Væksthormon


The-Pimp
 Share

Recommended Posts

Please læs hele indlægget igennem inden i dømmer mig.

Hej,

Jeg er fuldstændig imod alle former for doping og jeg tænker meget på hvad jeg tager indenbords. Det skal være sundt.

Jeg er dog i den situation at jeg er udvokset nu ( 18 år), jeg har et par ting der irriterer mig ved min krop. Mit ene ben er klart længere end det andet, min ene arm er også en lille smule længere - det er begge ting der fra andres vedkommende ikke vil virke synligt, men det irriterer mig i dagligdagen. Derudover har jeg også altid haft en drøm om at være højere. er dette ting væksthormon ville kunne hjælpe på? og ville det være forsvarligt.

Jeg har undersøgt det lidt nærmere, men jeg synes det er svært at finde pålidelige kilder. Der står det ikke hjælper på muskelopbygning til raske mennesker - hvilket jeg formoder at jeg er? og det er helt fint, synes personligt det er sjovere at se hvor langt jeg selv kan komme uden 'snyd'.

Så ville høre jeres mening og eventuelt erfaringer.

det er ikke noget jeg indtil videre har overvejet særlig seriøst, men havde det kort i tankerne og jeg er nu opsat på at blive klogere på det.

Det skal UNDERSTREGES at jeg aldrig kunne finde på andre former for stoffer/doping/kald-det-hvad-i-vil, men jeg har som sagt de her problemer - føler jeg selv.

på forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

når først højdevæksten er afsluttet er det meget tvivlsomt om væksthormon vil kunne give nogen vækst og endnu mere usandsynligt at det ville kunne hjælpe på dine skævheder.

Derudover er der stort set altid temmeligt stor forskel på hvad der objekltivt set er et problem og hvad man selv synes er et problem...

Link to comment
Share on other sites

tak for svarene...

Er der nogle der kender til bivirkninger man burde tage højde for? altså når jeg skal lave min pros and cons liste, hvad skal så dukke op under dårlige sider?

For det første har incoqnito lige skrevet at det ikke vil hjælpe dig med dit 'problem'.

Du bør overhovedet ikke spilde din tid og energi på at gruble over ting du alligevel ikke kan ændre.

Jeg tvivler på du reelt set vil få det bedre med dig selv hvis du begynder.

Hvis du har lavt selvværd er der en del andet du bør fokusere på.

Desuden, så længe det ikke er lægeordineret, er det ulovligt. Købt af en kriminel.

:smile:

Hvad er din 'pros' liste?

Link to comment
Share on other sites

For det første har incoqnito lige skrevet at det ikke vil hjælpe dig med dit 'problem'.

Du bør overhovedet ikke spilde din tid og energi på at gruble over ting du alligevel ikke kan ændre.

Jeg tvivler på du reelt set vil få det bedre med dig selv hvis du begynder.

Hvis du har lavt selvværd er der en del andet du bør fokusere på.

Desuden, så længe det ikke er lægeordineret, er det ulovligt. Købt af en kriminel.

:smile:

Hvad er din 'pros' liste?

Du har utrolig ret..

Det med selvværden er ikke noget problem.

Men ja altså (før jeg så jeres svar):

øget højde

mulighed for lige lange ben

sidegevinster;

mindsket fedtprocent, muligvis større styrke, spændende (også under "cons")

Men ja, det er jo mest de to første ting.. hvilket også er ting der virkelig ville være fantastisk(!)

Link to comment
Share on other sites

Du har utrolig ret..

Det med selvværden er ikke noget problem.

Men ja altså (før jeg så jeres svar):

øget højde

mulighed for lige lange ben

sidegevinster;

mindsket fedtprocent, muligvis større styrke, spændende (også under "cons")

Men ja, det er jo mest de to første ting.. hvilket også er ting der virkelig ville være fantastisk(!)

Hvis det med selvværdet ikke er et problem, hvorfor i alverden tuder du så over din højde (hvor høj er du?) og at du er asymetrisk? Hvis man tuder over sådan noget, bunder det i lavt selvværd.

