Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Solid tur! Særligt med tømmermænd...

Du kunne nu godt gøre ruten lidt mere intreressant. Fra jyllinge, over Østrup, Kirkerup, Ågerup... Lange landevejsstykker med tung trafik er ret uinspirerende IMO.

Efter Roskilde: Altid omkring abbetved/Kisserup og så retur over hvedstrup-->sengeløse. 

det var de to øre...

Link to comment
Share on other sites

Helt enig i alternativerne. Det rakte fantasien - og hovedet - bare ikke til i går. Målet var bare at få rullet så mange kilometer, som energien rakte til. En anden gang tror jeg faktisk, at jeg fortsætter fra Slangerup til Frederikssund og så over på den anden side af vandet og via Skuldelev og Skibby ned mod Roskilde. Gad vide, om ikke der er pænt derovre.

Abbetved og Kisserup har jeg hørt lidt om, men ikke prøvet på cykel. Man kunne selvfølgelig smide cyklen ind bag i bilen og køre en tur med udgangspunkt i Roskilde. Det kommer jeg jo i hvert fald til søndag den 26. maj, når der er Skjoldenæsholmløb. Det er lang tur vestpå med afsæt i Roskilde og en skøn rute, som jeg husker det.

Link to comment
Share on other sites

Har i øvrigt bestilt andre hjul til raceren. Et par Tune letvægtshjul i aluminium med en langt lavere profil end de carbonhjul, jeg kører med nu. Det er der flere grunde til. Den høje profil irriterer mig virkelig ved vindstød fra siden, hvor det giver et ordentligt ryk i styret. Generelt er jeg ikke så begejstret for kulfiber som hjulmateriale, og så tror jeg - ud fra mine erfaringer fra tidligere - at et sæt aluhjul med lavprofil fungerer lidt bedre i forskellig slags terræn, især på bakker. 

Men hvad nu med mine planer om at holde budgettet nede? Jamen, jeg fandt dem til en god pris, og så bliver kulfiberhjulene naturligvis solgt, så merudgiften bliver minimal. Jeg er virkelig obs på, at dette cykelprojekt ikke løber løbsk, rent udgiftsmæssigt ...

PS: Da jeg cyklede sidst fra 2005-10 havde jeg nogle forskellige hjulsæt, og jeg husker mine Campagnolo Neutron Ultra som de klart bedste allroundhjul. De var i alu og med en ret lav profil, som jeg husker det.

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Jeg overlevede også anden afdeling af SommerCup: 5 runder linjeløb ved Alsønderup og Arresø. Dog kun lige med nød og næppe, for det blev en tydelig demonstration af, at jeg trods alt kun lige er startet og slet ikke har tempo til at rykke med. Nu er feltet ikke voldsomt stort i gruppe 4, og tempoet er nok ikke afskrækkende (for andre), men pyha, det blev en lang aften nede i den tunge ende af feltet :hmmm:

På anden omgang var der først 3 og dernæst 2, der kom af sted, og bagved faldt et par stykker fra, så ud fra dagsformen blev projektet bare at komme med feltet hjem, og det gjorde jeg så. Opløbet blev hat og briller, da gruppe 1 eller 2 susede forbi os på opløbsstrækningen, men der var alligevel ikke noget tilbage til en spurt, så deeeet ...  I alt 66 km med en 35-36 i snit, men det mindede trods alt om cykelløb med ryk undervejs osv. (hvad der også fremgår af hastighedskurven).

Så alt i alt ikke helt skidt, men også et billede på, at jeg kun hænger på med det yderste af neglene, når nogle af de hurtigere motionister lukker op for gassen. Det virker som om gruppe 4 består af en 3-5 ret hurtige gutter og det samme antal - herunder mig - som hænger lidt i bremsen, og så er der alle de andre sådan midt imellem. I de kommende uger går det i øvrigt slag i slag med et løb om ugen.

 

Screenshot_2019-05-17-07-31-31-764_com.strava.png

Link to comment
Share on other sites

Løb (!) hen i den lokale FW i går for at køre noget styrketræning plus mine øvelser for ryg og lænd. I dag tog jeg så et smut på Holmen for at køre tre tempointervaller som sædvanlig.

Onsdag havde jeg det hårdt til klubtræningens rulleskifter. Torsdag kunne jeg dårligt presse mig selv til Sommercup. Og i dag gik intervallerne nærmest langsommere, end de gjorde for en måned siden. Det går fint med distance og med rulletempo, men lige så snart jeg presser mig selv op i nærheden af det røde felt, så slår puls og vejrtrækning bak og vil ikke være med mere.

