighed?

Tak på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Et par ting:

Du kommer ikke i form af at løbe én gang om ugen! Så må du hellere løbe i kortere tid to-tre gange ugen. Hvor meget tid er du villig til at ofre?

Hvis det er lad os sige én time, så er 3x20 min LANGT bedre end 1x60 min.

Skal det være løbebånd eller cross-dimsen? Det betyder ikke det store, du vælger den du bedst kan lide MEN! Du skal sørge for at have en måde at kontrollere din puls på. Det er lidt hårdere, også mentalt, at løbe på løbebånd, så du skal altså arbejde mere effektivt eller i længere tid, hvis du vælger cross-dimsen. :bigsmile:

Det skal forståes sådan: Løber du 5 min. på en cross med en effekt af 20watt, så vil det fysisk være nemmere for dig, end at løbe 5 min. med en effekt af 20 watt på løbebånd. Det kaldes at nytteværdien af cross-dimsen er mindre end ved løb. :4thumbup:

Det med tiden er jo lidt svært at svare på.. Det kommer an på hvor meget du giver den.. Giver du fuld gas i 3x20 min om ugen, kan det give dig mere (langt mere :w00t: ), end hvis du bare dasker rundt i 2 timer på 30 % af din ydeevne. :dry: Men igen, det er et spørgsmål om temperament. Hvis du ikke kan lide at give den gas og svede rigtig meget, jamen så må du tage den mere med ro i lange træningsintervaller.. :sorry:

Håber det kan bruges :partytime2:

Vh.

Træningshjernen :superman:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun mulighed for at træne kondition én gang om ugen. Har skole ved siden af.

Jeg tror jeg vil holde mig til cross-dimsen.

Men skal jeg virkelig træne det i 60 min? Det er i forvejen så pisse kedeligt at træne kondition i bare 20 min.... Men er det nødvendigt, så vil jeg selvfølgelig gøre det. Fik bare at vide af min træningsvejleder, at jeg kun burde løbe/crosse i 20 min, hvor jeg giver den gas, da jeg ikke skal tabe fedt.

Link to comment
Share on other sites

Løbebånd og crosstrainere er jævnbyrdige til konditræning. Din nyttevirkning er højest ved løb, men det har ingen indflydelse på hvor hårdt det føles. Du vil typisk kunne træne i længere tid med en lidt højere puls på crosstraineren, da du dels kan dele belastningen ud over lidt flere muskler og at armenes involvering vil drive pulsen lidt højere op end samme indsats uden arme. Hvor meget træning der skal til for at forbedre kondien er ikke nemt at sige præcist. Det afhænger bl.a. af hvor hårdt du træner hver gang og hvor lang tid. Derudover har det en del at sige hvor god din form er som udgangspunkt. Vil dog mene at alt andet lige vil du få bedst effekt af ´mere end 1 pas om ugen. Du kunne evt lægge 20min ind i forbindelse med styrketræningen nogle gange hver uge og så tage en enkelt ugentlig konditræning hvor du giver den virkelig gas.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun mulighed for at træne kondition én gang om ugen. Har skole ved siden af.

Jeg tror jeg vil holde mig til cross-dimsen.

Men skal jeg virkelig træne det i 60 min? Det er i forvejen så pisse kedeligt at træne kondition i bare 20 min.... Men er det nødvendigt, så vil jeg selvfølgelig gøre det. Fik bare at vide af min træningsvejleder, at jeg kun burde løbe/crosse i 20 min, hvor jeg giver den gas, da jeg ikke skal tabe fedt.

Du må have RIGTIG meget at lave i skolen :bigsmile:

Nu ved jeg ikke hvilket skolestep du er på, om det er folkeren, gym eller uni, men jeg kan fortælle dig, at da jeg gik i gym (helt normalt 3-årigt gym) havde jeg 16 timers badmintontræning ved siden af, så lur mig, om du ikke godt kan klemme 2x20 min ud af din hverdag.. :walking:

Det er ikke for at være rigtig pessimist, eller negativt indstillet.. MEN! Træner du kun en gang om ugen, med fokus på at komme i god kondition, så kan du lige så godt lade være.. Det vil have absolut minimal effekt! :sorry:

Og det er ikke engang min subjektive holdning, det er bare fysiologi.. Siger superkompensation dig noget? Det handler om, at du bliver nødt til at træne regelmæssigt, for at nedbryde dine muskler (i dit tilfælde hjerte og lunge-funktioner) for, at de ved restitution kan kompensere for nedbrydningen ved, at opbygge sig selv til et højere niveau end det de var på første gang du trænede..

