ABCDE kuren som 14 årig


AndPede
 Share

Recommended Posts

Hey allesammen....

Har tænkt mig at starte på den såkaldte ''ABCDE'' kur, da den synes at være meget fornuftig.

Den går ud på at man i 12 dage ligger i overskud, og herefter 12 dage i underskud.

Men i underskuds-perioden skal jeg indtage 1040 kcal (vægt i kg x 16), er det ''sundt'' når jeg er 14 år?

På forhånd tak,

Andreas :)

Link to comment
Share on other sites

Det virker fjollet at du i en alder af 14 år skal på kur. Hvad med at dyrke noget motion og spise fornuftigt?

Synes jeg egentlig også, men så vidt jeg kan se, er det den hurtigste måde at få større muskler på. Og det med at tabe fedt, er pga. jeg har begyndende man-boobs, og lidt for meget fedt på maven.

Har du et bedre forslag? :)

Link to comment
Share on other sites

Halløj Mester.

Initiativ og engagement er en god bund for et træningsprogram, jeg udførte noget lignende i din alder hvor jeg "sultede" mig selv i flere måneder for at tabe 20 kg, men gør kun dette hvis du ikke føler der er andre muligheder! Du befinder dig i en utrolig vigtig vækst periode af dit liv.

Jeg vil råde dig som Salt, at spise fornuftigt er den mest effektive måde at tabe sig på, derefter et godt trænings program.

Held og lykke

NMV

Link to comment
Share on other sites

Halløj Mester.

Initiativ og engagement er en god bund for et træningsprogram, jeg udførte noget lignende i din alder hvor jeg "sultede" mig selv i flere måneder for at tabe 20 kg, men gør kun dette hvis du ikke føler der er andre muligheder! Du befinder dig i en utrolig vigtig vækst periode af dit liv.

Jeg vil råde dig som Salt, at spise fornuftigt er den mest effektive måde at tabe sig på, derefter et godt trænings program.

Held og lykke

NMV

Hey, vil mene at mit trænings program er godt, men kan selvfølgelig tage fejl:

Træning 1:

Bryst:

Flyers 4x10

Bænkpres 4x10

Pullover 4x10

Triceps:

Lying Tricep Extension 4x10

Kickbaks 4x10

Mave:

Ligger og løfter ben i vejret 4x10

Mavebøjning op ad bænk 4x10

Mavebøjning op ad væg skråt 4x10

Træning 2:

Ben:

Ben curl (Lår) 4x10

Calf Raise (Læg) 4x10

Ryg og skulder:

Dumbell Bent Over Row 4x10

Laterals 4x10

Militær Pres 4x10

Chin-up 4x10

Biceps:

Dumbell Curl 4x10

Alle øvelser med så mange kg jeg kan.

Ville kuren havde noget negativ effekt på min vækst?

Link to comment
Share on other sites

Hey, vil mene at mit trænings program er godt, men kan selvfølgelig tage fejl:

Træning 1:

Bryst:

Flyers 4x10

Bænkpres 4x10

Pullover 4x10

Triceps:

Lying Tricep Extension 4x10

Kickbaks 4x10

Mave:

Ligger og løfter ben i vejret 4x10

Mavebøjning op ad bænk 4x10

Mavebøjning op ad væg skråt 4x10

Træning 2:

Ben:

Ben curl (Lår) 4x10

Calf Raise (Læg) 4x10

Ryg og skulder:

Dumbell Bent Over Row 4x10

Laterals 4x10

Militær Pres 4x10

Chin-up 4x10

Biceps:

Dumbell Curl 4x10

Alle øvelser med så mange kg jeg kan.

Ville kuren havde noget negativ effekt på min vækst?

Det program du har her giver i mit hovede ingen mening i din alder og jeg går ud fra din lille styrketræningsbaggrund.

Prøv i stedet at holde dig til det helt simple og kør fullbody 3 gange om ugen med følgende program:

Bænkpres 3-4*10

Pullups 3-4*10/max reps

Squat 3-4*10

Military press/dips 3-4*10

Bent over Rows 3-4*10

Dødløft 3-4*10

Kørt ordentligt kan det gennemføres på 1 times tid eller hurtigere og du vil få meget mere ud af det end en masse isolationsøvelser.

