Løber knæ og brug af ipren/voltaren


Jaaanie
 Share

Recommended Posts

Hej

Da jeg fik diagnostieret løberknæ var den eneste ting jeg fik at vide blot at jeg skulle tage pause fra at løbe og jeg fx stadig kunne fortsætte min crosstraining osv. Ellers skulle jeg bare tage det roligt i 4 ugers tid og så stille og roligt forsøge igen lidt langsommere.

Nå men jeg kunne ikke crosstraine eller lave særlig meget andet kredsløbstræning heller.

Så her 2 måneder senere er det der stadig og jeg har googlet lidt rund og fundet nogle flere informationer, det at strække bliver anbefalet ligeledes bliver det anbefalet at tage en ipren/voteren kur i 5 dage for at slå inflamationen ned.

Så mit spørgsmål er hvad vil det sige med en kur? Er det 1 pille om dagen eller hvad? Eller skal man satse på at være medicineret round the clock (hvilket jo fx ikke er muligt med votaren piller da tre i døgnet er max og de virker ca 6 timer som jeg husker det...)

anyway input meget velkomne

Jaaanie

Link to comment
Share on other sites

Ipren/Voltaren er sandsynligvis ikke løsningen på dit problem. Ligesom et skud kortisol heller ikke er det (en idé, der sikkert vil dukke op på et tidspunkt). Disse medikamenter er alle symptombehandling, der fjerner den smerte/inflammation, som generer dig, men ikke årsagen til inflammationen.

Din kur bør IMO i stedet være:

Besøg en kiropraktor og få lokaliseret, hvad det er der generer dit knæ.

Få at vide hvilket muskler, der er overspændte, hvor du er skæv osv. Få et par behandlinger.

Stræk disse muskler ud, masser dem, brug kagerulle osv. hver dag.

Behandl årsagen i stedet for symptomet.

Så virker du lige så stille igen, og problemet kommer ikke tilbage efter to uger.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Quantanamo!

Piller til løberknæ er stort set kun symptombehandling!

Pause får ofte(st) bare problemet til at gå i hi, hvorefter det kommer tilbage, når man igen udsætter knæet for den belastning, der i første omgang fremkaldte skaden.

Find ud af præcis hvor problemet sidder og gør noget ved det i stedet!

Suppler udstrækning med styrketræning.

Link to comment
Share on other sites

Løberknæ kaldes også "tractus iliotibialis friction syndrome", og er derfor allerede meget specifik. Det er et senespejl på lateral siden af låret, der hæfter under knæet. Den løber henover et knoglefremspring på underbenet, som kan udløse smerte hvis senespejlet er for stramt.

mform2.gif

Du skal i gang med foamrolling, kagerulle, udstræk og massage(MFR + triggerpunkt).

0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Okay wow!

Tusind tak for alle svarene! :laugh::bigsmile: :bigsmile: :4thumbup: :4thumbup: :laugh::wub: :wub: :wub::bigsmile: :4thumbup:

@Quantanamo

hvis nu jeg kan fjerne det ved at strække og foamrulle, bør jeg så stadig se en kiropraktor? Eller kan jeg godt vente og se den del lidt an... Jeg er jo lidt fattig jo.

Link to comment
Share on other sites

Løberknæ kaldes også "tractus iliotibialis friction syndrome", og er derfor allerede meget specifik. Det er et senespejl på lateral siden af låret, der hæfter under knæet. Den løber henover et knoglefremspring på underbenet, som kan udløse smerte hvis senespejlet er for stramt.

mform2.gif

Du skal i gang med foamrolling, kagerulle, udstræk og massage(MFR + triggerpunkt).

0.jpg

både foamrulle og kagerulle OG massage?

Det der massage, er det strengt nødvendigt hvis resten virker? Er jo studerende...

Link to comment
Share on other sites

@Krumborg:

Du snakkede positivt om kinesio tape, har du erfaring med kinesio ifbm. løberknæ?

Jeg kan se, at de i bogen både har taping for symptombehandling og korrektion...

Jep. Det fungere suverænt. Korrektion kræver at man har en terapeut til at lægge tapen ret ofte, og er derfor sjældent en mulighed for andet end sportsfolk der har folk/stab omkring sig med kompetence til dette.

både foamrulle og kagerulle OG massage?

Det der massage, er det strengt nødvendigt hvis resten virker? Er jo studerende...

Nej da. Jeg fik fjernet mit eget løberknæ kun vha af stræk og foamrolling. Gav dig bare flere muligheder :smile:

Link to comment
Share on other sites

Massage behoever ikke vaere ved en decideret massoer. Brug dine egne haender og en massagebold fra Select (50 kr.) eller lignende.

Hey,

okay, ja det gør det jo lidt mere overskueligt så :smile:

Har fået en ny tid hos lægen idag og håber på at overtale hende til at jeg denne gang skal få en henvisning til en fys. Primært fordi det ene knæ faktisk føles anderledes... Og ja, kan bare mærke jeg gerne vil være helt sikker på det er den rette diagnose jeg har fået og det ikke er et eller andet dril med min lænd som jeg kommer til at rive op hvis jeg strækker for meget.

Men tusind tak for alle jeres råd som jeg begyndte og følge igår og vil fortsætte med at følge til jeg får besked på andet, det virker til at virke for det ene knæ i hvert fald. Det er sørme fedt i har hjulpet så meget. I er nogle dejlige mennesker!

:bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share