Teori omkring eksplosionstræning


jobbe91
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg har gennemført et 8 ugers træningsforløb, i forbindelse med en idrætsrapport der skal skrives, hvor mit mål har været at forbedre min eksplosionsstyrke. Dette har jeg gjort med følgende øvelser:

Hop over 2 hakke efterfulgt af spurt op ad kort og meget stejl bakke.

Squat efterfulgt af 5 høje hop med samlede ben.

Eksplosiv squat (ligesom normal squat, hvor man bare eksploderer op på tæerne)

Spurt op ad lang halvstejl bakke.

Dette har altsammen været ganske succesfuldt og effektivt, nu er problemet bare at jeg skal til at skrive rapport om det hvor der skal indgå en masse teori, hvilket jeg ikke er så stærk i.

Jeg har læst en del om plyometrisk træning/forspænding, men jeg har lidt svært ved helt at forstå det, så jeg vil spørge jer om der er en der kan hjælpe mig lidt med hvordan det er jeg har arbejdet med musklerne osv, i et sprog alle kan forstå :)

Hvis der er spørgsmål/flere oplysninger i skal have, skal i endeligt bare skrive.

På forhånd mange tak.

Jon

Edited by jobbe91
Link to comment
Share on other sites

Er det bare generelt hvordan musklerne arbejder? eller den påvirkning af musklen under de arbejdsmetoder du bruger?

Hvis det bare er generelt har de masser af idrætsfysiologi på biblioteket :)

Edited by Nicop
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor har du valgt de metoder du har valgt?

Hvordan har du målt at det har været succesfuldt?

Jeg har fået nogle af øvelserne af min fysioterapeut, og har fundet andre her på motion-online, hvor jeg har kunne læse mig frem til at disse øvelser skulle være ekkeftive i forhold til at øge sin eksplosionsstyrke.

Inden forløbet gik i gang, tog jeg tid på hvor hurtigt jeg kunne løbe (ca.) 100 meter, og efter de 8 uger løb jeg samme distance, og havde forbedret min tid med næsten et halvt sekund.

Edited by jobbe91
Link to comment
Share on other sites

Du har lavet plyometrisk træning sammen med sprint øvelser. Du har åbenbart også lavet CAT (Compensatory Acceleration Training) træning i form af eksplosiv squat. Det skulle alt sammen gerne resultere i en RFD (rapid force development) forbedring. Du har altså trænet dit nervesystem til at udvikle kraft hurtigere end før.

Prøv at læse lidt her: http://www.gomotion.dk/artikler.asp?mode=detail&p_id=111&a_id=57&page=1&title=art

Ellers er det ned på bibliotektet. Jeg tror desværre ikke der er nogen her, der har lyst til at skrive din rapport for dig.

Link to comment
Share on other sites

Du har lavet plyometrisk træning sammen med sprint øvelser. Du har åbenbart også lavet CAT (Compensatory Acceleration Training) træning i form af eksplosiv squat. Det skulle alt sammen gerne resultere i en RFD (rapid force development) forbedring. Du har altså trænet dit nervesystem til at udvikle kraft hurtigere end før.

Prøv at læse lidt her: http://www.gomotion.dk/artikler.asp?mode=detail&p_id=111&a_id=57&page=1&title=art

Ellers er det ned på bibliotektet. Jeg tror desværre ikke der er nogen her, der har lyst til at skrive din rapport for dig.

Tak for det brugbare link.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share