Desuden har incoqnito (nu skriver jeg det igen) skrevet at væksthormon ikke vil hjælpe dig med dine "problemer".

Hey forresten

incoqnito skrev at du ikke vil blive højere af at tage væksthormon hvis ud er udvokset.

Han skrev også at det ikke vil udrette dine skævheder.

Hey hov!

Lige ovenover skrev incoqnito at væksthormon ikke ville hjælpe på dine problemer.

Link to comment
Share on other sites

Dine problemer er næppe relatret til lave niveauer af væksthormon. Der er muligt at du kan vokse nogle få mm eller cm hvis du indtager ret store mængder væksthormon, da det er muligt at vækszonerne i dine knogler endnu ikke er helt tillukkede. Dette er dog ikke videre sansynligt hvis du ikke vokser nævneværdigt længere. Højre-venstre asymmetrier kan væksthormon ikke hjælpe på, da dette ikke skyldes væksthormon, eller noget der er underlagt væksthormon. Den fedtforbrændende effekt af væksthormon er næppe noget du mærker til og det har ingen effekt på dine muskelfibre. Dit bindevæv vil derimod reagere på væksthormon så hud, sener, brusk og lign. vil vokse af det, hvis du tar store nok mængder i lang nok tid. Alt i alt ikke noget som noget raskt menneske burde overveje.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

det er forkert

Hvordan kan et så vagt udsagn være direkte forkert?

Er klar over at væksthormon har en fedtforbrænden effekt men mig bekendt er den ikke så stor at raske mennesker vil mærke den medmindre vi taler om voldsomt høje doser! Har selv deltaget i forsøg med væksthormon og fik her 10-15 enheder dagligt i 14 dage. Dette resulterede i en 4 ganges forøgning af mit plasma niveau af IGF-1. Der var absolut ingen mærkbar effekt af denne dosis på noget overhovedet. Fik dog at vide at der kunne måles en øget proteinsyntese i mit bindevæv. Vil antage at den fedforbrændende effekt af væksthormon er så beskeden at vi skal op på endnu højere doser end jeg fik og beskæftige os med en noget længere tidsramme! Har ladet mig fortælle at bodubuildere der bruger vækst til diæt, gerne benytter sig af det dobbelte af hvad jeg fik. Alt i alt et ikke særligt effektivt præparat til dette formål!

Edited by AndreasH
Link to comment
Share on other sites

@ MamboMads - du sgu lidt en kegle.

@ AndreasH - tak for svaret, har du nogle kilder?

Du kan låne bøger om endokrinologi på det kongelige. Der er sikkert også publiseret noget på pubmed. Væksthormon er et kortlivet peptidhormon der udskilles fra hypofysen i hjernen. Effekten af væksthormon er bl.a. at få leveren til at udskille IGF-1, der så påvirker væv rundt omkring. De effekter man tilskriver væksthormon er oftest medierede af IGF-1. I sagens natur kan centralt udskillede faktorer ikke være den direkte årsag til højre-venstre asymmetrier, da de vil blive ligeligt fordelt i kroppen. De typer af dværgvækst, som ses her i landet skyldes helder ikke mangel på væksthormon, men en perifær defekt der gør at visse vævstyper ikke reagerer på det. En typisk forklaring på asymmetrier er vækstforstyrrelser i specifikke perioder af ens udvikling. Ens proportioner bliver grundlagt tidligt i livet og er ikke specielt påvirkelige derefter. Det er i øvrigt helder ikke forskelle i niveauet af væksthormon der er den primære forklaring på på højdeforskellen mellem mennesker! Mennesker helt uden væksthormon bliver dog til dværge og mennesker der overproduserer væksthormon bliver dog til kæmper, såfremt de gør det i deres vækstår. Men almindelige raske mennesker af forskellig højde, kan ikke forklares af forskelle i væksthormon. Det samme er i øvrigt tilfældet med testosteron og muskelstørrelse.

Har interesseret mig en del for div. hormoner i min ungdom og har læst pæne mængder af litteratur om emnet! Håber at mit indlæg belyser dette, ellers ret komplekse, emne på en for dig brugbar måde.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan et så vagt udsagn være direkte forkert?

