Ny start på livet! :)


Stine J
 Share

Recommended Posts

Hej alle fitnessfolk :bigsmile:

Jeg er en pige på 15år, jeg går i 9. klasse og skal til, at starte på gymnasium her efter sommerferien. Jeg er 168cm. høj og jeg vejer 67kg. Jeg er 100cm. rundt om taljen. Jeg har altid været utilfreds med min krop, og da virkelig inderligt ønsker en ny start på livet med nye venner, omgivelser osv. står vægttab absolut øverst på listen.

Jeg går ofte i kedeligt og løst tøj for, at skjule min udstående mave og tykke lår. Det vil jeg gerne have ændret. Jeg tror, at hvis jeg taber mig, vil jeg springe mere ud i ting end jeg plejer. Min vægt gør mig meget usikker, og jeg føler at det er en enorm tung byrde når jeg er blandt mine veninder og ikke mindst drenge.. :cry3:

I det hele taget er mit problem, at jeg spiser alt for meget og alt for meget at det usunde.. Men jeg har virkelig svært ved at holde igen, rettere sagt tænker jeg bare "Så giver vi bare den xtra gas i fitness imorgen!" Men det går jo bare ikke! :nonono: Jeg overspiser og derefter får jeg lidt dårlig samvittighed, da jeg godt ved at det ikke er det rigtige, at gøre nu hvor man meget gerne vil tabe sig.. Men jeg er bare ved at blive ret lost :dry:

Jeg er seriøst en rygrad som en regnorm!

Det er mit største ønske at tabe mig.. Jeg er åben for alle tips, råd og andet! :cooldance:

Så vil jeg høre jer, om i har nogle gode råd angående kost, træning, gode træningsformer osv.

Jeg går i fitness så maskiner hold og det andet har jeg mulighed for at bruge :smile:

Edited by Stine J
Link to comment
Share on other sites

Hej Stine!

Super du vil gøre en forandring. Fitness (cardio og styrketræning) er godt, men der skal selvfølgelig også udvises et vist mådehold i forhold til indtaget.

Hvis du er god til engelsk, kan du tage et kig på de forskellige artikler på leangains.com. Du behøver ikke følge alt til punkt og prikke, men sitet er super til at få gjort op med nogle myter, du bestemt ikke behøver mase med.

Generelle tips: Tag det roligt. Sultediæter er noget fis, og det fører aldrig noget godt med sig. Dit vægttab skal IKKE være en pinsel. Hvem fanden gider være tynd og trimmet, hvis man har det ad helvede til? Det lyder fortærsket, men der SKAL være tale om en livsstilsændring. Ellers holder det bare ikke!

Lad være med at hoppe på bølgen med 6-8 måltider om dagen og alt det pis. Hvis u har det bedst med at spise to eller tre gange om dagen, så kan du snildt gøre det. Sådan har jeg det fx. Jeg vil hellere æde mig helt mæt end at sprede måltiderne ud!

Planlæg eventuelt en "cheat-dag" - fx lørdag - hvor du kan slappe af og spise, som du vil. Det kan gøre meget for humøret og kan desuden fungere som en art intuitiv cycling af kulhydrater, så du holder gang i din metabolisme (forbrænding - det danske ord er udmærket, men du vil helt sikkert støde på den engelske term et utal af gange, hvis det ikke allerede er sket!).

Lad være med at veje dig i tide og utide. Din fremgang vil ikke være lineær til helt ned på dagsbasis, så det giver ikke mening at veje sig mere end engang imellem. Hver 14. dag er et bud.

Lad være med at hænge dig i, om du får noget hvidt brød ned. Modsat hvad en del af den stående dogmatik siger, så kan man sagtens skeje ud nu og da. Det afgørende er kalorierne!

I forhold til træningen: Giv den max gas. Der er ingen fidus i at holde tilbage, og tro mig - du vågner ikke op med en overarm i størrelse jumbojet. Det skal din hormonbalance nok forhindre. Det er bare med at give den gas :-)

Held og lykke med det

Edited by Jenslyn17
Link to comment
Share on other sites

Har du talt med dine forældre omkring din situation og ønske om at ændre udseende og "starte på en frisk" når du starter på gymnasiet om et lille halvt år ?

Det er - efter min mening -essentielt for at du skal lykkes med din plan. Det kan være rigtig svært uden opbakning, især da jeg formoder at du ikke selv står for indkøb og madlavning. Så synes, hvis du ikke allerede har gjort det, at du skal tale med dine forældre og foreslå dem at i ændrer livsstil sammen. Sundere kost og mere aktivitet.

(Jens skriver mange gode råd - men for at disse kan implementeres, bliver der nødt til at være styr på "baglandet")

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for tipsene Jenslyn17! Den engelske hjemmeside vil jeg helt klart kigge nærmere på! :bigsmile:

Elvirus, ja jeg har snakket med mine forældre og vi er alle enige om, at vi der skal ske noget for os alle sammen :smile: Det er dog rigtig svært for os alle at tage os sammen hvad angår vores kost.. :dry:

I denne uge har jeg været i fitness hver dag. Det giver mig ekstra energi til mange ting og jeg har den fedeste følelse efter! :tongue: Det er dog kun denne uge det sker, da jeg har vinterferie :blush:

Har i nogle tips angående at føle sin mæthedsfornemmelse? Jeg er enormt god til at sige "Fu*k den, der er her smager godt! Så jeg spiser bare ALT hvad jeg kan!".. Og så bagefter får man jo mega ondt i maven. (Bla også derfor jeg overspiser, og også den grund jeg nu ser sådan ud, som jeg nu gør..)

Det er bare sååå svært at holde igen når mad bare smager så godt :blink::dry:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share