Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Farvel til 2014

Traditionen tro har dagen budt på Änglamark Nytårsløb, hvor jeg denne gang valgte en 10 km. Det var et rigtig fint hyggeløb, hvor jeg lagde mig en smule langsommere end min nuværende 5 km tid og kom hjem i magelige 41:33. Bemærk venligst zero split! Begge 5 km blev løbet på 20:47. Det er da stabilt :laugh:

Änglamark Nytårsløb

Link to comment
Share on other sites

Herligt billede af Merckx og hans gamle kæmper fra Faema-holdet. Det måske nok nogle kilo siden, de var på toppen, men man bliver da i godt humør af dem alligevel.

PS: Billedet er så godt, at jeg har brugt det som coverbillede på FB. Hvis nogen vil forbindes med mig derinde, så sker det her

post-52761-0-90201100-1420192979_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

Herligt billede af Merckx og hans gamle kæmper fra Faema-holdet. Det måske nok nogle kilo siden, de var på toppen, men man bliver da i godt humør af dem alligevel.

PS: Billedet er så godt, at jeg har brugt det som coverbillede på FB. Hvis nogen vil forbindes med mig derinde, så sker det her

hvor gamle er de ca. på det billede?

Link to comment
Share on other sites

Park Run #168

Nå ja, det var måske lidt frisk at stille op til dagens Park Run, men det var god træning. Hidtil langsomste tid med 20:50 for de 5 km, men igen: Super god tempotræning. Plus lidt ekstra kilometer ved at starte fra FW i Emdrup.

Mere om Park Run – 7 steder i Danmark

Resultaterne indtil videre

... og her slæber jeg de tunge stænger i mål:

post-52761-0-60982000-1420302300.jpg

Link to comment
Share on other sites

Uge 1

Så fik vi taget hul på det nye år, og det er sket med følgfende pensum:

Mandag

12 km jævnt løb i nabolaget

Tirsdag

9 km løb mosen rundt

Onsdag

14 km i det hele inkl. 10 km Änglamark Nytårsløb som tidligere beskrevet

Torsdag

12 km løb i nabolaget med et lidt træt hoved oven på nytårsaften

Fredag

9 km mosen rundt med et lidt bedre hoved :)

Lørdag

13 km i det hele inkl. Park Run på 5 km som tidligere beskrevet

Søndag

14 km i det hele i Hareskoven inkl. hele vaskebrættet frem og tilbage langs Furesøen. En dejlig tur i et frisk, men også flot vejr. Ikke hurtigt, men inspirerende. Turen kan ses her

Jeg har lagt en lidt alternativ plan for de næste to måneder. Det skyldes to ting. Dels skal vi flytte den 1. februar, og det bliver nødt til at få 1. prioritet. Og dels er jeg landet på et niveau, hvor der ikke rigtig er noget, der rykker sig. Og som en klog mand engang sagde: Definitionen på galskab er at gøre det samme om og om igen og forvente forskellige resultater.

Med begge disse grunde i baghovedet tager jeg nu to måneder med vægt på volumen og på opbygning af noget råstyrke. Der vil være et par afdelinger af Frost Cup, men de bliver bare løbet som tempotræning. Ellers er planen egentlig bare at få løbet så meget som muligt, og så meget som det nu kan lade sig gøre, når der også skal flyttes.

Mit niveau lige nu er, at jeg kan løbe en 5 km på mellem 20 og 21 minutter og en 10 km på mellem 41 og 42 minutter. Men eftersom jeg nærmest kan løbe det et par gange om ugen, så er det også blevet en ny komfortzone for mig, som jeg skal rykke mig ud af. Det er ikke sikkert, at jeg kan komme til at løbe så meget hurtigere, men jeg tror i hvert fald, at jeg lige skal skifte spor i en periode, og så tage den derfra.

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Mit niveau lige nu er, at jeg kan løbe en 5 km på mellem 20 og 21 minutter og en 10 km på mellem 41 og 42 minutter. Men eftersom jeg nærmest kan løbe det et par gange om ugen, så er det også blevet en ny komfortzone for mig, som jeg skal rykke mig ud af. Det er ikke sikkert, at jeg kan komme til at løbe så meget hurtigere, men jeg tror i hvert fald, at jeg lige skal skifte spor i en periode, og så tage den derfra.

:bowdown: Sikke et niveau stadig :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Plads til alle grisetæerne

Har kastet mig ud i at prøve Altra, et nyt mærke i løbesko, der er konsekvent fodformede. Det brune par er trailsko, mens de blå er nogle lette landevejssko. Har indtil videre kun testet de blå, og det var en succes. Der er ekstraordinært god plads til alle 10 tæer :laugh:

post-52761-0-96798700-1420480135_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

Mit niveau lige nu er, at jeg kan løbe en 5 km på mellem 20 og 21 minutter og en 10 km på mellem41 og 42 minutter. Men eftersom jeg nærmest kan løbe det et par gange om ugen, så er det også blevet en ny komfortzone for mig, som jeg skal rykke mig ud af. Det er ikke sikkert, at jeg kan komme til at løbe så meget hurtigere, men jeg tror i hvert fald, at jeg lige skal skifte spor i enperiode, og så tage den derfra.

