Starten på et stærkere liv!


Gerner
 Share

Recommended Posts

Hej MOL,

Først lige noget Basis information om mig selv

Er en dreng på 16år, 185cm høj og vejer omkring 80-82kg, og har mulighed for at træne i fitness disse dage: Tirsdag, Onsdag, Torsdag, Fredag, (Lørdag, Søndag)Kan muligvis være jeg skal hjem til farmand eller i sommerhus.

Når, men i hvert fald så er jeg begyndt at kunne lide træning, og nu hvor jeg har trænet i godt et halvt år, så vil jeg gerne tage det lidt mere seriøst, også derfor jeg har lavet denne tråd. Jeg træner stadig maskiner, da jeg ikke føler mig så tryk ved frivægte endnu, men håber da om 1måned eller 2, at jeg tager springet derind. Jeg vil gerne have lidt vejledning til hvordan min uge/program skal være, for lige pt. træner jeg således:

Tirsdag - Overkrop (2x Bryst, 1x Skulder, 2x mave, 2x Biceps, 1x Triceps)

Onsdag - Ikke noget endnu, men regner med at smide en 1 times løb ind der

Torsdag - Overkrop (2x Bryst, 1x Skulder, 2x mave, 2x Biceps, 1x Triceps)

Fredag - Ikke noget endnu, så kom endelig med nogle forslag

Lørdag - Ikke noget endnu, så kom endelig med nogle forslag

Søndag - Overkrop (2x Bryst, 1x Skulder, 2x mave, 2x Biceps, 1x Triceps)

Gentagelser - begynder at variere imellem 3x12 gentagelser, og så en anden slags, hvor du begynder med 10, 8(+vægt), 6(+vægt), og så tager du mindre vægt, og tager så mange indtil du ikke kan mere.

Har tænkt mig at træne Lat og Ryg, ind under Overkroppen, da jeg har fået fortalt at det er en vigtig ting, at have med.

Formålet med min træning, er at få en markeret krop, og skal helst kunne ses inden Sommerferien :)

Lidt om min mad (Bliver kort, da det faktisk er det forkerte sted at poste)

- Sådan her regner jeg med at spise

Morgenmad - En skål Havregryn

Mellemmad - Pastasalat eller et stykke frugt

Middag - 2runder, med æg og tun

Mellemmad - 1-2 stykker frugt

Aftensmad - Hvad der bliver serveret, 1 potion

Natmad - 1 stykke frugt

Er begyndt at tage 2-3gram kreatin om dagen.

Jamen, det var det hele tror jeg.

Hilsen

Anders

Link to comment
Share on other sites

Fire gode råd til at komme godt i gang

#1

Du skal træne hele kroppen hver gang, og ikke bare disco muskler du kan se i spejlet, som bryst og arme.

Dvs. ben og hele ryggen (nedre, brede og dybde) skal også trænes seriøst.

#2

Dit program skal bestå at basis øvelser som trænes med fri vægte.

Eks:

Squat

Dødløft

Pull-up

Row

Mili pres

Dips

Bænkpres

#3

Tre ugentlige trænings gange er mere en rigeligt, det er ikke et spørgsmål om kvantitet, men kvalitet i træningen, der giver resultater.

4#

Spis sund og varieret

Protein pulver og keratin er ikke noget must som nybegynder. Men et tilskud du kan tage senere når din teknik er iorden, og når du arbejder med tungere vægte.

Link to comment
Share on other sites

Fire gode råd til at komme godt i gang

#1

Du skal træne hele kroppen hver gang, og ikke bare disco muskler du kan se i spejlet, som bryst og arme.

Dvs. ben og hele ryggen (nedre, brede og dybde) skal også trænes seriøst.

#2

Dit program skal bestå at basis øvelser som trænes med fri vægte.

Eks:

Squat

Dødløft

Pull-up

Row

Mili pres

Dips

Bænkpres

#3

Tre ugentlige trænings gange er mere en rigeligt, det er ikke et spørgsmål om kvantitet, men kvalitet i træningen, der giver resultater.