Med hensyn til kuren så er den ikke tiltænkt som en slankekur og slet ikke som en kur man bruger til at starte med når man skal til at styrketræne. Den er tiltænkt folk der har trænet i en del tid og så ikke rigtigt synes at der sker noget vækst mæssigt. Dertil mener jeg ikke at have hørt om nogle større studier med denne "kur" i og vil derfor ikke stole fuldt og fast på det som der er skrevet om den rundt omkring.

Link to comment
Share on other sites

Du er ung og du er vild og du skal fyre den af!

Du må gerne spise slik og drikke sodavand. Livet er simpelthen for kedeligt, hvis man græder over spiste tomme kulhydrater. Livet er ligeledes for kort til af følge fjollede sensationsdiæter, der er moderne fordi Lene Hansson prædieker syre/base-kost.

Man bør efter min mening, som begynder og hobbymotionist holde det helt simpelt. Lige som når du lærer tabelrækken i skolen, så lær hvad ting/mad indeholder af energi. Der er intet fanatisk ved at kigge på varedeklerationer og afmåle sin mad (ikke nødvendigvis med en vægt). Det almindelige leverpostejsfarvede blegfede dansker kan ikke forstå, at det kræver en smule indsats, at holde en nogenlunde fedtprocent.

Det handler om at holde en sund madkultur. Og nu da du kun er 14 år gammel og en smule overvægtig, så er det den sociale arv der spiller ind. Sig til dine forældre: "jeg er træt af at være tyk, kan vi ikke spise sundere". Dine forældre har ansvaret for dig.

Træningsprogram. Jeg vil prøve med et lidt alternativt træningsprogram.

Weighted pushups 5 x 8-12

Bulgarian split squats 5 x 8-12

Hyperextensions 5 x 12

Pullups 5 x max

One arm db rows: 5 x 8-12

Stående db presses

Leg curls 5 x 8-12

Rækkefølgen bestemmer du og de første 2 sæt bruges som opvarming. Der er derfor reelt kun 3 worksets. De dage hvor du ikke styrketræner, der bør du dyrke noget sport af en art.

Edited by salt
Link to comment
Share on other sites

Okay, jeg har fundet et andet program, som ser således ud;

Squat (Mandag + Fredag) 5x5

Dødløft (Onsdag) 5x5

Bænkpres 4x8

Bent-Over Barbell Row 4x8

Militær Pres 4x8

Chinups 4x8

Dips 3x12

Barbell Curl 3x12

Har droppet ABCDE kuren, og har i stedet tænkt mig at ligge 350 kcal i underskud, og indtage 2 g protein pr. kg.

Lyder det fornuftigt? :)

Link to comment
Share on other sites

Har droppet ABCDE kuren, og har i stedet tænkt mig at ligge 350 kcal i underskud, og indtage 2 g protein pr. kg.

Lyder det fornuftigt? :)

Det lyder ikke fornuftigt at ligge i underskud når du er i voksealderen, men det er svært at sige hvis vi ikke kender din højde/vægt.

Gør som salt skriver.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 176 cm, og vejer 65,5 kg. Så det er ikke fordi jeg er ''specielt'' stor, men synes jeg har ALT for meget fedt på maven, da jeg gerne vil have six pack. Og selvom jeg får større mavemuskler, vil det lag fedt der er der nu, altid være der. Så ved ikke om der er andet at gøre, end at ligge i underskud?

Link to comment
Share on other sites

Hej Andreas :4thumbup:

Din alder gør ar du vil reagere fint på hård træning. Din alder betyder også at du sikkert kan tabe dig rent fedtmæssigt, uden at sulte dig. Din kost er svær at kontrollere da du sikkert ikke laver din egen mad hele tiden. Øget bevisthed omkring det du propper i munden kan dog sagtens praktiseres og det vil sikkert også kunne hjælpe dig i forhold til dine mål.

Hvad angår træning, synes jeg du skal lægge ud med 3 ugentlige træninger med et fuldbody program og maksimalt 10 forskellige øvelser, mindre kan sagtens gøre det! Fokuser på generel styrkeprogression og hold god form i dine sæt og mellem rep antal. Held og lykke med dit projekt!

