Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Svimlende 25 km på den nytilkomne Focus. Mener i hvert fald, at det er der omkring, når jeg jeg cykler herfra ud og tager en runde på Avedøre Holme (det med cykelcomputer overlader jeg til de unge). Den kører stadig fint, men det er hektisk, når man kører derude på Holmen i 'åbningstiden'. Og så begyndte sirenerne at hyle midt i det hele. Ellers en god tur.

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Gregers TF skrev:

Jo, der er travlt i min baghave når lastvognsfolket stadig er aktivt.

Ja, det skal jeg love for. Kørte nogle gange runder derude i 2019-20, hvor jeg cyklede en del, men det var i weekenden, hvor der var fuldstændig mennesketomt. 

Link to comment
Share on other sites

Kæft, jeg er radbrækket efter et par dage i fritidshuset, hvor der skulle flyttes jord, grus, planter og et mærkeligt, stort kar, hvor der vist engang har været et springvand. Sådan to dage med manuelt arbejde kan mageligt gøre det ud for ugens styrketræning, når man har tynde kontorarme som mig.

Jeg fik nu også løbet en tur med lidt tempointervaller søndag, og ugen igennem var der flere løbeture plus en tur på Storck'en på knap 40 km(!!!). Kan godt mærke, at det ikke er konditionen som sådan, der sætter en begrænsning, men selve tilvænningen til at arbejde på en anden måde.

Har desuden haft lidt kriller i næse og øjne plus en ganske let besværet vejrtrækning under løb og ganske rigtigt: birkepollen er begyndt at røre på sig. 

Denne uge bliver same-same. Lidt løbeture - ikke så lange, men med temposkift - en cykeltur, der er længere end sidst, og så fortsætter arbejdslejren i weekenden. Af samme grund bliver der vist ikke meget ekstra styrketræning i Fitness World PureGym i løbet af ugen.

Link to comment
Share on other sites

Har også været af sted på to hjul i dag - denne gang stolte 36 km på den tunge Fætter Focus. Har lavet en lille opgradering ved at skifte frempinden ud på den. Der sad en 110 mm FSA med rustne bolte på, og de bolte var bare for deprimerende at sidde og se på. Så jeg fandt en 120 mm New Ultimate spritny frempind til en flad 100-mand og har sat den på i stedet. Kunne tage en spacer af, så den kom lidt længere ned, samtidig med at den rækker lidt længere frem. Det gjorde lige stillingen helt perfekt, og nu er der ingen rustne bolte.

Frempinden er fra ham her i Mørkøv, jeg har brugt tidligere. Han har meget godt til en billig penge, og han sender med det samme. Om det er varmt, ved jeg ikke, men mon dog? Hans DBA-profil er i hvert fald meget åben:

https://www.dba.dk/saelger/privat/dba/5054133

Link to comment
Share on other sites

Det er Simon BP. Han er berømt og berygtet, og alle delene er helt okay. Han var vidst inde over Proowned/Cykom i en periode, og er nu gået "solo" igen. Mange af hans dele er 8-10-12 år gamle efterhånden. Skruer sjældent prisen ned, og har ofte ting i evigheder. 

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Kermit skrev:

Det er Simon BP. Han er berømt og berygtet, og alle delene er helt okay. Han var vidst inde over Proowned/Cykom i en periode, og er nu gået "solo" igen. Mange af hans dele er 8-10-12 år gamle efterhånden. Skruer sjældent prisen ned, og har ofte ting i evigheder. 

Ahaaa, jamen, hans DBA-shop er jo også meget transparent, så det ville undre mig, hvis der var ugler i mosen. Har købt noget hos ham tidligere, og det er gået fint hver gang med hurtig forsendelse osv. Det er rigtigt, at mange af hans komponenter er en generation eller to bagud, men det er perfekt til mine cykelprojekter :)

Der er folk rundt omkring, der ligger inde med små lagre af ting og sager, som de på den eller anden måde har fået fat på. Sidste efterår fandt jeg en Red-forskifter hos en tidligere cykelmekaniker i Søborg(?), som havde alt inden for SRAM inkl. mærkelige bolte og spændskiver mv., som ellers kan være svære og tidskrævende at opdrive.

