1 YARD STARE


angel
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet_26102014

Nu skal det ikke blive mudderkast, men jeg er slet ikke enig Dixen! Jeg ved ikke hvor meget erfaring du har med vægtløftning. Det må være dit eget syn på det, for startposition og trækket i f.eks. et frivend er meget anderledes end i et dødløft.

Jeg er enig med de VL trænere du henviser til. Jeg har selv trænet i AK Jyden og det fandme ikke mange løftere der laver dødløft. Derimod laver de tunge hiv og squats.

Mht. til at holde styrken i dødløft med vægtløftning eller/og squat har jeg set mange eksempler på. kauf er et god eksempel. Han havde vist ikke lavet dødløft i 6-12 mdr., men lavede så PR på 220 eller noget i den stil.

Derudover har jeg en kammerat som dyrker VL som lavede 260 i dødløft for noget tid siden. Ligeledes uden at lave dødløft men mange tunge hiv i stedet.

Man kan sagtens holde styrken i dødløft med vægtløftning og squat!!!

Så jeg er ikke enig med dine argumenter :smile:

Link to comment
Share on other sites

Enig, hvilket jeg ogsaa skriver i mit vroevleindlaeg. (jeg skriver, at der: "er lidt forskel", du skriver, at: "de er utrolig meget ens". Potato/potato)

Ok.

Uenig: Det haenger simpelthen sammen med hvilke muskelfibre du aktiverer. Et doedloeft behoever ikke foregaa hurtigt. Du kan sagtens kaempe et doedloeft op. Derfor behoever en SL'er ikke eksplosive fibre i samme maengde og paa samme niveau som en VL'er. Derfor skal eksplosiviteten traenes enten med VL eller med dynamisk doedloeft.

Uenig: Den første del af vendet er identisk med dødløftet, også med hensyn til stangens fart. Et meget benyttet cue til VL'ere er at trække stangen langsomt i den første del af løftet, for at holde den tæt mod kroppen. Netop den del af løftet som reelt er et dødløft. Resten af løftet foregår selvfølgelig meget eksplosivt.

Nogenlunde enig. Men mere eksplosivitet vil ogsaa goere en staerkere og dermed gavne den tunge doedloeft.

Vi er vist nogenlunde enige du og jeg!

Nu skal det ikke blive mudderkast, men jeg er slet ikke enig Dixen! Jeg ved ikke hvor meget erfaring du har med vægtløftning. Det må være dit eget syn på det, for startposition og trækket i f.eks. et frivend er meget anderledes end i et dødløft.

Åhåhåh! Mudderkast.gif

Jeg vedholder stadig at BEVÆGELSEN er ens. Startposition er meget forskellig fra løfter til løfter, også i dødløft, men bevægelsen er ens. Hvis du analyserer en lang række træk og stød, og ser på den første del af bevægelserne vil du se at det er utrolig identisk til dødløft.

Jeg er enig med de VL trænere du henviser til. Jeg har selv trænet i AK Jyden og det fandme ikke mange løftere der laver dødløft. Derimod laver de tunge hiv og squats.

Mht. til at holde styrken i dødløft med vægtløftning eller/og squat har jeg set mange eksempler på. kauf er et god eksempel. Han havde vist ikke lavet dødløft i 6-12 mdr., men lavede så PR på 220 eller noget i den stil.

Derudover har jeg en kammerat som dyrker VL som lavede 260 i dødløft for noget tid siden. Ligeledes uden at lave dødløft men mange tunge hiv i stedet.

Man kan sagtens holde styrken i dødløft med vægtløftning og squat!!!

Hvad tror du at Kauf og Hr. Vægtløfterven havde dødløftet hvis de havde trænet det noget oftere?

Så jeg er ikke enig med dine argumenter :smile:

Og jeg ikke med dine :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det ligefrem noget vroevl? Mener du ikke, at der er overfoersel?

Din analogi med styrkeløfteren der ikke kan vende 70 kilo men kun dødløfte 200 kilo og derfor mangler eksplosivitet er forfejlet da et max forsøg i dødløft absolut intet har at gøre med eksplosivitet.

