Hånden på hjertet


CloudHands
 Share

Recommended Posts

Den højdeskræk du beskriver lyder mere som naturlig respekt for risikoen for at falde ned end en decideret fobi.

Som om du ikke har så meget erfaring med højder endnu.

Det er slet ikke umuligt mvp, jeg har bare altid kaldt det højdeskræk. En skræk som meget naturligt har holdt mig fra at få erfaring med højder. Jeg vil gerne fortsætte med at udfordre min højdeskræk og uanset om det er en fobi eller bare er en sund respekt for at falde ned, så mener jeg at det er måden at ændre på den på. Tak for dit indspark :)

Link to comment
Share on other sites

Bare go with the flow. Det er neuronerne der bestemmer jo :-P

Spøg til side. Jeg åbnede din log for at se hvordan din træning gik. Og det har jeg åbenbart ikke gjort siden Juli fordi den åbnede lige netop på det indlæg, og jeg fik flashback.

Og hold så op med at være så uptight , det må man først når man har været praktiserende læge med egen praksis i Gentofte i 10år. Det står i håndbog for læger bind 3 kapitel 24 stk 12

Jeg beklager hvis jeg fremstår uptight... For alt hvad jeg ved er det ikke det jeg er og i hvert fald ikke det jeg vil være. Grunden til at jeg spurgte var at jeg hellere ville høre hvad du mente med det end at skrive et svar hvor jeg antog hvad du mente med det.

Men flowet er hermed grebet og du kan fortsætte fredeligt på din vej mod dit prædeterminerede paradis ;)

Link to comment
Share on other sites

Gårsdagens træning

Hypers 3x10x10

Leg raise 3x10

Dips 3x10

Chins 2x6, 7 (fuck det er vildt hvor meget 6 ekstra kilo og at min egen chin up stang derhjemme er knækket, gør ved den her øvelse. Jeg har været oppe på 9 reps og nu er jeg ved at dø bare jeg skal tage 6-7 stk)

Power cleans 10x20, 5x30, 5x40, 3x5x50

Military 10x20, 6x30, 5x35, 5x40, 3x45, 5x40, 6x35, 8x30, 10x25, 12x20

DB skulderpres 8x14, 8x16, forsøg med 18, 8x16, 8x14, 10x12, 12x12

DB curlz 10x20, 18, 16, 14, 12, 10, 8

DB shrugz 3x10x38

Jeg føler mig så sygt svagt i min overkrop at det er til at blive åndsvag over. Mine ben og til dels min ryg (trods smerter og bygningsfejl) har altid fulgt godt med på styrken, men damn hvor føles mine arme slatne. Selv når jeg er bedst er det so so med styrken. Når jeg nærmer mig mit max så begynder småskader og gener at melde sig hurtigt. Efter mit sidste halvamarathon har jeg haft nogle trælse smerter i venstre hæl, som ikke rigtigt er gået i sig selv igen (måske en hælspore?). Jeg har forsøgt at ignorere det, men nu er det på det seneste blevet værre, så nu dropper jeg tunge øvelser der går over ankelleddet og løb i et stykke tid og fokuserer på at få min overkrop med. Det bliver en langsom progression med flere reps og forholdsvis lette vægte, for at undgå det ubehag (skader? det lyder så voldsomt) jeg tidligere har haft ved at køre tungt med skuldre og bryst. Tænker at jeg skal begynde at planlægge med en masse push ups :) Nu må vi se hvordan det går.

Link to comment
Share on other sites

Jeg beklager hvis jeg fremstår uptight... For alt hvad jeg ved er det ikke det jeg er og i hvert fald ikke det jeg vil være. Grunden til at jeg spurgte var at jeg hellere ville høre hvad du mente med det end at skrive et svar hvor jeg antog hvad du mente med det.

Men flowet er hermed grebet og du kan fortsætte fredeligt på din vej mod dit prædeterminerede paradis ;)

Paradis tanken er faktisk meget sjov. Hvis vi tager den i symbolsk forstand, (uden at jeg skal forpeste din log helt) , så oplever jeg jo hyppigt hvordan mennesker der i en eller anden grad har levet et liv i sump , formår at vende skibet. Det kan være svolfsomt stof misbrug, vold og anden kriminalitet osv osv.

De møder nogle mennesker der får udfordret deres livs anskuelse / virkeligheds opfattelse, og kan på kort tid ligge hele deres tidligere liv bag sig. Jeg skal ikke gøre mig klog på hvordan det hænger sammen med determinisme og neuroners færden, men det er om ikke andet nogle interessante mekanismer.

Link to comment
Share on other sites

Den måde jeg træner lige nu og har gjort det sidste år og særligt de sidste par måneder er helt hultertilbulter. Der er ikke nogen fastlagt progression og intet fast program. Jeg kører bare mere eller mindre det jeg føler for på den pågældende dag. Den altovervejende grund til absolut mangel på struktur er mit studie. Jeg har ganske enkelt ikke magtet at vedligeholde et godt træningsprogram, samtidig med læsning, tre børn og arbejde.

