Sets og Reps


kaoshjerte
 Share

Recommended Posts

Hej MOL'ere.

Udover at træne kettlebells, trøner jeg også grundlæggende løft som Dødløft(og Sumodødløft), Squat, Cleans, og Military. Men jeg er i tvivl om hvad der er det mest optimale antal set og gentagelser, når det bare handler om Råstyrke, og ikke så meget masse.

Det ville jeg gerne have jeres mening om :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Det findes der jo desværre ikke noget endegyldigt svar på.

Et gammelt (skod) ordsprog siger: Hvis du gør det du altid har gjort, får du de resultater du altid har fået.

Og det gælder også dine sæt/rep kombinationer. Variation er nøglen, og du kommer nok også til at sande at der skal afveksling til.

Selv er jeg svært begejstret for serier med 3 og 5 rep, på alt i mellem 7 og 15 sæt.

Omvendt så skal der desværre mere til end det.

For styrke kan du jo finde inspiration i nogle af de tunge styrke programmer så som Smolov Jr, Sheiko, og Gillingham.

Hvis man så tør bevæge sig ud i at forsøge sig med tankerne bag GVT programmet vil man erfare hvor "ondt" det gør når man pludselig gør noget der er helt anderledes end man plejer.

Min egen tilgang til træningen i dag, er baseret på ovenstående cykluser, i den kombination jeg nu synes jeg har tid og mulighed for.

Squatfather lavede for en del år siden et brilliant program til mig (ligger stadig i tråden med styrke programmer), og det henter jeg også stadig tanker i dag.

Link to comment
Share on other sites

Et gammelt (skod) ordsprog siger: Hvis du gør det du altid har gjort, får du de resultater du altid har fået.

Det er en cool måde at se på det. Og et meget fedt ordsprog!

Og det gælder også dine sæt/rep kombinationer. Variation er nøglen, og du kommer nok også til at sande at der skal afveksling til.

Det er jo en slags krydsfedt! :w00t::crazy::tongue:

Men tak for svaret.

Sheiko kender jeg en del til, takket være AndersL :wub::blush:

Link to comment
Share on other sites

1. Ting kan ikke være "mest optimale", de kan være optimale eller ej ;o)

2. Hvad er råstyrke for dig?

Den simpleste måde at svare på er vel at du skal have masser af gode kvalitative reps på 60-80% intensitet, gerne med spring i intensitet fra træning til træning. Få planlagte tunge løft, hver 3.-5. uge til at benchmarke din styrke. Det lyder lidt uspecifikt, men det er for at det kan "rumme" modeller som wendler, sheiko osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

1. Ting kan ikke være "mest optimale", de kan være optimale eller ej ;o)

2. Hvad er råstyrke for dig?

Den simpleste måde at svare på er vel at du skal have masser af gode kvalitative reps på 60-80% intensitet, gerne med spring i intensitet fra træning til træning. Få planlagte tunge løft, hver 3.-5. uge til at benchmarke din styrke. Det lyder lidt uspecifikt, men det er for at det kan "rumme" modeller som wendler, sheiko osv.

1: Word, neger :smile:

2: Det handler om at kunne løfte selv den største skidderik, slamme ham så hårdt som muligt, og bagefter flække hans kæbe med en haymaker :4thumbup:

Men jeg har før haft stor gavn af mere funktionel styrketræning, med dæk, og snadsække og sådan. Caveman training tror jeg der er nogen som kalder det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share