Det er derfor også forkert når det påståes at styrkeløft har et eksplosivt komponent til sig. Det eneste styrkeløft kræver er 1) teknik 2) absolut styrke. Intet andet.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_26102014

http://funny.picturepie.com/images/arguing_internet_retarded.jpg

Alt er jo relativt Dixen. I både dødløft og f.eks. frivend løftes stangen fra gulvet - ja. Men derefter er de overhovedet ikke ens.

Diskussionen lød ikke på hvad Kauf og vægløfteren havde dødløftet hvis de havde trænet specifikt efter det. Diskussionen var om det var muligt at holde styrken i dødløft med squat og vægtløftning. Svaret er ja :wink:

I AK Jyden træner flere SL'ere bl.a. fra SPH. Det er tydeligt at se hvor stor forskel der er på VL og SL (dødløft og for den sags skyld også squat) når de giver sig i kast med med vend og træk.

Vi bliver vist aldrig enige! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Uenig: Den første del af vendet er identisk med dødløftet, også med hensyn til stangens fart. Et meget benyttet cue til VL'ere er at trække stangen langsomt i den første del af løftet, for at holde den tæt mod kroppen. Netop den del af løftet som reelt er et dødløft. Resten af løftet foregår selvfølgelig meget eksplosivt.

Jamen, det er vi enige om. Jeg har glemt, hvad vi saa er uenige om.

Hvad tror du at Kauf og Hr. Vægtløfterven havde dødløftet hvis de havde trænet det noget oftere?

Jeg taenkte set samme, men pointen er jo netop saa ogsaa at man faar mere ud af at kombinere de to traeningsformer.

Det skal dog naevnes, at grunden til at nogle vitterligt faar noget fremgang i deres doedloeft af kun at traene VL, skyldes at de ikke traener den tungt flere gange om ugen (som de gjorde foer) og dermed ikke overbelaster CNS, faar langt bedre teknik og ikke mindst core-styrke.

I WSB traener man aldrig rigtig doedloeft, men kun varianter, fordi loeftet bestaar af elementer, som de saa traener hver for sig, for at undgaa at overbelaste CNS. Det betyder selvfoelgelig ogsaa at de pounder kroppen med rigtigt tunge +1RM vaegte i oevelser med elastisk osv.

Hvad proever jeg at sige med alt det her: At kombinationen af det bedste fra SL og VL vil give dig de bedste resultater, men teknik og resitution er noeglen. Fokuser paa det, der skal fokuseres paa i den oevelse du laver uden at blande dem sammen, saa faar du det bedste fra begge verdener uden at den ene kompromiterer den anden.

edit:

David:

Din analogi med styrkeløfteren der ikke kan vende 70 kilo men kun dødløfte 200 kilo og derfor mangler eksplosivitet er forfejlet da et max forsøg i dødløft absolut intet har at gøre med eksplosivitet.

Tjo... Du har muligvis ret. Et eller andet mangler han i hvert fald. Og det er helt sikkert noget han kan faa med VL. Core, teknik, whatever. Pointen var jo at doedloeft ikke goer dig god til VL.

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Tjo... Du har muligvis ret. Et eller andet mangler han i hvert fald. Og det er helt sikkert noget han kan faa med VL. Core, teknik, whatever. Pointen var jo at doedloeft ikke goer dig god til VL.

Det han mangler er bare VL skills. Og så har du da helt ret. Du bliver ikke god til VL ved at træne SL (Brianboese comes to mind).

I WSB traener man aldrig rigtig doedloeft, men kun varianter, fordi loeftet bestaar af elementer, som de saa traener hver for sig, for at undgaa at overbelaste CNS. Det betyder selvfoelgelig ogsaa at de pounder kroppen med rigtigt tunge +1RM vaegte i oevelser med elastisk osv.

Lige præcis i westside udfører de temmelige heftige mængder af dødløft hver uge i form af "dynamiske" dødløft hvor de gerne arbejder temmelig tungt samt en ret så heftig volumen på rack pulls og døfløft fra blokke.