Og så var det jeg tænkte: Hvornår oplevede jeg det sidst? Det gjorde jeg sidste forår ved samme tid, hvor der også var loft over præstationerne. Det førte jo så heldigvis til en opdagelse af, at jeg for højt blodtryk, så det var fint nok. Jeg fik også undersøgt hjertet, og det var tiptop. 

Min tanke er: Jeg er jo allergisk over for pollen - mere specifikt birk og græs (er blevet 'priktestet'). Og nu har jeg lige tjekket: Netop nu er birk og græs oppe at ringe samtidig. Måske er jeg i virkeligheden mere presset af forårspollen, end jeg selv tror? Billedet bliver jo sløret af, at jeg - sådan helt generelt - er i fin form. Så det er først oppe i det røde felt, at jeg bliver presset og ikke 'får luft nok'. I det daglige bliver jeg jo aldrig stakåndet over noget som helst.

Sidste år gik det bedre med løbetræningen efter sommerferien og hen over efteråret. Det kunne jo også godt tydes i den retning. Så nu fortsætter jeg lige træningen i den kommende uge med Sommercup torsdag og søndag den lange rute til Skjoldenæsholmløbet. Så må jeg vurdere, hvordan jeg har det, og om der er noget om snakken.

I givet fald kan jeg ikke rigtig gøre andet end at lette foden lidt fra gaspedalen, tage en antihistamin fra tid til anden og så ellers vente på, at luften er pollenfri igen. Men altså, på en måde er det også rart at lande på en mulig forklaring.

PS: Det kunne også være en forklaring på mit miserable løb til Boston Marathon, hvor jeg haltede igennem med blodskudte øjne ...

Screenshot_2019-05-18-16-04-29-983_com.strava.png

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Hmmm, tror mere og mere på min teori om, at jeg er middelsvært ramt af pollen. Jeg tog en solid solotur i dag på knap 110 km med 27 km/t i snit, og den rev sgu godt i lungerne, ligesom jeg er lidt 'medtaget' her bagefter. For en 3-4 uger siden kørte vi en søndag 123 km til klubtræning, hvor jeg var i hopla hele vejen. Så enten går det den forkerte vej på trods af god træning, eller også er der andre faktorer, der trækker i den forkerte retning. Nu prøver jeg at tage klubtræningen på onsdag som en indikator. Hvis det kniber med at følge med på intervallerne, så springer jeg Sommercup om torsdagen over og letter generelt lidt på gaspedalen, tror jeg.

Ellers en rigtig god tur i dag, hvor jeg lige fik genopdaget nogle af de landeveje, jeg tidligere har huseret på.

Udklip.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, én ulykke kommer sjældent alene, og ovenpå den manglende luft i lungerne/pollen/eller hvad filan det nu end er, så er min lænd og ryg i dag begyndt at skabe sig tosset igen. Den drillede i den første tid med cykeltræning, men jeg syntes egentlig, jeg havde fået styr på den. Men i dag har den virkelig nasset med indskrænket mobilitet til følge.

Derfor har jeg besluttet mig til at tage nogle uger måske endda en måned eller to, hvor jeg ikke forcerer noget som helst. Jeg har tænkt mig at løbe lidt og cykeltræne til husbehov, men i begrænset omfang, for nu skal den ryg altså på plads, og der skal være overskud i lungerne igen. Jeg har - kort sagt - tænkt mig at leve til min logtitel i et stykke tid :blush:

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, kahlua-kalv skrev:

Det er nok en god ide. Det er også mange og lange ture du er startet op på. Nok meget smart at dosere det lidt en periode.

Ja, det er nok lige her, at man skal være voksen og fornuftig :w00t:

Så jeg tager lige nogle dage helt uden cykling, løber nogle småløbeture og skruer op for mine rygøvelser. Og så indstiller jeg skydningen indtil videre med arrangementer som Sommercup og motionsløb. Når man har de der mål om at deltage diverse arrangementer, så løber de nogle gange af med en. 

I går tog jeg faktisk en lille joggingtur i solskinnet, og da gjorde jeg en opdagelse mht. lænden. For når man løber, laver man et lille vrid i lænden/ryggen. Man drejer sig så at sige om sin egen akse og får på den måde 'olieret' den midterste del af skroget. Lige præcis det vrid mangler i landevejscykling, hvor man ganske vist bruger ryggen meget, men den er knap så mobil og 'roterende' som ved løb. Jeg dropper jo altid løb helt, når jeg begynder at cykle, men måske skal jeg blande det lidt? Plus, naturligvis, huske mine øvelser.

