Arnes log - 2 udgave


Arne
 Share

Recommended Posts

Stille og rolig morgen spinning - bortset fra technóhelvedet :devil:

For første gang i lang tid kørte jeg på morgenholdet tirsdag. Det var på dette hold at vi i "gamle dage" i høj grad blev udsat for dansktop, grandprix musik og latinpop af B_skaal. Nu har tonen fået en anden lyd - det samme lange technonummer kørte det meste af timen. Programet var til gengæld godt. Lange intervaller hvor det er muligt at opnå flow og rytme.

Hurra for mig! :rolleyes: Jeg havde besluttet at denne time ikke skulle være så hård - og det overholdt jeg . Jeg havde lagt et pulsmax på 175 og sigtede på et gennemsnit på mellem 160 OG 165. Jeg nåede en top på 178 og fik et gennemsnit på 163.

Udemærket morgentræning til 3 x :banana: - forude venter der en tidlig aftemntime med .... spinning!

Pulskurve:

post-12-1043760034.gif

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 711
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Aftenspinning den 28/1

De seneste ugers spinning med høj intensitet har sat sig sine positive spor. Ikke nok med, at jeg i dag har kunne gennemføre 2 timer med 8 timer i mellem - uden at det rørte mig, men jeg kan også konstaterer, at der nu virkelig skal arbejdes hårdt hvis pulsen skal op for alvor. Dejlig fornemmelse :)

"Mit" center er et mækelig sted. Timerne har de sædvanlige titler: "Body bike intro", "Body bike begynder", "bodybike 1" osv. Hvad det dækker over, er mest nogle meget forskellige instruktører - det er i høj grad de samme mennekser der køre på tværs af holdene. Her til aften kørte jeg en begynder time - vi lage ud med kadance 120 - kørte en masse 30 sek intervaller - vekslede mellem tungt stående og spurt osv. Nok lidt vildt for en begyndertime - men mig passer det strålende!

Det var en rigtig god time - desvære opgav den ene af de plasticdimser der holder mit pulsbælte sammen, at viderefører sin opgave efter 26 min. Så mine pulsdata er ikke komplette. Jeg vil tro at jeg har haft et gennemsnit på 172-176 i de 25 min der mangler på kurven - der blev arbejdet i bund.

God træning til 4 x :banana:

Pulskurve:

post-12-1043777937.gif

Link to comment
Share on other sites

Hurra for mig! :rolleyes: Jeg havde besluttet at denne time ikke skulle være så hård - og det overholdt jeg  . Jeg havde lagt et pulsmax på 175 og sigtede på et gennemsnit på mellem 160 OG 165.  Jeg nåede en top på 178 og fik et gennemsnit på 163.

Du får hermed :banana: :banana: :banana: :banana: for din selvdisciplin. Det blev kun til 4 pga. de 178 i maxpuls.

Hvis du fortsætter sådan kan du snart blive medlem af Hessel's lavintensklub. :tongue:

Edited by homer simpson
Link to comment
Share on other sites

Homer S> :tongue: :D :lol:

En morgen med CII - den 29/1

Lidt roning for at komme igang med dagen :) Dagen i går kunne godt mærkes i det gamle legme..

Først 10 min stræk som alle morgner. Derefter 30 min i CII efter 2.06-2.10/500 m Skiftede lidt tempo løbende for ikke at kede mig for meget.

Der efter igen stræk.

Fin lille morgen restitution til 2 x :banana:

Link to comment
Share on other sites

Aftenspinning den 29/01

Det er ved at blive en meget interessaant spinning uge. På flere planer. Nogle af vores nye instruktører er rigtigt gode - og så er det sjovt at den ene er gammel konkurenceroer - dog ikke mere "gammel" end at han roede 6.21 til indendørs DM i lørdags - og en anden arbejder i Roadbiks shop, så det er blevet til nogle gode ro og cykkelsnakke på det sidste egter spinning.

