Vedligeholde muskelmasse


ibroken
 Share

Recommended Posts

Jeg står og har en mindre skulderskade i venstre skulder. Derfor har jeg indtil videre holdt en uges pause fra træning - træner dog ben.

Er nysgerrig efter at vide, om jeg evt. Kan risikere at tabe noget muskelmasse? Er klar over, at man mister lidt styrke. Jeg holder mig omkring mit ligevægtsindtag, da min vægt står stille og det har den gjort siden jeg tog pausen.

Jeg skal dog holde endnu en uges pause (måske endda to), da skulderen stadig virker f'ed up.

Det vil måske ende med at blive en hel måneds pause. Mit spørgsmål: mister jeg muskelmasse i den periode?

Hvis ja, hvordan vedligeholder jeg så bedst muligt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg står og har en mindre skulderskade i venstre skulder. Derfor har jeg indtil videre holdt en uges pause fra træning - træner dog ben.

Er nysgerrig efter at vide, om jeg evt. Kan risikere at tabe noget muskelmasse? Er klar over, at man mister lidt styrke. Jeg holder mig omkring mit ligevægtsindtag, da min vægt står stille og det har den gjort siden jeg tog pausen.

Jeg skal dog holde endnu en uges pause (måske endda to), da skulderen stadig virker f'ed up.

Det vil måske ende med at blive en hel måneds pause. Mit spørgsmål: mister jeg muskelmasse i den periode?

Hvis ja, hvordan vedligeholder jeg så bedst muligt?

Nej du vil ikke miste ret meget. Man begynder først for alvor at miste muskelmasse efter 2 måneder, så længe ens ligevægtindtag er bibeholdt.

Den eneste måde at beholde din muskelmasse er ved at bruge den. Du kan i øvrigt sagtens træne dine andre muskelgrupper, hvis du passer lidt på.

Link to comment
Share on other sites

Nej du vil ikke miste ret meget. Man begynder først for alvor at miste muskelmasse efter 2 måneder, så længe ens ligevægtindtag er bibeholdt.

Den eneste måde at beholde din muskelmasse er ved at bruge den. Du kan i øvrigt sagtens træne dine andre muskelgrupper, hvis du passer lidt på.

Har du en kilde på den påstand?

Link to comment
Share on other sites

Af hvilken karakter er din skulder skade, er du helt sikkert på at pause er vejen frem? er det en muskelskade, rotator mancheten eller noget tendonitis eller hvad er det? Har du taget et kritisk kig på dit program, om der er ubalance mellem for og bagside osv? Hvis skaden gør at du slet ikke kan træne overkroppen tror jeg du vil miste en del ihvertfald hvis det kommer til at vare en måned, men på den anden side ikke nogle katastrofale mægnder muskelmasse, nok mere styrke og motivation. Prøv find ud af hvad det er måske kan det hjæpes på vej med NSAID eller rotator machet øvelser eller noget i den dur. Jo hurtigere du er back on track jo bedre er det jo.

Ps. I fremtiden er det måske klogt at skære ned for presse øvelserne og få set på din teknik i bænkpres og military presses eksempelvis.

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner også ben lige nu. Holder mig fra træk- og presse øvelser.

Mht skaden eller smerten, så er det på venstre skulder. Ved ikk hvordan jeg skal forklare det, men det er på sideskulderen.. Lige der, hvor skulderen adskilles fra biceps og triceps. Der er bare en vis smerte hver gang jeg løfter noget lidt tungt eller hvis jeg strækker ud på en bestemt måde. Den dukkede op efter jeg løftede lidt for tungt, da jeg trænede bryst.

Ellers er programmet og min teknik fint nok, så vidt jeg ved.

Det var mere min spotter, der ikk var opmærksom nok, da jeg løftede. Det er selvfølgelig også min egen skyld, men ja.. Det sker.

Så jeg skal vel ikke forvente noget rigtigt vægttab, kan jeg se. Super. Tak for svarene.

Link to comment
Share on other sites

Har du en kilde på den påstand?

Det er individuelt, hvornår man begynder at miste muskelmasse, men +- to måneder vil så vil tabet af muskelmasse være maksimeret. Jeg har ikke nogen kilde, der bekræfter min påstand, jeg har blot altid fået at vide, at det var sådan det var.

Link to comment
Share on other sites

Der er en artikel her på siden som netop omhandler tab af muskelmasse når man holder pause med træningen - her ser det ud til at det går noget stærkere end to måneder:

En anden bemærkelsesværdig konklusion af de foreliggende data er, at man allerede 10 dage inde i detræningsfasen kan se en signifikant nedgang i fiberstørrelsen hos de hurtige type 2 fibre. Derefter aftager den rate hvormed fiberstørrelsen falder.
Derfor kunne man sige at man skal tage sine pauser med omhu. Hvis man holder 14 dages træningsfri, er det sandsynligt, at man lige så godt kan tage 30-45 dage uden at dette forstærker atrofien voldsomt.

Nye forskningsresultater: Hypertrofi og atrofi - så hurtigt går det

Link to comment
Share on other sites

Jamen, jeg kører et 5-split og har gjort det i næsten et år nu. Dvs jeg træner muskelgrupperne én gang om ugen, også går der en uge før de rammes igen. Nu tager jeg blot en ekstra uge fri udover det jeg normalt plejer.

Skal jeg bare se, hvad der sker gennem den sidste uge her? Starter nemlig igen næste onsdag.

Link to comment
Share on other sites

Rettelse: skaden er i min forskulder (venstre skulder). Og er ret sikker på, jeg fik den i bænkpres. Jeg søgte på Google og fandt frem til en artikel her på MOL, hvor flere har haft samme problem med venstre skulder.

Jeg har én håndvægt herhjemme... Burde jeg køre lidt rotator cuff øvelser?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share