Vi må se, hvor den lander.

Link to comment
Share on other sites

De kloge påstår at man bør tage en rolig godt og vel halv uge hvert tredje/fjerde uge. Ikke at jeg selv får det gjort så tit men med den træningsmængde du lægger for dagen, tænker jeg at det nok ikke er en dårlig idé.

Jeg er efterhånden overbevist om at mængde er en vigtigt ting i cykeltræning men trods alt skal kroppen en gang i mellem have lov at restituere i bund.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Jamen, det er nok rigtigt. For mig har der bare altid været den grundlæggende forskel på løbe- og cykeltræning, at man skal passe lidt på med løb, fordi stødbelastningen er stor, og derfor skal man for det første gå forsigtigt frem, og for det andet er der hele tiden en eller anden grænse for, hvor meget og hvor hårdt man kan træne.

Modsat er cykeltræning langt mere skånsom, og man kan - i princippet - træne alt det man gider uden at risikere ømme skinneben, ødelagte ankler, løberknæ og alt det andet sjove, men kan opleve ved løb. Skal man køre konkurrencer, må man selvfølgelig følge et træningsprogram, men der er ikke de samme naturlige begrænsninger.

Derfor skal jeg bare lige vænne mig til, at der kan komme sådan en øm ryg/lænd ind over fra højre, der gør nas og indskrænker min mobilitet. Den så jeg ikke lige komme, og jeg troede egentlig, at jeg havde den under kontrol. Men nu må jeg så bare lige skifte hest og fokus. Førsteprioriteten er afgjort at få mobilitet og lænd helt på plads igen.

Forskellen på løb og cykling er i øvrigt noget af det, Lars Nybo er inde på i denne her udgave af Fitness M/K, som jeg genhørte for nylig. Den er rigtig god:

https://www.24syv.dk/programmer/fitness-mk/20176602/123-cykelsport-og-videnskaben-bag

 

Link to comment
Share on other sites

Hej Henrik

Du ved det helt klart bedst selv, men da jeg så din - i øvrigt utroligt flotte! - cykel tænkte jeg på, at din position er meget aggressiv.

Helt generelt er jeg ikke overbevist om, at alle verdens cykelryttere pludselig har fået en mere smidig ryg og lænd end for bare 10 år siden, da slamthatstem gjorde sit indtog. For slet ikke at tale om for 20, 30 eller 40 år siden, da droppet mellem sadel og styr var MEGET mindre - og bukningerne til gengæld blev brugt mere end i dag, hvor folk som regel sidder oppe i bremserne (med strakte arme), også når det går stærkt.

Og i hvert fald har jeg oplevet flere rygproblemer, det har været svært at slippe af med, blandt folk jeg kender. 

Position er jo for 99,9% af verdens cykelryttere (0,1% er Rohan Dennis :-)) et kompromis mellem aero, power og komfort/sundhed: Aero giver sig selv; power ift. at de fleste kan producere færre watt når de er krøllet sammen og komfort/sundhed er den enkeltes muligheder og begrænsninger, som igen er defineret af genetik, øvelser (fx core og yoga) - og alder.

Så det er helt individuelt, og sikkert ikke relevant for dig, men måske en overvejelse værd? Kan man evt. vende frempinden om, så den peger lidt opad, i en periode - så kan du se, om det betyder noget som helst?

Bortset fra det er det en  IMPONERENDE indsats, du lægger for dagen på cyklen i år - tit på ruter, som jeg selv tænker at jeg skal genbesøge ;-)

Edited by polykrom
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil slet ikke afvise, at frempinden kommer til at pege opad igen, os at saddelhøjden måske komme en bønne ned. Nu prøver jeg mig foreløbig frem. Det skal dog siges, at min ømhed nede omkring lænden begyndte, da jeg startede med cykeltræning igen i januar og februar, og det var på vintercyklen med en rimeligt komfortabel geometri og indstilling. Jeg tror derfor mere, det er typen af arbejde og ikke selve positionen, men altså, det hører afgjort med i overvejelserne, om der måske skal justeres. Det er godt set med positionen og meget relevant.

