Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Hyggesnak på en onsdag ...

Apropos hidsigproppen Anders And ovenfor, så er jeg efterhånden blevet bedre til at glide af på telefonsælgere. Tidligere kunne jeg godt blive muggen, når de ringede og forstyrrede midt i maden, men nu forklarer jeg dem venligt, at de hellere må finde en anden at ringe til, hvor de nok vil have mere held.

I går løb venligheden så fuldstændig af med mig, da telefonen ringede, og jeg kom til at tage den, selv om der stod "anonymt opkald". Jeg tænkte, at nu skulle sælgeren da for en gangs skyld have lov til at komme med sin store salgstale. Det kunne jo være, at jeg var i købehjørnet ...

- Det er Henrik.

- Hej, Henrik, det er Steffen fra Aktiv Træning. Hvor er jeg glad for at træffe dig hjemme.

- Okaaaay ...

- Nu skal du høre Henrik ... for det er Henrik, jeg har fået fat på, ikke?

- Jo bestemt, det har vi vist fået på det rene efterhånden ...

- Kender du Aktiv Træning, Henrik?

- Ja, jeg har vist bladret i det et par gange.

- Super! Dyrker du sport eller motion eller noget?

- Ja, jeg løber da en smule.

- Super! For jeg har helt ekstraordinært fået lov til ikke alene at tilbyde dig en smagsprøve på Aktiv Træning - 3 numre for kun 119 kroner - men også en superlækker windbreaker til en værdi af 700 kroner. Hvad siger du til det?

- Nja, jeg har lige købt sådan en Salomon Bonatti til 1800 kroner. Den stikker vist din windbreaker, er jeg bange for ...

- Nå, for søren! Jamen, jeg kan så - helt ekstraordinært - forære dig et virkelig flot løbeur med elektronik og alting. Så akn du holde styr på træningen.

- Uha, jeg er helt holdt op med at løbe med sådan noget. Har et rigtig fint Garmin, der bliver luftet lidt en gang imellem, men ellers så gider jeg det ikke rigtig ...

- Ah ... men ... Henrik ... ud over de 3 numre af Aktiv Træning, som bare er en smagsprøve ... du behøver slet ikke at abonnere eller noget ... så kan jeg smide et headset oveni. Super kvalitet. Du kan garanteret ikke undvære de fede rytmer, når du løber, vel? Det er bare noget, der motiverer. 3 numre og et headset til musikken.

- Nej, for pokker, jeg hører aldrig musik, Det virker vildt forstyrrende for rytmen og det gode flow. Det duer slet ikke.

- Nå, arh, jamen, så må jeg vist bare ønske dig en rigtig god dag, Henrik.

- I lige måde, Steffen, det var hyggeligt.

Og sådan fik alle en bedre dag. Steffen kom af med sin salgstale, han fik øvet sin mest entusiastiske stemme, og jeg følte mig som et bedre menneske ved ikke at knalde røret på. Win, win, win :laugh:

Steffen skulle jo bare have vidst, at han skulle have tilbudt dig en yoga måtte :hippy:

Aj skal nok være sød, som sædvanlig stor respekt for dine seje pas og topform nærmende sig :1356:

Link to comment
Share on other sites

Uge 43

Ugen blev ikke så mystisk og improviseret, som jeg frygtede. Denne weekend har jeg været til folkeskoleklassetræf, som blev afholdt hos en af dem, der flyttede til Århus. Det blev super hyggeligt, men efter alt for store mængder vin, øl og gin & tonic kom jeg ind i vintertiden i nat med en virkelig sløj omgang søvn - og med alt for lidt af den. Og så er jeg som altid helt til rotterne. Det påvirkede sjovt nok ikke dagens løbetur, så alt i alt er jeg landet godt.

Mandag

1 spinningtime og 40 min. styrketræning. Der var afløser på, og hun var god.

Tirsdag

9 km tur rundt om mosen i jævnt tempo.

Onsdag

11,1 km fartleg fra Østerbro og ud omkring mosen. Som tidligere beskrevet løbet efter pulsen.

Torsdag

14 km løbetur i jævnt tempo. Ganske okay ben.

Fredag

11,5 km pyramidetræning i højere tempo end tidligere.

Lørdag

5-6 km frisk morgenjogging før turen gk til Århus.

Søndag

15 km tur i forbløffende frisk tempo, når man tager sundhedstilstanden i betragtning.

Alt i alt ikke ret mange kilometer, og det er nok også derfor, at benene har føltes godt tilpas. Tror, at kroppen så småt - meget småt - er begyndt at omstille sig til lidt mere kækt tempo.