Er klar over at væksthormon har en fedtforbrænden effekt men mig bekendt er den ikke så stor at raske mennesker vil mærke den medmindre vi taler om voldsomt høje doser! Har selv deltaget i forsøg med væksthormon og fik her 10-15 enheder dagligt i 14 dage. Dette resulterede i en 4 ganges forøgning af mit plasma niveau af IGF-1. Der var absolut ingen mærkbar effekt af denne dosis på noget overhovedet. Fik dog at vide at der kunne måles en øget proteinsyntese i mit bindevæv. Vil antage at den fedforbrændende effekt af væksthormon er så beskeden at vi skal op på endnu højere doser end jeg fik og beskæftige os med en noget længere tidsramme! Har ladet mig fortælle at bodubuildere der bruger vækst til diæt, gerne benytter sig af det dobbelte af hvad jeg fik. Alt i alt et ikke særligt effektivt præparat til dette formål!

jeg havde lidt travlt, så det var derfor det blev lidt kort.

Nej, personen ville ikke "mærke" noget fedttab (så på den måde har du vel ret, men jeg tvivler på at det var så bogstaveligt du mente det), men det (fedt) ville alligevel være den objektive fysiologiske parameter der ville blive påvirket mest. Under fysiologiske omstændigheder er hGH's primære funktion at stimulere lipolysen (sammen med catecholaminer) og det primære objektive symptom i folk der har GH deficiens også fedme, ikke ledsmerter, seneproblemer eller muskelatrofi.

at du ikke har kunnet se eller mærke noget fedttab har sikkert været relateret til at det også giver lidt ødem, hvilket kan give et lidt fladere look, hvilket måske har opvejet den visuelle effekt af det fedttab der har kunnet finde sted indenfor det tidsrum du angiver. Med den dosering du angiver der, ville det normalt føre til fedttab, så meget kan jeg ihvertfald sige dig.

Link to comment
Share on other sites

jeg havde lidt travlt, så det var derfor det blev lidt kort.

Nej, personen ville ikke "mærke" noget fedttab (så på den måde har du vel ret, men jeg tvivler på at det var så bogstaveligt du mente det), men det (fedt) ville alligevel være den objektive fysiologiske parameter der ville blive påvirket mest. Under fysiologiske omstændigheder er hGH's primære funktion at stimulere lipolysen (sammen med catecholaminer) og det primære objektive symptom i folk der har GH deficiens også fedme, ikke ledsmerter, seneproblemer eller muskelatrofi.

at du ikke har kunnet se eller mærke noget fedttab har sikkert været relateret til at det også giver lidt ødem, hvilket kan give et lidt fladere look, hvilket måske har opvejet den visuelle effekt af det fedttab der har kunnet finde sted indenfor det tidsrum du angiver. Med den dosering du angiver der, ville det normalt føre til fedttab, så meget kan jeg ihvertfald sige dig.

Det er jo fint at du ved jeg mener og tager højde for det i stedet for hvad jeg rent faktisk skriver :innocent:

Lad os få lidt tal på bordet! Hvor meget fedt vil man miste ved 14 dages forbrug af 12 enheder dagligt? Var i øvrigt ca 25 år gammel og 88kg tung med en fedtprocent på ca 12-13 (mit bedste estimat). Din personlige mening er lidt uden betydning da du næppe er noget orakel! Men du kan jo evt finde en publikation der undersøger det direkte! Finder du ikke nogen publikation, der opfylder disse få kriterier, synes jeg vi skal droppe den her med det samme, da vores akedemiske uenigheder sikkert kan diskuteres til døde :bigsmile:

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Det er jo fint at du ved jeg mener og tager højde for det i stedet for hvad jeg rent faktisk skriver :innocent:

Lad os få lidt tal på bordet! Hvor meget fedt vil man miste ved 14 dages forbrug af 12 enheder dagligt? Var i øvrigt ca 25 år gammel og 88kg tung med en fedtprocent på ca 12-13 (mit bedste estimat). Din personlige mening er lidt uden betydning da du næppe er noget orakel! Men du kan jo evt finde en publikation der undersøger det direkte! Finder du ikke nogen publikation, der opfylder disse få kriterier, synes jeg vi skal droppe den her med det samme, da vores akedemiske uenigheder sikkert kan diskuteres til døde :bigsmile:

Mvh Andreas

Ved du overhovedet hvem Incognito er...nu hvor vi snakker biokemi?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan et så vagt udsagn være direkte forkert?

