Ny bog: Mælk ødelægger dit helbred


AGV
 Share

Recommended Posts

For mig at se (uden at have nogen dybere indsigt i emnet) er det en lige så dybt useriøs publikation, som "Kernesund Familie" der også omtales.

Nogle mennesker, endda også højtuddannede af slagsen, har en kedelig tendens til at blive nærmest religiøse omkring sådanne emner, og udvikler en evne til fuldstændig at ignorere både sund fornuft og modstridende videnskabelige undersøgelser.

Desuden synes jeg man skal bide mærke i ordet "økologiforkæmpere". Bevares, jeg går selv ind for økologi, men "økologiforkæmpere" lugter langt væk af ekstremister, og den slags tror jeg godt vi alle ved hvor seriøse skal tages.

Dertil er de også ude med riven efter proteinrig kost.... små, magre hippier :laugh:

Hvis mælk var så skadeligt som det blæses op til, ville den skadelige virkning formentligt være dokumenteret for mange år siden. Vi plejer ikke at ligge på den lade side, når det kommer til at undersøge potentielle sundhedsfarer.

Alt med måde, naturligvis. Adskillige liter er nok ikke en god idé, men jeg har ikke planer om at droppe min halve liter om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Enhver der påstår at et fornuftigt indtag af mælk er usundt, er simpelthen ikk værd at spilde tid på.

Det kan godt være at hvis du indtager 10l mælk de næste 5 måneder, at der sker noget med dig. Men der er endnu ikk nogen der har taget skade af ½-3l mælk om dagen, og i så fald vil jeg gerne se noget dokumentation.

Edited by Zee
Link to comment
Share on other sites

Der opstår jævnligt angreb på specifikke fødevarer, som værende den dominerende faktor for meget ondt.

Nogle af disse angreb er sikkert ok og er reelle nok (advarer selv mod de fleste former for soja produkter. Mælk har stået meget for skud i gennem mange år. Det eneste jeg kender til af beviser for mælks skadelighed, er lidt empiri der indikerer at lactose kan være problematisk for almindelige mennesker, såfremt det kommer fra skummetmælk.

Nogle har sikkert allergier/intolerancer overfor mælkebestanddele, og disse har selvfølgelig mere gene af mælkeindtag end de fleste andre.

Nogle har også fremført argumentation at det er koens foder og eller race, der afgør hvorvidt mælk er godt eller skidt. Pasteurisering og/eller homogenisering har også fået skylden for lidt af hvert i den forbindelse.

De endegyldige beviser for mælks vederstyggelighed har jeg dog ikke set. Skulle de forefindes vil jeg glæde mig til at gennemlæse dem og danne mig et indtryk af sagen. Indtager selv mælk i form af yoghurt og lignende, samt naturligvis føde/smør og ost. Tror der noget om faren ved overdrevent indtag af lactose.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

For mig at se (uden at have nogen dybere indsigt i emnet) er det en lige så dybt useriøs publikation, som "Kernesund Familie" der også omtales.

Nogle mennesker, endda også højtuddannede af slagsen, har en kedelig tendens til at blive nærmest religiøse omkring sådanne emner, og udvikler en evne til fuldstændig at ignorere både sund fornuft og modstridende videnskabelige undersøgelser.

Desuden synes jeg man skal bide mærke i ordet "økologiforkæmpere". Bevares, jeg går selv ind for økologi, men "økologiforkæmpere" lugter langt væk af ekstremister, og den slags tror jeg godt vi alle ved hvor seriøse skal tages.

Dertil er de også ude med riven efter proteinrig kost.... små, magre hippier :laugh:

Hvis mælk var så skadeligt som det blæses op til, ville den skadelige virkning formentligt være dokumenteret for mange år siden. Vi plejer ikke at ligge på den lade side, når det kommer til at undersøge potentielle sundhedsfarer.

Alt med måde, naturligvis. Adskillige liter er nok ikke en god idé, men jeg har ikke planer om at droppe min halve liter om dagen.

