Top 5 over træningsrelaterede bøger.


Kauf
 Share

Recommended Posts

Så er det tid til inspiration. Amazon er stort og Amazon skal lunses!

Jeg opdagede forleden, at jeg savner ny inspiration til gode bøger omkring træning. Dette værende sig almindelig styrketræning, styrketræning af specifikke grupper (ældre, gymnaster, kampsportsudøvere etc.) til idrætspsykologi, mindset osv.

Træning ved jeg dækker bredt, hvilket også er meningen. Det kan være praktiske opslagsbøger, dybere højere akademiske udredelser af proteinsynteser eller hvad der nu kan tænde ild i inspirationens flamme. ALT er velkommen.

I korte træk, hvad har inspireret dig? Hvad er din top 5 over træningsrelaterede bøger? (Skriv gerne flere, hvis du ikke kan lade være). Forfatter og titel.

Link to comment
Share on other sites

Pavel Tsatoline - Enter the kettlebell! :w00t:

Det var mere eller mindre den bog der satte mig igang med Kettlebells. Og det er satme noget der virker! Det har været mere eller mindre min primære træningsform de sidste 4-5 år. Måske lige bortset fra noget styrkeløft, under vejledning af AndersL. :wub:

Edited by kaoshjerte
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ny i "gamet", jeg bliver nok en begrænset inspiration kilde. Jeg har ikke læst meget mere end 5 bøger :D Så mine listing bliver ikke just en top 5 ud af en masse. Og generelt er den ikke rangeret, men here goes:

Pavels Naked Warrior:

God til en nybegynder, der vil have nogle broscience fifs til at blive stærkere...

Building the Gymnastic Body af Coach Sommer:

God fordi den er bygget på erfaringer fra en gymnastik-verden. Den bygger på en træningsmetodologi, der passer til gymnastik. Gang på gang har jeg erfaret, at bogen har ret, når man pludselig tror man ved bedre. Og indeholder key knowledge, hvis man skal owne i bodyweight øvelser. DVD'en indeholder desuden glimrende demonstrationer af 200+ kropsvægtsøvelser for hele kroppen i progression fra easy peasy til never gonna happen. Praktisk orienteret

Strength Coach DVD vol. 3 fra Mike Boyle:

Masser af praktisk og teoretisk viden på "intermediate" level, eller den er i hvert fald ikke egnet til en nybegynder. Velegnet, hvis man træner andre.

Biomekanik i idræt af Rolf Wirhid:

Hjalp mig til at forstå lidt om belastning af ryggen - og en masse andet om bevægelse, jeg aldrig rigtig fik læst...

Low back disorder af McGee:

Lånte den på bib og fattede ikke en skid - ud over at swissball crunches er dobbelt så effektive som conv. crunch.

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ny i "gamet", jeg bliver nok en begrænset inspiration kilde. Jeg har ikke læst meget mere end 5 bøger :D Så mine listing bliver ikke just en top 5 ud af en masse. Og generelt er den ikke rangeret, men here goes:

Pavels Naked Warrior:

God til en nybegynder, der vil have nogle broscience fifs til at blive stærkere...

Building the Gymnastic Body af Coach Sommer:

God fordi den er bygget på erfaringer fra en gymnastik-verden. Den bygger på en træningsmetodologi, der passer til gymnastik. Gang på gang har jeg erfaret, at bogen har ret, når man pludselig tror man ved bedre. Og indeholder key knowledge, hvis man skal owne i bodyweight øvelser. DVD'en indeholder desuden glimrende demonstrationer af 200+ kropsvægtsøvelser for hele kroppen i progression fra easy peasy til never gonna happen. Praktisk orienteret

Strength Coach DVD vol. 3 fra Mike Boyle:

Masser af praktisk og teoretisk viden på "intermediate" level, eller den er i hvert fald ikke egnet til en nybegynder. Velegnet, hvis man træner andre.

Biomekanik i idræt af Rolf Wirhid:

Hjalp mig til at forstå lidt om belastning af ryggen - og en masse andet om bevægelse, jeg aldrig rigtig fik læst...

Low back disorder af McGee:

Lånte den på bib og fattede ikke en skid - ud over at swissball crunches er dobbelt så effektive som conv. crunch.

Tak for svar, Durden!

På sms har jeg også fået anbefalet Coach Summers og skulle gerne være i besidelse af den inden længe. Alt med Pavel er skæg inspiration og ganske hurtigt læst, så det er slet ikke så tosset :smile:

Low back disorders er en guldgruppe! Biomekanik læste jeg for en del år siden og er også interessant!

