Vægtveste!


Aquavand
 Share

Recommended Posts

Uanset hvad formålet er, er løb med vægtvest forbundet med en øget risiko for skader.

Så derfor kan det ikke anbefales at løbe med vægtvest.

Chancen er større end ved normalt løb, ja (når du eksempelvis kommer ud i yderstillingerne med ekstra vægt), men har man opbygget sine led og sener fornuftigt, er der ingen ko på isen for (engang imellem! - ikke hver anden dag!) at prøve en tur med kilo (og jeg vil heller ikke anbefale asfaltvej til dette - men terræn).

For at slutte af med nogle få lækre og sprøde ord:

- SUND FORNUFT

Link to comment
Share on other sites

Chancen er større end ved normalt løb, ja (når du eksempelvis kommer ud i yderstillingerne med ekstra vægt), men har man opbygget sine led og sener fornuftigt, er der ingen ko på isen for (engang imellem! - ikke hver anden dag!) at prøve en tur med kilo (og jeg vil heller ikke anbefale asfaltvej til dette - men terræn).

For at slutte af med nogle få lækre og sprøde ord:

- SUND FORNUFT

jamen, hvorfor er det lige du har oprettet en tråd, når du allerede vidste hvad svaret var ? Øget vægt = øget risiko, men det var åbenbart ikke det svar du vil have..... ? Uanset om det er engang hver 3. uge eller 5 gange i ugen, så de gange man løber med ekstra vægt, må der vel være en øget risiko ?

Link to comment
Share on other sites

jamen, hvorfor er det lige du har oprettet en tråd, når du allerede vidste hvad svaret var ? Øget vægt = øget risiko, men det var åbenbart ikke det svar du vil have..... ? Uanset om det er engang hver 3. uge eller 5 gange i ugen, så de gange man løber med ekstra vægt, må der vel være en øget risiko ?

Læs nu bare tråden før du kommenterer med tilfældige flames...

Link to comment
Share on other sites

Engang imellem er det nu meget sjovt når en tråd løber helt af sporet, og denne her er altså en af de bedre.

Efter 2-3 svar er tråden jo allerede besvaret ganske fint.

Der bliver spurgt om følgende:

Hej alle :)

I forbindelse med at jeg skal i gang med løbetræning igen, så tænkte jeg på, hvorvidt vægtveste ville være fornuftige at bruge?

Jeg tænker en opbyggende periode på nogle måneder uden vægt whatsoever, bare for at vænne kroppen, og så langsomt tilføje vægt. ?

I dette tilfælde vil jeg mene det eneste korrekte svar er, "nej, det er bestemt ikke fornuftigt, hold dig fra det".

Hvorfor folk begynder at diskutere militær-træning forstår jeg egentlig ikke. jeg kan ikke se hvor Nikolaj nævner, at han træner til et elitekorps. Men en meget sjov diskussion sådan set.

Nikolaj: Hvis det er fordi du træner til et af de danske elitekorps, har jeg følgende personlige anbefalinger. Det kan godt være en idé at løbe med rygsæk engang imellem. Men jeg vil personligt have mindst 14 dage mellem hver pas. Start stille ud, og smid måske et kilo mere i sækken hver gang. Hvis du begynder at få ondt i knæ, skinneben eller lign. så hold mindst en måneds pause inden næste rygsæk-løb, og gå et skridt tilbage kilomæssig. (

Link to comment
Share on other sites

jamen, hvorfor er det lige du har oprettet en tråd, når du allerede vidste hvad svaret var ? Øget vægt = øget risiko, men det var åbenbart ikke det svar du vil have..... ? Uanset om det er engang hver 3. uge eller 5 gange i ugen, så de gange man løber med ekstra vægt, må der vel være en øget risiko ?

Som Nikolaj selv har gjort opmærksom på, så skulle du nok lige læse hele tråden først inden du kommer med udlæg - for de giver absolut ingen mening :)

Som det første kunne du se hvem der har oprettet tråden - det er nemlig ikke mig. Jeg forsøger blot at besvare den.

Edited by Mathias Skovbo
Link to comment
Share on other sites

Engang imellem er det nu meget sjovt når en tråd løber helt af sporet, og denne her er altså en af de bedre.

Efter 2-3 svar er tråden jo allerede besvaret ganske fint.

Der bliver spurgt om følgende:

I dette tilfælde vil jeg mene det eneste korrekte svar er, "nej, det er bestemt ikke fornuftigt, hold dig fra det".

Hvorfor folk begynder at diskutere militær-træning forstår jeg egentlig ikke. jeg kan ikke se hvor Nikolaj nævner, at han træner til et elitekorps. Men en meget sjov diskussion sådan set.

