træning af pige med hybermobil led


iversen84
 Share

Recommended Posts

jeg har lavet et program til min kæreste som er hybermobilled,

jeg kunne godt bruge lidt feedback på det jeg har lavet.

har ikke skrevet navnet på de forskellige øvelser da jeg ikke aner hva de hedder, men ved hvordan de udføres.

jeg har vædhæftet progammet som er skrevet i word, men smider det lige op også.

på forhånd tak for hjælpen.

har fået redigeret lidt i programmet, så nu skulle det være noget bedre.

filen som er vedhæftet er det første jeg lige hurtigt fik sat sammen :crazy:

navn ….

Alder: 23

Kropsbygning: slank

Problemer

1. ledsmerter

2. ømhed i, nakke,ryg,skulder.

3. hybermobil led.

Skader

1. løse ankler.

2. let ømhed i finger led.

Kosttilskud, dagligt

- omega3 fiskeolie 2*500mg (første 3 uger 4g.)

dagligt træning.

1. balancebrædt 3*20 sek 4 gange dagligt

2. træning af finger muskler med blød skumgummibold 3*20sek 3 gange dagligt.

Træningsprogram i 3 mdr.

opvarmning (10min)

- 5min cykling

- 5 min cross

- 5 min roning

Kredsløb (udføres en gang om ugen)

Der tillægges 5 min hver uge til øvelserne

- 5min cykling

- 5 min cross

- 5 min roning

Stabilitet

- 2*core af mave og ryg

o Ryg og mave planke

- 3* boldøvelser

o Sid på en stor bold og hold balancen uden at røre jorden 3* 15-30 sek

o Siddende planke

o Ballepress

- 2* frivægt øvelser

o Squat med skive ved front

o Dødløft med ketbell 4kg

Træning af muskler omkring led

- 3* rotation af skulder

o Træning af rotater kof.

- 2* håndled

o Maleren, det vil sige at man maler meget langsomt mens man spænder i håndleddet.

o Op og ned + side til side langsomt

Lidt styrke til skulder

Træk til skulder ( kabel)

Udstrækning, pga muskel nuoser.

- Nakke

- Skulder

program til hybermobil led.docx

Edited by iversen84
Link to comment
Share on other sites

min baggrund for at lave dette: min kæreste er hybermobil led, så vil gerne have lavet det bedst mulige program til hende :bigsmile:

jeg prøver at finde ud af hva de forskellige øvelser hedder og så retter jeg lige i programmet, kan du anbefale side hvor man kan se navnet på de forskellige øvelser :smile: ?

Link to comment
Share on other sites

OBS

Det strider mod al logik at sætte en hybermobil til at lave udstrækning.

Ja, det skulle jeg også mene. Men en rheumatolog fortalte mig, at man gerne må strække, men at man ofte kan have svært ved at få en egentligt effekt ved det. Han sagde high rep styrketræning 1-2 gange ugentligt for hele kroppen og udstrækning var vejen frem.

Det hører måske også til historien at han erklærede mig hypermobil, hvilket hverken jeg selv eller gigtforeningens 5-punkt test mener.

Men det er da en pointe, der er værd at overveje.

Hvis jeg var din kæreste ville jeg opsøge en professionel. No offence, men det program er tæt på crap...

Lad hende ikke være prøveklud for dine træner-drømme.

HVad baserer du det på?

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg var din kæreste ville jeg opsøge en professionel. No offence, men det program er tæt på crap...

Lad hende ikke være prøveklud for dine træner-drømme.

fair nok, men vil du så kunne komme med nogle forslag/forbedringer, lige det med udstrækningen vil jeg så undgå.

tak for svaret :smile:

Link to comment
Share on other sites

Svømning er en rigtig god måde at holde sig i form på, hvis man har hypermobile led.

Crawl, rygcrawl og butterfly er de bedste svømmestilarter, hvis man er hypermobil - men hvis hun ikke kan svømme andet end bryst og ikke har lyst til at lære det, er brystsvømning også fint, så længe hun ikke får ondt i knæene af det.

God fornøjelse :)

Eln

Link to comment
Share on other sites

Svømning er en rigtig god måde at holde sig i form på, hvis man har hypermobile led.

Crawl, rygcrawl og butterfly er de bedste svømmestilarter, hvis man er hypermobil - men hvis hun ikke kan svømme andet end bryst og ikke har lyst til at lære det, er brystsvømning også fint, så længe hun ikke får ondt i knæene af det.

God fornøjelse :)

Eln

tak for svaret :) det vil jeg da lige tilføje en gang om ugen :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Min datter er hypermobil og vi er af hendes læge på sygehuset blevet frarådet en masse sportsgrene bl.a. fitness hold og styrketræning, da det ofte vil forværre smerterne, som kommer pga. ledene ofte ryger ud i yder positioner.

Svømning og ridning tilrådes, samt balancetræning. INGEN udstrækning, gymnastik/akrobatik/trampolin, håndbold etc. Da det alt for ofte vil kræve belastning af yderpositionerne.

Pilates kan mulgvis bruges.

Pas på med tradiotionel træning, det kan gøre hendes smerter værre. Og hypermobiles smerter skal ikke trænes væk, der skal ro og hvile til.

-Trine

Link to comment
Share on other sites

Min datter er hypermobil og vi er af hendes læge på sygehuset blevet frarådet en masse sportsgrene bl.a. fitness hold og styrketræning, da det ofte vil forværre smerterne, som kommer pga. ledene ofte ryger ud i yder positioner.

Svømning og ridning tilrådes, samt balancetræning. INGEN udstrækning, gymnastik/akrobatik/trampolin, håndbold etc. Da det alt for ofte vil kræve belastning af yderpositionerne.

Pilates kan mulgvis bruges.

Pas på med tradiotionel træning, det kan gøre hendes smerter værre. Og hypermobiles smerter skal ikke trænes væk, der skal ro og hvile til.

-Trine

tak for svaret trine

alt dette vil jeg have i baghoved når hun går i gang med hendes træning, jeg vil lave en opfølgning hver måned om hvordan det går.

ha en go weekend :smile:

Link to comment
Share on other sites

tak for svaret trine

alt dette vil jeg have i baghoved når hun går i gang med hendes træning, jeg vil lave en opfølgning hver måned om hvordan det går.

ha en go weekend :smile:

Med andre ord, du har tænkt dig at give den som personlig træner for din kæreste, selvom din faglighed på dette område øjensynligt er utilstrækkelig? Af respekt for din kæreste bør du som et minimum informere hende om dette..

Link to comment
Share on other sites

Med andre ord, du har tænkt dig at give den som personlig træner for din kæreste, selvom din faglighed på dette område øjensynligt er utilstrækkelig? Af respekt for din kæreste bør du som et minimum informere hende om dette..

[/quote

min faglighed på området er hva jeg har læst mig frem til, samt rådgivning af en fyss samt en personelig træner.

jeg prøvede først at lave et program efter hva jeg mente med min viden den gang, om hva ville være optimal træning til en som var hybermobil, jeg har så efterfuldt fået lidt feedback her på siden samt fået hjælp af en fyss og en personelig træner til optimering af træningsprogrammet. så jeg føler selv nu at det skulle være forsvarligt at sætte hende til at lave de forskellige øvelser, men vil meget gerne høre andre folks meninger, da alle folk ligger inde med en masse viden og erfaringer på dette område. :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share