Link to comment
Share on other sites

At man skulle blive en god dødløfter ved ikke at dødløfte er noget vrøvl. Der er selvfølgelig cns at tage hensyn til, men det kan klares med intelligent programmering. Personligt er jeg gået fra at lave 1x210 ultimo oktober til at lave 10x180 i går. Hvad har jeg ændret? Jeg er begyndt at træne dødløft. Der er en helt ny og banebrydende filosofi.

Selvfølgelig skal den smukke Engel dødløfte, om ikke andet så fordi CF indvolverer dødløft.

Link to comment
Share on other sites

Pointen var jo at doedloeft ikke goer dig god til VL.

Præcis.

OG i forhold til CNS udtrætning, vil det måske netop være en fordel at fokusere på VL og lade dødløften ligge - i en periode - indtil VL teknikkerne sidder godt fast. Derefter introducere dødløften komplet i programmet igen.

Hele diskussionen starter jo med, hvad der er smart, når man skal blive god til VL. Ikke hvad man bliver stærkest af - selvom det også er interessant.

I korte træk:

VL teknikken skal læres - styrken er der relativt i forvejen og derfor skæres DL i en periode, for at give plads til restitution og fremgang i ukendte løft, evt. dårlige vaner fra kendte løft lægges derved på hylden og forstyrrer ikke indlæringen af nye løft - når VL teknik er på plads introduceres kendte løft igen til programmet - VL bibeholdes og BUM! Større fremgang i ukendte løft, mens styrken fra kendte løft kan overføres til endnu større fremgang i ukendte, som kendte løft.

Edited by Kauf
Link to comment
Share on other sites

Nå nu blander jeg mig også lige :)

Jeg er vægtløfter og er den før omtalte vægtløfter der dødløftede 260kg i Lasseb's post.

Og er ærlig talt lidt lamslået over der kan være en sådan debat over om løftende er ens...

De løftes begge fra gulvet, ja (Hvor skulle den ellers hen ?)

Men måden hele kroppen kobler ind på i de forskellige momenter er så forskellig og afslutningen af løftet.

Hvis du har god vl og dødløft teknik er spørgsmålet i det heltaget irrelevant for man kan ganske simpelt mærke at kroppen arbejder anderledes. God teknik er så uendeligt vigtigt.

Nå ,men det var ikke det debatten gik på.

Spørgsmålet om man kan holde styrken ved at skrue ned for dl til fordel for vl. Ja, kan man sagtens.

Tung ben og hiv giver en helt okay styrke. Synes personligt at en 40kg pr forøgelse i dl var okay, taget i betragtning af jeg ikke trænede det.

Dixens spørgsmål om hvad deres dødløft kunne have været er irrelevant for spørgsmålet og ligeledes meningsløst. Selvfølgelig bliver man bedst til det man fokusere mest på.

Men kan man blive bedre til DL uden at fokuser på det ?

Ja, sagtens, men man opnår ikke ens maksimale potentiale. Hvilket sjovt nok heller ikke var målet da fokus var vl. :)

Link to comment
Share on other sites

Eftersom at Angel's mål er at konkurrere i Crossfit kunne det være en idé at gribe det således an:

GPP ---------------(TID)---------------> SPP

Jo større basen er desto større et peak.

Jeg forsøger ikke at tage stilling til noget, som helst af det der er blevet skrevet. Jeg vil blot gøre opmærksom på at et fravær af konkurrenceøvelser i GPP fasen (her tænker jeg på jeres diskussion omkring dødløft versus ingen dødløft) ikke er lig med et fravær af resultater i konkurrenceøvelsen på konkurrence dagen. Man adresserer det specifikke senere i træningsforløbet.

Find ud af hvornår du har din første konkurrence og tæl dernæst bagud. Herefter kan du begynde at planlægge. Det er ligesom det essentielle.

Edited by Athlete X
Link to comment
Share on other sites

Jeg var fuld i går - det var en god fornemmelse - blev så dejlig varm indeni laugh.gif

2 dages kursus med læger fra hele landet og man falder i! Maden var også god 4mewantfood.gif

Aftentræning Torsdag d. 17/3

♦ Let løb 1.3 km

♦ Mobilty for underkrop og skulder

Dagen i dag bød atter på tekniktræning - det skal bare på plads før der kommer vægt på. OHSQ kørte så meget bedre da jeg blevet mindet om at bruge baglår og balder i løftet... sjovt nok!