Jeg er nysgerrig over at vide, hvilke bøger du ville anbefale indenfor de emner, som du skriver.

Kort og godt: Hvordan ser din top 5 ud?

Det er et så godt spørgsmål, at jeg ikke kan svare på det!

Derfor skal denne tråd nok nærmere handle om hvad der er inspirerende at læse, fremfor en decideret top 5.

Med den sundhedsfaglige tilgang jeg har, er min tilgang til træning ikke kun på det fysiske, men ligeså meget kostmæssigt, som mentalt. Meget af det, der er inspirerende er noget lort, hvis man isolerer det, eks. er Paul Wade absolut ikke den skarpeste forfatter man kan finde, men hans "Convict Conditioning" er sgu' underholdende og på sin vis også inspirerende læsning. Bliver man max. skarp af at læse den - nej! Får den en til at tænke ud af boksen - Ja! Ryger den på top 5! Aldrig, men alligevel er den anbefalesesværdig :smile:

Bøger, som jeg, I flæng, har ladet mig inspirere mig af:

Ole Larsen: Hovedpine og rygsmerter.

- Den første bog, jeg nogensinde læste omkring alternativ måde at kurere hovedpine og rygsmerter på. Jeg læste den i folkeskolen af en eller anden grund (dengang mediterede jeg også) og den var spændende. Det er mange år siden, jeg har læst den sidst, så i forhold til mit nuværende niveau, kan jeg ikke sige, hvordan den er.

Udo Erasmus: "Fats that heal - fats that kill"- Forståelse for fedtstoffer! Siger mange af de ting, som man i dag ved om fedtstoffer - og meget mere til.

T.S. Wiley: "Lights out"

En meget amerikansk og letlæst bog omkring vigtigheden af søvn, hvorfor det er godt at sove, når det bliver mørkt og stå op når det er lyst osv. Gav på daværende tidspunkt stor inspiration omkring søvnvaner, sukkervaner osv.

J. Wilson: "Adrenal fatigue"

En af de mange amerikanske bøger omkring omkring livsstil, stress, usunde søvn og madvaner etc. - er en lidt poppet bog, men letforståelig og fik mig til at tænke i andre baner.

Young: Sick and Tired:

Bog omkring syre/base balance og det der her på MOL vil kaldes forfærdeligt Lene Hansson teknikker. Dog en meget veldokumenteret og interessant bog at læse.

McGill: Low Back Disorders.

Fantastisk bog proppet med biomekaniske forsøg omkring træning og smerter i lænderyggen. Kræver en hvis forforståelse for det videnskabelige sprog.

Fleck, Kraemer: Designing Resistance Training Programs:

Titlen fortæller indholdet. Skal næsten læses, hvis man vil arbejde med det.

Brown, Ferrigno: "Training for Speed, agility and Quickness"

Udemærket arbejds/opslagsbog omkring ovenstående træning. Der forefindes massevis af ladder øvelser, løbeøvelser etc. Den er ikke på nogen måde raketvidenskab, men et fremragende arbejdsredskab, når der skal findes på nye øvelser i f.eks. cone-drills, stige-løb etc.

For tiden er jeg igang med Ming Chew's "The permanent pain cure". Ming Chew er en fysioterapeut fra N.Y., der beskriver fasciers indvirking på skader, kostens indvirkning på fascier og introducerer i sin bog nogle aktive fasciestræk, som jeg ikke har set før. Jeg har aldrig prøvet nogle stræk, så lede som hans - og det lader til at de hjælper på mobiliteten :smile: Rocketscience? Absolut ikke! Inspirerende: Absolut!

Ming Chew's tanker falder også godt i spænd med Myers: "Anatomy trains", som i min verden er en uundværlig bog i forhold til forståelse af fasciesystemet i den menneskelige krop og derved årsagen til mange restriktioner, skader etc.

Så har jeg stadig en del på hylden, som jeg mangler at læse færdig, bla.

Zatsiorsky, Kraemer: Science and practice of strength training, som også burde være læst for længe siden.

- Ellers blander jeg hele puljen fra osteopatien, træningen osv. i en stor gryde. Kapandji's "The Physiology of the Joints" vol. I-III er fremragende, men kan på ingen måde stå alene, da man i så fald bare vil blive skide forvirret.

Så lad os droppe top 5 og smide en masse inspiration på bordet i stedet :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke påstå at noget af dette er de "bedste" bøger, men jeg har været meget glad for at læse dem - Wendler har uden tvivl været den bog der har givet mig den bedste fremgang, men forklaringerne på det skal nok ligeså meget findes i at det er så simpelt og fleksibelt at jeg har kunnet holde mig til et fast program i snart et halvt år.