Nikolaj: Hvis det er fordi du træner til et af de danske elitekorps, har jeg følgende personlige anbefalinger. Det kan godt være en idé at løbe med rygsæk engang imellem. Men jeg vil personligt have mindst 14 dage mellem hver pas. Start stille ud, og smid måske et kilo mere i sækken hver gang. Hvis du begynder at få ondt i knæ, skinneben eller lign. så hold mindst en måneds pause inden næste rygsæk-løb, og gå et skridt tilbage kilomæssig. (

Jeg synes nu egentlig ikke den er løbet af sporet? Så vidt jeg er orienteret handler den om løbetræning med vægtveste (er det netop ikke dette vi diskuterer?).

Men du har ret i, at han ikke nævner noget som helst omkring special enhederne i det danske forsvar. Det er egentlig heller ikke dette jeg refererer til, men derimod en masse der siger "Vægtveste skal ALDRIG bruges ved løbetræning". Det er noget sludder, for det afhænger alt sammen om, hvad ens mål, tanker og ønsker er med sin træning.

I Nikolajs tilfælde vil der højst sandsynlig ikke være nogen tvivl omkring hvorvidt han skal benytte sig af ekstra vægt eller ej -> Det skal han ikke, MEDMINDRE han brænder for at kunne løbe 15km med 20kg på ryggen i en dansk bøgeskov til næste sommer med en fornuftig tid.

Folk skal bare lade være med at sige, at ekstra vægt ikke kan bruges til løb overhovedet for det er simpelthen noget vrøvl.

Link to comment
Share on other sites

Mathias: Jeg har egentlig ikke tænkt mig at tage en diskussion med dig, da du er en meget arrogant person. Bare rolig, det er ikke unormalt for en person i din alder (mener du er en 17-18år). Du har kun din egen mening, og det er der ingen der kan rykke ved. Om du så får smidt dokumentation og beviser lige i hovedet, er du dumstædig nok til stadig at holde på din mening. Forhåbentlig ændre det sig med alderen.

Så vidt jeg husker træner du selv til et af de danske elitekorps. Jeg vil råde dig til at vente mindst 4-5 år før du søger. Med den holdning du viser her på boardet, kommer du næppe videre end optagelsesprøven. Arrogante og bedrevidende personer skinner ret hurtigt igennem, og så nytter 30 timers træning om ugen ikke en meter. De fleste bliver klogere med alderen, og det gør du da sikkert også. Men mit råd præller sikkert af alligevel.

Held og lykke med dit projekt!0

Link to comment
Share on other sites

Mathias: Jeg har egentlig ikke tænkt mig at tage en diskussion med dig, da du er en meget arrogant person. Bare rolig, det er ikke unormalt for en person i din alder (mener du er en 17-18år). Du har kun din egen mening, og det er der ingen der kan rykke ved. Om du så får smidt dokumentation og beviser lige i hovedet, er du dumstædig nok til stadig at holde på din mening. Forhåbentlig ændre det sig med alderen.

Så vidt jeg husker træner du selv til et af de danske elitekorps. Jeg vil råde dig til at vente mindst 4-5 år før du søger. Med den holdning du viser her på boardet, kommer du næppe videre end optagelsesprøven. Arrogante og bedrevidende personer skinner ret hurtigt igennem, og så nytter 30 timers træning om ugen ikke en meter. De fleste bliver klogere med alderen, og det gør du da sikkert også. Men mit råd præller sikkert af alligevel.

Held og lykke med dit projekt!0

Hvad skete der lige her? :O

- Siden hvornår er det blevet arrogant, at forholde sig kritisk til hvad nogle på internettet mener omkring løb og vægte?

Jeg har påpeget det faktum; at man skal passe på at sige ALDRIG til vægtveste og løb - er det arrogant?

Har på bedste vis forsøgt, at sætte løbetræning med brug af vægtveste i et lidt andet perspektiv end blot at sige "nej, det er lorte idé". Gider du finde eksempler her i tråden hvor jeg har været "et svin" ifølge dig? Når der kommer personlighedsangreb så siger jeg ikke bare nå, hvis det er hvad du mener. Men jeg er lutter øren for dine eksempler hvor jeg starter den grimme attitude - selv mener jeg ikke der er nogen i tråden her der har opført sig på en sådan måde.

Men nu er det da først blevet en rigtig hyggelig tråd (ironi)

Men ja det prællede af - du har ret.

Og venter selv 3 års tid - bare rolig.

Link to comment
Share on other sites

Hvad skete der lige her? :O

Jeg ved sku ikke helt hvorfor, men jeg prøver lige en sidste gang.

