Problemer med squats/smidighed


Mosegris
 Share

Recommended Posts

Hej alle!

Jeg har problemer med at udføre (air)squats ordenligt.

Jeg har fokus på at have vægten på hælene og ikke lade knæene "falde" ind mod hinanden.

Mit problem er at min overkrop læner sig forover, når jeg går ned i min squat. Jeg prøver ihærdigt

at rette mig op og lave "stort bryst". Jeg er kommet frem til at det skyldes manglende smidighed (i ryggen?).

Hvad kan jeg gøre for at afhjælpe dette problem?

God weekend! :)

Link to comment
Share on other sites

Hej alle!

Jeg har problemer med at udføre (air)squats ordenligt.

Jeg har fokus på at have vægten på hælene og ikke lade knæene "falde" ind mod hinanden.

Mit problem er at min overkrop læner sig forover, når jeg går ned i min squat. Jeg prøver ihærdigt

at rette mig op og lave "stort bryst". Jeg er kommet frem til at det skyldes manglende smidighed (i ryggen?).

Hvad kan jeg gøre for at afhjælpe dette problem?

God weekend! :)

Jeg tvivler på at det er manglende smidighed i din ryg. Det er nok snarere manglende ankel- og hoftemobilitet.

Har du prøvet at squatte i vægtløftnings sko? Har det haft nogen effekt?

Prøv at smid et klip af det!

Link to comment
Share on other sites

Kunne være spændende at se hvor meget du bevæger dig fremad i ryggen og om det reelt er et problem, for man skal jo ikke holde ryggen oprejst.

Men som Hr Lund påpeger tror jeg heller ikke på det er smidighed i ryggen, enten er der ikke noget reelt problem eller det kan være en eller anden teknisk detalje der skal rettes op.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme problem. Kan ikke squatte dybt uden at vælte bagover (hvis jeg skal holde god form).

Har prøvet at holde ved squat-racket og squatte langsomt og dybt, og kan mærke det er i lysken og det forreste af mit ankel-led der spænder.

Om det er mobilitetstræning der skal til, eller om det måske skyldes svage baglår er jeg ikke sikker på.

Ideen med at sprede benene mere giver bare et yderligere spænd i lysken/hoften for mig, så den går ikke altid. Man kan evt. sætte sine hæle op på 2 vægtskiver, men om dette er at løse problemet, eller snyde sig udenom er jeg ikke sikker på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme problem. Kan ikke squatte dybt uden at vælte bagover (hvis jeg skal holde god form).

Har prøvet at holde ved squat-racket og squatte langsomt og dybt, og kan mærke det er i lysken og det forreste af mit ankel-led der spænder.

Om det er mobilitetstræning der skal til, eller om det måske skyldes svage baglår er jeg ikke sikker på.

Ideen med at sprede benene mere giver bare et yderligere spænd i lysken/hoften for mig, så den går ikke altid. Man kan evt. sætte sine hæle op på 2 vægtskiver, men om dette er at løse problemet, eller snyde sig udenom er jeg ikke sikker på.

Prøv med groins og/eller cossack squats. Jeg har selv været/er selv i samme problem mht til at falde bagover. Jeg er overbevist om, at problemet ligger i en kombi af dårlig hofte- og ankelmobilitet, stramme haser + manglende styrke i disse.

Løsningen med at stå på vægtskiver er direkte dum IMO, så invester pengene i et par VL sko. Det er oftest noget der ses i CF centre, og man står skide ustabilt!

Link to comment
Share on other sites

Denne her tråd på fortified-iron.com drejer sig om problemet, der vel må betegnes som et af de helt centrale for den seriøse styrkeatlet.

http://fortified-iron.com/board/7/14/208867-teaching-learning-addressing-flexibility-issues-high-bar-squat-3.html

Det skulle have været et smart link, der skulle have ligget i ordet tråd og på den måde have fremstået som om det kom fra en af højere intelligens og større indsigt end det så desværre gør. Men tro mig, de fleste relevante informationer ligger i denne tråd og i dem, der linkes til derfra.

God fornøjelse med at lære at squatte. Hvis du en dag mestrer det, vil du være en af en meget begrænset skare på verdensplan, hvorfor det også er værd at huske på, at skulle det ikke lykkes indenfor et par uger, behøver det ikke betyde fiasko; blot at det er en af de sværeste ting i styrkesport at mestre til perfektion.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share