Alt Dan John - der er vist to bøger?

Wendler 5/3/1. (Kan du låne af mig)

Starting Strength.

Practical Programming. (Kan du låne af mig)

Thomas Kurz: Stretching scientifically. (Kan du låne af mig)

I den kategori hvor du selv placerer Convict Conditioning:

Brooks Kubik (der er vist 3 bøger nu, jeg har den ene på tryk og har læst endnu en). (Kan du låne af mig)

Viking Warrior conditioning - den er ikke decideret "komisk", men meget specifikt centreret omkring en enkelt protokol (plus peaking cyklii gange 2-3 stykker). (Kan du også låne af mig).

Jeg gider ikke rejse mig lige nu, men hvis jeg finder viljen til det på et tidspunkt kigger jeg efter flere bøger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke påstå at noget af dette er de "bedste" bøger, men jeg har været meget glad for at læse dem - Wendler har uden tvivl været den bog der har givet mig den bedste fremgang, men forklaringerne på det skal nok ligeså meget findes i at det er så simpelt og fleksibelt at jeg har kunnet holde mig til et fast program i snart et halvt år.

Alt Dan John - der er vist to bøger?

Wendler 5/3/1. (Kan du låne af mig)

Starting Strength.

Practical Programming. (Kan du låne af mig)

Thomas Kurz: Stretching scientifically. (Kan du låne af mig)

I den kategori hvor du selv placerer Convict Conditioning:

Brooks Kubik (der er vist 3 bøger nu, jeg har den ene på tryk og har læst endnu en). (Kan du låne af mig)

Viking Warrior conditioning - den er ikke decideret "komisk", men meget specifikt centreret omkring en enkelt protokol (plus peaking cyklii gange 2-3 stykker). (Kan du også låne af mig).

Jeg gider ikke rejse mig lige nu, men hvis jeg finder viljen til det på et tidspunkt kigger jeg efter flere bøger.

Præcis pointen med, at det ikke altid er de mest inspirerende, der er de "bedste".

Wendler var jeg også glad for at læse igennem. Starting strenght har jeg også læst i tidernes morgen, det havde jeg sgu' da glemt.

Viking Warrior conditioning - Er det ikke Kenneth Jay, der har skrevet den? Kiggede lidt i den, men magtede ikke at læse den hele.

Hvis du giver the, tager jeg kage og en bærepose til bøger med :smile:

Link to comment
Share on other sites

Deppe: Hvad skal du have for supertraining?

Jeg ligger udelukkende inde med mere simple træningsbøger. En del fra DragonDoor, samt nogle af Ross Enamait.

Er der nogen der ligger inde med Starting Strength, som evt. vil af med den?

Nogen der kender Science and Practice of Strength Training?

1. Supertraining har jeg købt/køber af Deppe.

2. Hvis du finder en, der har to, må du gerne sige til.

3.

Så har jeg stadig en del på hylden, som jeg mangler at læse færdig, bla.

Zatsiorsky, Kraemer: Science and practice of strength training, som også burde være læst for længe siden.

:wink: Den ligner en god standardbog, men ikke den der en der giver dig guldstøv på hjernen.
Link to comment
Share on other sites

For tiden er jeg igang med Ming Chew's "The permanent pain cure". Ming Chew er en fysioterapeut fra N.Y., der beskriver fasciers indvirking på skader, kostens indvirkning på fascier og introducerer i sin bog nogle aktive fasciestræk, som jeg ikke har set før. Jeg har aldrig prøvet nogle stræk, så lede som hans - og det lader til at de hjælper på mobiliteten :smile: Rocketscience? Absolut ikke! Inspirerende: Absolut!

Ming Chew's tanker falder også godt i spænd med Myers: "Anatomy trains", som i min verden er en uundværlig bog i forhold til forståelse af fasciesystemet i den menneskelige krop og derved årsagen til mange restriktioner, skader etc.

Begge lyder interessante - kan du sige lidt om nødvendige forudsætninger for at læse dem?

Link to comment
Share on other sites

Brad Johnson - Extrodinary strength!

John Brookfields 4 bøger er GULD! Fås på IM!

Joy Kinney - captain of crush!

Ori hofmekler - maximum muscle minimum fat.. MEGA nørdet bog vedr. intermittent fasting og træning..

Ross enamit - infinite intensity + never gymless..

Alle letlæste bøger med massere øvelsesinspiration..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share