Fra heelstriker til forfodsløber.


Aagaard1000
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg har døjet med skinnebensbetændelse i rigtig, rigtig, rigtig lang tid. I mit tilfælde skyldes skinnebensbetændelsen den bevægelse man laver, når man heel striker og skinnebensmusklen fører foden opad.

Jeg tænker derfor, at jeg nu vil prøve kræfter med at skifte løbestil. Jeg har set en masse instruktionsvideoer omkring forfodsløb på YouTube, men jeg tør næsten ikke gå i gang. Jeg har lige bestilt et par Vibram Five Fingers Classic, som jeg har planer om at bruge til overgangen.

Jeg har altid været meget udtalt heel-striker, og jeg har altid døjet med en masse småskader. Jeg tror derfor at forfodsløb må være sagen for mig.

Er der nogle ting jeg skal være særligt opmærksom på i forbindelse med denne omvænning?

Har du eventuelt nogle fifs, til hvordan jeg kan gribe det an?

Mvh. Anders.

Tjek evt. den her video, hvis I vil se hvad det er jeg snakker om:

Edited by Aagaard1000
Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Halløj

Det er da bare at gå i gang bigsmile.gif

Jeg brugte selv et par FiveFingers som en slags "chokkur" til at komme frem på foden og tæerne i stedet for at lande på hælen. Fordelen ved at bruge dem er, at man simpelthen ikke kan løbe på hælen, når man har dem på. Man bliver tvunget til at løbe på en anden måde.

MEN de er meget hårde og har ingen dæmpning overhovedet. Du kan derfor ikke løbe særlig langt på de første mange ture. Og du skal være forberedt på at få stjerneømme lægmuskler i nogle uger. Det er en ret dramatisk omlægning af et bevægelsesmønster.

Efterhånden så fortager ømheden sig dog, og kan man begynde at mærke fordelene.

I den her kolde vinter har jeg næsten ikke løbet udendørs i mine FiveFingers, da det simpelthen har været for koldt og vådt. Men når jeg nu løber i Nike Free eller i almindelige løbesko, kommer jeg ikke ned på hælen igen, men løber stadig fremme på foden.

Jeg har derfor ikke fået tilbagefald, men har én gang for alle ændret løbestilen. Det har så yderligere den fordel, at jeg kan løbe i hvad som helst. Alt det med hældæmpning, pronation og hvad ved jeg bliver ligegyldigt, for dæmpning og affjedring ligger i selve foden.

Du skal naturligvis gå forsigtigt frem! Og der er ingen garanti for, at denne løbestil er noget for dig. Men det må være et af de virkelig veldokumenterede emner på nettet, så surf bare videre rundt, start ud med at eksperimentere og vær opmærksom på kroppens signaler.

God fornøjelse.

Link to comment
Share on other sites

Hej Aagaard1000,

Start ud med korte turer. Jeg havde store problemer med skiftet i starten fordi jeg loeb alt for langt. Jeg var super oem og kunne ikke loebe i flere dage. Det er bare svaert naar man er vand til at loebe 10 K saa pludselig at skulle loebe under 1K i starten - og saa ganske langsomt over maaske 3 maaneder komme op paa de 10 K igen.

Man synes man misser noget traening - men saa maa man kombinere med cykling, svoemning eller loeb med loebesko.

Held og lykke

Stagaard

Link to comment
Share on other sites

Tak for hjælpen!

For lige at give jer alle en lille opdatering:

Det hele går super godt :smile:

Det er ikke meningen at jeg vil bruge mine FiveFingers som primære løbesko. Jeg bruger dem blot, som et værktøj til at forbedre min løbestil. Jeg går i dem til hverdag så længe som jeg kan holde ud, for at styrke mine fødder. Desuden laver jeg grundig udstrækning af læg, skinneben og fødder hver dag. Jeg laver ydermere øvelser for at gøre mine fodled mere fleksible, hvilket er meget vigtigt, når man gerne vil længere frem på foden.

Det har, som ventet, givet meget ømme lægmuskler, da man selvfølgelig bruger benene på en lidt anderledes måde. Da jeg, primært fra fodbold, har ret stærke lægmuskler, der er vant til at blive brugt, har jeg dog hurtigt vænnet mig til den nye belastning og ømheden er næsten aftaget fuldstændig. Jeg føler ikke jeg er øm i benene efter løbeture længere. Når jeg løber langt, løber jeg i mine Nike Free.

Jeg har fået filmet mig selv på et løbebånd, hvor jeg fokuserede på at løbe korrekt, og jeg har mere eller mindre elimineret mit heel strike fuldstændig. Nu lander jeg på midtfoden, som jeg stilede efter.

Mht. skader, har jeg ikke mærket noget. Der har været lidt generel ømhed forskellige steder i underbenet, som stammer fra ømme muskler. Jeg mærker intet til skinnebensbetændelsen.

I dag har jeg løbet 6,5 kilometer helt uden problemer. Ganske godt, taget i betragtning af, at jeg tidligere ikke kunne løbe mere end allerhøjst 2 kilometer, før jeg måtte stoppe og gå.

Jeg er overbevist om, at denne løbestil er den optimale for mig, og jeg oplever det virkelig som et sandt mirakel så godt som det går :smile:

Edited by Aagaard1000
Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Godt med en positiv tilbagemelding. Og velkommen i klubben bigsmile.gif

Jeg har oplevet lidt det samme som dig og går heller ikke tilbage til hællandingen. Det her fungerer klart bedre.

Nu er principperne så rigeligt beskrevet på nettet. Men hvis du vil udforske det mere og eventuelt tage på et kursus, hvor du får instruktion og øvelser, kan du følge Posemanden på Facebook. Jeg tror, han hedder Claus Rasmussen. Han var også med i denne uges udgave af Sundhed på P1, der handlede om barfodsløb.

Du finder ham her:

Posemand

Link to comment
Share on other sites

Jeg stiller op i koret, efter jeg for et års tid siden løb et par km på bare tæer bare for at prøve det, har jeg stort set ikke set mig tilbage. Jeg løber både i 5fingers og i alm løbesko. Min løbeteknik er mærkbart forbedret efter jeg er begyndt med forfodsløb (selvom jeg hælløber i alm sko), jeg løber længere og hurtigere.

Og efter kun ganske få ture løb jeg lige langt i 5fingers eller alm sko. Al smerte fra skinneben forsvandt som ved et trylleslag da jeg begyndte med barfodsløb.

Hep hey.

For øvrigt støtte kan jeg varmt anbefale Morten Jensen fra Hillerød Fys og træningscenter, han er selv forfodsløber og kan købes til (grundig) biomekanisk undersøgelse og rådgivning, samt videooptagelse af en egen løb.

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Jeg stiller op i koret …

Dejligt at der er flere. Så føler man sig lidt mindre fjollet, når man kommer flyvende i FiveFingers laugh.gif

Tak for tippet med ham Morten. Det vil jeg da overveje for at komme længere med teknikken.

I øvrigt faldt jeg over denne video til min egen logbog, og den er altså ret god og omhyggelig:

Link to comment
Share on other sites

Dejligt at der er flere. Så føler man sig lidt mindre fjollet, når man kommer flyvende i FiveFingers laugh.gif

Jeg er efterhånden nået dertil, hvor jeg synes det er alle i konventionelle løbesko, der er fjollede!

Løb i konventionelle løbesko er jo fuldstændig analogt til sex med kondom, selvom skadepotentialet dog er med modsat fortegn... :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share