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Hvad angår træning, synes jeg du skal lægge ud med 3 ugentlige træninger med et fuldbody program og maksimalt 10 forskellige øvelser, mindre kan sagtens gøre det! Fokuser på generel styrkeprogression og hold god form i dine sæt og mellem rep antal. Held og lykke med dit projekt!

Andreas

Jeg er enig omkring de 3 træningspas om ugen, fx man ons fre. Sørg for at have balance i valget af dine øvelser, således at der ikke er 3 brystøvelser og 1 rygøvelse. Det dur ikke og er potentielt farligt.

Dengang jeg selv startede med at træne, da jeg var en 17-18 år. Der havde jeg overgennemsnitlige resultater ved blot at tage 1-2 hårde sæt i hver øvelse. Med din alder og træningserfaring, så er det en dårlig idé at tage 5 sæt i hver af øvelserne. Den slags høre til længere nede af vejen, hvis du for alvor får blod på tanden og ikke længere bliver stærkere og større så nemt.

Hvis du gerne vil tabe dig, så sørg for at du ikke spiser slik, chips, nutella, syltetøj og sodavand (undtagen light). Og dyrk noget motion - evt. noget holdsport eller noget andet hvor man får det sjovt og et socialt fælleskab.

Du taber dig ikke af at gå tre gange i motioncenter og flytte vægte. Det er maden der skal være sund, så kommer alt det andet oveni.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tænkt mig at spise mere sundt, dvs. jordbær smoothie i stedet for is/chips/sodavand.

Og jeg cykler 6,5 km til hverdag (aviser), men det er desværre ikke intenst nok (vil gerne have den kondi jeg havde i sommers), så en ekstra cykel tur på 4,2 km om dagen, hvor jeg cykler så hurtigt jeg kan, burde hjælpe på det.

Ville det være bedre at tage 2 hårde sæt i hver øvelse?

Link to comment
Share on other sites

Hej emne-starter

Først og fremmest er det godt at høre, at du tager ansvar for din sundhed i så tidlig en alder. Og jeg forstår godt, at du gerne vil bremse udviklingen af overvægt. Men jeg synes, du skal huske at tænke sundhed for sundhedens skyld, og ikke for udseendets.

Jeg undrer mig lidt over én ting. Du vil gerne have en lavere fedtprocent - men hvor er din konditionstræning? 4,2 kilometer på cyklen er ikke meget, og i forhold til at barbere kalorier af, er cykling ikke det mest effektive, med mindre det er spinning (correct me if I'm wrong).

Derfor vil jeg foreslå dig at begynde at løbe. Sæt dig ind i principperne bag og lær, hvilke puls-zoner, der giver henholdsvis konditionsforbedring og fedtforbrænding, og så start stille og roligt ud med 2-3 korte, rolige ture om ugen. Hen ad vejen kan du så bygge på med intervaltræning, som virkelig vil give dig et boost konditionsmæssigt.

Et andet alternativ er roning, som både er effektiv styrketræning for overkroppen og god konditionstræning. Også her kan du arbejde med intervaller.

Jeg vil desuden sige, at du bestemt ikke må tabe dig... Du er 4 centimeter højere end mig og vejer 3,5 kilo mere. Jeg er slank - og en pige, ikke at forglemme.

Så du må være ret slank allerede. Som du selv siger er det fedtprocenten, du skal arbejde med.( Har du for øvrigt fået den målt med en tang, f.eks. hos din læge, så du ved, hvad du har at arbejde med?) Og det kan man naturligvis også gennem at være i kalorieunderskud.

Men kunne man ikke i stedet styrketræne, og dermed omdanne fedt til muskler, konditræne, og dermed forbrænde ekstra, og så spise sundere? Mindre sukker og kulhydrater (der kan være årsag til lagret væske, der kan ligne fedtpuder, særligt på maven og i siderne), mere godt fedt (fra f.eks. fed fisk - nemt spist via en dåse makrel), protein (gerne fra vegetabilske kilder som bønner) og fibre (fra grøntsager som kål og rodfrugter)... husk desuden, at frugt indeholder masser af sukker, så maks. 3 stykker frugt om dagen.

