Spørgeskema om styrketræning og motivation


jaste
 Share

Recommended Posts

Specialeprojekt i Idræt og Sundhed / SDU. Styrketræning og motivation - en undersøgelse af hvilke træningsrelaterede faktorer der har betydning for motivation ved udførelse af styrketræning. Projektet omfatter en kvantitativ spørgeskema undersøgelse, der gennemføres online ved selvoprettelse af bruger via link. Skemaet er ligeledes distribueret til 135 respondenter, der alle har modtaget personlig træning. Endvidere gennemføres der kvalitative interview med 15 - 20 tilfældigt udvalgte motionister.

Jeg vil gerne vide, hvad der har betydning for din motivation ved udførelse af styrketræning. Det tager 5 - 10 minutter, på forhånd tak.

Klik på følgende link: http://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=XH5WET6J9196

Mvh Jacob Steffensen

Edited by jaste
Link to comment
Share on other sites

Jeg er igang med en undersøgelse, der omhandler styrketræning og motivation. Derfor vil jeg gerne vide, hvad der har betydning for din motivation, ved udførelse af styrketræning. Det tager kun 5 minutter.

Klik på følgende link: http://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=XH5WET6J9196

Kære Jaste

Det ville være dejligt om du skrev noget mere uddybende omkring hvad du skal bruge undersøgelsen til, hvem du er osv.

Mvh Cloudhands

Link to comment
Share on other sites

Kære Jaste

Det ville være dejligt om du skrev noget mere uddybende omkring hvad du skal bruge undersøgelsen til, hvem du er osv.

Mvh Cloudhands

Hej Cloudhands

Tak for feedback, jeg har tilføjet lidt info om undersøgelsen.

Mvh

Jaste

Link to comment
Share on other sites

Tak for det - ha´ en god dag

Det stod lidt uklart for mig, mens jeg udfyldte skemaet, hvordan jeg skulle forholde mig til de sidste spørgsmål vedrørende sammenliging af klassisk og intensiv træning. Jeg har kun trænet klassisk træning og har ingen forudsætning for at udtale mig om forskellene i praksis og derfor slet ikke i forhold til deres inbyrdes påvirkning af min motivation. Derfor følte jeg mig nødsaget til at svare "ved ikke" på alle de spørgsmål i den del af spørgeskemaet.

Kan du følge mig? - Og mener du at det er i tråd med din hensigt med spørgsmålet eller skal det tweakes?

Mvh Cloudhands

Link to comment
Share on other sites

Det stod lidt uklart for mig, mens jeg udfyldte skemaet, hvordan jeg skulle forholde mig til de sidste spørgsmål vedrørende sammenliging af klassisk og intensiv træning. Jeg har kun trænet klassisk træning og har ingen forudsætning for at udtale mig om forskellene i praksis og derfor slet ikke i forhold til deres inbyrdes påvirkning af min motivation. Derfor følte jeg mig nødsaget til at svare "ved ikke" på alle de spørgsmål i den del af spørgeskemaet.

Kan du følge mig? - Og mener du at det er i tråd med din hensigt med spørgsmålet eller skal det tweakes?

Mvh Cloudhands

Meningen er netop, at du har mulighed for at svare ved ikke, hvis du ikke har prøvet at træne på begge måder, eller hvis du bare er i tvivl. Jeg har dog valgt at alle svarer på spørgsmålet i undersøgelsen.

Respondenterne i den anden undersøgelse har næsten alle prøvet både klassisk og intensiveret træning, så her giver det mere mening med spørgsmål formuleringen.

Mvh

J

Link to comment
Share on other sites

Hej

Endnu en kommentar til din sammenligning af klassisk og intensiveret træning. Da jeg med jævne mellemrum skifter mellem de to, mangler jeg en knap, der siger 'begge' eller 'ingen forskel' eller noget i den stil ved nogle af spørgsmålene. Jeg har set mig nødsaget til flere gange at svare 'ved ikke', hvilket selvfølgelig også er rigtigt, men ikke har helt samme betydning.

Kh

Viy

Link to comment
Share on other sites

Hej

Endnu en kommentar til din sammenligning af klassisk og intensiveret træning. Da jeg med jævne mellemrum skifter mellem de to, mangler jeg en knap, der siger 'begge' eller 'ingen forskel' eller noget i den stil ved nogle af spørgsmålene. Jeg har set mig nødsaget til flere gange at svare 'ved ikke', hvilket selvfølgelig også er rigtigt, men ikke har helt samme betydning.

Kh

Viy

Hej Viy

Tak for dit input. Den problemstilling du rejser har været inde i mine overvejelser. Hvis man for eksempel mener, at begge måder er lige motiverende at udføre med maskiner, eller at der ikke er nogen forskel på hvilken måde der er mest effektiv for udseende, så går det således ind under `ved ikke´. Det er for at gøre det simpelt, men du har en pointe.

Mvh

J

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Viy. Jeg fik svaret "ved ikke" til en del spoergsmaal, hvor jeg har en klar holdning og godt "ved", men ikke kunne vaelge at uddybe.

Jeg opfatter i oevrigt intensiveret traening som brug af supersaet, og der er efter min mening - og en del af litteraturens baade fordele og ulemper - ved denne form for traening. Jeg fornemmer paa dine formuleringer, at du har en hypotese om at intensiveret/supersaet er en fordel for de fleste? Er det korrekt opfattet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Viy. Jeg fik svaret "ved ikke" til en del spoergsmaal, hvor jeg har en klar holdning og godt "ved", men ikke kunne vaelge at uddybe.