Jeg troede virkelig, at jeg skulle have slæbt mig igennem dagens tur, men det gik som nævnt bare godt derudad. Nu er det fristende også at løbe mandag, men jeg holder fast i min løbefri dag og snupper lidt spinning i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Mandags MorgenSang™

Weekendens besøg i Århus bød blandt andet på et besøg i 70'er-afdelingen i Den Gamle By. Det var virkelig sjovt for os gamle klassekammerater at gense mange af tingene fra dengang, og der var også to specialudstillinger: Hønsestrik & Hotpants og Aarhus Rocks! Musikudstillingen præsenterede navne fra dengang, hvor Århus virkelig kørte med klatten. Og det var ikke bare Gnags, TV2 og Thomas Helmig, men også et glemt band som Trio Debil :4trumpet:

Link to comment
Share on other sites

Discplinerede onsdagsintervaller :4flex:

En meget stor portion af mit løbehold i Herlev er snart på vej til NY for at løbe maraton, så jeg tog en omgang tempointervaller alene i dag. Turen gik fra FW i Emdrup ind til gode gamle Østerbro Stadion, hvor jeg løb 8 x 800 meter og derefter tilbage til Emdrup.

Meget kunne tyde på, at jeg er ved at stabilisere mig på et plateau, hvor jeg kan ramme tempo 4:00 og lidt hurtigere ved en puls på 138-140 stykker. Ikke legende let, men dog meget stabilt og uden den helt store regning mht. mælkesyre i benene bagefter.

Nu vil jeg ligge lidt her og så forsøge, om jeg efterhånden kan få mere fart på benene. Det kommer til at kræve lidt mere hurtighedstræning på endnu kortere intervaller end i dag blandet med lidt længere tempointervaller og måske noget bakketræning ind over.

Dagens tur er her. Og som det fremgår, så var det en ret disciplineret affære i dag. Ike lynende hurtig, men stabilt, og det er fint nok.

post-52761-0-62993500-1414603624_thumb.p

post-52761-0-62623900-1414603632_thumb.p

Link to comment
Share on other sites

Discplinerede onsdagsintervaller :4flex:

En meget stor portion af mit løbehold i Herlev er snart på vej til NY for at løbe maraton, så jeg tog en omgang tempointervaller alene i dag. Turen gik fra FW i Emdrup ind til gode gamle Østerbro Stadion, hvor jeg løb 8 x 800 meter og derefter tilbage til Emdrup.

Meget kunne tyde på, at jeg er ved at stabilisere mig på et plateau, hvor jeg kan ramme tempo 4:00 og lidt hurtigere ved en puls på 138-140 stykker. Ikke legende let, men dog meget stabilt og uden den helt store regning mht. mælkesyre i benene bagefter.

Nu vil jeg ligge lidt her og så forsøge, om jeg efterhånden kan få mere fart på benene. Det kommer til at kræve lidt mere hurtighedstræning på endnu kortere intervaller end i dag blandet med lidt længere tempointervaller og måske noget bakketræning ind over.

Dagens tur er her. Og som det fremgår, så var det en ret disciplineret affære i dag. Ike lynende hurtig, men stabilt, og det er fint nok.

Jeg er meget bekymret for dig Henrik.

Det er den anden tur med Puls måler, hvilket viser at du er noget eventyr lysten.

Jeg frygter snart at se en Yoga update. Pas nu på.... :shades:

Link to comment
Share on other sites

Park Run

Sjov debut ved Park Run her til morgen. Park Run er sådan et græsrodsinitiativ, hvor man syv steder i landet kan løbe sig en 5 km hver evig eneste lørdag morgen klokken 9, året rundt. Det hele drevet af frivillige og meget low-tech. Men virkelig hyggeligt og en god chance for at løbe lidt tempotræning i stedet for intervaller. Man skal blot registrere sig og møde op.

Dagens tur

Mere info Park Run

Link to comment
Share on other sites

Uge 44

WTF?! Caroline Wozniacki har lige fuldført NYC Marathon i 3:26?! Jeg hørte godt nok til dem, der troede, at det var et publicity stunt. Men den tid giver da en ny respekt for tøsen :1356:

Nuvel, på den mere jordnære plan er endnu en træningsuge slut, og den er gået helt efter planen.

Mandag

1 spinningtime og 40 minutters styrketræning

Tirsdag

12 km i jævnt tempo mosen rundt

Onsdag

14,5 km i det hele med 8 x 800 m intervaller på Østerbro Stadion lige omkring og lidt under 4 min/km.

Torsdag

12 km i jævnt tempo mosen rundt

Fredag

Lidt spinning og styrketræning. Ikke meget tid

Lørdag

14 km i det hele, herunder 5 km Park Run på 20:30

Søndag

18 km ind omkring Østerbro i et okay jævnt tempo

Det har været tyndt med fællestræning i denne uge, fordi et stort kontingent Herlev-løbere har været i New York. Sjovt at tænke på, at det var vildt eksotisk at høre om NY Marathon, da jeg i sin tid begyndte at løbe, og i dag tager 12-15 motionstosser fra Herlev bare lige over og løber med. Verden er blevet mindre.

Link to comment
Share on other sites

Og Marathon er længere kun for bindegale / ultraseje superløbere men er blevet en "hverdagsbegivehed".

Ja, det har virkelig rykket sig! Da jeg var ung, var det eksotisk at løbe maraton, og der var ikke mange maratonløb herhjemme, måske en 3-4 stykker. Det var kun for nogle få, udvalgte tosser. Men jeg skal da love for, at det har ændret sig.