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Nå, så svært er det så heller ikke at komme i gang med at cykle igen. Det er jo lidt som at trække en kær gammel sweater over hovedet, og efter endnu en justering (den fjerde!) af højre Keo-klampe sad højre fod endelig i den rette position, og jeg kunne rulle endnu en tur på Storck'en - denne gang på stolte 55 km :dumbbell_lift:

I dag kan jeg da godt mærke det lidt i lårene, men så er det heller ikke værre. Skønt at komme ud til gule rapsmarker og lærkesang. Og nu er jeg sikker på, at jeg kan rulle de knap 70 km til fritidshuset, når det bliver aktuelt. Indtil videre har det bare været én cykeltur om ugen, og sådan bliver det nok også en rum tid.

Sideløbende prøver jeg stadig at løbe lidt kortere, men hurtigere. Det holder til gengæld hårdt, men lad os nu se, om ikke det går fremad. Har meldt mig til Sorø Sø Rundt nede ved fritidshuset her i starten af september.

Storck'en ruller i øvrigt stadig aldeles fremragende. Der var en irriterende knirkelyd sidst, men det viste sig at være sadlen og er fikset.

IMG20230518095008.jpg

Link to comment
Share on other sites

På 19.5.2023 at 09:35 , Gregers TF skrev:

Hvordan sætter du billeder ind - altså RIGTIGE fotos og ikke grafer og den slags?
Når jeg prøver, så brokker den sig over at er for store.

Ja, de må højst fylde 250 KB. Nu sidder jeg i dagligdagen altid ved en pc, hvor jeg bare åbner dem og gemmer dem i en anden billedstørrelse som fx 800 pixel eller deromkring i bredden. Så skalerer de ned, så man kan klippe dem ind.

Link to comment
Share on other sites

Nu jeg er i gang: Søndagen bød på ugens anden cykeltur! Chok!! Denne gang på hele 62 km. Chok!!! Jeg tog denne gang den tunge, komfortable Focus og kan egentlig godt lide den lidt mere oprette stilling. Jeg tøffer jo bare ud på de velkendte landeveje og freestyler lidt. Det er virkelig rart at kende hele omegnen fra tidligere og så bare køre løs. Nu ved jeg i hvert fald, at jeg kan tage turen til fritidshuset og retur.

I øvrigt bød søndagen på årets vel nok hidtil mest perfekte vejr til en cykeltur. Næsten ingen vind, varmt, men ikke uudholdeligt, det hele var lige tilpas. Og det kunne man se på landevejene nordvest for byen. Hold nu kæft, der var mange grupper af motionscyklister ude på tur. Nogle af dem var nærmest mellemstore cykelfelter. Tror, jeg mødt en 10-15 store grupper. Det var godt nok vildt.

Og hvilken kontrast til de unge år, da jeg lå og kørte de sønderjyske landeveje tynde. Dem havde man for sig selv. Helt bogstaveligt: Man mødte aldrig et øje ud over de bilister og lastbilchauffører, der kom blæsende forbi.

@Gregers: Det her billede fylder 183 KB.

IMG20230521093109.jpg

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, Gregers TF skrev:

Det er så længe siden jeg har haft PC, at jeg pinligt nok havde glemt at man kunne fifle med størrelse og komprimering. Endnu en fordel der går tabt, når tingene bliver for smarte :wink:

Det kan man sikkert også med mobilen eller på en tablet, men da jeg sidder bænket foran min pc hele dagen (mere eller mindre), så er det ved skærmen, jeg foretager langt de fleste operationer.

Link to comment
Share on other sites

Hej Henrik!
Fedt med både storcken og focusen. Nu nævner du de sønderjyske landeveje, er der ruter du kan anbefale fra din tid eller nogle steder der er værd at køre ud at se?
Hold fast hvor er der fladt hernede. Jeg er vokset op i Østjylland hvor en typisk tur gav 100 hm. per 10 km., men hernede kan man jo cykle til tønder og retur og have under 100 hm. på en 120 km. tur. I modsætning til Østjylland, så er trafikken mindre, men vinden føles hårdere :)

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Davai skrev:

Nu nævner du de sønderjyske landeveje, er der ruter du kan anbefale fra din tid eller nogle steder der er værd at køre ud at se? Hold fast hvor er der fladt hernede. Jeg er vokset op i Østjylland hvor en typisk tur gav 100 hm. per 10 km., men hernede kan man jo cykle til tønder og retur og have under 100 hm. på en 120 km. tur. I modsætning til Østjylland, så er trafikken mindre, men vinden føles hårdere :)

