Mr. og Mrs. Fitness


Nicolai Thygesen
 Share

Recommended Posts

  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg ved det ikke præcist, da jeg ikke kender så mange af slagsen :)

En veninde til mig træner i et center, hvor sådan en ms. Fitness også træner. Fitnesstøsen gik i et pulldowntårn og tog 40 kg x 10, og det var vist til failure. Jeg skal ikke kunne sige noget om, hvormeget hun har trænet forinden, men min veninde (som er ret stærk, men til sin egen irritation også spinkel og langlemmet) kunne smække 10 kg på og tage flere reps. Det var hun (veninden) noget forarget over :lol:

Har selv ved en lejlighed for nylig kørt chinups med en ms. fitnesstype - vi tog det samme antal (5), men jeg vejede 20-25 kg mere end hende.

Tror dog ikke denne styrke"mangel" gælder for alle ms. fitnesser, og slet ikke mr. fitnesserne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner jævnligt i samme center med en kammerat der stillede op sidste år. Han går godt til den, specielt i bænkpress ( vel ca. 140 kg. 1RM ) men træner i øvrigt ikke lige efter min filosofi ( primært BB træning med forced reps osv. ). Jeg havde selv planer om at stille op i år, men føler ikke rigtig at jeg nåede at få den volumen der skal til. Det ville være ærgeligt at bruge 3-4 måneder på en stram diæt for at opdage at man var for klejn... Målet er nu at få pakket nogle flere muller på min 192 cm lange lemmedasker krop ( specielt benene ) så de kan få noget modstand i 2004.

PS. Min koreograf stillede tidligere op til Miss Fitness, og jeg har ikke indtryk af at de prioritere vægttræningen lige så højt som hos mændene. Hun styrketrænede kun de sidste 6 måneder op til konkurrencen... hvilket ikke kan lade sig gøre hos herrene.

Link to comment
Share on other sites

Snakkede en overgang lidt med en som, ville stille op i bodyfitness eller hvad det nu hedder(det chins og dips),

Han var pænt stærk, så ham bænke 200 kg(1 rm), hvilket var i starten af hans diæt. Han vejede 92 kg på det tidspunkt med en højde på ca. 1,90.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm....det var da ikke imponerende meget hun kunne tage.

Man skal passe på med at vurdere folk og deres styrke på hvad der tages i en given øvelse på et givent tidspunkt (skader, dekonditionering/restitution mv). Jeg indlægger selv træninspas hvor der arbejdes med meget lette vægte, egentlig er det skide-hamrende-pisse-irriterende når folk der tror de er bedrevidende kommenterer det. Ligeså skideirreterende er det når man arbejder i en given øvelse med sit sticking point og derfor arbejder med meget begrænset ROM. Senest overhørte jeg et par dumsmarte bemærkninger om "han har da vist for meget på stangen" imens jeg lavede supertunge kvarte benbøjninger, som jeg træner med henblik på lige nøjagtigt at ramme "vastus medialis" omkring knæet.

BACK OFF :camper:

Noget helt andet er:

Hvor går egentligt grænsen mellem om man kan stille op till BB eller Fitness...det kommer vel an på kropsvægten eller hvad??

Link to comment
Share on other sites

Noget helt andet er:

Hvor går egentligt grænsen mellem om man kan stille op till BB eller Fitness...det kommer vel an på kropsvægten eller hvad??

Uden at skulle gøre mig klog på det mener jeg at Fitness er 50% BB 25% en eller anden form for øvelse og 25% fri øvelser

Og BB er 100% BB :D

Edited by Tube
Link to comment
Share on other sites

Hmmm....det var da ikke imponerende meget hun kunne tage.

Man skal passe på med at vurdere folk og deres styrke på hvad der tages i en given øvelse på et givent tidspunkt (skader, dekonditionering/restitution mv). Jeg indlægger selv træninspas hvor der arbejdes med meget lette vægte, egentlig er det skide-hamrende-pisse-irriterende når folk der tror de er bedrevidende kommenterer det. Ligeså skideirreterende er det når man arbejder i en given øvelse med sit sticking point og derfor arbejder med meget begrænset ROM. Senest overhørte jeg et par dumsmarte bemærkninger om "han har da vist for meget på stangen" imens jeg lavede supertunge kvarte benbøjninger, som jeg træner med henblik på lige nøjagtigt at ramme "vastus medialis" omkring knæet.

BACK OFF :camper:

På den anden side så findes der rigtig mange, som laver halve squats, uden at have et specifikt formål med dette, andet end at læsse alt for mange kg på. <_<

Link to comment
Share on other sites

Senest overhørte jeg et par dumsmarte bemærkninger om "han har da vist for meget på stangen" imens jeg lavede supertunge kvarte benbøjninger, som jeg træner med henblik på lige nøjagtigt at ramme "vastus medialis" omkring knæet.

BACK OFF  

- hvis det generer dig at de har det sådan med din træning, så er der ikke noget der forhindrer dig i at forklare dem hvorfor at du gør som du gør. Så bliver de klogere (håber jeg) og du skal ikke gå derfra med bitter mine.