Nå men det er nu ikke det mest interessante B) Det mest interessante er at jeg kan konstatere at spinningen med den høje intensitet har haft stor virkning - "centralmotoren" har helt klart overhalet det perifære system. I dag kørte jeg hårdt på, kørte med i det meste og trådte høje belastninger på cyklen - klart højere end jeg gjorde for 10-14 dage siden. Alligevel er pulsen ikke til at drive op - hvis jeg forsøger at øge mere lige nu - ja så syre jeg meget hurtigt til. Så jeg vil fortsætte med at køre tungt - og måske køre nogle flere dobbelttimer. Jeg regner ikke med at der er noget kæmpe potentiale tilbage i form af i yderlige udbygning ag kapilærsystemet - men mine muskler kan temmelig sikkert blive bedre til at bruge ilten - og min udholdenhed er meget langt fra at værepå toppen af det mulige.

Som det kan ses nedenstående, så endte jeg på et pulsgennemsnit på 161 excl opvarmning - med opvarmning endte jeg på 159 - og det var som sagt ikke fordi jeg ikke forsøgte. en smule har med programmet at gøre - men jeg tror det er svært for mig at komme op over 180 på spinningscyklen lige nu - andet end i en heftig spurt som vil syre mig helt til.

3 x :banana: for en fin træning.

Pulskurve:

post-12-1043868551.gif

Link to comment
Share on other sites

Crostrainer den 30/1

Dagsprogrammet på denne torsdag, tillader ikke de 2"sædvanlige" spinningtimer. Da jeg alligevel var på Vesterbronx, smuttede jeg midt på dagen ind til Multisport og snuppede en tur i crostraineren.

Det blev til 45 minutter med skiftende intervalprogrammer med alt den belastning maskinen kan levere. Med en kadance på 75, påstår maskinen at de ydre arbejde er på 275 W - en smule for meget tror jeg - men omkring 250 W har der nok været på i de håre intervaller. Jeg kørte nogle 30/30, nogle 90/34 og nogel 2/1 intervaller, samt ialt 15 min stedystate aerbejde.

Pulsen lå på mellem 150 og 174. Maskinen kan aflæse signalerne fra mit Polar pulsbælte ("nyrenoveret") - så jeg fulgte løbende med. Det var meget godt, for da jeg efter opvarminingen skulle programere dyret, stoppede jeg pulsuret - fint nok - men jeg fik det aldrig startet igen - så ingen kurve i dag :(

Fin lille træning til 3 x :banana:

Jeg snupper en spinningtime såvel fredag som lørdag. Søndag ror jeg lidt i CII. Mandag løber jeg. Tirsdag morgen står den på spinning igen igen, og så holder jeg fri til jeg skal lave VO2 max test på onsdag :)

Programmet er blevet lidt ændret pga testen, der egentligt skulle havet være lavet inden jeg, på mandag går igang med min 2 x 3 ugers cyklus efter den nye planlægning. Nu bliver det på onsdag - så programmet skal ikke være alt for tungt i dagene lige op til.

Link to comment
Share on other sites

Det er dog en uovertruffen log - for det første er din ærlighed påfaldende og din "historie" spændende... Det har lige nappet en time af min planlagte læsning (men dette er vel også lidt studierelevant :) ) - og jeg synes helt sikkert at tiden er givet godt ud.

Magen til entutiasme og viliestyrke skal man lede længe efter Arne... Stor respekt fra mig. Utroligt at du kan holde motivationen - men med de resultater du allerede har nået, forstå jeg det bedre :)

Glæder mig til at følge din log... og specielt til at se resultatet af din VO2 Max test (er det på CMCR du får den lavet?). Held og lykke!!!