Jamen, jeg er jo strengt taget også vokset op i Østjylland - bare nede i Sønderjylland :) Jeg boede i Haderslev, og det er et fjordlandskab ligesom længere nordpå, og der er rigeligt med bakker. Mit terræn til træning strakte sig typisk fra Kolding i nord til Åbenrå i syd, og ude fra kysten og ind til Vamdrup, Vojens, Rødekro inde i landet. Det giver sådan en aflang firkant med bakker og varieret terræn. Der er glimrende veje oppe omkring Skamlingsbanken, og Løjt Land nordøst for Åbenrå er også udfordrende. På de længste træningsture om sommeren, kom vi helt op omkring Bredsten, Randbøl, Vejle og Egtved.

Hvis der skulle trænes side-/modvind og lange intervaller og lign., kunne turen også gå ud midt i Sønderjylland til Agerskov, Gabøl, Toftlund, hvor der var pivfladt, og man kunne køre intervaller efter kilometerstenene (det var mange år før cykelcomputerne). Længere vestpå kom vi sjældent, for hele den midterste og vestlige del af Sønderjylland er flad som en pandekage, og der er vinden langt den største modstander. Husker tydeligt ruten til Tønders åbne løb, hvor der kun ét sted var et lillebitte bump af en bakke. Til gengæld var den et udskilningsløb fra helvede, hvis der stod en kuling ind fra vest.

Så du har - delvist - ret. Men kun for den midterste og vestligste del af landsdelen. Omkring Åbenrå og Haderslev er der glimrende cykelterræn, men alt efter hvor langt du skal køre, og hvor du bor, kan det jo blive nødvendigt at tage bilen derover.

 

Link to comment
Share on other sites

Nå, men det har jo været et helt lille sideprojekt for mig at cykle frem og tilbage til fritidshuset, inden maj måned var omme, og det er lykkedes. Fredag gik turen til Munke Bjergby og i dag hjem igen, små 70 km hver vej. Vejret har været fantastisk, selv om fredagens tur blev i en side-/modvind hele vejen, der godt kunne mærkes.

Tilvænningskurven har været rimelig stejl, for jeg har vel kun haft en fem, seks, syv ture reelle ture inden turen fredag. Det er derfor som sådan ikke formen eller udholdenheden, der er udfordringen, men arbejdsstillingen og aktiveringen af nogle nye muskler nede over lænden, oppe i skuldrene og - naturligvis - i lårene.

Turen derned tog vel 2:45 cirka og turen hjem, hvor vinden var bedre, omkring 2:35-2:40 eller noget i den stil. Uden nogen som helst form for forcering, bare stille og rolig turistkørsel. Jeg skulle ikke risikere at miste pusten undervejs. Læg dertil 10-15 minutter derned med lige at finde vej. Men nu sidder ruten der allerede - ud til Roskilde, dernæst Ledreborg, Lejre, Kisserup, Hvalsø, Store Merløse og Stenlille, derfra er der bare 5 km til huset.

Uanset, hvordan man vender og drejer det, så tager det bare tid at få snoet sig ud af byen hele vejen til Roskilde. Der er meget stop and go ved lyskryds, så først ude på Ledreborg Allé kan man begynde at køre mere frit på landevejene. Men det er godt nok en fin tur, og jeg har ikke været særlig medtaget af dem bagefter. Lige p.t. går det faktisk nemmere med at cykle end med at løbe, som føles lidt tungt i det.

Nu er det jo ikke nogen voldsom distance, men jeg fundet ud af, at den lige præcis er så lang, at jeg skal have noget væske og måske en banan med næste gang. Tanken bliver lidt tom, når vejret er varmt, og solen skinner. Ellers er alt OK, og det fungerede fint nok at tage den tunge Focus, som er ret komfortabel til turen.

Link to comment
Share on other sites

Det er for øvrigt sjovt, som geografien kan spille én et puds. Oppe i mit hoved ligger vores hus - som er beliggende umiddelbart nord for Sorø - et pænt stykke sydpå. Men hvis jeg kigger på ruten, når jeg kører 'bagom' på cykel og ikke følger motorvejen, så går turen nærmest stik vestpå - ganske vist med en lille 'hældning', men alligevel. Det har jeg virkelig svært ved at få ind i hovedet, men man skal nok ikke argumentere med løbeuret.

349349333_990946755399311_2962493510395546100_n.jpg

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Kermit skrev:

Roskildevej er bare en stille dræber :D Men belønningen er jo så stykket efter Roskilde. Fantastisk cykelområde.

