Copenhagen IM - sub 10


N Gadegaard
 Share

Recommended Posts

Så bliver der lige logget for de tre sidste dage. Jeg har været på hyttetur med de nye studerende, og derfor ingen internetadgang.

I mandags havde jeg egentlig planlagt en halvlang tur, men jeg kom for sent op og valgte derfor at løbe forholdsvis hurtigt, Ringgaden rundt. Den er en jævn stigning halvdelen, så bortset fra lyskryds, er det en fin rute.

Rolig: 9 km @ 4:28, 78% HRR

Tirsdag var det tidligt op, og Venø rundt et par gange. Når jeg ser på mine stats nu, er jeg lidt forundret over det. Jeg har løbet i samme pace, godt nok med højere puls tirsdag, men jeg synes selv, mandagsturen virkede meget hårdere end om tirsdagen.

Rolig: 12 km @ 4:28, 86% HRR

Onsdag var jeg fuldstændig død. Jeg fik sovet 8 timer fra vi tog afsted om mandagen, til vi var tilbage i Århus. Så i dag stod den så på en tur med min læsemakker. Jeg havde glemt alt mit udstyr på Uni, så det blev uden ur. Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har løbet uden ur, men en stille og rolig tur omkring Brabrandsøen.

Rolig: 14 km, ingen stats.

Link to comment
Share on other sites

Audi Challenge Aarhus HALVMARATHON

Så var det dagen for Audi Challenge HM og samtidig DM i HM. Jeg ville egentlig rigtig gerne have løbet den, men nu er målet Berlin og jeg havde 30 km på programmet.

Ruten til HM var fra Viby Stadion ind mod byen, Frederiks Allé, ned forbi Aros, ind ved Mølleparken, op af Møllestien, ud ved Vestergade på Brabrandstien, rundt om Brarbrandsøen og tilbage til Viby Stadion. Så jeg tænkte, jeg kunne løbe med og så tage søen en ekstra omgang, så endte jeg på de 30. Men jeg blev selvfølgelig grebet af stemningen og løb de første 17 alt for hurtigt.

Da de andre drejede fra, og jeg så havde en omgang mere om søen og samtidig var helt alene, blev det hårdt! Mistede meget fart, og kunne ikke rigtig finde en god rytme. Jeg fik indhentet de bageste, og så begyndte motivationen at komme igen.

Da jeg havde 2 km igen mødte jeg en veninde og hendes mor, som bare skulle i mål. Så jeg gik og joggede de sidste 2 med dem i mål. Dog glemte jeg at stoppe mit ur, så min tid blev noget langsommere, end jeg reelt havde løbet hele turen. vil tro, jeg havde en km tid på omkring 4:47, da jeg stoppede.

Rolig: 30 km @ 5:00, 82% HRR.

Link to comment
Share on other sites

Så var det første dag i nedtrapningen op mod Berlin. Den stod på en omgang styrke efter Uni, og så ellers en let løbetur her til aften. De tre næste uger bliver ikke specielt sindsoprivende, men min erfaring siger mig, de er nødvendige for at være klar til race-day. Desuden var min puls relativ høj i dag ift hvor langsomt jeg løb.

Restitution: 10 km @ 5:20, 69% HRR.

Link to comment
Share on other sites

Goodmorning, sunshine!

Superfedt vejr jeg stod op til her til morgen. Og da jeg fandt ud af, jeg ikke skulle forberede mig mere end jeg gjorde i går til dagens timer, havde jeg lige pludselig ekstra tid til en løbetur!

Jeg løb ud til min søster og afleverede nogle løbebriller, jeg har haft lånt af hende. Det var et af de pas, hvor der er modvind, og det går op af både på vejen ud og på vej tilbage. Det er sgu mærkeligt, når jeg løber den samme vej frem og tilbage :blush:

Jeg løb med ok pace, men pulsen er også deraf. Hvad det bliver til i morgen, har jeg ikke helt besluttet.

Rolig: 13 km @ 4:25, 86 % HRR.

Link to comment
Share on other sites

Restitution!

Ikke så meget at berette her til formiddag. Denne uge og næste har jeg minimal forberedelse til studiet, og jeg har et fag som ikke er startet endnu. Det betyder, at jeg har forholdsvis meget tid på hænderne, men jeg tænker det er dumt at overtræne 2,5 uge før Berlin. Selvom jeg nok egentlig har mest lyst til at fyre et intervalpas af i aften holder jeg løbeskoene i skabet... :smile:

Restitution: 10 km @ 5:23, 69% HRR.

Link to comment
Share on other sites

God loglæsning :4thumbup:

Det virker som om, at du har ramt en rigtig solid form. men er tre ugers nedtrapning ike meget langt tid? Nu er jeg sikker på, at det er meget veloervejet, hvad du gør, og det er lang tid siden, jeg selv har trænet op til et maraton, men dengang "turde" jeg ikke trappe mere end en uge ned før løbet. Men den "gode latin" har sikkert ndret sig siden.