Edited by Sir Charles
Link to comment
Share on other sites

Sir Charles - tak for dine kommentare og gode ønsker :) . Ærligheden er et nødvendgt redskab for mig selv - det er nemt at komme til at lave selvbedrag i den proces jeg er i gang med - og det er også sket for mig, snest da nogle kg "sneg sig tilbage på mig". Jeg er glad for at der er nogen der kan bruge min historie til noget :)

Jo det er på CMCR jeg bliver testet - jeg må se at blive færdig med projektet inden de, desvære nok, må lukke om et lille års tid.

Link to comment
Share on other sites

Tak Tulle :) - og i lige måde- dy går jo selv i den grad til den :bigsmile:

Eftermiddags fredags spinning - på en dag der blev lidt træls

Nej træningen var ikke træls - men det var trælst at min tegnebog på mystisk hvis "forsvandt" i linje 14 - jeg fik nogle mystiske puf lige inden jeg skulle ud, sååååååå.... :retard: :jehon:

Selve spinningen var fremragende. Instruktøren Gregers er licensrytter og ved hvad han gør. Det var en time hvor det var muligt at finde ind i en rytme - og så var det helt op til en selv hvor hårdt det skulle være. Ikke nogle underholdende indslag og konstante rytmeskift - skønt :) Det andet skal også til en gang imellem - men overordnet passer denne stil mig bedre.

Det gik op for mig idag hvad det er der forhindre mig i at presse pulsen så højt op nu. Jeg er i bedre form og kan præstere mere med lavere puls - det står fast - men hvorfor kan jeg så ikke bare køre så meget hårdere, at jeg kommer op på samme intensitet? Jeg køre nu nogle timer, hvor der er meget mere stående tempo arbejde. Jeg er ved at rette min teknik til, så jeg får et mere rytmisk tråd stående - uden at låse i knæledene når benet er nede. Jeg skal stå lidt længere tilbage og lidt lavere, og arbejde mere aktivt med at trække pedalerne op. Så semimembranosus, semitendinosus, biceps femoris og Gluteus maximus kommer nu på lidt mere arbejde, både aerobt, men især med stabilitet - så jeg bliver hurtigere udmattet i de muskler- og det bremser. Det er bare at klø på så de bagside muskler kan få det lært :) :devil:

Jeg passede, belært af erfaringerne fra december og januar, en smule på mig selv. Jeg skal køre en meget hårdt time i morgen - og der venter en test på onsdag - og derefter starter mit nye ret hårde program for alvor, så der er flere gode grunde til at tage det lidt roligt.

Pulsgennemsnit hele timen: 164 - fratruket opvarmningen: 160

Dagens træning får 3 x :banana:

Pulskurve næste post.

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Jo det er på CMCR jeg bliver testet - jeg må se at blive færdig med projektet inden de, desvære nok, må lukke om et lille års tid.

:confused2: :confused2: :confused2:

Hvad er nu det for noget... Hvilken del af CMCR skal lukke??? Det har jeg da ikke hørt om - og jeg læser på AKI. Jeg skal til at skrive mit speciale nu og regner da ikke med at de lukker det hele!

Hvad er det for noget...

Link to comment
Share on other sites

Deres beviling fra Grundforskningsfonden udløber med udgangen af 2003. Så der skal findes anden beviling - og det arbejdes der vist hårdt på - alle der er interesseret i feltet bør jo støtte det. Men det er ikke noget jeg har nogen særlig viden om.

Link to comment
Share on other sites

Tung spinning den 1/2

Lørdagstimen er Multisports hårdeste time - den bliver kørt af en "gal" mand. Han var der ikke i dag - og det var mine ben glade for. Jeg kom aldrig rigtigt igang. Mine ben var tunge, meget tunge. Jeg følte mig ikke træt og slidt - kroppen gad bare ikke.

Nå jeg fik da motioneret i 55 minutter og brændt nogle kcal af. Jeg tror jeg skal tage det meget roligt frem til testen på onsdag.

1x :banana: for den omgang.