4#

Spis sund og varieret

Protein pulver og keratin er ikke noget must som nybegynder. Men et tilskud du kan tage senere når din teknik er iorden, og når du arbejder med tungere vægte.

Jeg abonnerer! Og også forsøge ikke at gøre lange pauser som 1-2-3 måneder osv Prøv at få arbejdet gjort hele vejen, især at du er ung!

Link to comment
Share on other sites

Fire gode råd til at komme godt i gang

#1

Du skal træne hele kroppen hver gang, og ikke bare disco muskler du kan se i spejlet, som bryst og arme.

Dvs. ben og hele ryggen (nedre, brede og dybde) skal også trænes seriøst.

#2

Dit program skal bestå at basis øvelser som trænes med fri vægte.

Eks:

Squat

Dødløft

Pull-up

Row

Mili pres

Dips

Bænkpres

#3

Tre ugentlige trænings gange er mere en rigeligt, det er ikke et spørgsmål om kvantitet, men kvalitet i træningen, der giver resultater.

4#

Spis sund og varieret

Protein pulver og keratin er ikke noget must som nybegynder. Men et tilskud du kan tage senere når din teknik er iorden, og når du arbejder med tungere vægte.

Som jeg skriver, så føler jeg mig ikke så tryg derinde endnu, men tager dog et par ting derinde. Jeg arbejder på at komme der ind stille og roligt, så regner med 1-2 måneders maskine, og så hopper jeg derind.

Men jeg synes selv jeg træner fornuftigt i maskiner, altså jeg tager dem stille og roligt, for at få mest effekt ud af det.

Og havde regnet med at smide 2x træning mere ind på ugen, hvor jeg kun træner mine ben, og så cardio.

Fornuftigt?

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skriver, så føler jeg mig ikke så tryg derinde endnu, men tager dog et par ting derinde. Jeg arbejder på at komme der ind stille og roligt, så regner med 1-2 måneders maskine, og så hopper jeg derind.

Men jeg synes selv jeg træner fornuftigt i maskiner, altså jeg tager dem stille og roligt, for at få mest effekt ud af det.

Og havde regnet med at smide 2x træning mere ind på ugen, hvor jeg kun træner mine ben, og så cardio.

Fornuftigt?

Squat

Dødløft

Overhead Press / Military Press

Bænkpres

Chinups/Pullups

De 5 øvelser her er alpha omega! Drop maskiner, de giver måske 20% af dit potentiale. Begynd bl.a. på overstående øvelser, og kom nærmere de 100%.

Ved selv at lave de overstående 5 øvelser (+ nogle MEGET få mere) har jeg fået mange komplimenter efter mindre end 2 måneder, selv fra folk i fitness-centret!! Da jeg trænede i maskiner i ½ år fik jeg ingen.

Link to comment
Share on other sites

Squat

Dødløft

Overhead Press / Military Press

Bænkpres

Chinups/Pullups

De 5 øvelser her er alpha omega! Drop maskiner, de giver måske 20% af dit potentiale. Begynd bl.a. på overstående øvelser, og kom nærmere de 100%.

Ved selv at lave de overstående 5 øvelser (+ nogle MEGET få mere) har jeg fået mange komplimenter efter mindre end 2 måneder, selv fra folk i fitness-centret!! Da jeg trænede i maskiner i ½ år fik jeg ingen.

Ja, vil også meget gerne derind, så her om 2-3 uger vil jeg gå ned til min fitness træner, og spørge om en plan derinde.

Og tak for jeres hjælp, håber virkelig jeg bliver trimmet inden Sommerferien.

Link to comment
Share on other sites

Ja, vil også meget gerne derind, så her om 2-3 uger vil jeg gå ned til min fitness træner, og spørge om en plan derinde.

Og tak for jeres hjælp, håber virkelig jeg bliver trimmet inden Sommerferien.