Er klar over at væksthormon har en fedtforbrænden effekt men mig bekendt er den ikke så stor at raske mennesker vil mærke den medmindre vi taler om voldsomt høje doser! Har selv deltaget i forsøg med væksthormon og fik her 10-15 enheder dagligt i 14 dage. Dette resulterede i en 4 ganges forøgning af mit plasma niveau af IGF-1. Der var absolut ingen mærkbar effekt af denne dosis på noget overhovedet. Fik dog at vide at der kunne måles en øget proteinsyntese i mit bindevæv. Vil antage at den fedforbrændende effekt af væksthormon er så beskeden at vi skal op på endnu højere doser end jeg fik og beskæftige os med en noget længere tidsramme! Har ladet mig fortælle at bodubuildere der bruger vækst til diæt, gerne benytter sig af det dobbelte af hvad jeg fik. Alt i alt et ikke særligt effektivt præparat til dette formål!

Jeg kender mange som har rigtig gode resultater med 2-4 IU om dagen, dog er dette naturligvis over en længere periode end 14 dage.

Link to comment
Share on other sites

Ved du overhovedet hvem Incognito er...nu hvor vi snakker biokemi?

Det er uden betydning hvem han er da han arbejder i forklædning! Af vore tidligere sammenstød formoder jeg at han er kandidat i idræt, men kan ikke se hvad det har med sagen at gøre!

Lavede i øvrigt selv en hurtig søgning på "Growth hormone healthy males lipolytic" og af de 13 studier der dukkede op var der kun 1 der opfyldte mine kriterier (dvs unge raske mænd og dosis der kunne sammenlignes osv!

http://www.ncbi.nlm.nih.gov.ep.fjernadgang.kb.dk/pubmed/7684551

Effect of growth hormone treatment on hormonal parameters, body composition and strength in athletes.

Deyssig R, Frisch H, Blum WF, Waldhör T.

Department of Paediatrics, University of Vienna, Austria.

Abstract

The effect of recombinant GH on strength, body composition and endocrine parameters in power athletes was investigated in a controlled study. Twenty-two healthy, non-obese males (age 23.4 +/- 0.5 years; ideal body weight 122 +/- 3.1%, body fat 10.1 +/- 1.0%; mean +/- SEM) were included. Probands were assigned in a double-blind manner to either GH treatment (0.09U (kg BW)-1 day-1 sc) or placebo for a period of six weeks. To exclude concurrent treatment with androgenic-anabolic steroids urine specimens were tested at regular intervals for these substances. Serum was assayed for GH, IGF-I, IGF-binding proteins, insulin and thyroxine before the onset of the study and at two-weekly intervals thereafter. Maximal voluntary strength of the biceps and quadriceps muscles was measured on a strength training apparatus. Fat mass and lean body mass were derived from measurements of skinfolds at ten sites with a caliper. For final evaluation only data of those 8 and 10 subjects in the two groups who completed the study were analyzed. GH, IGF-I and IGF-binding protein were in the normal range before therapy and increased significantly in the GH-treated group. Fasting insulin concentrations increased insignificantly and thyroxine levels decreased significantly in the GH-treated probands. There was no effect of GH treatment on maximal strength during concentric contraction of the biceps and quadriceps muscles. Body weight and body fat were not changed significantly during treatment. We conclude that the anabolic, lipolytic effect of GH therapy in adults depends on the degree of fat mass and GH deficiency.(ABSTRACT TRUNCATED AT 250 WORDS)

PMID: 7684551 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Forsøget kan sammenlignes med det jeg deltog i da dosen næsten er den samme og her foregik det over 6 uger og ikke over 2. Udfra abstraktet fremgår det at den evt. fedtfindskende effekt var for lille til at kunne måles (eller ikke signifikant). Da det er vanskeligt at lave pålidelige målinger af fedtprocenter betyder dette ikke at der ikke er nogen effekt, blot er effekten ikke så stor at den kan måles!