Med venlig hilsen

Den diplomatiske squatter

Link to comment
Share on other sites

Hmmm det er nu altid rart med velfunderede kommentare til at holde tråden igang.

til gengæld er de virkeligt diskosmarte.......... go figure

.....Platugle :angry:

Basalt ser syntes jeg det er lidt ærgeligt at vi som nu en gang har kastet kærligheden på fitness-sporten ikke får den kredit det fortjener. Jeg har erkendt at jeg aldrig på "naturlig" vis vil være istand til at stille op til en BB konkurrence grundet min genetik. Fint for dem der er sammensat således at de kan blive ved med at vokse, eller har muskler der naturligt fremtræder kompakte, men det gælder bare ikke for en stor del af os. Som jeg ser det er de fleste lynhurtige til at forklejne den indsats der ligger bag en fitnessudøvers præstation, fysisk og præstationsmæssigt. Hvis nogen er af den overbevisning at det er 12 gutter der vader ind fra Bellevue, så må jeg beklager og tilføje at det hænger sådan sammen. Som SAS er inde på kræver det temmelig meget forskelligartet træning får at blive en komplet Fitness-atlet

Ja, ja.... ok jeg har tørret øjne nu...tak for kleenexén

Link to comment
Share on other sites

Sad lige og bladrede i nogle gamle numre af Workout & Fitness, og faldt over en konkurrence der hedder Danish Fitness Cup, den blev i 2001 vundet af Mr. Fitness Lars Hyttel, forskellen på denne konkurrence og Mr. Fitness er, at der ikke er "fri runde" i Fitness Cup, men i stedet Chins/Dips.

Her vandt Lars med 22 Chins & 45 Dips så ja, de er ikke "40 kgs. træktårns snotarme" allesammen ;)

Ellers vil jeg give Tobach ret, de er i højere grad all-round atleter end BB, et eksempel på det, er at tv3s Tvekamp, faktisk blev vundet af 2 Fitness atleter (Lars Hyttel + Peter Larsen) :pullup:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg aldrig set Mr. fitness.

Udfra Ms. fitnessudsendelserne, der har været, må jeg sige at de prioriterer hypertrofien rimeligt lavt. De må ikke være for muskuløse (hvilket ikke er ret meget ud over, hvad man kan forvente af de fleste sportskvinder, der spiser fornuftigt), men meget veldefinerede og symmetriske.

Det ser ud som om, at vægten ligger på smidighed, behændighed (gymnahopsasa) og relativ styrke - og da ms. fitnessdeltagere er noen små nips (uden at generalisere), er 10 x 40 kg i et træktårn ikke helt ved siden af ;)

I BB hedder "sværvægts"klassen +57 kg (for kvindernes vedkommende). Det tyder på, at det er folk med en ret lille bodyframe, der dyrker BB for kvinder :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm det er nu altid rart med velfunderede kommentare til at holde tråden igang.
til gengæld er de virkeligt diskosmarte.......... go figure

<offtopic>

Undskyld, Tobach, det var ikke passende og iøvrigt irrelevant.

Det kommer sig af min aversion mod fitness kulturen. Jeg synes det er fedt at træne sin krop, men man skal gøre det for sin egen skyld. Jeg synes det er fedt at prøve på at opnå en stor funktionalitet med sin krop og jeg disser på ingen måde fitness atleters ydeevne, men deres personlighed. Der er flere i mit center, som har været med DM i fitness (også tidligere vinder) og de går meget op i lækkert tøj, smart hår, diskomusik og at vise deres tatoveringerfrem og det kan jeg personligt og fuldstændigt subjektivt ikke lide (eller måske ikke lige det, men de mennesker der oftest gemmer sig indenunder). Ydermere så bidrager det til den fuldstændige skævvridning af kropskulturen, der sker i vesten for tiden. Det er meget forudindtaget og usympatisk, men sådan er det.

</offtopic>

De fitness atleter der træner i mit center kører med relativt lave vægte og høje gentagelser (har set i det lys imponerende store muskler. kæmpe patter(altså mændene) og store arme). Meget maskiner og meget lidt fri vægt.

Link to comment
Share on other sites

Godt ord igen incognito :)

Nu skal jeg med det samme sige at jeg træner i et gammelt hardcore-center i nordsjælland, hvor der bestemt ikke er mange af de typer du nævner. Dem der matcher din profil er ikke i centeret særligt længe... :devil: Hvis du er virkelig er omgivet af Fitness folk med den omtalte profil, kan jeg da et eller andet sted godt forstå din fustration, men husk blot på at vi også er nogle der knokler røven ud af bukserne...gamle bukser ( naturligvis )..krudtfri..forstås.

Jeg vedhæfter lige et billede af alle tiders lille Fitness-Nips ( Henning Kristensen ) taget for nogle år siden, så kan man jo selv bedømme hvad der bliver lagt vægt på....

post-10-1044190212.jpg

Link to comment
Share on other sites

>SAS

Slap af, spis en tudekiks og tag en tår tørstemælk.

Jeg synes stadigvæk ikke, at 40 kg er særlig meget når man skal repræsenterer DK`s elite indenfor fitness. Min kæreste er lige begyndt at træne vægte og hun er en lille nipsting (som AF så fint kalder det :) ) og hun kan tage det samme!

Og jeg synes, at din sammenligning (squat og træktårnsøvelser) overhovedet ikke holder vand. Squatten er en teknisk svær øvelse, hvor der kan der kan rettes på mange svage steder i øvelsen. Dette kan man ikke sige om træktårnet og de to øvelser kan derfor ikke sammenlignes. Seriøst så tror jeg heller ikke, at fitnessatleterne går skide meget op i fx. stickingpoints, da det er temmelig irrelevant for dem.

Træn du hellere din vastus medialis, lateralis eller din rectus femoris eller hvilken del af quadriceps du vil ramme og lad vær med, at bekymre dig så meget om hvad folk tænker om din træning.

Link to comment
Share on other sites

Grunden til, at jeg stillede spørgsmålet var faktisk fordi, at Lars Hyttel og Peter Larsen imponerede/overraskede mig meget den gang jeg så dem vinde TV3`s tvekamp. Derfor kunne det være sjovt, at vide hvor stærke de egentlig er. Der var også nogle Ms. Fitness deltagere i programmet på et tidspunkt og de klarede sig også godt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share