Pulskurve:

post-12-1044107623.gif

Link to comment
Share on other sites

Dagens motion den 2/2

En tidlig morgentravetur på godt 2 timer langs havnefronten i København - fra Svanemøllen til Sydhavnen - tilbage med bus. Alt hvad mine ben kunne denne dag - og en gang imellem skal bygeografen i mig have lidt næring - på varmere årstider kan jeg få dage til at gå med at se på bygninger, arealer og ikke mindst det liv der leves - på denne årstid kun timer B)

Link to comment
Share on other sites

Lidt uplanlagt eksperimentel aftenstyrketræning d. 2/2

Jeg kan mærke på spinnningen, at jeg godt nok er i bedre kondition nu, end jeg var på samme tid i 2002. Jeg er også mere udholdende, men der et stort men. Det men går på, at jeg kan mærke at jeg mangler det kick, som jeg den gang havde, af at træne squat 2-3 gange om ugen.

Noget må gøres. Jeg kommer ikke et sted hen hvor der kan trænes squat, den nærmeste måned - sikkert ikke før til april - tidligst.

Hvad kan man så gøre? Jeg fik lyst til at forsøge med lidt Zecher squat som alternaiv. Jeg regnede med at jeg kune bruge mit spisebord som rack - med den beskedne vægt jeg regnede med at kunne klare.

Som tænkt så gjort her til aften. Det fungerede fint med spisebordet - og øvelsen er meget let at gå til. Jeg blev dog hurtigt glad for det håndklæde jeg viklede om stangen. For den der ikke kender øvelsen, så er den korte beskrivelse at man lader stangen hvile i armhulerne og samler hænderne øverst på brystet - derefter squater man ned, det vil siger sætter sig på en imaginær (meget lav) stol, og op igen.

Efter almindelig opvarming udførte jeg følgende:

1 x 10 x 15 kg

5 x 5 x 45 kg

Jeg kan nok klare 5 kg mere i 5 x 5, men så heller ikke meget mere. Jeg hold 3 4 minutters pause mellem sæt.

Øvelsen kan tydeligt mærkes i abs - men dem har jeg heller ikke dyrket meget. Jeg er glad for at jeg har holdt lidt gang i dødløft, øvelsen kræver klart en hvis styrke i lænden af henyn til stabiliteten.

Jeg tror jeg bliver glad for øvelsen :)

Nå nu hvor jeg var i gang: :D

Floor press:

5 x 5 x 50 kg

BB row:

3 x 5 x 50 kg

1 x 2 x 50

Her mærkede jeg en stikkende smerte under venstre knæ, ikke voldsomt, men nok til at få mig til at stoppe. Så nu sidder jeg med is, just in case :unsure:

Watts og jeg talte tidligere på dagen om puls i forbindelse med styrketræning. Så jeg tog remmen på og fulgte min puls. Sådan et sæt zecher bakede min puls op på 140 - en pæn stigning på 40 i forhold til starten på 100, efter let opvarmning. Mellem sættende faldt pulsen relativt hurtigt til 55 (siddende), næste sæt bragte de igen op i nærheden af 140, og sådan var det hver gang.

De øvrige øvelser fik ikke pulsen over 125.

Ingen tvivl om at store stående øvelser som squat og dødløft kan banke pulsen op. Kunne vøære sjovt at se hvad der ville ske i en 20 rep. breathing squat. Til gengæld falder min puls meget hurtigere her end ved cardiotræning.

Sjovt at måle noget af det der sker i kroppen i forbindelse med træning :rolleyes: (skrivning af et kort indlæg i en sæt pause, bragte straks pulsen 15 slag op :rolleyes::rolleyes::tongue:

Link to comment
Share on other sites

Mandagsstatus for uge 5 og planlægning for uge 6 0g 7, skrevet den 3/2

- samt noget om kost og vægtkontrol

Gennemført træning i uge 5

Spinning: 5 enkelttimer

Crosstrainer: 1 gang af 45 minutter

Roning i CII: 1 gang af 6000 m

Løb: Ingen træning gennemført – pga. hævede underben og senere pga. sne og mudder – nej jeg er ikke en kylling, men min løbeteknik og sikkerhed på mine fødder er ikke fremragende – og der sker noget når 140 kg falder.