Det har jo ikke en kæft med at forholde sig kritisk at gøre, det er måden du skriver dine svar på. Du skriver sætninger som, og endda med blokbokstaver, "SÅDAN FORHOLDER DET SIG MED RYGSÆKLØB". I en anden tråd skrev du, "jeg ser frem til sætningen, ja du har ret". Det er et udtryk for en ekstrem arrogance, som du sikkert ikke forstår på nuværende tidspunkt, det er jeg sådan set godt klar over.

Igen, held og lykke med dit projekt.

Link to comment
Share on other sites

Okay, jeg formulerer mig lige bedre.

Jeg vil gerne blive hurtig, og udholdende, i løb.

Grunden til at jeg spørger er fordi der er mange diskussioner rundt omkring på nettet. Generelt er der en del sider der kraftigt anbefaler vægtveste (sjovt nok oftest forhandlere af selvsamme) - Det skulle så forbedre ens tid (og kondition generelt) når man så løber uden vægtveste.

Altså, at løbet bliver meget lettere = hurtigere når man så løber uden den ekstra vægt.

Det var såmænd det jeg ville have input på. -> Med henblik på forbedring af tider til ½marathon, marathon, 5km løb etc.

Edited by Nikolajknude
Link to comment
Share on other sites

Okay, jeg formulerer mig lige bedre.

Jeg vil gerne blive hurtig, og udholdende, i løb.

Grunden til at jeg spørger er fordi der er mange diskussioner rundt omkring på nettet. Generelt er der en del sider der kraftigt anbefaler vægtveste (sjovt nok oftest forhandlere af selvsamme) - Det skulle så forbedre ens tid (og kondition generelt) når man så løber uden vægtveste.

Altså, at løbet bliver meget lettere = hurtigere når man så løber uden den ekstra vægt.

Det var såmænd det jeg ville have input på. -> Med henblik på forbedring af tider til ½marathon, marathon, 5km løb etc.

I dit tilfælde (og i alle andres tilfælde, medmindre de gerne vil være gode til at løbe med vægt) kan det ikke betale sig når man tager træningsudbytte/skadespotentiale i betragtning.

Løb i stedet intervaller, bakker, sand, skov, trapper og lignende for ekstra udfordring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved sku ikke helt hvorfor, men jeg prøver lige en sidste gang.

Det har jo ikke en kæft med at forholde sig kritisk at gøre, det er måden du skriver dine svar på. Du skriver sætninger som, og endda med blokbokstaver, "SÅDAN FORHOLDER DET SIG MED RYGSÆKLØB". I en anden tråd skrev du, "jeg ser frem til sætningen, ja du har ret". Det er et udtryk for en ekstrem arrogance, som du sikkert ikke forstår på nuværende tidspunkt, det er jeg sådan set godt klar over.

Igen, held og lykke med dit projekt.

Ja, det kan være svært at vide om en person skriver en sætning med et glimt i øjet - derfor er det også smartere at snakke ansigt til ansigt istedet for det her. Men hvad angår "jeg ser frem til sætningen, ja du har ret" så har du jo taget den ud af vores tidligere diskussion omkring chin-up vs. pull-up og det var med masser af glade miner og sarkasme :)

Men det kan jo hurtigt få en ny betydning når man tager enkelte dele ud af en helhed - ringe forsøg på at skaffe tilstrækkeligt bevismateriale.

Jeg har fundet ud af du ikke kan lide mig som person, og omvendt - så lad nu vær med at skabe dig mere end højst nødvendigt (er klar over at du sandsynligvis anklager du mig for "ekstrem arrogance" igen pga. denne sætning - men kunne ikke dy mig).

Og har sgu bare sagt, at man ikke skal dømme alle løbere som har ekstra kilo på nakken bare fordi man ikke selv skal bruge det. Det betyder fandme ikke at andre ikke kan have glæde af det.

Nu vi er ved det, hvad er så bedst?

- At være en arrogant nar eller en fordømmende spasser?

(Hvis du er så fandens voksen (du er jo vilde 24) så prøv at stå fast ved det du før skrev? "Gider ikke starte en diskussion med dig".)

Og når vi snakker arrogance så er du vist ikke helt et super godt eksempel heller:

"som du sikkert ikke forstår på nuværende tidspunkt, det er jeg sådan set godt klar over."

Altså, hvad fanden?

Edited by Mathias Skovbo
Link to comment
Share on other sites

Altså, hvad fanden?

Ja, det var satme dumt af mig at starte den her diskussion, det kan jeg sku egentlig godt se :laugh:

Men sådan kan man jo altid være bagklog.