Foreløbig kan jeg allerede på dag 3 af min cykel-detox konstatere, at jeg er noget mindre øm om morgenen end de foregående to dage, hvor det var ret akut. Så lidt joggeri kombineret med de gode øvelser, jeg fik fra fyssen er nok vejen frem en rum tid endnu, før jeg for alvor lusker cykeltræningen ind igen. Det slår mig lige nu, at jeg egentlig godt kunne bruge en spinningcykel til at vurdere det med positionen. Man kunne jo tage en times solospinning, hvor man justerer lidt op og ned og mærker efter, om det gør nogen forskel nede i lænderegionen.

Det er alt sammen ret nyt for mig overhovedet at mærke noget til min ryg, men nu er jeg meget besluttet på, at det skal helt væk, for det da godt nok irriterende :/

Link to comment
Share on other sites

Mens jeg træner ryg og glæder mig til at komme ud at trille lidt igen - bare til husbehov :) - har jeg fået sat mine nye Tune-hjul på samt skiftet kæde og kassette. Og ja, jeg har faktisk også sat sadlen lidt ned for at se, om det gør en forskel. Så en af dagene skal jeg ud at teste både ny position og nye hjul.

Tune TSR er et klassisk aluhjul med en mindre profil end de carbonhjul, jeg havde på tidligere. De vejer omtrent det samme, så cyklen er stadig noget af en letvægter. Og sammen med den klassiske racergeometri sørger de mere traditionelle hjul for, at den ser næsten gammeldags ud, selv om den langt fra er det.

Jeg har i øvrigt sat de nye GP5000-dæk på i bredden 23 mm. De passer bedre til de her hjul, som er en bønne smallere end carbonhjulene.

IMG_20190523_203118.jpg

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Har fået trillet to ture på raceren med de nye hjul. Begge ret korte for ikke at provokere noget. De øvrige dage i sidste uge har jeg taget lidt løbeture og været henne i FW til lidt styrketræning og rygøvelser, så jeg har holdt fint igen. Og så har jeg fået solgt carbonhjulene, så projektet stadig holder sig inden for nogle budgetmæssigt fornuftige rammer.

Ømheden i ryggen og nede over lænden holder sig derfor på et lavt niveau, så jeg ikke er generet af det til daglig. Onsdag i denne uge supplerer jeg så programmet med en omgang rygmassage, og så tager vi den derfra. Gad vide, om ikke jeg blander kortene på den måde frem til sommerferien, for det fungerer altså fint for mig lige nu, og jeg kan blande løb ind i ligningen uden super ømme ben.

De nye aluhjul ruller rigtig godt, og jeg kan afgjort bedre lide fornemmelsen af alu end carbon til hjul. Der er jeg nok lidt oldschool. De er i øvrigt smallere end de andre, så det passer fint med 23 i bredden. Dækkene - GP5000 - er næsten den største overraskelse. De er virkelig lækre at køre på, næsten ligesom lukkede ringe. Og så er det jo altid en fornøjelse med ny kæde og kassette.

Link to comment
Share on other sites

50 minutter siden, Gregers TF skrev:

Jeg har to GP5000 liggende i stumpskuffen. Så er det bare om jeg får kørt nok til at de dæk der sidder på nu, bliver slidt ned. 

De er meget smalle og meget runde i faconen. Jeg tror måske, det er derfor de mindre mig om lukkede ringe. 

Link to comment
Share on other sites

Det har været en glimrende uge med både løb og cykling - man kan åbenbart begge dele på én gang - og endda med to fridage fra træningen onsdag og torsdag, hvor vi havde besøg. Det har faktisk kun taget mig nogle få løbeture, at finde løbebenene igen, og jeg er stadig lidt forbløffet over, at jeg kan dyrke begge dele med lige stor fornøjelse. Det har jeg aldrig prøvet før. 

Lænd og ryg opfører sig nogenlunde. Ja, i dag er der næsten ikke noget at mærke. Når jeg løber, kan jeg mærke, at det giver et godt vrid midt på kroppen - en rotation - som man ikke træner på en cykel. Når jeg cykler, mærker jeg til gengæld ikke den venstre ankel, hvor jeg havde en forstuvning i vinter - den øffer lidt, når jeg løber. Så denne her afveksling er ikke så tosset lige nu. Så må vi se, om jeg bliver mere målrettet med den ene eller anden ting i fremtiden igen. 

Ugen har fordelt sig som følger:

Mandag 14,5 km løb med 5:07 i snit.