Styrketræning: 2 gange, 1 full body, 1 gang stoppe pga. af smerte under knæ – har vist sig tilsyneladende ikke at være noget alvorligt.

Raske traveture: 2

Andre kommentarer til træningen:

Det var ærgerligt ikke at komme ud at løbe. Det var en uge hvor jeg mærkede et klart spring fremad form, men også konstaterede at mit perifere system ikke helt kan følge med. Der er ikke andet at gøre ved det end at fortsætte træningen. Jeg kan mærke at jeg både med hensyn til velvære og med hensyn til funktion – f.eks. ved tungt arbejde på spinningcyklen, mangler det kick som squat 2-3 gange om ugen gav mig sidste år på samme tid. Jeg har også brug for at vide, hvad jævnlig styrketræning betyder for min energiomsætning

Konsekvensen er taget nedenstående i træningsplanlægningen.

Træningsvolumen var ok i den forløbende uge – men det bliver spændende at se hvad mi krop siger når der nu bliver skruet op for blusset for alvor. Jeg ser ret nøgternt på det – det kommer til at gøre ondt – jeg vil formentligt være ”halvinvalid ” mellem træningerne …. Jeg er nu parat til at justere på programmet – ingen grund til at ryge ud i for kraftig overtræning. Ideen med 2 hårde uger, efterfulgt af en lettere, er at træne lige en smule ”for hårdt” i de 2 hårde uger og så score gevinst i den 3 og lade kroppen superkompensere. Jeg vil lytte godt og grundigt til kroppen hele vejen.

Humør og motivation:

Jeg er stadig på vej gennem oprørte vande i mit liv – men så afgjort på rette vej. :) Motivationen for træning er højere end nogensinde. Jeg er kommet ind i et god flow, hvor jeg kan blive godt gal i skralden over, at have en 40 år gammel, lidt brugt krop – jeg ville helst træne hele tiden (og det kommer jeg næste også til de næste 14 dage…), men må finde mig i begrænsningerne :devil::rolleyes: :lol:

Program for de næste 14 dage

Jeg skal nu i gang med de 2 hårde uger i første 3 ugers cyklus – se programmet for foråret på side 2 i denne log.

Programmet er ændret lidt. Dels kan det først starte for alvor på torsdag, efter min Vo2 max test, dels er jeg jo nået frem til at styrketræningen skal opprioriteres en smule. Jeg har ikke pillet andet ud af programmet – om det er holdbart vil erfaringen vise – erfaringen må også vise hvor på ugen en for stor krise måtte vise sig.

Programmet ser nu – i sin ”rene” form hvor der ikke er taget hensyn til test onsdag i uge 1:

Mandag: Morgen: Løb, 6 x 3 minutter med 1 minut powerwalk imellem Aften: Styrketræning 3 x 6 i Zechersquat, floorepres, dødløft, BB row og Military press

Tirsdag: Morgen: 1 times spinding med middelintensitet – pulsgennemsnit 160-165. aften: 1 times spinding høj intensitet, pulsgennemsnit ca. 170

Onsdag: Morgen: Træning i CII. Stedystate arbejde ved lav/middel intensitet – puls 150-155. Aften 1 times spinding ved høj intensitet, pulsgennemsnit ca. 170-174

Torsdag: Morgen: Styrketræning 3 x 6 i Zechersquat, BB row og Military press Aften: Dobbelttime i spinding. Første time høj intensitet, ca. 170-172, anden time middel intensitet, ca. 165

Fredag: Eftermiddag: 1 times spinding ved middel intensitet – ca. 160-165 i gennemsnitspuls

Lørdag: Morgen: løb, 6 X 3/1 (Som mandag) Eftermiddag/aften: Styrketræning 3 x 6 i Zechersquat, floorepres, dødløft, BB row og Military press

Søndag: Morgen/formiddag. Normalt intervalarbejde i CII. Der arbejde med intervaller på 500 m og 1000 m. Varighed ca. 45 minutter med middelhøj intensitet 165-170 i pulsgennemsnit.

