Five fingers etc


Achilles
 Share

Recommended Posts

Hey gang

jeg prøvede for et års tid siden et par five fingers sko, ganske kort dog, men jeg har ikke kunnet få dem ud af hovedet og har derfor bestemt mig for at købe et par.

Her opstår problemet så for jeg kan se der er mange forskellige slags at vælge imellem og derudover har jeg også fået fortalt at der er alternativer til five fingers.

Da jeg ikke umiddelbart kender til nogen steder hvor det er muligt at prøve skoene inden købet kunne jeg godt tænke mig at høre jeres erfanger osv.

pft.

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikk elige hvor man kan købe sådan nogen i eller omkring Lystrup, men mon ikke du kan i Århus?

Hvad skal du bruge dem til?

Skal du være indendørs er de bedste modeller KSO og KomodoSport i mine øjne. Skal du derimod være mere udenfor kan TrekSport have sin berettigelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg købte et par Bikila, som er en af løbeudgaverne, for 9 måneder siden. Har siden løbet en del i dem, og på mange slags underlag (klippe, mudder, vådt, asfalt, skov, grus), ingen af delene har været et problem.

Kom op på at løbe 24 km i dem for et par uger siden.

Jeg købte mine da jeg var i USA, hvor de kun koster det halve og er meget mere udbredt, her hjemme ved jeg dog ikke lige set dem i en butik, men kan se at Løberen har dem på deres hjemmeside, så måske også i deres butikker, de har dog kun to modeller på hjemmesiden.

http://www.loberen.dk/herre/loebesko/vibram

Den første måned er hård mens du træner din læg og fod op, det er ikke så hårdt at løbe, men bagefter bliver læggen som sten.. Tag det med ro i denne tid, da du let kan overbelaste foden inden den har vænnet sig til at løbe sådan, altså på forfoden.

Den eneste ting jeg har prøvet, som de var dårlige til var basketball, var ikke gode at gå til siden i.

Angående størrelsen af skoen tror jeg at det står ret godt på nogle af deres hjemmesider, men læg mærke til om dine tæer har normal længe, min pegetå er lige så lang eller lidt længere end min storetå, så på det ene punkt får jeg lidt hård hud når jeg løber.

Dette her var så i forhold til løb, har ikke prøvet de andre modeller, men som Ivan skrev er det nok KSO eller KomodoSport hvis det mere er til indendørsbrug.

Her kan du se alle de modeller der er til mænd:

http://www.vibramfivefingers.it/eng/BIKILA.aspx?gender=M

Det alternativ jeg men har læst om er disse:

http://www.maxpuls.dk/shop/loeb/loebesko+herre/vivobarefoot/terra+plana+vivo+barefoot+evo+m+herre+sort.html

Men kan kun anbefale at købe dig et par, selv om de er lidt dyre her hjemme, elsker at løbe i mine.

Link to comment
Share on other sites

Til jer FiveFingers eksperter:

Jeg har et sæt KSO som jeg går lidt i af og til, og har kun prøvet småløb ganske lidt. Der skulle dog ikke meget til at give lægge som sten de næste 5 dage.

Må indrømme jeg er lidt tøvende med at kaste mig ud i løb i dem (primært hårdt underlag). :smile:

Er der meget markant forskel på KSO ift de mere løbespecifikke modeller - dem med lidt mere mønster (speed, bikila, komodosport, kso trek)?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke lige kunne sige det.. Har kun prøvet bikela..

Men hvis du bare holder dig til meget korte ture i starten, burde der ikke ske noget..

Jeg var ved at overbelast min fod lidt i starten, føltes sådan i knoglerne midt i svælget, men havde også svært ved at tage det med ro.. tror at læggen er sværere at overbelaste..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et par KSO og et par Bikila.

I starten løb jeg i KSO'erne, og det var intet problem, hvis jeg holdt mig fra vådt græs, is og lign. Nu er det bare sådan, at jeg helst sprinter frem og tilbage på græs, og derfor købte jeg Bikila'erne. Det har jeg ikke fortrudt, for jeg føler, at jeg står meget bedre fast på græsset i dem.