1) OHSQ

4 set x 6-10 reps @ teknik med træstang

4 set x 6-8 reps @ 11 kg

2) DL

2 set x 10 reps @ 60 kg

2 set x 15 reps @ 60 kg

2 set x 10 reps @ 60 kg

3) Powershrugs (eller forsøg på samme!)

2 set x 10 reps @ 40 kg

2 set x 10 reps @ 50 kg

2 set x 10 reps @ 60 kg

Herefter havde undertegnet fået den ide at vi skulle prøve Jackie, og her kunne jeg måske godt mærke den liter rødvin jeg havde drukket dagen før! Måske var det også rødvinen der gjorde at jeg mistede orienteringen i øvelsen... endte således med først at lave 50 pullups i stedet for 30 tongue.gif Tiden er ikke noget at skrive hjem om... men heeeey ... alt har en begyndelse!

4) "Jackie" 12min42sek

  • 1000 m CII
  • BB Thruster 50 reps
  • 12 Pullups ... herefter skalerede jeg til eccentrisk da jeg jo skulle nå de 50 og allerede var brændt godt af!

Efter at have fået ilt ud i kroppen igen og lavet noget mere udstrækning for underkroppen stod den på..

5) Unilateral Legcurl

3 set x 10 reps @ 20-25 kg

Det hele blev afsluttet med

♦ 10 minutters intervalløb

stigende hastighed i hvert interval
200 m hurtig gang, 100m sprint op til små 16 km/t

LÆKKER TRÆNING w00t.gif

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Havde døgnvagt i går og dermed ingen træning. Døgnvagten blev krydret med at jeg blev holdt vågen til 6 i morges, så træning i dag var dedikeret til STFU og TRÆN! DET VAR FANTASTISK wub.gif

Eftermiddagstræning Lørdag d. 19/3

♦ Cykle + Let løb

♦ Mobilty for underkrop og skulder

Dagen i dag bød atter på tekniktræning med OHSQ og den sad sgu godt! Men ellers primært fokus på superset uden pauser - det brændte!

1a) KB GSQ

5 set x 15 reps @ 12 kg (fokus på eksplosivitet)

4 set x 12 reps @ 20 kg (fokus på tryk i bunden)

1b) Pushups

9 set x 10 reps @ BW

1c) Bombe Diver Pushups

9 set x 4 reps @ BW

1d) Øve Kipping PU (swing)

9 set x 10-15 reps @ BW

2a) Walking BB Lunges

3 set x 30 skridt @ 30 kg

2b) OHSQ (teknik)

2 set x 15 reps @ træstang

1 set x 15 reps @ elastik

2c) Behind the Neck PP

3 set x 15 reps @ 30 kg

3a) Behind the Neck PP

10 set x 10 reps @ 30 kg

3b) KB øvelse swing m. palm stop

(ved ikke hvad den hedder? Men swing med en arm, hvor KB svinges over hånden og stødes væk med modsatte hånd!)

2x10 set x 10 reps @ 12 kg

3c) Bombe Diver Pushups

10 set x 3 reps @ BW

... stønnede så meget til sidst at jeg var bange for at blive bortvist fra FDK!

4) CII

500 meter 1min23sek

Til sidst

+ skulder rehab for teres minor smile.gif

+ øve sjipping - double unders

+ mobility hofte/lænd

FED træning - svedte MAKS 4thumbup.gif

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Hvilken øvelse skalerede du ned i dag?

God Humor :4thumbup: - Men du inde på det rigtige - har man gjort det én gang, hvorfor skulle man så ikke gøre det igen.

Men bortset fra skaleringen ligner det en godkendt træning :superman:

Link to comment
Share on other sites

God Humor :4thumbup: - Men du inde på det rigtige - har man gjort det én gang, hvorfor skulle man så ikke gøre det igen.

Men bortset fra skaleringen ligner det en godkendt træning :superman:

HOV BoyToy ... du får INTET ud af at være efter mig innocent.gif

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share