Jeg opfatter i oevrigt intensiveret traening som brug af supersaet, og der er efter min mening - og en del af litteraturens baade fordele og ulemper - ved denne form for traening. Jeg fornemmer paa dine formuleringer, at du har en hypotese om at intensiveret/supersaet er en fordel for de fleste? Er det korrekt opfattet?

Vedr. svar muligheder, så er det tanken, at `ved ikke´ også dækker over `ingen forskel´, `begge metoder´ mv.

Jeg har ikke behov for uddybning af de enkelte svarmuligheder, men en lang række mulige svar i relation til faktorer der kan have betydning for motivation.

Superset kan jo udføres på to måder. Den ene er hvor der typisk arbejdes med øvelser der involverer antagonist og agonist (intensiveret træning). Det kunne også betegnes som parrede øvelser. Den anden form for superset minder om tre-set system, hvor der udføres 3 set for samme muskelgruppe i træk med korte pauser. Denne fremgangsmåde er vel egentlig en kombination af klassisk og intensiveret træning, da man arbejder med sammme muskelgruppe, men går til en ny øvelse efter et sæt. Jeg har i undersøgelsen forsøgt at være objektiv og neutral, men du har ret i at min hypotese og empiri tager udgangspunkt i at intensiveret træning antageligt er mest motiverende for de fleste motionister. Specialet vil diskutere studier og littereatur i relation til klassisk og intensiveret træning, herunder effektetn af forskellige principper, metoder og systemer. Primær fokus vil dog være på betydningen af træningsrelaterede faktorer for motivation.

Mvh J

Link to comment
Share on other sites

I første omgang virkede spørge skemaet også lidt underligt og forsimplet på mig - men jeg blev til slut ret begejstret, da jeg indså fornuften i det!

Din hypotese bekræfter mig desuden i at jeg har svaret korrekt :D Nemlig at intensiveret træning absolut ikke motiverer mig, men kun finder sted pga. tidsbesparenhed (new word!) eller i få tilfælde som bevidst pre-exhaust.

Link to comment
Share on other sites

I første omgang virkede spørge skemaet også lidt underligt og forsimplet på mig - men jeg blev til slut ret begejstret, da jeg indså fornuften i det!

Din hypotese bekræfter mig desuden i at jeg har svaret korrekt :D Nemlig at intensiveret træning absolut ikke motiverer mig, men kun finder sted pga. tidsbesparenhed (new word!) eller i få tilfælde som bevidst pre-exhaust.

I kritik af egen metode i projektet, vil jeg anvende den feedback, der kommer på motion-online, og forholde mig til det i analysen. Min hypotese er egentlig ikke så rellevant, og det er heller ikke et tema der tillæges den store fokus i specialets indledning. Til gengæld er der noget der tyder på, at det kommer til at fylde en del i diskussionen. Jeg har fokuseret på at etablere en objektiv og neutral tilgang i det kvantitative spørgeskema, og det vil også gøre sig gældende i interviewdelen.

Mvh

Jacob Steffensen

Link to comment
Share on other sites

I kritik af egen metode i projektet, vil jeg anvende den feedback, der kommer på motion-online, og forholde mig til det i analysen. Min hypotese er egentlig ikke så rellevant, og det er heller ikke et tema der tillæges den store fokus i specialets indledning. Til gengæld er der noget der tyder på, at det kommer til at fylde en del i diskussionen. Jeg har fokuseret på at etablere en objektiv og neutral tilgang i det kvantitative spørgeskema, og det vil også gøre sig gældende i interviewdelen.

Mvh

Jacob Steffensen

Saa synes jeg, at du skal aendre din terminologi. Ordet "Intensiveret" har en positiv klang i forhold til emnet, og isaer naar det bliver sat overfor det mere konservative "Klassisk".

Find to neutrale begreber i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Saa synes jeg, at du skal aendre din terminologi. Ordet "Intensiveret" har en positiv klang i forhold til emnet, og isaer naar det bliver sat overfor det mere konservative "Klassisk".

Find to neutrale begreber i stedet.

Jeg forstår din pointe, og jeg har hørt det før. Jeg har haft en del overvejelser vedr. terminologi. Klassisk kunne have heddet traditionel træning, konventionel træning eller måske multisæt. Intensiveret træning kunne have heddet kondenseret træning eller måske enkeltsæt (med samme volumen som KT). Jeg har dog valgt intensiveret, da jeg mener det er forståeligt, og godt beskrivende for den måde at træne på. Det kan jo også tænkes at nogle motionister netop ikke foretrækker at intensivere deres træning, selvom det måske lyder positivt for de flestes vedkommende.

Mvh

Jacob

Link to comment
Share on other sites

Jeg bør nok også nævne at jeg er ekstern vejleder på Jacobs speciale.

Med hensyn til ordet "intensiveret", så finder jeg, at det er det mest beskrivende, fordi det objektivt dækker over det samme fysiske arbejde udført på kortere tid (eller mere arbejde på samme tid).

Jeg synes ikke, at det nødvendigvis er et positivt ord, fordi mere intensitet også betyder mere anstrengelse. Hvis man nu kan få samme effekt med mindre anstrengelse, så tror jeg at mange vil vælge det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share