Dette ændrer alt i alt ikke ved min opfattelse om effekten af væksthormon og fedtforbrænding og jeg står derved fast på mit oprindelige postulat og min dertilhørende uenighed med den forklædte idrætskandidat!

En forsigtig forklaring kunne være at den lipolytiske effekt ikke er så stor sammenholdt med de andre ting der påvirker fedtmetabolismen og at der tilsyneladende sker en øgning af ens fasteinsulin niveau, der alt andet lige vil have den modsatte effekt!

Mvh Andreas

Edited by AndreasH
Link to comment
Share on other sites

Jeg kender mange som har rigtig gode resultater med 2-4 IU om dagen, dog er dette naturligvis over en længere periode end 14 dage.

Dette er vist hvad der kaldes "broscience" :bigsmile: Hvilket i øvrigt helder ikke er noget som jeg godtager. De mennesker jeg kender der har brugt vækst har typisk også brugt div. andre ting samtidigt! De er i øvrigt ikke alle sammen lige realistiske i deres vurderinger af egen fedtprocent! Forsøget jeg lige spyttede ud omhandler i øvrigt doser omkring 10 IU dagligt i 6 uger.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Det er jo fint at du ved jeg mener og tager højde for det i stedet for hvad jeg rent faktisk skriver :innocent:

Lad os få lidt tal på bordet! Hvor meget fedt vil man miste ved 14 dages forbrug af 12 enheder dagligt? Var i øvrigt ca 25 år gammel og 88kg tung med en fedtprocent på ca 12-13 (mit bedste estimat). Din personlige mening er lidt uden betydning da du næppe er noget orakel! Men du kan jo evt finde en publikation der undersøger det direkte! Finder du ikke nogen publikation, der opfylder disse få kriterier, synes jeg vi skal droppe den her med det samme, da vores akedemiske uenigheder sikkert kan diskuteres til døde :bigsmile:

Mvh Andreas

ah come on, kaptajn. Du vil altså påstå at du i ramme alvor talte om at personen ville kunne "mærke" om han/hun tabte fedt, fordi du ikke kun "mærke" noget i et forsøg på 14 dage - i helt bogstavelig forstand? Er det ikke at forsøge at flække kussehår over noget det ikke er værd at flække kussehår over?

Jeg har absolut ikke påstået at jeg er noget orakel, og jeg skal da beklage at min første besked var lidt kort, men det er der nu ingen grund til at få så meget grus i kussen over. Jeg opponerede imod humlen i din besked, nemlig at du afskrev effekten på lipolyse på trods at af det er alment ment/kendt og i øvrigt lærebogsmateriale at den primære effekt af væksthormon i voksne individer sandsynligvis er at regulere lipolysen - ikke dermed sagt at det ikke influerer på bindevævsproteinsyntese, laktat stofskifte og whatnot.

Igen med reference til hvilken fænotype GH deficiente fremstiller, nemlig en hvor det mest slående symptom er central fedme, energiforladthed, svag muskelatrofi, men ellers ikke problemer relateret til sener, brusk, bindevæv iøvrigt (generelt). Iøvrigt tyder alle de tilgængelige studier på området på at der ikke er en væsentlig præstationsfremmende effekt af hGH alene, samt at den anabolske effekt det måtte have, primært vedrører (ikke-muskel) bindevæv.

At jeg sandsynligvis ikke ville være i stand til at finde et forsøg der beskriver præcis det setup du var udsat for, gør jo ikke almindelig lærebogsviden usand..

Link to comment
Share on other sites

Dette er vist hvad der kaldes "broscience" :bigsmile:

Nej det er det ikke.