Godt indlæg!

Stort set INTET er sundt, hvis man indtager det `by the truck-load´, men med de problemer, der er med folkesundheden i det meste af den såkaldt civiliserede verden, så tror jeg nok, at der værre ting at tænke på, end om man drikker en halv til en hel liter mælk i døgnet.

Og økologi: Ja, jeg køber gerne f.eks. kød og gulerødder i økologisk udgave, hvis pris og kvalitet er ok, men fanatisme frabedes. Har en kollega, der på det nærmeste er parat til at bestille sin egen ligkiste, hvis hun er kommet til at indtage noget ikke-økologisk, og som praktisk talt ikke kan snakke om andre emner end økologi. Om det så er vores opvaskemiddel, så brokker hun sig over, at det ikke er øko!

Lev nu for satan bare det liv, med en smule almindelig fornuft!

Link to comment
Share on other sites

Har onkologiske studier ikke tidligere antydet, at der var sammenhæng mellem mælk og kræft?

Der er i hvert fald en del studier, der viser en sammenhæng mellem mælkeindtag og testikelkræft. Nyere forskning viser, at en af de væsenligste risikofaktorer for testikelkræft er hormonforstyrrende stoffer. Mistanken ift. mælk er baseret på indeholdet af østrogen i mælken, der primært skyldes malkning af gravide køer. Jeg har set et enkelt studie, der sammenlignede testikelkræft-rater og mælkeindtag for 42 lande, hvor landene med høje mælkeindtag også havde flere tilfælde af testikelkræft, med Danmark som verdens absolutte topscorer.

Men det i sig selv beviser jo ikke noget. Selvom det skulle have en indflydelse, så er det kun en af mange faktorer.. og måske beskytter mælk mod andre kræfttyper? Variation og moderation er nok ikke en dårlig ting og selvom jeg ikke har tænkt mig at droppe mælken til müslien om morgenen, så ville jeg heller ikke indtage 2-3 liter dagligt..

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Jeg drikker gerne 2-3 liter mælk om dagen, og jeg har det sgu fint!

Det goer jeg ogsaa, men jeg mindes at have set en undersoegelse, der kaedede hoejt maelkeindtag sammen med prostatakraeft. At man ikke er paavirket af det paa nuvaerende tidspunkt, betyder jo ikke, at der ikke er nogle langsigtede konsekvenser.

Ser lige om jeg kan finde det.

edit:

Could milk cause prostate cancer? Here are the facts: Major studies suggesting a link between milk and prostate cancer have appeared in medical journals since the 1970s. Two of six cohort studies (research studies following groups of people over time) found increased risk with higher milk intakes. Five studies comparing cancer patients to healthy individuals found a similar association. One of these, conducted in northern Italy, found that frequent dairy consumption could increase risk by two and one-half times.1

In 1997, the World Cancer Research Fund and the American Institute for Cancer Research concluded that dairy products should be considered a possible contributor to prostate cancer. And yet another research study came out in April 2000 pointing to a link between dairy and prostate cancer: Harvard’s Physicians’ Health Study followed 20,885 men for 11 years, finding that having two and one-half dairy servings each day boosted prostate cancer risk by 34 percent, compared to having less than one-half serving daily.2

http://www.cancerproject.org/survival/cancer_facts/prostate_dairy.php

Og det er blot en soegning

edit 2:

Of 12 case-control studies, six found significant associations, as did five of 11 cohort studies, with relative risk of prostate cancer among those with the most frequent dairy product consumption ranging between 1.3 and 2.5, with evidence of a dose-response relationship. Mechanisms that may explain this association include the deleterious effect of high-calcium foods on vitamin D balance, the tendency of frequent dairy intake to increase serum insulin-like growth factor I (IGF-1) concentrations, and the effect of dairy products on testosterone concentration or activity.

http://www.cancerproject.org/survival/cancer_facts/prostate_dairy.php

Nogen med lidt etos (Elvirus, Icoqnito etc.), der har noget input til ovenstaaende?

edit 3: Sidsnaevnte er rimelig tendioes og boer nok tages med et gran salt:

The bottom line: While researchers will study the causes of cancer for years to come, health-conscious families may well want to trade dairy—and all animal products—for a healthy, vegan diet rich in vegetables, fruits, whole grains, and legumes. When to make the switch? Evidence suggests that the earlier in life healthy diet habits begin, the better your protection.
Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Jeg har i efterhånden mange år drukket alt mellem 1 og 4 liter mælk om dagen.