Træner du en gang om ugen vil effekten af din træning mildt sagt være til at overse.. Så spar pengene til træningscentret og brug dem på noget andet.. :4pizza::4pizza:

Vh.

Træningshjernen :superman:

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene. Ved godt effekten er minimal ved blot én omgang konditionstræning om ugen, men det var mere for at "starte" stille og roligt. Men det lyder vist som om man bare skal give den gas fra start af.

Hvad med 20min på crossmaskinen lørdag og søndag, og derefter endnu en 20min om mandagen blot med mere fart på?

Link to comment
Share on other sites

Du kan starte stille og roligt med at tage lørdag og mandag :smile:

Bliver du så hug på det at du ikke kan lade være, så kan du snuppe søndag med..

Optimalt, for din situation, skulle du træne lørdag og onsdag eller mandag og fredag søndag torsdag.. Du forstår rytmen :4thumbup:

Men lørdag og mandag lyder som en rigtig god idé.. :cool:

Giv den så GASSSSSSSSSS :w00t:

Vh. Træningshjernen :superman:

Link to comment
Share on other sites

Super, det vil jeg starte med fra i morgen af.

One last question: når jeg nu begynder med kondition om lørdagen og jeg i forvejen har min skulderdag den dag, skal jeg så indtage min after-workout shake efter skuldertræningen eller efter hele træningen - altså efter kondition?

Der plejer jo at være den der "window of bla bla" efter træningen...

Edited by ibroken
Link to comment
Share on other sites

jeg ville tage den efter hele træningen. Konditionstræning med en protein shake i maven er ikke altid det bedste ;) evt. ta lidt under styrketræningen og resten efter træningen.

Enig.. EFTER hele træningen!! Ikke noget med i starten af vinduet.. Desuden holder du det åbent når du går direkte fra skulder til kondi, så det er ikke noget problem :4thumbup:

Vh.

Træningshjernen :superman:

Link to comment
Share on other sites

Alrighty, tager den efter hele træningen.

Tak for hjælpen, folks ;)

Edit: ang shaken efter træning... Hvis jeg tager Shake efter træning (proteinpulver, kulhydrater, kreatin og l-glutamin), skal jeg så skynde mig hjem og æde aftensmad eller må jeg godt vente en time med det? Shaken mætter jo lidt...

Edited by ibroken
Link to comment
Share on other sites

Du kan godt vente med maden.

Ideen med en shake er at give kroppen de proteiner og kulhydrater den har brug for for at begynde at genopbygge det man lige har nedbrudt. Så det er erstatning for det mad man i den perfekte verden havde klar lige når man var færdig med træning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg vil foreslå løbebåndet, da jeg mener det vil give dig den bedste form. Jeg har selv anskaffet mig et løbebånd [Reklamelink slettet] da jeg som regel ikke har tiden til at træne i motioncenteret eller løbe udenfor.Derudover skal du også løbe mere end 1 gang om ugen for at komme i form, jeg vil mene mindst 3 gange for at få det mest ud af dine løb og sikre dig den bedste form.

Håber det var til en hjælp.

Edited by Morten Z
Reklamelink slettet
Link to comment
Share on other sites

Morten Palsen, du har i flere tråde varmt anbefalet at købe løbebånd fra det firma, du arbejder for. Du skal nok være opmærksom på, at Motion Online ikke er en markedsføringsplatform. Ikke fordi jeg gider - eller har ambitioner om - at være politibetjent, men det udhulder ideen med siden, hvis folk begynder at sælge alt muligt uden at der er rene linjer :happy:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share