KSO'erne bruger jeg indendørs, og der har man virkelig god kontakt til gulvet (bilder jeg i hvert fald mig selv ind).

Mht evnen til at smadre læggene i dagevis, har jeg ikke bemærket nogen forskel.

Link to comment
Share on other sites

Hey gang

jeg prøvede for et års tid siden et par five fingers sko, ganske kort dog, men jeg har ikke kunnet få dem ud af hovedet og har derfor bestemt mig for at købe et par.

Her opstår problemet så for jeg kan se der er mange forskellige slags at vælge imellem og derudover har jeg også fået fortalt at der er alternativer til five fingers.

Da jeg ikke umiddelbart kender til nogen steder hvor det er muligt at prøve skoene inden købet kunne jeg godt tænke mig at høre jeres erfanger osv.

pft.

Keep Running i Vestergade, Århus, har både Fivefingers, Terra Plana Evo og en del andre minimalistsko + kyndig vejledning

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil sige, pas på med at løbe for meget i dem for hurtigt. Jeg sprang direkte ud i det, og efter lidt over en måned fik jeg smerter lignende træthedsbrud, der holdt mig tilbage i næsten en måned (Jeg løber i KSOer). Det er virkelig ærgeligt, for jeg synes de er rigtig fede at løbe i.

Lægmusklerne arbejder mere, men det føles ikke forkert, og jeg har endnu ikke oplevet at havde ekstremt ømme lægmuskler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil sige, pas på med at løbe for meget i dem for hurtigt. Jeg sprang direkte ud i det, og efter lidt over en måned fik jeg smerter lignende træthedsbrud, der holdt mig tilbage i næsten en måned (Jeg løber i KSOer). Det er virkelig ærgeligt, for jeg synes de er rigtig fede at løbe i.

Samme oplevelse - jeg fik! blev enormt træt i fødderne - og ret ØM.. så måtte nøjes med at gå lidt i dem, efterfølgende.. :blush:

Men bruger dem ellers dagligt, i både min træning - men også til løb :superman:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Til jer FiveFingers eksperter:

Jeg har et sæt KSO som jeg går lidt i af og til, og har kun prøvet småløb ganske lidt. Der skulle dog ikke meget til at give lægge som sten de næste 5 dage.

Må indrømme jeg er lidt tøvende med at kaste mig ud i løb i dem (primært hårdt underlag). :smile:

Er der meget markant forskel på KSO ift de mere løbespecifikke modeller - dem med lidt mere mønster (speed, bikila, komodosport, kso trek)?

Startede med at løbe i Sprint for et års tid siden, og fik KomodoSport for et par måneder siden.

Mange gange bedre end sprint, både følelsen indvendigt samt sålens affjedring.

Har så også et par Bikila LS som er endnu blødere, men af en eller anden grund giver mig vabler når jeg løber (det gør KomodoSport også bare ik så meget).

bikilaLS ER blødere at løbe i, men om det gør en forskel er vist en smagssag.

Bruger KomodoSport til al træning - Squat, dødløft, OL løft (dog suppl m OL sko) Box jump , sjipning og korte løbeture.

Bruger BikilaLS til alle deciederede løbeture.

Det er nok ren luksus, begge sko kan snildt bruges til begge dele, dog er KomodoSPort lidt nemmere pga velcrolukningen.

Jeg vil ikke afvise jeg prøver Newton eller andre forfodssko på et tidspunkt, men jeg tror ikke jeg nogen sinde vender tilbage til hælløb.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Snakkede for noget tid siden med en gut til træning om fivefingers da jeg gerne vil have et par, han anbefalede mig at tage ud til en butik ved nørreport eller nørrebro station... nogen der ved hvad det kan være for en butik og hvor den ligger? Kan selvfølgelig ikke huske det og har forgæves kigget efter ham de sidste par gange til træning...

Link to comment
Share on other sites

Snakkede for noget tid siden med en gut til træning om fivefingers da jeg gerne vil have et par, han anbefalede mig at tage ud til en butik ved nørreport eller nørrebro station... nogen der ved hvad det kan være for en butik og hvor den ligger? Kan selvfølgelig ikke huske det og har forgæves kigget efter ham de sidste par gange til træning...