Nuvel, jeg laver da endnu, men det i sig selv er næppe bevis for meget.

Min stor rygende nabo blev også over 80 år gammel før han døde, men det beviser næppe at rygning ikke er skadeligt.

Jeg vil helst ikke have kræft i løgene dog.

Link to comment
Share on other sites

Hej.:wink:

Der henvises til artikler i denne tråd. Artiklerne er fra tråde, der har været på www.videnskab.dk . Vi var flere personer, som deltog i debatterne på disse tråde. Det var nogle spændende diskussioner.

Jeg ved ikke, om ½ liter mager mælk er sundt eller skadeligt. Så det har jeg ingen mening om. Men jeg har følgende kommentarer.

1. MÆLKEINDUSTRIEN:

En del forskere - måske også Arne Astrup - har måske været involveret i forskning, der er støttet økonomisk af mælkeindustrien.

På den ene side mener jeg ikke, at disse forskere nødvendigvis er utroværdige.

Men på den anden side mener jeg ikke, at de forskere kan betragtes som 100 % neutrale. Jeg mener i den grad, at man skal tage disse forskeres udtalelser med et gran salt.

2. PROSTATA-CANCER:

Så vidt som jeg husker har læge Carsten Vagn Hansen været inde på, at der kan være en sammenhæng mellem mælkeeprodukter og prostatacancer. Desværre kan jeg ikke finde artiklen med hans svar.

Det skal her siges, at jeg IKKE betragter den omtalte læge som en rimelig pålidelig kilde. Jeg har f.eks været i kontakt med ham i forbindelse med fedtstoffer, hvor det viste sig, at han ikke havde helt styr på det.

I debat-trådene på www.videnskab.dk blev det vist også nævnt, at der muligvis kan være en svag eller stærkere sammenhæng mellem mælk og prostata-cancer.

Alt dette, som jeg har skrevet om prostata-cancer, bygger på min hukommelse. Det kan være, at jeg husker noget af det forkert. Så tag det med et gran salt.

Jeg kan se, at en anden debat-deltager i denne tråd også skriver om prostata-cancer.

3. MÆLKESUKKER:

Jeg har fået konstateret diabetes type 2. Derfor har jeg fået en stor pjece om min form for sukkersyge af min læge.

I denne står der ordret: "Mælk og mælkeprodukter indeholder mælkesukker. Da det er vigtigt for dig at holde blodsukkeret stabilt og næsten normalt, skal du ikke drikke mere end 2 glas fordelt over dagen". Citat slut.

Så jeg har nedsat mit forbrug fra cirka 1½ liter om dagen til cirka det halve.

Pjecen har fået mig til at tænke på følgende: Hvis man drikker 1-3 liter om dagen, får man - selv dem, der ikke har sukkersyge - måske for meget sukker. Hvad ved jeg?

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

selv om der ser ud til at være en positiv sammenhæng imellem mælkeprodukt indtag og prostata cancer, ser at sammenhængen mellem forventet levetid og mælketindtag, enten neutral eller positiv.

http://www.jacn.org/cgi/content/abstract/27/6/723S

http://jech.bmj.com/content/55/6/379.abstract

Der er også noget mere, højt citeret forskning, men jeg kan bare ikke huske forfatterens navn. Skal nok drøne det på hvis jeg finder det...