Vil du løbe nogle lidt hurtigere pas i de kommende uger eller lidt let intervaltræning på maratonhastighed?

Link to comment
Share on other sites

God loglæsning :4thumbup:

Det virker som om, at du har ramt en rigtig solid form. men er tre ugers nedtrapning ike meget langt tid? Nu er jeg sikker på, at det er meget veloervejet, hvad du gør, og det er lang tid siden, jeg selv har trænet op til et maraton, men dengang "turde" jeg ikke trappe mere end en uge ned før løbet. Men den "gode latin" har sikkert ndret sig siden.

Vil du løbe nogle lidt hurtigere pas i de kommende uger eller lidt let intervaltræning på maratonhastighed?

Når jeg siger nedtrapning, er det måske heller ikke helt det rigtige ord, da jeg fx rammer omkring 90 km denne uge. Men når vi er så tæt på, er mit fokus hele tiden på d. 25. og min kost, og stort set alt hvad jeg gør, er med marathon i baghovedet.

Mit "problem" med marathontræning er, at jeg løber mine lange pas i det som jeg faktisk håber på bliver mig MP. Dvs når jeg har løbet 30 har det været i MP. Dette er nok ikke optimalt, men det er simpelthen for kedeligt for mig at løbe langsommere.

Denne uge bliver derfor også i MP, næste uge nogenlunde det samme, bare færre km og en enkelt gang interval sidst på ugen. Ugen op til raceday har jeg kun 3 korte, langsomme træningspas, så jeg er klar til selve dagen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tempo!

Dagens pas stod på en rolig tur med lidt indlagte spurter... troede jeg.

Jeg havde aftalt med min læsemakker at løbe sammen, og da jeg har 2,5 km ud til ham, passede det fint med jeg kunne få lidt flere km i benene.

Bortset fra det var han åbenbart klar på at løbe igennem, så den "rolige" tur blev i lidt højere pace, end jeg havde forventet. Men godt pas, nu håber jeg bare, benene er klar til en ok tur i morgen også :smile:

Rolig: 12 km inkl. 8 x 100 m spurt @ 4:29, 78% HRR.

Link to comment
Share on other sites

Marathon test pt. 1!

På dagens tur, skulle jeg have testet mit gear til race day. Jeg har investeret i et par nye splitshorts, som ifølge min familie er mindre end dem landsholdet spillede i i 80'erne.

Så har jeg købt et fuelbelt, og fået min mor til at sy det fast i kanten af mine shorts, så det sidder fast i shortsene. Således er der ikke nogen elastik der forstyrrer, og bæltet falder ikke af, når der kommer gels i. Smart, ikk? :wink:

Jeg har en bestilling fra Wiggle på vej med den top jeg forhåbentlig skal løbe i. Ellers har jeg overvejet at tage en af mine tynde t-shirts og klippe ærmerne af. Jeg har også flere singlets, men de bliver forholdsvis tunge, når de bliver svedet godt igennem.

Højdepunktet på dagens tur, omend et mærkeligt højdepunkt, var at jeg fandt ud af, jeg skal huske at smørre mig i skridtet med vaseline, hvis jeg løber med de nye shorts. De sidder åbenbart og slidder anderledes. Så er jeg da de klogere :blush:

Nu skal jeg op i Uniparken til Danmarks største fredagsbar og Idrætsdag. Den kommer til at blive alkoholfri for mit vedkommende, men på studiet stiller vi op i fodboldtunneringen. Vi har overtaget et hold fra tandlægerne, så satser på en fremragende dag for Team Odont!

I morgen er der hviledag og så en halvlang tur igen søndag.

Rolig: 19 km @ 4:26, 78% HRR.

Link to comment
Share on other sites

Svømning!

Jeg kan løbe 100 km på en uge, men spiller jeg fodbold i 40 min, så får jeg så ømme ben, jeg ikke kan løbe 2 dage efter :blush:

Efter fredagens fodboldtunnering, er mine inderlår så ømme, det simpelthen er umuligt for mig at komme ud at løbe. Der var planlagt hviledag lørdag, men i dag skulle jeg have været ude på 26 km. Allerede i går aftes indså jeg, at det kunne jeg vidst godt gange med 0. Så her til formiddag teamede jeg op med en kammerat som dyrker tri (og blev nr. 4 til CC), og tog med ham em smut i svømmeren.

Han svømmer en del bedre end mig, men vi kom igennem det samme program (som han påstod var resitutionstræning...) Det er første gang jeg har svømmet et reelt svømmepas, og det var overraskende sjovt! Efter Berlin Marathon er planen jo jeg skal i gang med seriøs tri-træning, og jeg har kun fået endnu mere blod på tanden efter i dag.

Alt i alt blev det til 2500 m.

Link to comment
Share on other sites

Eftermiddags tril

Efter svømning i morges havde jeg ikke det store på programmet, så selvom jeg havde proklameret at jeg ikke ville cykle mere før Berlin var overstået, blev det til en lille rulletur omkring Brabrand- og Årslevengsø.