Det passer ikke lige med de nævnte steder, men Marathon Sport har FF'ere, hhv Østerbrogade 19 og Åboulevarden 1 (det store hjørne).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Spørgsmål til jer der går i FF:

Nu ser jeg efterhånden flere og flere der går i disse sko og er derfor blevet nysgerrig. Præcis hvorfor er dette et fornuftigt alternativ til almineligt fordtøj?

Jeg har søgt på nettet, men syntes det meste info har karakter af "salgsgas" uden konkrete dokumenterede årsager til at tilvælge FF.

Kan i ikke hjælpe mig her? Jeg forestiller mig, at i bliver spurgt tit om hvorfor i går i disse sko så i må have gode svar på rede hånd :-)

Pft.

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmål til jer der går i FF:

Nu ser jeg efterhånden flere og flere der går i disse sko og er derfor blevet nysgerrig. Præcis hvorfor er dette et fornuftigt alternativ til almineligt fordtøj?

Jeg har søgt på nettet, men syntes det meste info har karakter af "salgsgas" uden konkrete dokumenterede årsager til at tilvælge FF.

Kan i ikke hjælpe mig her? Jeg forestiller mig, at i bliver spurgt tit om hvorfor i går i disse sko så i må have gode svar på rede hånd :-)

Pft.

Fødder bliver ikke glade og sunde af at blive puttet i sko. Sko er groft sagt dårlige for dine fødder.

FF og andre minimalistsko er et forsøg på at opnå de oplagte praktiske fordele ved sko samtidig med at man tillader så fri bevægelighed som muligt for fusserne.

Her beskrevet i en ret lang artikel :smile:

http://nymag.com/hea...features/46213/

Link to comment
Share on other sites

Fødder bliver ikke glade og sunde af at blive puttet i sko. Sko er groft sagt dårlige for dine fødder.

FF og andre minimalistsko er et forsøg på at opnå de oplagte praktiske fordele ved sko samtidig med at man tillader så fri bevægelighed som muligt for fusserne.

Her beskrevet i en ret lang artikel :smile:

http://nymag.com/hea...features/46213/

Hov. Nu var jeg lige begyndt at gå og kigge efter nogle FF'ere, og så finder jeg dette:

http://www.dr.dk/DR1/hadetgodt/Indslag/Anmeldelser/2007/0821140525.htm

"Ortopæd Bjarne Møller Madsen var ikke imponeret over Fivefingers. Skoenes udformning er ikke gavnlig for muskulaturen, til gengæld er den manglende hælkappe og den manglende svangstøtte dårlige for fødderne"

Her er der altså noget fagkundskab som modsiger påstanden om at det skulle være sundere med FF.

Link to comment
Share on other sites

Hov. Nu var jeg lige begyndt at gå og kigge efter nogle FF'ere, og så finder jeg dette:

http://www.dr.dk/DR1.../0821140525.htm

"Ortopæd Bjarne Møller Madsen var ikke imponeret over Fivefingers. Skoenes udformning er ikke gavnlig for muskulaturen, til gengæld er den manglende hælkappe og den manglende svangstøtte dårlige for fødderne"

Her er der altså noget fagkundskab som modsiger påstanden om at det skulle være sundere med FF.

Nu er det jo en ultrakort "artikel", uden nogen form for argumentation der kan støtte hans holdning.

Det er derfor svært at vurdere hvilke scenarier/personer han har i tanke når han bedømmer FF'erne. Raske eller syge fødder groft sagt, og hvilke brugsscenarier?

Menneskets fødder er udviklet over mio af år og jeg mener det er et rimeligt udgangspunkt at fødder næppe har behov for en masse støtte og beskyttelse for ikke at forfalde. Det forekommer ganske intuitivt for mig at jo mere fødderne pakkes ind jo mindre kan de bevæge sig og arbejde naturligt.

Når det er sagt, så er jeg enig med ham så langt at lige præcis den model han sidder med (den første FF-model) ikke er særlig fantastisk til andet end en slentretur eller måske som badesandal. Primært fordi den sidder for løst og i hvert fald på mig gnavede på oversiden af foden. FF er dog kommet et stykke vej siden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share