Min copingstrategi, om I vil, har lige for tiden været at træne så hårdt og så hurtigt, som jeg kunne hver gang jeg ramte centret. Noget af det jeg har jagtet i den senere tid er følelsen af pump og burn i overkroppen. Jeg ved at det er herredårlige parametre at måle egentlig træningseffekt ud fra, men rent psykologisk har det betydet en del for min motivation, at "slide i det" uden at køre under 5RM. Jeg ved ikke om det giver mening...?

Link to comment
Share on other sites

Nej det giver desværre IMO ikke mening.

Hvis din træning er sporadisk bør du IMO træne fullbody ,baseret på få meningsfyldte øvelser, med det flødeskum på toppen der er tid til. På den måde er det også mindre vigtigt om du lige rammer 2 eller 3 pas på en uge, du kan stadig følge og styre progresion.

Eventuelt Bill Star inspireret

Edited by BLACKICE
Link to comment
Share on other sites

Eventuelt Dr Delt inspireret, da jeg har samme problem som dig, men løser det lidt anderledes, som beskrevet ved Blackice ;D

Den store forskel er at du har en ret stor fundament styrke at bygge på. Det har cloud ikke.

Men egentlig er din tilgang ikke så voldsomt meget anderledes end det jeg anbefaler

Link to comment
Share on other sites

Åh jo og så fik jeg 10 til min skriftlige eksamen i centralnervesystemets struktur og funktion. Jeg kan slet ikke få armene ned og jeg er ret sikker på at ham censor må have været pisse vissen... Men fuck det! Jeg fik 10 og det betyder bare så meget for min oplevelse af at klare det her studie. Er meget stolt og meget taknemmelig lige nu :D

Nu står den på videnskabsteori aflevering på onsdag og om halvanden uge eksamen i videnskabsteori... Derefter integreret eksamen i mave/tarm, hjerte, kredsløb og lunger... Skriftilg 6 timer. \m/

Link to comment
Share on other sites

Åh jo og så fik jeg 10 til min skriftlige eksamen i centralnervesystemets struktur og funktion. Jeg kan slet ikke få armene ned og jeg er ret sikker på at ham censor må have været pisse vissen... Men fuck det! Jeg fik 10 og det betyder bare så meget for min oplevelse af at klare det her studie. Er meget stolt og meget taknemmelig lige nu :D

Nu står den på videnskabsteori aflevering på onsdag og om halvanden uge eksamen i videnskabsteori... Derefter integreret eksamen i mave/tarm, hjerte, kredsløb og lunger... Skriftilg 6 timer. \m/

Nu skal du ikke nedgøre din præstation. INGEN får 10 i CNS uden at fortjene det! Det er de noget nær mest anale krakilere på denne jord, der bedømmer det fag, så klap (i og) dig selv på skulderen :)

Beg må anbefale, at du snupper ét hårdt back-off sæt med samme vægt i stedet for de 5 x 10. Det er nemmere at kapere rent mentalt og jeg er altså ikke overbevist om, at det er nødvendigt, endsige godt med så stor en volumen som 5 x 10. Det slider på CNS og led.

Det ville frigøre tid og energi til lidt andre øvelser, som hyperextensions, chins mv og i det lange løb tror jeg det er bedre.

Når man ikke ved, hvornår ens næste træning falder, eller ved, at man kun træner fx to gange ugenligt, er det godt at komme hele kroppen rundt :)

Link to comment
Share on other sites

Tak for de venlige ord.

Angående de 5x10, så er det bare fordi jeg har kørt den model tidligere og været ok glad for den, fordi det er nemt og overskueligt. Når jeg squatter og bænker den ene gang og dødløfter og presser den næste gang, så kommer jeg jo hele kroppen rundt, hver gang. Det er den rutine som Wendler kalder Boring But Big... Har i korte perioder forsøgt mig med kropsøvelses add-on'et som tilsvarer BBB. Det har også været ok. Jeg kommer nok til at veksle lidt imellem add-on typer.

Jeg vil gerne give den et forsøg med et (par?) tungere slut sæt, for at se hvordan det virker.

Link to comment
Share on other sites

Højreps dødløft sucks. På den gode måde ;)

He he... Jeg kan godt lide det.

Jeg har sat min 5/3/1 startvægt sådan lidt lavt for at kunne vokse ind i programmet igen, så at sige. Derfor kommer DL'et til at være højreps, når jeg sigter mod udmattelse på de sidste par reps.

Link to comment
Share on other sites

3. dag på 5/3/1

Squat

10x20

5x50, 60, 70

3x77,5, 90

8x100

5x10x62,5

BP

10x20

5x40, 52,5

3x60

13x67,5

5x10x42,5

Tight session med knap 1 minuts pause mellem alle sæt undtagen top sæt hvor der måske var 2-4 minutters pause. Er rigtig glad for at være kommet i gang med 5/3/1, som jeg tidligere har haft god og stabil progression på. Også dejligt at have et skema at følge og skrive ind i, så det er nemt at følge progressionen. Mega skønt at vide at en god session sjældent behøver at tage mere end 1 time.

Nogle gange er jeg nødt til at skrive mine tanker ned for helt at forstå hvor tossede de er. Tak til BlackIce og jsc for lige at skubbe mig ud over kanten ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share