Helt enig. På den anden side af Roskilde kører jeg faktisk på nogle af de landeveje, der med i Skjoldenæsholmløbet, når jeg skal ned til fritidshuset. Det er et rigtig fint område med gode veje, marker, så lang øjet rækker, og endda et par små bakker. Det er slet ikke værst. Så må man enten tage Roskildevejen som ren transport eller alternativt køre 'ved siden af den' (Sengeløse, Vasby, Soderup) og få lidt ekstra kilometer på bogen.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig trist, at det stolte navn Campagnolo er ved at blive et produkt for sentimentale, grånende rigmænd, der ikke har noget problem med at kaste 4.500 pund efter den nye Super Record trådløse gruppe af komponenter. Da far var dreng, var Campagnolo det eneste, der duede, og vi grinede ad de fjollede kopiprodukter fra Japan, der kom frem midt i 1970'erne. 

Så kom SunTour på et tidspunkt med noget ganske lækkert grej, og Shimano brugte bl.a. Freddy Maertens' Flandria-hold til at gøre Dura-Ace (der kom på markedet i 1973) til noget, som selv professionelle kunne bruge. Ellers havde de franske komponenter (Mavic, Mafac, Stronglight, Simplex etc.) været det mest markante alternativ til Campagnolo.

Jo, jo, i Spanien producerede Zeus også kopiprodukter, men ud over få andre, eksotiske navne var det kun Campagnolo, der rigtig talte. Da jeg stoppede i 1980 så billedet allerede anderledes ud, og siden, ja, det giver sig selv. Shimano løb med det hele med kun SRAM som seriøs konkurrent. Det er meget lang tid siden, Campagnolo var frontløber.

https://www.bikeradar.com/news/campagnolo-super-record-wireless-groupset/

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Der sker en generel omvæltning i verden i øjeblikket, hvor hvad der var klasse for 30-40-50 år siden, stille og roligt fader ud. Som tidligere Alfa ejer er det lidt det samme man ser. Der er ingen der køber en Alfa Romeo i dag, og Alfa klubben består af gamle mænd med gamle biler. Samtidig ser man fabrikanter som Tesla mere eller mindre tage kvælertag på en hel industri, og det bliver enormt spændende at se om mærker som BMW, Mercedes, Opel etc. kan følge med i omstillingen. Det samme gælder Campagnolo. Da jeg startede med at cykle kunne man stadig godt købe cykler med Campa, primært købt via Bikebuster. I dag sidder der Shimano eller SRAM på langt det meste. 

Og så kommer det næste - Kina. Hørte en podcast/Youtube video med en gut der hedder China Cycling. Tror han er brite, men har bosat sig i Kina og arbejder en del med de forskellige fabrikker, og har bl.a. været med til at opbygge Winspace til hvad det er i dag. Jeg tror slet ikke vi kan forestille os hvordan cykelindustrien ser ud om 5-10 år, når Kina for alvor kommer i omdrejninger. En ting er rammer og hjul, som lige nu giver baghjul til veletablerede mærker, men til en brøkdel af prisen. Men de laver også komplette geargrupper, cykelcomputere, cykeltøj etc. Han har selv startet en hjemmeside der vidst hedder Panda Cycling eller sådan noget, hvor han videresælger nogle af produkterne, og målsætningen er at man indenfor en årrække selv kan sammensætte sin cykel på hans side ved at vælge ramme, hjul, geargruppe, dele etc. 

I samme udsendelse kunne han faktisk også fortælle lidt mere om hvordan tingene hænger sammen i Kina. Der findes en række fabrikker der laver alle de her dele, men fabrikkerne er brands, så en fabrik kan godt have flere faciliteter fordelt på flere lokationer. Nogle af fabrikkerne sidder selv med R&D delen, hvor det før lå hos fabrikanten, hvilket også er en af årsager til at f.eks. carbon eger er et kinesisk udviklet produkt i øjeblikket. Mange af de store fabrikanter har så kvalitetsmedarbejdere ansat på fabrikkerne i døgndrift, for at sikre at kvaliteten bliver holdt. Han kunne også fortælle at de ryttere der kører på S-Works cykler i det professionelle felt, ikke er de samme S-Works rammer vi andre kan købe. Det har jo altid været kendt at holdcyklerne var forstærket i kranken, men de er åbenbart også enormt forstærket i kronrøret. 