Tirsdag 6,5 km jogging med indlagt styrke og smidighed i den lokale FW.

Onsdag en omgang massage af rygstykkerne, det gjorde godt. Torsdag helt træningsfri.

Fredag på cyklen, knap 53 km med 28,2 km/t i snit.

Lørdag 14,2 km løb med 4:57/km i gennemsnit.

Søndag knap 77 km på cykel med 28,7 km/t i snit.

Nu har jeg hverken trænet intervaller eller noget, så jeg har bare løbe/cyklet derudad, men som det fremgår, har der egentlig været god gang i benene på både to fødder og to hjul. Det er da forunderligt, at man kan begge dele, så det gør jeg da indtil videre - specielt, fordi de to motionsformer åbenbart supplerer hinanden godt, hvad angår ryggen og lænden. 

Link to comment
Share on other sites

Ugens første to dage har budt på løbeture, og i dag har jeg for første gang i lang tid været til klubtræning i ABC Motion. Bortset fra, at en flaske med en halv liter var lige snert nok i de her varmegrader til over 90 km, så gik det faktisk udmærket, og ryg/lænd arter sig indtil videre ganske godt. Nu skal jeg lave mine øvelser og derefter se valgaften.

Udklip.JPG

Link to comment
Share on other sites

Har haft en uge efter samme recept som sidste uge. Har ryg og lænd under ganske god kontrol, men er meget obs på ikke at provokere noget, så jeg fortsætter som nu i tiden fremover. Ugen har fordelt sig som følger:

Mandag en 8 km joggetur med pitstop i FW til lidt styrketræning og rygøvelser. 

Tirsdag en 9 km løbetur med lidt mere tempo - 4:56 / km i gennemsnit

Onsdag klubtræning med ABC Motion - i alt 90,4 meget varme kilometer

Torsdag en lillebitte joggetur omkring Damhussøen på 5,55 km

Fredag en tur til Hove-runden - i alt 58,3 km  med 28,0 km/t i snit

Lørdag 11,6 km løbetur med tempo 4:56 / km

Søndag en solotur på cyklen - i alt 101 km med 27,8 km/t i snit.

Som det fremgår har jeg endnu engang satset på to heste - cykling og løb - i en lige blanding. Det går faktisk fint, og det er sjovt at finde ud af, hvor lidt de ømme ben fra en mellemlang og halvhård løbetur kan mærkes dagen efter, hvis man cykeltræner og omvendt. Altså, man belaster naturligvis kroppen uanset hvad, men bevægelserne er så forskellige, at de to ting påvirker hinanden langt mindre, end man skulle tro (når man først har vænnet sig til at træne begge dele samtidig).

Fredag fandt jeg for øvrigt den busvej fra Risby til Ballerup, som Gregers omtalte den anden dag, og det er sgu da godt nok en fed vej, som er stort set fro for trafik. Den vil jeg da lægge ind lidt oftere.

PS: Klar fejl, at det kun er blevet til ét besøg i FW. Det skal mindst være to for lige at holde styrketræningen ved lige. Rygøvelserne kan jeg bare lave på stuegulvet.

PPS: I dag kørte jeg oppe fra Slagslunde ned over Veksø, Østrup, Gundsølille osv. til Roskilde i rimelig stiv sidevind. Det vil sige, at der hele tiden kom gode vindstød fra siden, når jeg kom fri af en bygning eller et stykke skov. Og jeg må sige, at forskellen fra carbonhjulene og deres knap 40 mm profil og ned til aluhjulenes 27 mm profil er markant. Det river slet ikke i styret på samme måde. Mission accomplished!

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Endnu en vellykket uge med blandede bolcher er overstået. Og det er sket efter præcis samme recept som sidste uge. Dog har jeg været omhyggelig med at overholde to gange styrketræning i FW. Konklusionen er også den samme som sidst, nemlig at det faktisk går ret godt med begge dele. Der er fornuftigt skud i benene til både løb og cykling, og det, ja, det går jeg stadig rundt og er lidt forundret over kan ske.

Hvis jeg lige konsulterer min Strava, er det blevet til følgende træningsmængde:

Mandag: 9,2 km tilbagelænet løb i 5:30/km

Tirsdag: 6,3 km løb med pitstop i FW

Onsdag: 62,3 km solotræning på cykel med et OK snit på 28,1 km/t. Jeg susede af sted for mig selv allerede lidt i 16, da jeg var sikker på, at det hele ville eksplodere i torden og regn - det gjorde det så bare overhovedet ikke :)

Torsdag: 6,3 km løb med pitstop i FW

Fredag: 14 km løb med 4:48/km som tempo. Meget tilfredsstillende

Lørdag: 37,3 km cykling med tre intervaller på Avedøre Holme. 2 x 3:05 på Kystholmen var også godkendt.