Link to comment
Share on other sites

Tja. Det kræver nu lidt ud over det sædvanlige at løbe et 3.26 maraton, og specielt som kvinde. Det tyder på en rigtig god form. Jeg er faktisk lidt imponeret over hende. Havde ikke tænkt at en tennis spiller havde den form for udholdenhed.

Enig. Jeg er også imponeret over den måde, hun har grebet det an på. Selv om en tenniskamp kan vare flere timer, så kan det bare ikke sammenlignes med at kværne af sted uden stop på 42 km. Men hun gjorde det sgu. Nu er hun selvfølgelig også ret spinkelt bygget af en tennisspiller at være. Jeg kan ikke forestille mig, at Serena Williams kan få slæbt sig igennem 42 km på 3:26 ...

Link to comment
Share on other sites

Mandags MorgenSange™

Jeg har en lille Elvis-periode for tiden og har genopdaget mange af tidligere sange. Den mand havde fandeme bare karisma at øse af, og jeg havde lige glemt, hvor cool hans mange første år var. Så simpelt kunne man skrue noget god musik sammen dengang. 1, 2, 3, 4 spil!

Link to comment
Share on other sites

Uge 45

Det er gået hurtigere end forventet med at finde en ny, fast træningsrutine, for denne uge har været præcis som de foregående. Det bliver derfor en opdatering af de kedelige, men alligevel med en vis tilfredshed over at have fundet et meget stabilt niveau. Jeg skal så til at fundere over, hvordan jeg får rykket mig videre herfra. Eller også kan jeg bare ikke løbe ret meget hurtigere, end jeg gør nu? Lad mig sige det på den måde: Det er i hvert ikke blevet nemmere at flytte benene hurtigt med alderen. Eller at restituere for den sags skyld. Det bliver spændende, hvad vinteren bringer.

Mandag

1 spinningtime hos den sædvanlige instruktør og 40 minutter styrketræning.

Tirsdag

12 km turen i nabolaget i jævnt tempo.

Onsdag

14 km med fartleg undervejs, løbet solo.

Torsdag

12 km i nabolaget i jævnt tempo.

Fredag

Lidt solospinning og noget styrketræning, ikke vildt koncentreret.

Lørdag

13-14 km i det hele inklusive årets sidste RAC Milen i Rødovre (serieløb på lidt over 7,5 km). Jeg har løbet 7 ud af årets i alt 8 løb med 31:01 som det hurtigste og 31:59 som det langsomste. Lørdag landede den meget symbolsk på 31:30, men jeg var sgu ærlig talt lidt tung i benene. Ellers ganske stabilt, at elle løbene har været inde for et minut.

Søndag

15 km ind omkring Østerbro og rundt om mosen i jævnt tempo.

That's it and that's that. Tager et par uger mere på denne facon, hvorefter jeg vil begynde at blande bolcherne lidt anderledes. Om 14 dage begynder årets Frost Cup, og jeg har denne gang tilmeldt mig den korte distance, der som regel ligger omkring 5 km (dog er første afdeling i Hareskoven på 6 km).

I dag løb jeg i øvrigt i korte tights og en T-shirt med en langærmet T-shirt over. Jeg kunne vist egentlig god have nøjedes med den kortærmede T-shirt. Det er ret vildt for en løbetur den 9. november. Gad vide, hvornår der kommer noget efterår/vinter? Ifølge DMI bliver det ikke foreløbig ...

Link to comment
Share on other sites

Københavnsområdet? er det ikke en meget bred betegnelse? Jeg mener, alt øst for Høje Taastrup og nord for Køge tæller jo med.

Nej, københavnsområdet er ikke nødvendigvis en meget bred betegnelse, men det er en stærkt individuel betegnelse. Der findes jyder, for hvem København nærmest er lig med Sjælland. Det er bredt. Og så findes der københavnere, der allerede føler sig langt hjemmefra på Ydre Nørrebro. Det er til gengæld ret snævert :laugh:

For os omfatter københavnsområdet en halvcirkel, der begynder ved Hellerup/Gentofte og dernæst arbejder sig igennem Emdrup, Brønshøj, Vanløse, Valby, Sydhavnen og videre hen over Amager til Amager Strandpark. Inden for denne halvcirkel er det københavnsområdet for os, og selv om vi har set på boliger, der ligger uden for dette område, så bliver vi ved med at vende tilbage til denne definition. Vi vil nødig længere væk, end at vi lige kan hoppe på cyklen og cykle ind til centrum og gå i biffen.

Link to comment
Share on other sites

Den oplevede jeg selv, da jeg i sin tid flyttede fra Sønderjylland til Roskilde, hvor jeg boede et par år, før jeg flyttede til København. For de fleste derhjemme var Roskilde og København ét fedt, men det skulle man saftsuseme ikke sige til de gode borgere i Roskilde, som ikke havde noget tilhørsforhold til København overhovedet.

Faktisk cyklede jeg ofte mellem Roskilde og København, og selv om det ikke ligefrem er Slagelse, så var popcornene så rigeligt forbrændt, når man landede på det lille kollegieværelse. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share