Hvilket i øvrigt helder ikke er noget som jeg godtager. De mennesker jeg kender der har brugt vækst har typisk også brugt div. andre ting samtidigt! De er i øvrigt ikke alle sammen lige realistiske i deres vurderinger af egen fedtprocent! Forsøget jeg lige spyttede ud omhandler i øvrigt doser omkring 10 IU dagligt i 6 uger.

Mvh Andreas

Jeg kender nogen som ikke rører andet end vækst (både kvinder og mænd), og man behøver ikke en fedtprocent måling for at se man bliver mere lean. 6 uger er heller ikke specielt længe i sammenligning med 2-4 IU i 6 måneder eller over.

Link to comment
Share on other sites

ah come on, kaptajn. Du vil altså påstå at du i ramme alvor talte om at personen ville kunne "mærke" om han/hun tabte fedt, fordi du ikke kun "mærke" noget i et forsøg på 14 dage - i helt bogstavelig forstand? Er det ikke at forsøge at flække kussehår over noget det ikke er værd at flække kussehår over?

Jeg har absolut ikke påstået at jeg er noget orakel, og jeg skal da beklage at min første besked var lidt kort, men det er der nu ingen grund til at få så meget grus i kussen over. Jeg opponerede imod humlen i din besked, nemlig at du afskrev effekten på lipolyse på trods at af det er alment ment/kendt og i øvrigt lærebogsmateriale at den primære effekt af væksthormon i voksne individer sandsynligvis er at regulere lipolysen - ikke dermed sagt at det ikke influerer på bindevævsproteinsyntese, laktat stofskifte og whatnot.

Igen med reference til hvilken fænotype GH deficiente fremstiller, nemlig en hvor det mest slående symptom er central fedme, energiforladthed, svag muskelatrofi, men ellers ikke problemer relateret til sener, brusk, bindevæv iøvrigt (generelt). Iøvrigt tyder alle de tilgængelige studier på området på at der ikke er en væsentlig præstationsfremmende effekt af hGH alene, samt at den anabolske effekt det måtte have, primært vedrører (ikke-muskel) bindevæv.

At jeg sandsynligvis ikke ville være i stand til at finde et forsøg der beskriver præcis det setup du var udsat for, gør jo ikke almindelig lærebogsviden usand..

Du tolker stadig i mine udsagn! Jeg siger ikke at lærebogsudsagn er usande, blot at din tolkning deraf er i modstrid med min! Som jeg hele tiden har sagt i denne tråd, er jeg åben for at GH har en fedtforbrændende effekt, men, som jeg nu siger for jeg ved ikke mangende gang, det er næppe noget, der værd at bemærke ved unge raske individer! En ting er at mangel leder til øget fedme, noget helt andet at overskud skulle forårsage det modsatte! Hvilket mig bekendt er det vi flueknepper over lige nu.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

(de forrige indlæg kom mens jeg skrev dette)

hej andreasH

Jeg har ikke helt overblik over hvorfor det er så væsentligt hvad du lige oplevede under dit forsøg... Den unge mand der startede tråden havde nok ikke tænkt sig kun at bruge rhGH i 2 uger.

Og med hensyn til den artikel du har fundet vil jeg sige at det altid er begrænset hvor stort fedttab man kan forvente i individer der starter med en fedtprocent på 10 (som de iøvrigt selv kommenterer på i artiklen). Derudover vil den væskeretention som hGH giver, rode med fedtfolds målinger (som man brugte i det aktuelle studie), så der er nogle ret relevante forbehold. Og så skal du huske på at "absence of evidence ikke er evidence of absence".

Når du nu er på pubmed alligevel skulle du tage at læse nogle af de reviews der er lavet om de metabolske effekter af hGH, da de nok vil give et mere komplet billede af historien end enkelte studier med væsentlige flaws. Alternativt lærebøger i fysiologi eller farmakologi...

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Det er uden betydning hvem han er da han arbejder i forklædning! Af vore tidligere sammenstød formoder jeg at han er kandidat i idræt, men kan ikke se hvad det har med sagen at gøre!

Kandidat i idræt? Seriøst, find nu lige ud af hvad incognito arbejder med og hvad han har af uddannelse før du fortsætter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share