Nu vil jeg ikke skyde din idé ned, men min erfaring er at du når længere ved at læse herinde 1-2 uger, stille spørgsmål, søge rundt på boardet og bruge lidt tid på det, end du vil ved at gå til en ansat i de store kommercielle centre.

Søg efter "begynder", "fullbody", "fullbody program" osv. herinde eller på google, og læs lidt om folks tidligere råd og erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Nu vil jeg ikke skyde din idé ned, men min erfaring er at du når længere ved at læse herinde 1-2 uger, stille spørgsmål, søge rundt på boardet og bruge lidt tid på det, end du vil ved at gå til en ansat i de store kommercielle centre.

Søg efter "begynder", "fullbody", "fullbody program" osv. herinde eller på google, og læs lidt om folks tidligere råd og erfaringer.

Har du måske ret i, men jeg synes fitness trænerne nede i centeret, har styr på deres sager, da de fleste af dem, også selv træner en del, så tror godt de ved hvad der skal til for at opbygge ens krop. Har dog også tænkt mig at læse herinde en del, da jeg gerne vil have lært de vigtigste ting, inden jeg begynder at træne frivægte.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du virkelig er seriøs og gerne vil være stor og stærk, samt pæn, vil jeg råde dig til at finde en Vægtløfter klub eller en styrkeløfter klub.

De fleste trænere i de kommercielle centrer er ikke dygtige nok til at instruere i korrekt Squat, Dødløft og Bænkpres.

I de ovenstående klubber er der altid kompetente folk, som ved utroligt meget.

Tag derned og kør så det program som Vastus skrev 3 gange om ugen. Hvis du gør det mens du har fokus på at lære korrekt teknik og spiser godt, så vil du se resultater.

Ville personligt selv ønske at jeg var startet i en VL eller SL klub, hold kæft hvor ville jeg have fået meget mere ud af min tid.

Og som de andre siger, det dur sku ikke bare at træne bryst skulder og mave hver gang, du vil få en utrolig dårlig holdning og højst sandsynligt en skade på et tidspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Har du måske ret i, men jeg synes fitness trænerne nede i centeret, har styr på deres sager, da de fleste af dem, også selv træner en del, så tror godt de ved hvad der skal til for at opbygge ens krop. Har dog også tænkt mig at læse herinde en del, da jeg gerne vil have lært de vigtigste ting, inden jeg begynder at træne frivægte.

Jeg har snakket med omkring 20 fitness-trænere so far. TRE!!! af dem vidste hvordan man lavede korrekt squat, dødløft og bænkpres. TRE!!!

Lad være med at tage chancen...

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvivl om, at den mest effektive vej for dig at gå, er at melde dig ind i en styrke- eller vægtløftningsklub, og komme ordentligt igang fra begyndelsen.

Når det så er sagt, så findes der også en anden løsning. Og du KAN bruge maskiner til at opbygge muskelmasse, også selv om MOL-parolen er, at man bør hænges i lakridssnørrebånd for ikke at sværge til frivægtsøvelser (undskyld).

MOLs egen Morten Z lavede i sin tid dette program, der på alle måder er fornuftigt. Det findes også en "maskinevariant", som også er fornuftig.

Hr. K

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

Tusinde tak for alle jeres svar, hver eneste svar er læst grundigt igennem, så håber snart jeg springer ud i frivægt, skal bare lige have min træningsbody med på ideen.

Kunne især godt lide sidste svar, for vil gerne lave maskiner lidt endnu.

Mange hilsner

Anders

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Måske et dumt spørgsmål? Men hvad er det, du finder så trygt ved maskinerne? :) Det kan da godt være demotiverende, at fyren ved siden af dig har pænt flere kg på end dig, men ja. Sådan er det jo, alle starter et sted. Hvis det er teknikken, så tag lidt mindre kg på, og få den helt ind under huden. Igen, alle starter et sted.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share