Smerter ved at sidde på hug


Lis07
 Share

Recommended Posts

Hmm, spekulerer lidt på, hvad mit knæ "fejler". Jeg er begyndt til hiphop, og vil gerne kunne gå på hug. Ikke noget problem, skulle man tro, men mit højre knæ gør altså NAS, når jeg gør det (og en smule det venstre). Men det er IKKE under knæskallen, som mange har, det er nærmest på tværs inde i knæleddet, altså der, hvor man kunne forestille sig, menisken mellem lårben og skinneben sidder... Nogen idé til, om man kan gøre noget? Kan jeg måske "træne det op"?

:D Lisette

Link to comment
Share on other sites

Hmm, spekulerer lidt på, hvad mit knæ "fejler". Jeg er begyndt til hiphop, og vil gerne kunne gå på hug. Ikke noget problem, skulle man tro, men mit højre knæ gør altså NAS, når jeg gør det (og en smule det venstre). Men det er IKKE under knæskallen, som mange har, det er nærmest på tværs inde i knæleddet, altså der, hvor man kunne forestille sig, menisken mellem lårben og skinneben sidder... Nogen idé til, om man kan gøre noget? Kan jeg måske "træne det op"?

:D Lisette

Med hug mener du???

Prøv at tag en strømpe og krøl den sammen til en lille bold og sæt den fast i knæhasen, når du går ned...

Link to comment
Share on other sites

Ok, hvorfor? :)

1: Fordi jeg er ikke sikker på, hvad du mener med hug

2: Det vil kunne afgøre, om smerten skyldes "for lidt plads" i knæet, når de sætter dig i din hug. En eller anden form for fylde i knæhasen vil forhindre knæet i at klaske sammen på samme måde.

Oghvad så, hvis det viser sig, at det er tilfældet?

Jamen så tror jeg en mulig måde at træne på dig ud af problemet er ved at træne knæ-bøjning med isometrisk under belastning. Gradvist sænkes vinklen i knæet. Dermed vil du blive bedre til at stabilisere knæet i dybe fleksioner.

Link to comment
Share on other sites

1: Fordi jeg er ikke sikker på, hvad du mener med hug

2: Det vil kunne afgøre, om smerten skyldes "for lidt plads" i knæet, når de sætter dig i din hug. En eller anden form for fylde i knæhasen vil forhindre knæet i at klaske sammen på samme måde.

Oghvad så, hvis det viser sig, at det er tilfældet?

Jamen så tror jeg en mulig måde at træne på dig ud af problemet er ved at træne knæ-bøjning med isometrisk under belastning. Gradvist sænkes vinklen i knæet. Dermed vil du blive bedre til at stabilisere knæet i dybe fleksioner.

Super, det vil jeg prøve! Tusind tak for svar!! :D

ps. hvad betyder isometrisk?

Edited by Lis07
Link to comment
Share on other sites

HVorfor svare, når du stadig ikke har fortalt, hvad du mener med hug...

Altså at gå så langt ned i knæ, som man kan, baglårene hviler på læggene - ikke ved at lægge sig på knæene, men stå på føddernes forreste "trædepuder". (Det gør for øvrigt også ondt, hvis jeg ligger på knæ, og knæleddet er helt bøjet sammen). Ved ikke, hvordan jeg ellers skal forklare det.

Edited by Lis07
Link to comment
Share on other sites

Altså at gå så langt ned i knæ, som man kan, baglårene hviler på læggene - ikke ved at lægge sig på knæene, men stå på føddernes forreste "trædepuder". (Det gør for øvrigt også ondt, hvis jeg ligger på knæ, og knæleddet er helt bøjet sammen). Ved ikke, hvordan jeg ellers skal forklare det.

OKay, så prøv at teste stillingerne med en lille genstand bag knæet

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

OKay, så prøv at teste stillingerne med en lille genstand bag knæet

Hej igen - har holdt sommerferie fra hip-hop, så har ikke fået testet dit råd før nu. Det hjælper faktisk at lægge en sok bag knæene! Hvordan vil du foreslå, jeg træner det op, hvis man altså kan det? Jeg er lidt hypermobil og det skulle give lidt blødere brusk? Derfor skal man måske være ekstra forsigtig.

Er der andre, der har gode råd?

Synes, det er mærkeligt, at jeg ikke kan gå i hugsiddende el. ligge på knæ uden smerter, for det er da noget, alle kan!

:) Lisette

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share