Kan man vænne sig til at spise 3-4 store, rå gulerødder om dagen samt et par stykker frugt, er man godt på vej mod de 600 gram om dagen, sundhedsstyrelsen anbefaler - og de fylder i maven for noget andet, måske mere usundt.

Jeg synes, det er flot, at du har overskud i hverdagen til at fokusere på din sundhed - men husk, at det ikke skal være en besættelse, og husk, at din krop har brug for gode næringsstoffer i en tilstrækkeligt stor mængde, så den kan vokse og udvikle sig rigtigt.

Det blev en lang smøre...

Bedste hilsner, Line

Link to comment
Share on other sites

Hej emne-starter

Først og fremmest er det godt at høre, at du tager ansvar for din sundhed i så tidlig en alder. Og jeg forstår godt, at du gerne vil bremse udviklingen af overvægt. Men jeg synes, du skal huske at tænke sundhed for sundhedens skyld, og ikke for udseendets.

Jeg undrer mig lidt over én ting. Du vil gerne have en lavere fedtprocent - men hvor er din konditionstræning? 4,2 kilometer på cyklen er ikke meget, og i forhold til at barbere kalorier af, er cykling ikke det mest effektive, med mindre det er spinning (correct me if I'm wrong).

Derfor vil jeg foreslå dig at begynde at løbe. Sæt dig ind i principperne bag og lær, hvilke puls-zoner, der giver henholdsvis konditionsforbedring og fedtforbrænding, og så start stille og roligt ud med 2-3 korte, rolige ture om ugen. Hen ad vejen kan du så bygge på med intervaltræning, som virkelig vil give dig et boost konditionsmæssigt.

Et andet alternativ er roning, som både er effektiv styrketræning for overkroppen og god konditionstræning. Også her kan du arbejde med intervaller.

Jeg vil desuden sige, at du bestemt ikke må tabe dig... Du er 4 centimeter højere end mig og vejer 3,5 kilo mere. Jeg er slank - og en pige, ikke at forglemme.

Så du må være ret slank allerede. Som du selv siger er det fedtprocenten, du skal arbejde med.( Har du for øvrigt fået den målt med en tang, f.eks. hos din læge, så du ved, hvad du har at arbejde med?) Og det kan man naturligvis også gennem at være i kalorieunderskud.

Men kunne man ikke i stedet styrketræne, og dermed omdanne fedt til muskler, konditræne, og dermed forbrænde ekstra, og så spise sundere? Mindre sukker og kulhydrater (der kan være årsag til lagret væske, der kan ligne fedtpuder, særligt på maven og i siderne), mere godt fedt (fra f.eks. fed fisk - nemt spist via en dåse makrel), protein (gerne fra vegetabilske kilder som bønner) og fibre (fra grøntsager som kål og rodfrugter)... husk desuden, at frugt indeholder masser af sukker, så maks. 3 stykker frugt om dagen.

Kan man vænne sig til at spise 3-4 store, rå gulerødder om dagen samt et par stykker frugt, er man godt på vej mod de 600 gram om dagen, sundhedsstyrelsen anbefaler - og de fylder i maven for noget andet, måske mere usundt.

Jeg synes, det er flot, at du har overskud i hverdagen til at fokusere på din sundhed - men husk, at det ikke skal være en besættelse, og husk, at din krop har brug for gode næringsstoffer i en tilstrækkeligt stor mængde, så den kan vokse og udvikle sig rigtigt.

Det blev en lang smøre...

Bedste hilsner, Line

1. Selvfølgelig skal han tabe sig. Knægten er 14 år gammel og sikkert ikke særligt meget muskelmasse på sit korpus. Det er ikke så farligt at være tynd som mange gør det til (med mindre det udvikler sig til en spiseforstyrrelse).

2. Det kan ikke lade sig gøre at omdanne fedt til muskler.

Link to comment
Share on other sites

Er nu enig med Salt, da stort set alle siger det samme.

Men i morgen køber jeg en kondicykel, som skal stå på mit værelse, så jeg kan træne om aftenen.

Kan godt se at 4,2 km nok er for lidt, med hvad med 9-10 km så?

Kan man godt drikke en sodavand (140 kcal), og så forbrænde 140 kcal på cyklen bagefter, uden problemer?

