Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

TomTom Runner

Jeg anskaffede mig jo sådan et i stedet for det gamle Garmin, og det fungerer rigtig godt. Store tal (som Gammelfar kan læse uden briller), enkel betjening via en lille trackpad og super hurtig lokalisering af satellitterne. Og så var det tilmed svinebilligt. Så kan man vist ikke ønske sig mere.

Hjemmesiden med data er også bygget helt anderledes op. Jeg ved ikke, om, man kan linke til den, men nu prøver jeg:

Dagens tur

Link to comment
Share on other sites

Highland Trail

I pagt med min idé om at samle på gode/anderledes løbeoplevelser har jeg tilmeldt mig Highland Trail i Silkeborg den 2. august. En halvmaraton med 1500 højdemeter. Det svarer nogenlunde til den sidste halvdel af mit bjergmaraton sidste år, og hvordan man kan samle så mange højdemeter sammen i Silkeborg, fatter jeg ikke, men det må jo gå op og ned konstant :4trumpet:

Highland Trail

Link to comment
Share on other sites

Det er helt sikkert et af Danmarks skønneste områder. Da jeg kørte cykelløb, var der altid en frygtelig bakket rute i Silkeborg. Sammen Århus, Hammel, Odder, Kolding og Vejle var det som regel den rute, der bød på de største udfordringer i det jyske.

Alligevel kan der næppe være mange vandrette steder, når man skal samle 500 hm på en enkelt 7 km rundstrækning (som man så skal igennem tre gange på en halvmaraton). Ruteprofilen er da også ret afslørende ... :laugh:

post-52761-0-04609100-1434087003_thumb.p

Link to comment
Share on other sites

Det er helt sikkert et af Danmarks skønneste områder. Da jeg kørte cykelløb, var der altid en frygtelig bakket rute i Silkeborg. Sammen Århus, Hammel, Odder, Kolding og Vejle var det som regel den rute, der bød på de største udfordringer i det jyske.

Alligevel kan der næppe være mange vandrette steder, når man skal samle 500 hm på en enkelt 7 km rundstrækning (som man så skal igennem tre gange på en halvmaraton). Ruteprofilen er da også ret afslørende ... :laugh:

Whauw ser spændende ud super løber :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Uge 24

Hmm, det begynder at blive noget klip og kopiér med mine løbeuger, for de ligner godt nok hinanden. Denne uge var jeg dog lidt forsigtig i starten og var obs på min venstre akillessene, der har virket lidt øm. Så jeg har været i gang is på og lidt øvelser, og det virker ikke som, at det udvikler sig.

Mandag kan jeg ikke rigtig huske. En 5-6 km måske, det var i hvert fald med en omgang styrketræning i FW.

Tirsdag blev det 11-12 km fordelt på to omgange hhv. hjem fra og hen til mekanikeren med bilen.

Onsdag blev det 12 km i det hele fordelt på en tur midt på dagen og sidst på dagen jogging hen til styrketræning.

Torsdag løb jeg 14 km med kæden forholdsvis stram, dvs. 4:46/km

Fredag en bette joggingtur på 5-6 km.

Lørdag en 12-13 km i det hele inkl. et Park Run i Fælledparken, denne gang med 20:53 for de 5 km.

Søndag har jeg løbet 18 km som en rundtur, der stort set foregår i grønne omgivelser - næsten - hele vejen, selv om det er i byen.

Her er dagens rute:

post-52761-0-38301500-1434279604_thumb.p

Link to comment
Share on other sites

Uge 25

Det er efterhånden mange uger, at jeg har ligget på 70-80 km/ugen, og denne her har ikke været nogen undtagelse.

Mandag ingen løb overhovedet, men opvarmning på en kondicyckel i FW efterfulgt af en omgang styrketræning.

Tirsdag 14,5 km tur i jævnt tempo.

Onsdag i alt omkring 10 km fordelt på to gang inkl. en omgang styrketræning.

Torsdag 9,5 km i nabolaget, dvs. Damhussøen og -engen.

Fredag 12 km i det hele i Frederiksberg Have og på bakkerne i Søndermarken.

Lørdag 26 km fra Vedbæk gennem grønne områder hjem til Frederiksberg.

Søndag 9,5 km i nabolaget i stille og roligt tempo.

Jeg må sige, at Rejsekortet er som skabt til at tage ud i det blå og så løbe hjem ad nye ruter. Jeg har som regel løberygsækken på, så jeg lige kan hive telefonen frem og orientere mig på turen. Og så har jeg Dankortet med, hvis jeg skulle blive for tørstig, men på lørdagens tur løb jeg forbi flere "vandingssteder" hvor jeg kunne få lidt vand. Det blev både varmt og lummert om eftermiddagen, hvor jeg var på langtur.

