Protein som kosttilskud er spild af penge og farligt


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Personligt kunne jeg tænke mig at se noget dokumentaion. Noget empirisk bevis. På nuværende tidspunkt benytter jeg ikke protein pulver, men jeg har gjort før. Og jeg er ret sikker på at det hjælper mig til at få dækket mit behov for protein i forbindelse med min træning. Det overskydende bliver vel bare udskilt i urinen(Jeg er ikke sikker?)

Der er jo ikke noget nyt i Christian Bitz' påstand. Ham og resten af "Hipster-smoothie-syrefri-kost-GoMorgenDanmark-kost-kulten" har før været ude med riven efter både protein pulver, kreatin, og guderne må vide hvad ellers. Men igen, savner jeg noget dokumentation for de undersøgelser han henviser til.

Jeg er stadig ikke overbevist!

Link to comment
Share on other sites

http://blog.tv2.dk/christian.bitz/entry360399.html?ss

Døm selv , men Christian Bitz tager munden ganske fuld i hans korte blog indlæg her.

Synes personligt at proteinpulver bruges alt for meget af alt for mange. Men tv-eksperter har det nu engang med at forsimple og overdrive og den gælder også den kære Hr Bitz.

Link to comment
Share on other sites

Fordi du for tilsvarende sum penge kan få samme mængde protein gennem RIGTiG MAD hvilket ligesom gør proteinpulver overflødigt.

[/quote

Ja, spørgsmål omkring brugen af protein pulver, er nok et af de absolutmest stillede spørgsmål blandt nye. Nok fordi mange desværre tror at det er noget nær doping, og den sikre vej til store muskler.

Personligt råder jeg altid "nye" til at få står på deres kost først, da man må antage at der ingen undskyldning er (på det stade) for ikke at kunne få dækket et relativt beskedent protein behov i kosten.

Christian har naturligvis til en hvis grad en pointe, det bliver bare alt alt alt for simplificeret, og han går IMO i den anden grøft ved at tale om at det er farligt, og får det til at lyde som det rene doping

Link to comment
Share on other sites

Personligt råder jeg altid "nye" til at få står på deres kost først, da man må antage at der ingen undskyldning er (på det stade) for ikke at kunne få dækket et relativt beskedent protein behov i kosten.

Der er ikke nogen tvivl om at det er en god ide at få styr på det grundlæggende først! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Et kig på Bitz burde være nok til ikke at læse hans ævl.

125-full.jpg

Spot on!

Hold kaefte en kegle. Han skriver selv laengere nede:

"Dermed ikke sagt at det er farligt, usundt eller skadeligt at indtage ekstra protein fra pulver. Bare overflødigt"

Saa naar han skriver: "og i værste fald direkte skadeligt for nyrer, hjerte og knogler" er det altsaa bare en lille roever.

Der er efter min mening ikke mange, der ikke ville have gavn af ekstra prots. "Jamen de kan jo bare spise rigtigt mad og spise sundt." Ja, men det goer de bare ikke! Saa er det nemmere at kaste en shake ned, og det er sundere end kun at leve af fedt og kulhydrat.

Link to comment
Share on other sites

Og den artikel han henviser til snakker om shakeserveringer på >100 gram. Jeg indtager typisk ca. 25 g og hører sjældent om nogle der er over 35g., så artiklen snakker altså om mere end 300% dosiser af hvad your average MOL'er indtager :smile:

Link to comment
Share on other sites

åh ja.. ham der har min mor vidst en crush på.

Din mor må være lesbisk.

Spot on!

Hold kaefte en kegle. Han skriver selv laengere nede:

"Dermed ikke sagt at det er farligt, usundt eller skadeligt at indtage ekstra protein fra pulver. Bare overflødigt"

Saa naar han skriver: "og i værste fald direkte skadeligt for nyrer, hjerte og knogler" er det altsaa bare en lille roever.

Der er efter min mening ikke mange, der ikke ville have gavn af ekstra prots. "Jamen de kan jo bare spise rigtigt mad og spise sundt." Ja, men det goer de bare ikke! Saa er det nemmere at kaste en shake ned, og det er sundere end kun at leve af fedt og kulhydrat.

Han er sikkert samme type som tæller prots fra havregryn, rugbrød osv med i sit totale protein indtag.