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Kermit skrev:

Hørte en podcast/Youtube video med en gut der hedder China Cycling.

Ham her (Trace Velo) har jeg også jævnligt tjekket ud på YT. Han finder hele tiden dele fra Kina, som han monterer og tester. Gennem årene har meget af det lignet lort, men der begynder efterhånden at komme en del lækre ting og sager. Hvor man i 'gamle dage' (15-20 år siden) måtte fraråde enhver at købe billigt i Kina (der var billeder af stel og hjul, der knækkede fuldstændig umotiveret), så går det ganske rigtigt den rette vej med kvaliteten. Det betyder sandsynligvis også, at prisforskellen skrumper.
 

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Henrik S. skrev:

Ham her (Trace Velo) har jeg også jævnligt tjekket ud på YT. Han finder hele tiden dele fra Kina, som han monterer og tester. Gennem årene har meget af det lignet lort, men der begynder efterhånden at komme en del lækre ting og sager. Hvor man i 'gamle dage' (15-20 år siden) måtte fraråde enhver at købe billigt i Kina (der var billeder af stel og hjul, der knækkede fuldstændig umotiveret), så går det ganske rigtigt den rette vej med kvaliteten. Det betyder sandsynligvis også, at prisforskellen skrumper.
 

 

Så faktisk en af hans videoer for nylig, hvor han fortalte at han havde købt for lige over 6000 pund cykeludstyr fra Kina. 

Link to comment
Share on other sites

Sluttede ugen af med endnu en tur på Storck'en. Det var skønt vejr til en tur på kendte veje, så søndag jeg kørte en runde på Tyren og bagefter en omgang på Bregnerødrunden. Fordelen ved at have cyklet en del tidligere er jo, at man bare kan køre ud i det blå og nogenlunde time længde og tid. Det blev til 72 km, hvor jeg indimellem prøvede at trykke lidt på speederen, men der stadigvæk absolut intet at køre med. Og bakkerne forceres på den lille klinge og med nød og næppe :hmmm:

Nu var det også bare min ... hvad, tur nummer 7 eller 8? ... så jeg forventer ingen mirakler, men er egentlig tilfreds med bare at kunne køre nogle fornuftige ture. Det er bare altid sjovt at mærke forskellen i power fra lårene til hhv. løb og cykling. Der er simpelthen ingen kræfter til for alvor at presse pedalerne nedad og til at holde et pres på pedalerne over længere tid. Det bliver spændende at se forskellen om nogle uger eller måneder.

Er for øvrigt ved at rette op på de eneste svage punkter på de to racere: dækkene. Jeg har indtil videre bare brugt dem, der sad på, men begge par var slidt helt ned, så jeg har købt 2 x 2 dæk ved Cykelgear. Det blev til Michelin Lithion 2 til Storck'en. Et bemærkselsværdigt billigt dæk, der ikke vejer alt for meget. Det fik jeg prøvekørt i går, og det gør det udmærket. Med indlæg får det dog totalvægten op på 7,9 kg, hvad der ikke længere er superlet, men det går nok.

De slidte dæk på Focus Caoy'en var sådan nogle ekstra stærke, punkterfri dæk, og da den skal bruges som transportcykel til fritidshuset, fortsætter jeg stilen med Durano DD, der vejer som en halv storebæltsbro, men til gengæld burde være umulige at punktere på. Vægten er ligegyldig i denne sammenhæng. Jeg gider bare ikke stå mellem Hvalsø og Store Merløse med en flad cykel.

Gad vide, om ikke hele sommeren går på denne måde med lidt cykelture og så kortere løbeture med lidt intervaller strøet ind? Det tror jeg. Jeg har ikke rigtig nogen mål og projekter lige nu, ud over at jeg vil løbe Sorø Sø Rundt nede ved fritidshuset primo september. Det er jo et mål, der er til at overse.

Jo, hov, på lidt længere sigt har jeg faktisk et projekt, men det er først om nogle år. Så vil jeg nemlig gerne prøve kræfter med et Eroica-løb. Siden starten i Toscana har det jo bredt sig, så der er mange Eroica'er rundt om verden. Så det kunne såmænd godt bare være det i Tyskland. Det kunne være sjovt at finde en klassisk cykel, udstyre den med små gear (der er altid bakker) og stille til start i historisk korrekt garderobe.

https://eroica.cc/en

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share