Træning hver morgen, godt eller skidt?

dj-this

Hej folkens.

Håber på lidt hjælp her. Jeg træner 3 gange om ugen i fitness center og har gjort det i snart 3 år.

Jeg har nu indkøbt stang til chin-ups, et par håndvægte og en måtte til at lave mavebøjninger på.

Og tænkte jeg ville gøre lidt mere ud af min træning nu og bruge det dagligt.

MEN...

Nogen siger at man ikke må træne hver dag, da man skal lade musklerne restituere.

Andre fortæller at hvis man feks. Vil have vaskebræt skal man lave mavebøjninger hver dag.

Jeg er lidt forvirret, er det godt eller skidt hvis jeg træner 20min hver morgen?

Og vil jeg få noget ud af det?

As you know, you’re taller when you wake up in the morning than when you go to bed at night. This is because the discs are hydrophilic, that means they suck up water while you sleep and when there are no stresses present.

After rising, hydrostatic stresses of just walking around and using the muscles during the day compress your spine and the fluid is squeezed out, decreasing the anular tensions in the disc. So, when you wake up the extra height in the discs are analogous to a full water balloon ready to burst and if you bend, you build up much higher stresses in the disc. In fact, the stresses are three times higher than when you perform the same bend two or three hours later.

Now I’m not talking about getting up and going for a walk or perhaps a boxer going for a jog first thing in the morning. I’m talking about heavy bending exercises, like for example the good-morning exercise or doing sit-ups. Somehow people thought that this would be a good thing to do in the morning. It’s the worst possible thing you could do for the back first thing in the morning.

Der er altså belæg for at morgenen ikke lige er det bedste tidspunkt at lave sit-ups på. Det sagt, er jeg enig med Mads og Athlete X.

Jeg synes ikke, du skal være bange for at træne hver dag, hvis ikke du arbejder med helt tåbelig volumen/intensitet...

Hvis du træner en røvfuld bryst en dag, så kan du jo fokusere på noget andet den næste. Når det så er sagt, så har jeg selv super resultater med kanon høj volumen/frekvens i chins/pull-ups.

Nu vil jeg ikke gentage, hvad de andre siger. (nice touch med NIKE-loge'et) :laugh:

En grov måleregel, der kan bruges, hvis du er bange for at overtræne er.

Læg mærke til din muskelømhed. Er det en svag fornemmelse, der gradvist fortager sig, så er du good to go. Er ømheden derimod tiltagende og tydelig. Stammer den på noget tidspunkt fra leddene, så er det tid til en pause.

Hr. K