På turen "griber" jeg lige pludselig et inskekt mellem læberne, spytter det hurtigt ud, men efter 5-10 min kan jeg mærke, min underlæbe hæver voldsomt op. Nu sidder jeg så herhjemme med en underlæbe som ligner jeg ved ikke hvad. Har taget noget astamedicin, og så giver jeg den til i morgen. Hvis hævelsen ikke er faldet, ringer jeg til lægen.

Dist: 25 km

Tid: 46:50

Puls: 62% HRR.

Link to comment
Share on other sites

Restitution^2

Som den ivrige loglæser kan huske, har jeg tidligere været ude at løbe med FDK som løbecoach. Jeg er nu blevet ansat og har mit første hold på lørdag. I dag tog jeg så turen med begynderholdet, for at se hvordan det kan gøres. Og jeg kan love for, det var begynder holdet jeg kom med på. Heldigvis valgte jeg at løbe til og fra centeret, så der i det mindste kom nogle få km i benene.

Restitution: 8 km @ 6:06, 65% HRR.

Link to comment
Share on other sites

Blæsevejr!

Sent hjem fra Uni, lidt hurtigt mad, op på cyklen og ud til Viby, hvor min læsemakker bor. Ruten gik fra Skanderborgvej ud rundt omkring Brabrandsøen og tilbage igen. Turen derud var i strid modvind, og vi løb og snakkede stille og roligt med 4:50 i snit. Da vi nåede ud for enden, og skulle vende, aftalte vi at sætte tempo på, og så blev der ikke snakket så meget. Løb de sidste 7 km i 4:22, dog med en del vind i ryggen. Højdepunktet var, da jeg stak fra min makker da der var 1 km igen :superman:

Rolig: 14 km @ 4:36, 76% HRR.

Link to comment
Share on other sites

Running to work

Med udsigt til en lang arbejdsdag, og en fuldt booked aften, valgte jeg at løbe til og fra arbejde i dag. Turen derud er en jævn stigning hele vejen, til gengæld går det jo så naturligvis dejligt nedad på vej hjem. Jeg er ikke super fan af at løbe med rygsæk, men når det ikke er længere, kan jeg godt lige komme over det.

Ud: 5,5 km @ 4:38, 72% HRR

Hjem: 5,5 km @ 4:17, 74% HRR

Link to comment
Share on other sites

Valgdag

Jeg stod på Rådhuset i morges kl 09.00 da de åbnede for at undgå for meget kø. Alligevel tog det 100 år, da ham ved min valgbox åbenbart ikke kunne alfabetet, og dermed brugte 2-3 min for at finde hver enkelt person på hans liste.

Anyways, jeg fik stemt, løbet lidt restitution og tager nu på Uni. Jeg har nu kun 6 træningspas tilbage inden jeg løber Berlin :smile:

Restitution: 10 km @ 5:11, 67% HRR

Link to comment
Share on other sites

Aften-interval

I dag på kontoret fik vi (røde) hotdogs, fordi de fejrede, Regionerne ikke bliver nedlagt. Så min frokost bestod af to røde pølser, brød og kage - ikke super meget energi sidst på dagen. Og for at gøre det hele bedre, tog jeg direkte fra arbejde ned på studiet til fredagsbar. Jeg holdte den dog sober og drak kun cola.

Hjem fra fredagsbar, pasta og tun indenbords og ud til intervaller i mørket. For første gang siden vinter løb jeg i mit gule/selvlysende outfit, med dioder om overarmen. Det var edermandme mørkt, hvor der ikke var gadebelysning!

Opvarmning: 1,5 km,

5 x 1000 m, 2 min pause:

1. int: 3:34, 82% HRR

2. int: 3:52, 84% HRR

3. int: 3:54, 85% HRR

4. int: 3:57, 85% HRR

5. int: 3:55, 85% HRR

Afjog: 1,5 km.

Link to comment
Share on other sites

Løb med FDK

Så fik jeg min jomfrutur som løbecoach. Den stod på 5 km testløb, så vi har et udgangspunkt, og så kan følge en forhåbentlig fremgang. Jeg løb lidt frem og tilbage, og prøvede at motivere løberne. Jeg havde glemt at tage mit pulsbælte på, men den var ikke særlig høj. Lidt core træning efter løbeturen og så hjem igen.

Rolig: 10 km @ 5:28

Link to comment
Share on other sites

Countdown: 1 week!

Så blev det sidste reelle træningspas inden Berlin fyret af. De første km var tunge, synes jeg, men fandt alligevel en god rytme sidst på turen. Det var støvregn, hvilket egentlig passer mig fint. Dog håber jeg på let skyet og en 17-18 grader i Berlin næste søndag.

Næste uge har jeg to rolige pas mandag og tirsdag, og om jeg så løber torsdag eller fredag, ved jeg ikke helt endnu.

Rolig: 17 km @ 4:44, 74% HRR

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share