lidt for lidt jern - lidt for meget dårlig kolestorol


Stagaard
 Share

Recommended Posts

Hej Alle,

Har lige været ved lægen og fået resultaterne af blod og urin prøve. Det ser generelt fint ud (ligesom kondital og blodtryk er fint). Men jeg har lidt for meget dårlig kolestorol og lidt for lidt jern.

Jeg er 43 år, 180 cm, 76 kg, dyrker full body styrketræning 2-3 gange om ugen (frie vægte/flerledsøvelser) og cardio (mest løb) 2-3 gange om ugen. Jeg spiser rimeligt sundt - prøver at få mine 5 stykker grønsager og lidt frugt ned hver dag. Undgår så vidt muligt "dårlige" kulhydrater så som hvidt brød, ris og pasta, spiser rimeligt meget kød og fisk, tager multivitamin piller og fiskeolie hver dag. Jeg drikker ikke mere end 7-8 genstande om ugen og spiser næsten ikke slik, kage, chips m.m.

Har googlet lidt og så vidt jeg kan se kan kaffen være problemet....? Jeg drikker vel 6 kopper om dagen og det skulle både hæmme jernoptagelsen og samtidigt være med til at hæve kolestorol tallet.

Men udover at skære ned på kaffen hvad skal jeg så spise for at få mere jern og mindre dårligt kolestorol????

- det virker jo umiddelbart lidt modsat rettet da den primære kilde til jern vel er rødt kød!

På forhånd tak for jeres input.

Stagaard

Link to comment
Share on other sites

Måske et lidt dumt spørgsmål. Men fulgte der ikke en "vejledning" med da du talte med din læge omkring tallene og din sundhed ? Altså du bliver jo nødt til at høre om eksempelvis din læge anbefaler du skal tage jerntilskud. I fald skal der følges op på om dine tal er normaliseret efter en given periode.

Mht kolesteroler i blodet er der en enorm genetisk komponent involveret. Det er begrænset hvad du kan flytte med din livsstil i den sammenhæng. Risikoen for at det udmønter sig i et egentligt hjerte-kar tilfælde minimeres dog ved at leve efter "foreskrifterne". Men for nogle mennesker er det bare uundgåeligt at skulle i behandling mod forhøjet kolesterol på et tidspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke et dumt spoergsmaal - jeg taenkte foerst over det bagefter. Det eneste han sagde var at jeg skulle spise mindre fedt og mere "lean meat".

Jeg skal have tager tests igen om ca 9 maaneder.

Saa spoergsmaalet er hvilken kost giver masser af jern og ingen daarlig kolestorol?

Stagaard

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke et dumt spoergsmaal - jeg taenkte foerst over det bagefter. Det eneste han sagde var at jeg skulle spise mindre fedt og mere "lean meat".

Jeg skal have tager tests igen om ca 9 maaneder.

Saa spoergsmaalet er hvilken kost giver masser af jern og ingen daarlig kolestorol?

Stagaard

I.flg. http://www.netdoktor.dk/vitaminer/jern.htm : Kornprodukter, Broccoli.

Lever er nævnt. Det indeholder ca. samme mængde fedt som fuldkornsrugbrød, men typen er jo en anden.

Det nævnes (til rødt køds fordel) at Jerninholdet er af bedre kvalitet, målt på kroppens optagelsesevne.

Derudover ville jeg nu selv straks påbegynde jerntilskud, hvis jernmangel var konstateret. Specielt hvis det i øvrigt var nødvendigt at restriktionere kilder til jern, i kosten.

Som -Elvirus- sagde, tror jeg altså ikke det direkte er kollesterol, du skal passe på.

Jeg mener det var i en undersøgelse omkring æg, jeg læste kollesterol optagelsen reguleres ganske fornuftigt af kroppen. Problemet skulle først opstå, når kroppen ikke er istand til at regulere det.

I dette fald, skulle det være tæt på umuligt, at afhjælpe via kost.. Er ikke sikker, men tænker, at undgå overvægt, er det bedste bud.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share