Her er lørdagens tur:

post-52761-0-80211500-1434950685_thumb.p

Link to comment
Share on other sites

Mandags MorgenSang

Jeg har overgivet mig og gået fra den gratis udgave af Spotify til et betalt abonnement. Nu kunne jeg ikke holde reklamerne ud længere, og der er kun mulighed for Shuffle Play på telefonen. Med Premium kan man det hele - uden reklamer - og sætte den til en virkelig god lydkvalitet. Det benyttede jeg mig af i går til lige "at gå i ungdom" og høre en masse Stevie W. Ham går man aldrig galt i byen med.

:music:

Link to comment
Share on other sites

Godt at have dig tilbage i logland :laugh:

Kroppen har det fint med den nuværende mængde. Lige pt. er mine akillessener faktisk lidt stramme, men jeg holder dem i skak med tung styrketræning. Der er ikke rigtig noget mønster i, hvornår de "øffer" lidt, så jeg er ikke så bekymret. I det hele taget er jeg ikke så bekymret for eventuelle skader længere, for skulle det endelig gå galt, så hopper jeg bare over på cyklen igen.

Det er fordelen ved at nå en alder, hvor ambitionerne ikke er så store. Jeg har ikke nogen A-races eller rekordambitioner længere, men går mere efter oplevelsen og fornøjelsen ved at bevæge sig. Det sjove ved den tilgang er så, at jeg ikke rigtig har nogen skader og skavanker længere, men nu har jeg så også kørt en del måneder uden intervaltræning og lignende.

Hvad angår gadgets, har jeg købt et TomTom Runner, der bliver luftet på de lange ture samt på de ture, hvor jeg - trods alt - prøver at holde et lidt højere tempo. Jeg løber flere lange ture i ukendt terræn, og der er det godt at tage bestik af, at der ikke er alt for langt hjem. Uret måler ikke puls, men kun distance og tempo. På de almindelige ture har jeg ikke elektronik med.

Link to comment
Share on other sites

Uge 26

God træningsuge, hvor jeg så småt er begyndt at løbe lidt på bakker igen. Det er gået op for mig, at der ikke er lang tid til det Highland Trail i Silkeborg, så jeg skal nok lige til at oppe mig lidt.

Mandag bød på 5 km i Søndermarken plus en omgang styrketræning i FW.

Tirsdag løb jeg 14 km på sædvanlig rute.

Onsdag blev det til 12 km fordelt på to ture plus en omgang styrketræning.

Torsdag blev det 14 km syd på til Valby Parken og Hvidovre Strand. Satte tempoet lidt op og holdt kæden stram hele vejen.

Fredag blev det 7 km jogging.

Lørdag løb jeg 12 km på en gammel favorittur fra Lyngby langs Mølleåen og ud på bakkerne i Ravnholm Skov. På vej ud ad skoven præsterede jeg at snuble over en stor sten og tog et styrtdyk med pænt store hudafskrabninger og en øm skulder til følge. Knap 80 kg gammel mandsling uden ungdommens reflekser falder godt nok hårdt.

:rocketwhore:

Søndag har jeg løbet 17 km i lettere vingeskudt stil. Øm brystkasse og øm skulder plus hudafskrabninger, der strammer godt til.Nå, godt det ikke gik værre.

Dejligt, at jeg trods alt lige og lige har sneget mig op over 80 km. Og dejligt at komme ud på lidt bakker igen. Jeg synes altså, at jeg er ved at finde lidt sejhed og lidt lethed i løbet igen efter en stribe uger med et halv stort volumen og uden intervaller, men kun med lidt løftet tempo indimellem.

Link to comment
Share on other sites

Uge 27

Det har været en lidt spøjs uge på grund af sidste weekends dramatiske crash i skoven. Det viste sig om mandagen, at jeg egentlig var mere medtaget, end jeg troede. Ikke sådan over det hele, men nærmere betegnet i højre brystmuskel, hvor jeg må have lavet en fibersprængning eller forstrækning af en slags.

Det er et virkelig irriterende sted at gøre det, før den muskel bruger man jo hele tiden, når man rækker ud efter noget, når man trækker vejret osv. Så det har været "jævnt irriterende" hen over hele ugen. Heldigvis er det ved at gå væk, men det går virkelig langsomt, og jeg er ikke lige den tålmodige type.