Søndag: 92,5 km klubtræning med ganske gode ben på intervalrunderne.

Eftersom det går godt med begge dele, og jeg lader til at have fået ryggen/lænden under kontrol, ja, så fortsætter jeg bare sådan her en rum tid endnu. Der er grønt lys hele vejen rundt, og selv cyklen kører som en drøm, så alt er OK indtil videre.

Link to comment
Share on other sites

Det er blevet tid til den ugentlige opdatering, og den er 100 procent som de foregående og derfor på kanten af at være lidt kedelig :)

I denne uge har der dog været den nye faktor inde over, at selv om jeg har godt styr på ryggen og ikke rigtig har symptomer mere, så har jeg ikke styr på verden omkring mig, og i denne uge er græspollen gået fuldstændig amok og har trukket nødbremsen på min vejrtrækning. Det har godt nok været noget af en forhammer, så selv om jeg har gennemført programmet, har det været med hvæsen og stønnen.

Mandag en løbetur i joggetempo på knap 6 km.

Tirsdag de sædvanlige knap 7 km med indlagt besøg i FW til styrketræning og rygøvelser.

Onsdag en solotur på cykel, da mine lunger ikke rigtig orkede fællestræning. Det blev til 76 km med 28,2 km/snit

Torsdag som tirsdag en tur på 6,5 km med besøg i FW

Fredag en løbetur på 14 km med 4:57/km i snit - med nød og næppe. Det holdt sgu hårdt.

Lørdag 37 km cykling med tre intervaller på Holmen. Det var også en jammer.

Søndag en ordentlig langtur på knap 129 km til fællestræning i ABC Motion. Det gik faktisk lidt bedre, så jeg håber, at de forbandede græspollen endelig er på retur.

Turen i dag var den klassiske søndagstur fra dengang, hvor jeg kørte i Birkerød BC. Nok årets hidtil flotteste tur i et solbeskinnet dansk sankt hans-landskab.

Udklip.JPG

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Hvis du er ramt som jeg er ramt, så plejer det værste at være overstået i slutningen af juni/starten af juli. Ved ikke om det har noget at gøre med hvilken type græs man reelt set er allergisk overfor, men mit starter næsten altid i starten af juni, og så varer det en måneds tid derfra. Et godt tip jeg begyndte på for et par år siden er at tage antihistaminer allerede i midten af maj, for at opbygge lidt modstandsdygtighed. Om det gør en forskel aner jeg faktisk ikke, men efter jeg er begyndt at gøre det har jeg ikke været lige så hårdt ramt af græs. 

Og nu hvor du siger at det går udover dine lunger - så burde du måske overveje at hoppe ned til lægen og lige få undersøgt om du i virkeligheden af astma. Som jeg lige husker det har relativt mange allergikere faktisk også astma i større eller mindre grad, og de værste gener kan igen undgås med en inhalator som jo alligevel er populær i cykelkredse. For år tilbage havde jeg en dingertur med nogle A og B ryttere, hvor jeg havde glemt min astmaspray inden start. Det gør jeg aldrig igen. 

Link to comment
Share on other sites

Er blevet tjekket for astma, og det er der ikke de store tegn på, så nogle gange bliver jeg åbenbart generelt hårdt angrebet af de der skide pollen. Der er dog ikke rigtig noget mønster i det. Jeg begyndte at få 'høfeber', da jeg var i begyndelsen af tyverne, og en tidligere priktest har afsløret, at det er birk, græs, hest og kat, jeg er allergisk over for. Men nogle år går både birke- og græssæsonen sporløst hen over mig, mens jeg bliver hårdt angrebet andre år.

Jeg skriver mig bag øret, at jeg måske skal øge dosis af antihistaminer, og måske gøre det tidligere på året og mere regelmæssigt. Har hidtil kun brugt det 'reaktivt', når problemerne har vist sig. Det har typisk været Clarityn, men jeg prøvekører lige nu Alnok, som har et andet aktivstof. Så må vi se, om det gør en forskel. Heldigvis letter græssæsonen jo af sig selv, og det varer forhåbentlig ikke så længe ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share