IMHO lugter det af at der også er nogle netto positive effekter, blandt andet på forekomsten af metabolsk syndrom

Link to comment
Share on other sites

Hej.:wink:

Incognito linker til 2 undersøgelser.

Undersøgelserne er spændende. Men måske har en del af forskningen, der ligger til grund for de 2 undersøgelser, været støttet af mælkeindustrien. Det kunne derfor være spændende at vide, om industrien har støttet det økonomisk.

En del af de data, som ligger på Medline/Pubmed, er - MÅSKE - støttet af industrien. Hvis det er tilfældet, bør det tages med et gran salt.

Så vidt jeg husker valgte forfatterne af den omtalte mælkebog at se bort fra den forskning, som var støttet af industrien. Jeg mener ikke, at man ligefrem skal se bort fra denne forskning. Jeg mener bare, at man skal have det i baghovedet, at forskningen er økonomisk støtet af industrien.

God påske.

Venlig hilsen Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hvis mælk var så skadeligt som det blæses op til, ville den skadelige virkning formentligt være dokumenteret for mange år siden. Vi plejer ikke at ligge på den lade side, når det kommer til at undersøge potentielle sundhedsfarer.

Alt med måde, naturligvis. Adskillige liter er nok ikke en god idé, men jeg har ikke planer om at droppe min halve liter om dagen.

Det blev faktisk allerede dokumenteret for mere end 20 år siden!

I 1989 blev yoghurt forbundet med kræft i æggestokkene af Daniel Cramer fra Harvard Universitet. Forskere i hele verden har vidst sammenhængen mellem mælkeprodukter og visse former for kræft i flere år, men de bliver ikke rigtigt markedsført i "kampen" mod kræft. Der er utallige videnskabelige undersøgelser der påpeger en sammenhæng mellem mælkeprodukter og prostata- og brystkræft og flere kræftformer samt allergier bl.a. akne, eksem, astma og migræne.

Hovedårsagen vises at være at mælk indeholder hormoner som fx prolaktin og østrogen samt vækstfaktorer som fx IGF-I og EGF og man ved at disse stoffer fremmer væksten af bryst- og prostakræftceller i laboratorieforsøg. Disse stoffer er i følge førende internationale eksperter medvirkende til ovenstående kræfttyper. Via mælkeprodukter indtager mange 60-80% af kommende kvindelige kønshormoner som østrogen og progesteron.

Det ville måske gavne den offentlige debat, hvis det grundlag der blev diskuteret udfra var videnskabeligt dokumenteret og det tydeligt fremgik hvem der havde finansieret forskningen.

Ovenstånde stammer fra Professor Jane Plant som er en international forsker, som har skrevet en bog om forbyggelse og helbredelse af kræft r (fx prostakræft) baseret på imponerende mange henvisninger til videnskabelig litteratur, der bekræfter sammenhængen.

Edited by Mette_Musen
Link to comment
Share on other sites

De endegyldige beviser for mælks vederstyggelighed har jeg dog ikke set. Skulle de forefindes vil jeg glæde mig til at gennemlæse dem og danne mig et indtryk af sagen. Indtager selv mælk i form af yoghurt og lignende, samt naturligvis føde/smør og ost. Tror der noget om faren ved overdrevent indtag af lactose.

Mvh Andreas

Kan varmt anbefalde "Dit liv i dine hænder" af Jane Plant. Bogen henvender sig egentlig til kvinder (til bekæmpelse af bryst- og æggestokkekræft), men hun påviser at sammenhængen mellem disse kræftformer også kan bruges til prostatakræft, da de begges påvirkes af hormoner, og der er hormoner i mælkeprodukter. Hendes dokumentation og argumentation er meget overbevisende og logisk, og er som sagt baseret på videnskabeligt materiale af anerkendte forskere. Henvisninger er i bogen.