Nu træner jeg jo slet ikke efter noget program, men improviserer mig frem uge efter uge. Og da det gik op for mig, at den fibersprængning kun blev en smule bedre dag for dag, besluttede jeg for at løbe lidt længere dag for dag. Jeg kan nemlig godt løbe, men har droppet styrketræning, intervaller o.lign.

Så hele ugen har budt på hyggetræning i jævnt tempo, hvor jeg ikke overanstrengte brystmusklerne. Lidt længere for hver dag frem til lørdag. Sjovt koncept, der i denne omgang resulterede i næsten 100 km. Så distancen er da kommet i hus, selv om biostilladset har været punktvist medtaget.

Mandag blev det til 6 km i Søndermarkend og Frederiksberg Have.

Tirsdag 12 km frem og tilbage til mekanikeren med aflevering af bil.

Onsdag 14 km ad kendte veje omkring Damhusengen.

Torsdag 17 km på samme rute med lidt ekstra sløjfer.

Fredag 18 km på den gode gamle rute omkring Utterslev Mose og ind omkring Østerbro.

Lørdag 20 km hjemmefra til Utterslev Mose og retur.

Søndag en 9 km formiddagstur på grund af frokostgæster, så her sluttede ugens koncept.

Benene har haft det fint, det har bare været irriterende med ømheden. Som nævnt er det dog heldigvis ved at fortage sig, men man heler altså ikke lige så hurtigt, som da man var 18 :laugh:

Derudover var det også lidt af en udfordring med den pludselige varme torsdag til søndag. Men her har jeg fundet ud af, at jeg kan lægge mange lokale ruter, hvor jeg kan korte dem af, hvis det bliver for meget, og hvor er der mange muligheder for at tanke vand på undervejs.

Lørdag anskaffede jeg mig faktisk også en let løbekasket til at tage den værste sol på hovedbunden. Den har den ekstra fordel, at man kan plaske den til i koldt vand ved vandingsstederne og tage den på for virkelig effektiv nedkøling.

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Fællestræning

Som fremgår af de seneste mange ugers oversigter, så er det ikke blevet til meget fællestræning. Jeg kom aldrig rigtig i gang i FIF i første omgang (men det kan komme senere). Jeg er dog stadig medlem af Herlev Løberne, men kan ikke rigtig få snøvlet mig sammen til tage derud.

Sagen er, at både Herlev og FIF (og for den sags skyld Sparta) træner på den traditionelle måde med intervaller, tempotræning etc. Det er også fint nok, men lige nu har jeg det altså bedst med bare "at løbe derudad" uden den helt store struktur ud over min egen lyst og fornemmelse.

Jeg tænker lidt i "Lydiard-baner" med bare at få en masse kilometer i benene, og så må jeg tage den derfra. Fortsætter det med at gå godt, vil jeg nok bygge noget mere struktureret træning oven på det fundament, jeg forhåbentlig får lagt. Men lige nu tøffer jeg mest rundt for mig selv :laugh:

Link to comment
Share on other sites

:1112: :innocent::ill: Hov crash havde da vist undgået min opmærksomhed d 28.6 :blush: Lyder som om, at du har kvast nogle ribben :annoyed: God bedring og god træning anyhow :hippy:

Tak for det :laugh:

Jeg har været inde "bag ved" og trykke løs af fuld kraft på ribbenene, og der er intet at mærke. Det sidder meget lokalt i selve brystmusklen, og min egen diagnose er, at jeg enten har givet den et ordentligt tryk eller har fået mig en fibersprængning af en slags, da jeg tog fra med arm/skulder. Man falder sgu tungt, når man lige får "kappet benene".

Heldigvis bliver det bedre dag for dag, jeg kunne bare godt tænke mig, at det gik hurtigere :shades:

Link to comment
Share on other sites

Tak for det :laugh:

Jeg har været inde "bag ved" og trykke løs af fuld kraft på ribbenene, og der er intet at mærke. Det sidder meget lokalt i selve brystmusklen, og min egen diagnose er, at jeg enten har givet den et ordentligt tryk eller har fået mig en fibersprængning af en slags, da jeg tog fra med arm/skulder. Man falder sgu tungt, når man lige får "kappet benene".

Heldigvis bliver det bedre dag for dag, jeg kunne bare godt tænke mig, at det gik hurtigere :shades:

:thumb::tongue: Nå lyder bedre end frygtet men der går nok lige et par dage førend, at du er klar til at dyrke yoga igen :rudolph: :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share