god og sund kost UDEN fisk...


hassen
 Share

Recommended Posts

hey folks - sorry hvis det er bragt op før - kunne ikke finde det...

djeg er en ung mand på 19 år, jeg løber hver dag og er ende og træne 5-6 gange om ugen. jeg spiser nok en kende for meget fedt og drikker for emget øl til at kunne kadle mig seriøs, men gør sådan uden at overdrive lidt for at holde mig bare nogenlunde sund.. mit store problem er at jeg ikke kan FORDRAGE fisk - i nogen afskygninger. heler ikke skalddyr. jeg er ikke allergisk, men kan simplthen ikke få det ned uden at det kommer op igen.. og så vidt jeg kan læse mig til er der en masse godt i fisk.. nogen der ved hvordan jeg får det samme uden at skulle leve med smagen af helvede fra havets dyb?

Link to comment
Share on other sites

Smid det i blenderen, så glider det nemmere ned. I øvrigt er fedt ikke usundt, heller ikke det såkaldte "dårlige" fedt. Og så er der også nogle helt andre variabler for hvad der er usundt, og i hvilke mængder, for folk som er fysisk aktive.

Du kan også købe fiske-olie, det er sådan set det som er vigtigt i fisk. Ellers nyder jeg også hellere selv en god bøf. Men øl? Seriøst..

Edited by BlueBoden
Link to comment
Share on other sites

Smid det i blenderen, så glider det nemmere ned. I øvrigt er fedt ikke usundt, heller ikke det såkaldte "dårlige" fedt. Og så er der også nogle helt andre variabler for hvad der er usundt, og i hvilke mængder, for folk som er fysisk aktive.

Du kan også købe fiske-olie, det er sådan set det som er vigtigt i fisk. Ellers nyder jeg også hellere selv en god bøf. Men øl? Seriøst..

Det lyder som om, at du skal sætte dig ind i grundlæggende ernæring. Motion-online har nogle gode artikler om kost på forsiden. Alternativt findes der et væld af oplysninger på altommad.dk eller du kan læse her:

færdig med slankekure. Del tre - nu med kostplan.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

tak for svarne. har nooooogenlunde styr på det elementære i ernærinng, og så vidt jeg kan forstå er det eneste jeg virkelig mangler fra fisk det der omega 3 og D vitamin (om vinteren, ved godt kroppen selv laver det når man får sol om sommeren) og tænker bare om fiskeolie-piller er godt nok? og det emd blenderen er forsøgt - kostede mig en nat men hovedet i toilettet

Stephan Hansen

As long as you live - youre not dead yet!

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo gå ind på fødevaredatabankens hjemmeside (link > http://www.foodcomp.dk/v7/fvdb_search.asp), finde det fisk du synes du går glip af, også enten købe fiskeolietabletter (smager IKKE af noget, og opløses først i maven så vidt jeg husker) eller andre vitaminer/fedtstoffer som du gerne vil fyldes op med :)

Jeg tror som sådan ikke at fisk er så nødvendigt i en fornuftig kost, men der er ingen tvivl om det er sundt. Personligt spiser jeg næsten kun tun på dåse, da mit budget ikke er til at spise fisk som en fast bestanddel af min kost (fisk er DYRT!)

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som om, at du skal sætte dig ind i grundlæggende ernæring. Motion-online har nogle gode artikler om kost på forsiden. Alternativt findes der et væld af oplysninger på altommad.dk eller du kan læse her:

færdig med slankekure. Del tre - nu med kostplan.

Hr. K

At noget "Lyder som om" er ikke altid ens betydende med at det forholder sig sådan. Fedt myterne er mange, og vi er ikke nået toppen af bjerget hvad det angår. At en bestemt type fedt skulle være "dårligt", er taget direkte ud af den blå luft, og giver ingen mening overhovedet.

Link to comment
Share on other sites

@Blueboden.

Jeg vil fastholde, at det er præcis, hvad moderne ernæringsvidenskab siger.

Måske er du interesseret i at kigge på DRs Videnskabens verden og lyttet til programmet om infektionssygdomme og programmet "hold dellerne væk". Har du mod på at høre flere videnskabsmænd tale for at der netop findes (overvejende) sundt og usundt fedt, så siger du bare til.

Hilsen

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

hmm... har læst lidt rund omkring på nettet, diskuteret med idræts, og kemilære... og er nået frem til at en billig fiske olie skulle kunne supplere for de vitaminer og fedtsyre som jeg muligvis ikke får...

Fisk og fiskeolie er ikke en nødvendighed. Foksér på at få spist vegetabilske fedt i stedet (oliven, raps, vindruekerne, solsikke etc)og følg de almindelige kostanbefalinger.

Alverdens kosttilskud hjælper ikke en døjt, hvis grundkosten ikke er i orden.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Fisk og fiskeolie er ikke en nødvendighed. Foksér på at få spist vegetabilske fedt i stedet (oliven, raps, vindruekerne, solsikke etc)og følg de almindelige kostanbefalinger.

Alverdens kosttilskud hjælper ikke en døjt, hvis grundkosten ikke er i orden.

Hr. K

JO tak! endeelig noget der kan bruges! :D

Link to comment
Share on other sites

@Blueboden.

Jeg vil fastholde, at det er præcis, hvad moderne ernæringsvidenskab siger.

Måske er du interesseret i at kigge på DRs Videnskabens verden og lyttet til programmet om infektionssygdomme og programmet "hold dellerne væk". Har du mod på at høre flere videnskabsmænd tale for at der netop findes (overvejende) sundt og usundt fedt, så siger du bare til.

Hilsen

Hr. K

Omvendt kunne man også tænke lidt rationelt og selvstændigt. Men hvis man er i målgruppen for DRs slanke udsendelser, så er det nok tvivlsomt om det vil ske.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share