Alternativ: Crosstrainer. På særligt gode søndage kan begge programmer gennemføres morgen og eftermiddag – rækkefølge ligegyldig.

I denne uge gennemføres spinding tirsdag morgen, test onsdag eftermiddag, og derefter gennemføres programmet som ovenstående.

Noget om kost

Jeg har flere gange været inde på at dette vigtige punkt ikke har været under kontrol. Planen for den nærmeste tid er at sørge for at leve sundt og forsøge at ramme det indtag hvor jeg netop er i energibalance. Når det er klarlagt, så kan der lægges en plan for vægttabet og træningen resten af 2003.

Jeg har regnet på hvad min energiomsætning må formodes at være. Det kan gøre på flere måder og efter flere formler. Det svære er at sætte Kcal på normal daglig aktivitet og på træning.

Jeg har fået lidt hjælp fra hist og her. Jeg vil ikke gennemgå regnestykkerne her – jeg har ikke helt nok styr på det til at lave en fremstilling – men hvis Jarvig eller andre har lyst til at kigge mig i kortene – så er I yderst velkomne.

Jeg er udgået fra en vægt på 140 kg. Ud fra hvad jeg har kunnet regne mig frem til – og sat op imod hvad diverse PC kostprogrammer, som f.eks. det danske Fatlow, så skulle jeg have et hvilestofskifte på ca. 2400-2600 Kcal per dag. Med mit aktivitetsniveau – jeg bevæger mig relativt meget gennem dagen, men ikke som folk med fysisk arbejde, og med min træningsindsats fra nu af, så er jeg kommet frem til at det energiindtag der skal til for at opretholde min vægt, i teorien skulle være på mellem 4600 og 5000 Kcal. Det tror jeg, bygget på mine hidtidige erfaringer, bare ikke på – det er lavere end det

Jeg har besluttet at lægge et kostprogram for de næste 6 uger, hvor jeg indtager mellem 3800 og 4200 Kcal, alt efter aktivitetsniveau. Jeg satser på at spise en proteinrig kost. Det er vanskeligt for mig – der er grænser for hvor meget tun og andet jeg kan klare, så der skal nok tilskud til. Der bliver ikke tale om en radikal proteindiæt uden kulhydrater. Balancen bliver skubbet10-20 %.

Kosten kommer til at bestå af f.eks havregryn og rugbrød med diabetes marmelade om morgenen, en proteindrik om formiddagen, salat med groft brød og evt. noget tun eller anden fisk til frokost, noget frugt og evt. et stykke med makrel eller andet om eftermiddagen, aftensmaden vil typisk blive fisk, ris og grøntsager - evt groft brød.. Sen aften bliver det til en grovbolle med et eller andet jeg føler for (sikkerhedsventil – men med måde)

Jeg vil undgå hvidt brød i daglige – det har faktisk været en af de store syndere tidligere – hvilket heller ikke er godt i forhold til min latente type II diabetes. Jeg vil sørge for at få 20-30 g sund fedt hver dag.

Jeg har mulighed for at blive fulgt af en dygtig diætist – og det er et tilbud jeg har valgt at tage i mod.

Jeg vil veje mig hver gang jeg er i multisport – dvs. mindst 4 gange om ugen. Denne vægt vil blive rapporteret i denne log. Jeg vil i første omgang ikke rapportere min daglige kost – men det vil muligvis ændre sig.