Mathias, jeg har intet imod dig som person overhovedet, og hvis jeg mødte dig IRL, vil jeg på ingen måde dømme dig på forhånd. Jeg skrev sådan set kun som jeg gjorde for at hjælpe dig. Grunden til jeg skrev, jeg udemærket godt er klar over hvordan du vil reagere, er fordi jeg selv var sådan som 17-18 årig. De fleste 18-årige er sikkert arrogante og tror de ved det hele. Hvis du kunne læse nogle af mine første indlæg her på MOL, vil der også være tydelige tegn på arrogance og påståelighed. Det var faktisk forkert af mig at skrive sådan, det har du sådan set ret i.

Jeg håber skam du når dine mål, og bliver en del af det danske elitekorps. Jeg fortæller dig blot, at den holdning du viser her på MOL, kommer du ikke særlig langt med. Det betyder sådan set ikke at du ER ekstrem arrogant som person, men at bedømme ud fra dine indlæg, så vil jeg mene du ret arrogant og bedrevidende. Det er en grund til der næsten ikke er nogen under 25 der kommer ind i elitetropperne, selvom de nemt kan være i bedre fysisk form. De er bare ikke lige så professionelle i deres arbejde generelt.

Du kan vælge at se indda, og måske tænke over hvordan du fremover skal reagere når nogle angriber dig personligt, eller du kan kalde mig en "fordømmede spasser" og se den anden vej. Det er jo sådan set op til dig. Da jeg var i din alder, ville jeg helt sikkert se den anden vej, men det kan jo være du er klogere.

Held og lykke med din træning.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var satme dumt af mig at starte den her diskussion, det kan jeg sku egentlig godt se :laugh:

Men sådan kan man jo altid være bagklog.

Mathias, jeg har intet imod dig som person overhovedet, og hvis jeg mødte dig IRL, vil jeg på ingen måde dømme dig på forhånd. Jeg skrev sådan set kun som jeg gjorde for at hjælpe dig. Grunden til jeg skrev, jeg udemærket godt er klar over hvordan du vil reagere, er fordi jeg selv var sådan som 17-18 årig. De fleste 18-årige er sikkert arrogante og tror de ved det hele. Hvis du kunne læse nogle af mine første indlæg her på MOL, vil der også være tydelige tegn på arrogance og påståelighed. Det var faktisk forkert af mig at skrive sådan, det har du sådan set ret i.

Jeg håber skam du når dine mål, og bliver en del af det danske elitekorps. Jeg fortæller dig blot, at den holdning du viser her på MOL, kommer du ikke særlig langt med. Det betyder sådan set ikke at du ER ekstrem arrogant som person, men at bedømme ud fra dine indlæg, så vil jeg mene du ret arrogant og bedrevidende. Det er en grund til der næsten ikke er nogen under 25 der kommer ind i elitetropperne, selvom de nemt kan være i bedre fysisk form. De er bare ikke lige så professionelle i deres arbejde generelt.

Du kan vælge at se indda, og måske tænke over hvordan du fremover skal reagere når nogle angriber dig personligt, eller du kan kalde mig en "fordømmede spasser" og se den anden vej. Det er jo sådan set op til dig. Da jeg var i din alder, ville jeg helt sikkert se den anden vej, men det kan jo være du er klogere.

Held og lykke med din træning.

For at tage situationen som den faktisk udspillede sig:

______________________________________________________________________________________

/Mathias

"Hvis man ønsker at stifte bekendtskab med enkelte dele i forsvaret, så er ekstra vægt i en rygsæk på en løbetur ikke nogen skade til engang imellem. Hvis man derimod ikke har andre intensioner med sin træning end ren og skær hobby, så er ekstra vægt på en løbetur sikkert ikke relevant, men kommer da helt an på hvad man ønsker."

/Dr. Durden

"Frem for at lave armbøjninger 30 timer om ugen, så burde du tage dig en helt almindelig plain gymnasiel uddannelse."

"Hvordan helved kan du så være så fucking uintelligent?!"

/Ivan-igor

"Det er fint nok at du gerne vil være soldat, men det betyder ikke at det e rsejt eller godt at træne som en soldat."

____________________________________________________________________________________

Hvad ligner det at komme med sådanne indlæg efter en kort uskyldig kommentar (selvom denne havde en anden holdning) og svine andre til?

Er dette voksen opførsel?

- De virker som nogle søde og velformulerende gutter hva?

Hvorfor jeg bliver gjort til syndebuk når andre ter sig som fjolser begriber jeg ikke.

Hvis det har noget at gøre med min tidligere holdning omkring "kvinder og styrketræning" så har jeg undskyldt mine bombastiske holdninger så her bedes folk stoppe med at bære nag.

Hvad angår din træning - lige over!

Edited by Mathias Skovbo
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share