Link to comment
Share on other sites

Kan varmt anbefalde "Dit liv i dine hænder" af Jane Plant. Bogen henvender sig egentlig til kvinder (til bekæmpelse af bryst- og æggestokkekræft), men hun påviser at sammenhængen mellem disse kræftformer også kan bruges til prostatakræft, da de begges påvirkes af hormoner, og der er hormoner i mælkeprodukter. Hendes dokumentation og argumentation er meget overbevisende og logisk, og er som sagt baseret på videnskabeligt materiale af anerkendte forskere. Henvisninger er i bogen.

De kan mange ting på Harvard

Pubmed

In conclusion, we observed a marginally significant overall association between dairy intake and endometrial cancer and a stronger association among postmenopausal women who were not using estrogen-containing hormones.

Tag nu bare og drik lidt mælk.... Og husk at få dine hormoner :smile:

Link to comment
Share on other sites

Kan varmt anbefalde "Dit liv i dine hænder" af Jane Plant. Bogen henvender sig egentlig til kvinder (til bekæmpelse af bryst- og æggestokkekræft), men hun påviser at sammenhængen mellem disse kræftformer også kan bruges til prostatakræft, da de begges påvirkes af hormoner, og der er hormoner i mælkeprodukter. Hendes dokumentation og argumentation er meget overbevisende og logisk, og er som sagt baseret på videnskabeligt materiale af anerkendte forskere. Henvisninger er i bogen.

I den del af akademia, hvor jeg befinder mig skriver forskere kun peer-reviewed artikler og seminar papirer... Måske en lærebog, hvis de er oppe i årene og dovne...

Link to comment
Share on other sites

Kan varmt anbefalde "Dit liv i dine hænder" af Jane Plant. Bogen henvender sig egentlig til kvinder (til bekæmpelse af bryst- og æggestokkekræft), men hun påviser at sammenhængen mellem disse kræftformer også kan bruges til prostatakræft, da de begges påvirkes af hormoner, og der er hormoner i mælkeprodukter. Hendes dokumentation og argumentation er meget overbevisende og logisk, og er som sagt baseret på videnskabeligt materiale af anerkendte forskere. Henvisninger er i bogen.

er du kvalificeret til at vurdere om der i den omtalte bog er er videnskabelig god omgang med kilder og dokumentation? Jeg kan fortælle dig at jeg har læst flere af antimælkefolkenes bøger og groft selektiv kildeselektion og svær overfortolkning af resultater er gennemgående faktorer.

Faktum est: Flere studier har undersøgt mælks nettoeffekt på morbiditet og mortalitet og der er ikke påvist nogen selvstændig sammenhæng mellem indtag af mælkeprodukter og generel morbiditet og sygelighed. Det er rigtigt nok at der er noget på forekomst af nogle få cancer sygdomme, men til gengæld beskytter det mod nogle andre, så det går lige op (iøvrigt ikke ulig mange andre fødeemner). At der så måske/måske ikke findes nogle intolerans problemer, som ikke er generelt accepteret af videnskaben er et helt andet problem, men det vedrører ikke de her meget generelle udtalelser, som er helt ude at skide...

Link to comment
Share on other sites

, men det vedrører ikke de her meget generelle udtalelser, som er helt ude at skide...

Du må godt skrive ordentligt til mig, tak.

Derudover efterlyste en debattør artikler eller bøger vedrørende emnet, og da jeg selv synes bogen var spændende og interessant læsning er det da klart jeg anbefaler den. Det rigtigt at noget af indholdet i mælk måske beskytter mod andre kræftformer, men mon ikke man kan få disse vitaminer andet sted fra. Derudover er det muligt, det er meget kontroversielt i et mælkeproducerende land som Danmark, at der er lavet undersøgelser der viser at mælkeprodukter kan være skadelige. Det må da endelig ikke komme ud i offentligheden og i så fald, skal alle der henviser til artikler m.v. da svines til.

Personligt vil jeg godt informeres om ovenstående, og så kan jeg selv tage stilling til hvorvidt jeg vil fortsætte med at spise mælkeprodukter og i hvor stort et omfang, det står alle frit for.

Edited by Mette_Musen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share