Jeg forstår ikke forskrækkelsen der er overfor proteinpulver. Det er en billig og komplet proteinkilde, som er nem at have med sig rundt og jeg ville have svært ved at nå 300 gram protein om dagen hvis ikke jeg kunne få nogle af dem igennem shakes.

Link to comment
Share on other sites

Din mor må være lesbisk.

Han er sikkert samme type som tæller prots fra havregryn, rugbrød osv med i sit totale protein indtag.

Jeg forstår ikke forskrækkelsen der er overfor proteinpulver. Det er en billig og komplet proteinkilde, som er nem at have med sig rundt og jeg ville have svært ved at nå 300 gram protein om dagen hvis ikke jeg kunne få nogle af dem igennem shakes.

Hvorfor 300gram? Det lyder da som noget af en overdosering i mine øre?

Link to comment
Share on other sites

300 gram er ikke af vejen.

Mellem 2.5-3 gram protein per kilo LEAN kropsvægt er hvad jeg typisk anbefaler.

Mange af de forsøg der foreslår at ca. 1 gram protein per kilo kropsvægt er rigeligt, for folk der vægttræner, er baseret på forsøg der mere eller mindre kun undersøger syntesen og nedbrydningen af protein i muskelvæv.

Protein benyttes selvsagt til et HAV af funktioner i kroppen.

Ikke mindst viser undersøgelser at den overordnede oxidation af protein i kroppen bidrager til hele kroppens anabolske "drive". Med andre ord er det altså også nyttigt, til en hvis grad, at indtage mere protein end hvad kroppen egentlig skal bruge.

Link to comment
Share on other sites

Spot on!

Hold kaefte en kegle. Han skriver selv laengere nede:

"Dermed ikke sagt at det er farligt, usundt eller skadeligt at indtage ekstra protein fra pulver. Bare overflødigt"

Saa naar han skriver: "og i værste fald direkte skadeligt for nyrer, hjerte og knogler" er det altsaa bare en lille roever.

Lige præcis det der disq'er ham vist fra enhver debat om det emne? :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

1) Et højt proteinindtag lader til generelt at være anbefalelsesværdigt.

2) Evidensen for et højt indtags effekt (>1,5g/kg/dag) på muskelopbygningen er til gengæld ikke eksisterende.

Det kan godt være at man alligevel synes at opleve en effekt af at køre absurde mængder ind, men det må stå for egen regning :smile:

Bare for at separere skidt fra kanel.

PS: blogindlægget fra CB er forfærdeligt, og får ham til at fremstå komplet inkompentet

Link to comment
Share on other sites

2) Evidensen for et højt indtags effekt (>1,5g/kg/dag) på muskelopbygningen er til gengæld ikke eksisterende.

Det kan godt være at man alligevel synes at opleve en effekt af at køre absurde mængder ind, men det må stå for egen regning :smile:

Så jeg vil kunne nøjes med 135 gram protein om dagen, når jeg vejer 90kg? Det er jo kun 2½ måltid.

135 gram protein er udmærket hvis ens daglige kalorie indtag er 1400 kcal.

Edited by Johnny Bravo
Link to comment
Share on other sites

2) Evidensen for et højt indtags effekt (>1,5g/kg/dag) på muskelopbygningen er til gengæld ikke eksisterende.

Elvirus>> Ved godt, det bare er en etablering af nuvaerebde viden paa omraadet, men jeg kaster mig lige ud i det alligevel:

For evidensen bliver vel ikke til paa baggrund af forsoeg med BB'ere med mange aars traeningserfaring? Det er meningsloest at den samme 1.5 gram per kilo krposvaegtsanbefaling skal gaelde som referenceramme for en teenagepige som for JB.

Det samme gaelder i oevrigt andre kostanbefalinger om ADT af vitaminer eller minealer fx. Eller kig bare paa kalorier. Hvor mange kcal skal en person indtage hvis han vejer 90 kilo? Det er jo umuligt at svare paa, hvis man ikke tager hensyn til kropssammensaetningen og traeningsmaengden. Det samme er naturligvis gaeldende for proteiner. En erfaren BB'er nedbryder store maengder muskelmasse paa daglig basis - det skal der kunne kompenseres for.

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share