Link to comment
Share on other sites

Er nu enig med Salt, da stort set alle siger det samme.

Men i morgen køber jeg en kondicykel, som skal stå på mit værelse, så jeg kan træne om aftenen.

Kan godt se at 4,2 km nok er for lidt, med hvad med 9-10 km så?

Kan man godt drikke en sodavand (140 kcal), og så forbrænde 140 kcal på cyklen bagefter, uden problemer?

I princippet, ja.

Dog vil jeg anbefale, at du tænker knapt så matematisk i kcal regnskabet, og i stedet koncentrerer dig om at få indarbejdet gode vaner.

Jeg var selv i en situation meget lignende din da jeg var på din alder, og jeg tror jeg har en ret god idé om hvordan du har det.

Havde jeg vidst hvad jeg ved nu, så havde jeg valgt en approach a la den Salt foreslår. Jeg LOVER dig, at med den rette indstilling til at træne og spise sundt 80% af tiden så får du opbygget et solidt kropsligt fundament, der vil smitte af på dit psykiske velbefindende også.

Et råd jeg virkelig vil opfordre dig til at følge, er at oprette en log her på mol. På den måde kan vi holde dig i ørene og give feed back på dine spørgsmål og du har desuden et bedre overblik over hvad du har lavet de enkelte dage og hvordan det har påvirket dig.

Link to comment
Share on other sites

At cykle 9-10 km om dagen plus de 6 du allerede kører, er jo meget fint. Cykling er også udmærket motion, og hvis udelukkende handler om sundhed, vil det give dig rigeligt med motion. Men hvis det handler om øget forbrænding og vægttab, er cykling langt fra det mest effektive, og der skal lægges en del mere tid for at opnå samme forbrænding som ved løb. Se f.eks. her for metoder til udregning af kalorieforbrænding ved cykling: http://www.nettraening.dk/forbr%C3%A6nding-ved-cykling

Noget andet jeg tænker på er, om det ikke er ærgerligt at du placerer din konditræning på værelset derhjemme - jeg kan kun tale for mig selv, men jeg ville lynhurtigt køre sur i at sidde bag en lukket dør og tonse afsted med tv'et kørende i baggrunden... at komme ud i luften eller hen i centret og få noget socialt ind kan jo være med til at fastholde interessen og motivationen.

Det er fedt, at du tænker på din sundhed. Men lad det nu ikke blive en besættelse; der skal simpelthen så lidt til, og det fratager alt for meget livskvalitet til, at det er besværet værd.

Link to comment
Share on other sites

At cykle 9-10 km om dagen plus de 6 du allerede kører, er jo meget fint. Cykling er også udmærket motion, og hvis udelukkende handler om sundhed, vil det give dig rigeligt med motion. Men hvis det handler om øget forbrænding og vægttab, er cykling langt fra det mest effektive, og der skal lægges en del mere tid for at opnå samme forbrænding som ved løb. Se f.eks. her for metoder til udregning af kalorieforbrænding ved cykling: http://www.nettraening.dk/forbr%C3%A6nding-ved-cykling

Noget andet jeg tænker på er, om det ikke er ærgerligt at du placerer din konditræning på værelset derhjemme - jeg kan kun tale for mig selv, men jeg ville lynhurtigt køre sur i at sidde bag en lukket dør og tonse afsted med tv'et kørende i baggrunden... at komme ud i luften eller hen i centret og få noget socialt ind kan jo være med til at fastholde interessen og motivationen.

Det er fedt, at du tænker på din sundhed. Men lad det nu ikke blive en besættelse; der skal simpelthen så lidt til, og det fratager alt for meget livskvalitet til, at det er besværet værd.

Problemet er bare, at jeg hader at løbe....

Har også prøvet at gå i center, men gad ikke rigtigt..... Så derfor er jeg ''nødt'' til at træne hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun skimmet svarende, men det ser ikke ud til nogle har naevnt at ABCDE diaeten er komplet aandsvag.

Kalorie underskudet/overskudet er er simpelthen alt for stort, saa du ender bare med at blive tyk i overfeeding fasen og tabe muskler i underskuds fasen med et tarveligt slutresultat til foelge :(

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share