Tro for det første at de ikke presser dig selv nok i bund, dvs. du ligger ikke med et pulsgennemsnit omkring de 93-95% på 5km. Derfor bliver det mere tempotræning og ikke konkurrence, men det er bare et gæt uden at vide det.

Hvis du vil være hurtigere, skal du nok overveje om at din træning som primært ligger i en mellem zonen ikke burde deles mere op. Jeg vil foreslog tre kvalitetspas om ugen. 1. pas VO2max træning f.eks. 4x4min med 3min pause, evt. med nogle 60-80m spurter med 6-10 gange så lang pause. 2. pas anaerobe intervaller f.eks. 8x200m med 3min pause. 3. pas 2 timer løb i langsomt tempo dvs. 65-70% af din maxpuls. evt. et 4. pas med tempotræning f.eks. park run eller bakketræning. resten af de turer du løber bør ligge omkring 65% af din maxpuls, det skal være langsomt, da målet er at forbedre din fedtforbrænding. Ja man det lyder dumt, men man kan blive hurtig af at træne langsomt. Pas 1. burde styrke din iltoptagelse som du har undervurderet betydning af. 2. pas er for at give dig en ny stimulans, det brude give dig et fart overskud og forbedre din løbeøkonomi.

Dette er bare mine tanker, men det skal jo også passe ind med fælledstræning osv. Sidst men ikke mindst skal man også træne det der er sjovt, når man alligevel ikke løber hurtigere.

Link to comment
Share on other sites

Tak for kvalificeret kommentar. Og velkommen tilbage.

Dine betragtninger virker rigtige, og det er også nogle af de træningspas, jeg har i kikkerten. Her og nu tager jeg bare lige en timeout et par måneder med lidt mere loose træning, da jeg også skal flytte midt i det hele.

Om alt går vel begynder jeg at stramme skruen til marts/april med mere intensiv træning (nogle af dagene), og det kunne godt være i et mix i stil med det, du foreslår.

Link to comment
Share on other sites

Rigtig god dokumentarfilm om et af de mest mærkelige og fascinerende Tour de France nogensinde. Det var i 1986, hvor Hinault egentlig havde lovet at hjælpe LeMond til sejren, men alligevel ikke kunne lade være med at angribe og gå efter sin 6. sejr. Jeg har egentlig aldrig helt forstået, hvad det var, der skete, men filmen kommer godt om bag historien. Bernard Hinault har altid været en af mine favoritter, og han har fortjent sit kælenavn med rette. For filan, hvor var han bare en fighter ...

http://youtu.be/jFcBOUHcW9I

Link to comment
Share on other sites

Uge 2

Ikke den sædvanlige dag for dag-opdatering med kilometer, da jeg har taget hul på to måneder med lidt mere loose træning og mere fokus på den kommende flytning. For at det ikke skal være løgn, har jeg oven i det hele fået travlt på mit arbejde, så det er godt nok med at holde tungen lige i munden.

Har vel løbet en 70-80 km hen over ugen i det hele, vil jeg tro, og det er en okay mængde.

Ugen har budt p¨å fællestræning onsdag i Herlev med tre lange tempopas, hvor jeg egentlig følte mig ganske godt løbende.

I dag, søndag, gjaldt det så 3. afdeling af Frost Cup, som jeg måtte løbe med lidt øl og snaps i blodet, da jeg var til en forsinket julefrokost i går. Nuvel, det blev alligevel til en tid omkring det sædvanlige, denne gang 20:25 på den lokale rute lige her ved Utterslev Mose. løbet blev sat i relief af, at Egon ikke havde mistet pusten helt endnu, og det var bitterligt koldt, så det var da noget af en udfordring.

Sorry, ikke mere herfra for nu.

Gotta run :shades:

Link to comment
Share on other sites

Uge 3

Endnu en halvbagt træningupdate fra en halvbagt træningsuge.

Har fået løbet en del mindre end normalt, højst en 50-55 km. Derimod har jeg to gang fået slæbt mig i den lokale FW til lidt solospinning og styrketræning - waaheeey! :laugh:

Fællestræningen onsdag bød 5 x 1000 meter tempointervaller på vores almindelige vinterrute, men temperaturen faldt ret dramatisk umiddelbart inden, så det blev virkelig lumsk med hyperglatte passager, og det tager altså en del af både fart og fokus.

Fællestræningen lørdag var til gengæld den velkendte bakketræning, som er på næsten 2 timer. Det er ikke mange kilometer, man får løbet på den tid, men det er til gengæld op ad alle bakker i sigte. Det får selv min puls op over svimlende 140/min indtil flere gange.

Lørdag havde jeg for en gangs skyld gps-uret på, så turen kan ses her.

Det var vist det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share