Hvordan fungerer kroppen? Kcal overskud VS Motion


Gorca
 Share

Recommended Posts

Hej

EN FIKTIV SITUATION:

Vi træner semi-seriøst for at tage på. Derfor spiser vi 6 gange om dagen og ligger 500 kcal over ligevægtsindtaget. Samtidig motionerer vi ret meget. Lad os sige vi forbrænder 500 kcal på motion hver dag.

Hvordan reagerer kroppen? er der stilstand (Vi tager ikke på), da vi forbrænder de 500 kcal vi er i overskud hver dag? Har altid læst man ikke kan tabe fedt og ta på samtidigt?

Hvad hvis vi ligger 1000kcal over ligevægt og motionerer som før?.

Håber på nogle gode svar.

Edited by Gorca
Link to comment
Share on other sites

Hej

EN FIKTIV SITUATION:

Vi træner semi-seriøst for at tage på. Derfor spiser vi 6 gange om dagen og ligger 500 kcal over ligevægtsindtaget. Samtidig motionerer vi ret meget. Lad os sige vi forbrænder 500 kcal på motion hver dag.

i ligger jo ikke i et kcal overskud på 500, når i gennem motion forbrænder de 500 kcal.

500 - 500 er = 0 det er derfor i ikke tager på :cool:

Link to comment
Share on other sites

i ligger jo ikke i et kcal overskud på 500, når i gennem motion forbrænder de 500 kcal.

500 - 500 er = 0 det er derfor i ikke tager på :cool:

Tak - Men hvis jeg motionerer forbrænder jeg vel også fedt. Hvordan er forholdet mellem hvad man forbrænder af fedt og ens Kcal overskud?

Så i dette tilfælde vil det gå udover mine gains at jeg motionerer?

Link to comment
Share on other sites

uden at ville lege professor i kroppen, så er det rimelig simpelt... hvis du vil tage på i muskelmasse, så træn meget og spis mere... har aldrig mødt nogle der "bare" trænede en fit og trimmet krop op.. der kommer som regl lidt lunk på maven og fedt rundt omkring når man træner op for muskelmasse.. hvilket heldigvis kan fjernes ret hurtigt hvis man ønsker det :b

Link to comment
Share on other sites

Tak - Men hvis jeg motionerer forbrænder jeg vel også fedt. Hvordan er forholdet mellem hvad man forbrænder af fedt og ens Kcal overskud?

Så i dette tilfælde vil det gå udover mine gains at jeg motionerer?

Det er meget kompliceret at svare på, en som så.

For det handler ikke bare om fedt og kalorier, men også om kroppens evne til at gennem motion at blive bedre til at brænde fedt af i stedet for kulhydrater.

men som tommefinger regel, så vil du kunne øge din muskel masse hvis du er i kalorieoverskud, selvom du dyrker motion ved siden af som feks løb mm.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan reagerer kroppen? er der stilstand (Vi tager ikke på), da vi forbrænder de 500 kcal vi er i overskud hver dag? Har altid læst man ikke kan tabe fedt og ta på samtidigt?

Hvad hvis vi ligger 1000kcal over ligevægt og motionerer som før?.

Det faktiske udfald afhænger af meget mere end bare hvor mange kcal du lige tror du er i overskud og hvordan jeres træning i øvrigt er skruet sammen. Du er nødt til at lære nogle grundbegreber for at kunne besvare dit principielle spørgsmål.

Læs på begreberne anabolsk (anabolism) og catabolsk (catabolism) tilstand

http://en.wikipedia.org/wiki/Anabolism

http://en.wikipedia....wiki/Catabolism

Anabolisme er den hormonelle tilstand i kroppen, der opfordrer til opbygning af væv (både muskler og fedt).

Katabolisme er den hormonelle tilstand i kroppen, der opfordrer til nedbrydning af væv (både muskler og fedt).

Kroppen kan ikke være begge ting samtidig, og derfor kan man ikke øge muskelmasse OG sænke fedtmassen samtidig. I praksis er kroppen hormonsystem noget værre komplekst stads, så dette er en grov simplificering.

MEN i og med kroppen svinger mellem disse to tilstande flere gange om dagen som følge af måltider og aktivitet og din kost og træning mm kan påvirke i hvor høj grad der hhv tabes og opbygges fedt eller muskler, så vil det være muligt i løbet af en dag primært at få opbygget muskelmasse (frem for fedt) når du er i anabolsk tilstand, og primært få nedbrudt fedtmasse (frem for muskelmasse), når du er i katabolsk tilstand.

Det er naturligvis klart nemmere for en overvægtig person med lille muskelmasse at opnå dette ift en mere veltrænet person.

Dertil lader det også at være en fordel med en stor energiomsætning, dvs træn meget OG spis meget. At træne meget kræver naturligvis at du over en periode har vænnet kroppen til en større og større træningsmængde, og det vil desuden hjælpe at træningen er varieret, dvs. ikke bare styrketræning f.eks..

Link to comment
Share on other sites

Hej

EN FIKTIV SITUATION:

Vi træner semi-seriøst for at tage på. Derfor spiser vi 6 gange om dagen og ligger 500 kcal over ligevægtsindtaget. Samtidig motionerer vi ret meget. Lad os sige vi forbrænder 500 kcal på motion hver dag.

Hvordan reagerer kroppen? er der stilstand (Vi tager ikke på), da vi forbrænder de 500 kcal vi er i overskud hver dag? Har altid læst man ikke kan tabe fedt og ta på samtidigt?

Hvad hvis vi ligger 1000kcal over ligevægt og motionerer som før?.

Håber på nogle gode svar.

Som du, forhåbeligt, allerede har forstået, så er dit fiktive eksempel og tankegang selvmodsigende. Men nu skærer jeg det ud i pap:

Du siger at personen ligger 500 kcal over ligevægtsindtag, men siger så at personen yderligere forbrænder 500 kcal som følge af motion. Her fucker du altså op i begreberne: Motionen ER en del af ligevægtsindtaget, hvorfor personen altså, med motion, er placeret på et teoretisk overskud/underskud af 0 kcal.

Ligevægtsindtag betyder indtag der sikrer ligevægt mellem vægtøgelse og vægtmindskelse; eller 'den samme vægt'; ingen ændring.

Det er sådan set hvad man skal forstå for at tabe sig/tage på. Optimering af den ene eller anden grøft er så en tungere diskussion, hvor du er ovre i Maxpower's besvarelse for forståelsen her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share