Link to comment
Share on other sites

Morgen techno trance i spinningrummet

Sidste træning inden VO2-Max testen i morgen.

Gregers kørte nogle dejligt lange intervaller. Det første sæt var bygget op med 1 min sidende mellemtakt, kadance ca. 80-85, 2 min stående enkelttakt, kadance 65-70, 2 min siddende mellemtakt, 4 min stående enkelttakt - kørt igennem 2 gange. I anden halvdel af timen blev der vedt lidt rundt så der blev kørt mellemtakt (mellemtakt = 3 omdrejniger for hver 2 beats) stående og enkelttakt siddende.

I sådan en time kan man komme ind i en rytme - og når det er morgen - og med meditativ blid techno (med et lille strøg næsten "new age") strømmende ud af højtalerne - ja så kan man næsten komme i trance.

Det er fint med hårde timer med med en masse forskellige korte interval sektioner - så længe jeg bliver fri for "korografi"" :devil: - men som sagt før, den form som Gregers bruger passer mig godt :)

Det var pragtfuldt - jeg lagde slet ikke mærke til at det var små hårdt - så jeg kom lidt højere op i puls end planlagt. Jeg havde sat uret til at bippe hvis jeg kom på puls 180 og derover. Det var nok meget godt - der blev brug for det.

4 x :banana: for en god træning :)

Pulsurven er en smule anderldes end normalt. Ved en fejl, var pulsuret sat til at gemme pulstallet hvert 15 sekund, mod normalt hver 5.

Kurven:

post-12-1044367173.gif

Link to comment
Share on other sites

VO2 - Max test - gennemført den 5/2 på CMRC

Testen var meget opmuntrende. Det tal der kom ud i den anden ende var måske ikke umidelbart så voldsomt imponerende. Der var dog tale om klar fremgang - og egentligt en fremgang der var større end tallene viser – om det nedenstående.

Sidste gang kæmpede jeg mig netop igennem de 275 W og stod af efter 22 sek. på 310 W med en puls på 185. Denne gang så det sådan ud:

Der køres 2 minutter på hver belastning.

Efter 2 min på 170 W var pulsen 140

Efter 2 min på 205 W var pulsen 148

Efter 2 min på 240 W var pulsen 157

Efter 2 min på 275 W var pulsen 176

Efter 2 min på 310 W var pulsen 183

Her stoppede jeg - jeg kom netop i mål på de 310. Det svare til en maksimal iltoptagelse på 3,79 liter/min - mod 3,58 sidst.

De 275 W, som sidst var hårde fra første sekund, var denne gang pice of cake - det føltes som en belastning, som jeg rask væk køre med 10-12 minutter af gangen til spinning. Efter de 2 minutter på 310 W følte jeg at jeg stadig havde noget af give i det centrale system - det var perifere system at jeg blev udmattet - det var kort og godt musklerne i mine ben der stod af.

Dette svare helt til hvad jeg har oplevet til træning på det seneste. Mit centrale system har fået et ordentligt boost, der perifere system er ikke helt med. Det er ikke et overraskende resultat - perifer fremgang – det vil groft sagt sige fremgang i musklernes evne til at optage og bruge ilten, samt udviklingen af kapillærsystemet, kommer langsommere - og det er ikke mere en 90 dage siden jeg blev testet sidst.

Alt i alt er jeg godt tilfreds. Det bliver spændende at se hvordan det ser ud efter det 6 ugers cyklus jeg netop er startet på.

Tak til MZ for hjælpen – og for de gode råd om kostplanlægning mv.

Link to comment
Share on other sites

Pulskurven fra VO2-Max testen, se ovenfor, skal da også lige med :D

Desvære blev pulsuret startet lidt skævt i forhold til 2 minutters perioderne - men det er vist tydelig nok hvornår der skiftes belastning - der skete en lille fejl med belastningen - derfor er der et underligt dyk tidligt i testen.

post-12-1044471481.gif

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share