Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Uge 47

Nå, det blev så ugen, hvor det hele sejlede og intet fungerede :laugh:

Mandag gik alt op i hat opg briller - og ingen træning. Det passede måske meget godt efter søndagens lange tur.

Tirsdag blev det til en joggingtur på 6 km efter en omgang hos tandlægen med bedøvelse og hele molevitten.

Onsdag blev det 14 km, hvor jeg hævede tempoet lidt over 3 x 2 km undervejs. Tænkte det ville være godt til søndagens Frost Cup.

Torsdag 9 km med lidt øget tempo på 3 x 1 km. Også med henblik på søndagens løb.

Fredag samme 9 km i stille og roligt tempo.

Lørdag ingen træning, men en masse familiearrangement.

Søndag ... ja, da blev Frost Cup så aflyst, da politiet frarådede udkørsel pga. snevejret. Jeg tog i stedet af sted på en tur her i eftermiddag, men da man nærmest skulle forcere søer af smeltevand, blev det kun til 6 km. Jeg tog så hen i FW og kørte mine spinningintervaller og tog en omgang styrketræning i stedet for at gøre det i morgen, mandag. Det skulle blive solskin i morgen, og så vil jeg hellere ud at samle lidt D-vitamin.

Men altså, vorherrebevares for en uge. Hvis den havde sluttet med en gang ræs, havde den været helt fin. Nu blev den bare en fesen omgang ingenting.

Nå, jeg udnævner den fluks til en restitutionsuge, og så kan næste uge næsten kun blive bedre :4whip: :4flex: :4trumpet:

Link to comment
Share on other sites

Uge 48

Hmmm, lavede Lars von Trier og Jørgen Leth ikke en gang en film, der hed De Fem Benspænd? Sådan foregår mine træningsuger åbenbart for tiden, for jeg har også været lidt udfordret i denne uge, selv om den trods alt ikke er helt så kuldsejlet som i sidste uge.

Mandag/tirsdag meldte der sig nemlig en umanerlig ru hals, der snørede sig helt sammen om natten. Det blev så bedre i løbet af dagtimerne, hvorefter det atter gik ned ad bakke. Men det har været sådan en ret kortlivet, intens fætter, for på få dage var jeg igennem halsonde, snottet næse, forkølelse og meget andet godt. Og nu er det faktisk væk igen.

Det sjove ved dette forløb var, at jeg egentlig godt kunne træne, for i løbet af dagtimerne fik jeg det bedre. Og efter træningen havde jeg det fint, hvorefter det så blev værre i løbet af natten, så jeg lignede en hængt kat om morgenen.

Spøjst forløb. Var som altid i tvivl om, hvor vidt træningen egentlig gavnede eller skadede forløbet. Men jeg gik ud fra min tommelfingerregel om, at hvis man har lyst til at tage en løbetur, så er det sikkert også OK. Hvis man ikke kan slæbe sig af sted, så skal man lade være.

Mandag blev til en 14 km løbetur, da jeg jo havde taget mine spinningintervaller om søndagen.

Tirsdag blev det en 14-15 km ned til Valby Parken og Hvidovre og retur.

Onsdag blev det 16 km fællestræning i Herlev, hvor jeg faktisk var fint løbende på trods af den ru hals og de overvældende mængder snot.

Torsdag måtte jeg dog trække lidt i land og nøjes med en 9 km joggingtur.

Fredag trak jeg inden for i FW til lidt styrketræning og 5 x 3 minutter spinningintervaller.

Lørdag skruede jeg også ned for længden og nappede en 9 km tur.

Søndag har jeg taget en 22 km tur i adstadigt tempo. Stik vestpå en lille time og så direkte tilbage igen i medvind.

Den sidste halvdel af ugen har jeg trods alt skruet lidt ned på mængden i forhold til planen, og på dagens tur kunne jeg godt mærke, at der ikke var det store overskud i benene, så jeg nøjedes med de 22 km.

MEN som nævnt, så er der kun en smule hoste tilbage fra det her ret intense sygdomsforløb, så jeg regner bestemt med, at det var det. Jeg har - som en slags trøst - mødt mange i familien og i forbindelse med arbejdet, som også har været nedlagt med halsonde, hoste og forkølelse, så der kører åbenbart noget rundt i luften lige p.t.

Link to comment
Share on other sites

Uge 49

Lidt helbredsbetingede op- og nedture i denne uge, men er dog mere tilbage på sporet. Den sidste efterbrænder af halsonde/forkølelse har taget noget tid om at tjekke ud, men det er gået generelt fremad, og i dag føler jeg mig egentlig fit for fight igen.

Mandag blev det til et besøg i FW med spinningintervaller og styrketræning.

Tirsdag blev det til 9 km løbetur i nabolaget.

Onsdag 15 km fællestræning i Herlev med tre gange tempoløb undervejs (hhv. 1,6, 1,8 og 2,4 km). Det gik faktisk forbløffende godt og i et relativt højt tempo.

Torsdag gav det så et backlash, hvor jeg følte mig uoplagt og træt. Tilsat travlhed på arbejdet betød det 0 km på løbekontoen, men dog en del transportcykling.

Fredag hankede jeg op i mig selv og løb en stille og rolig 14 km tur. Fint overskud.

Lørdag gik turen til FW med spinningintervaller og en omgang styrketræning.

Søndag har jeg løbet 28 km som en ud/hjem-tur. 14 km direkte ud ad Roskildevejen, rundt om Ikea og 14 km hjem. Mit eget lille benspænd var så, at de sidste 14 km skulle løbes hurtigere end de første. Det blev de så også - en 5-6 minutter hurtigere - men det skyldtes nu primært, at den første halvdel blev løbet meget konservativt og i modvind. Så opgaven var overkommelig :D

Dagens rute er derfor bare én lang streg. Måtte løbe en lille krølle til sidst for at få den op på præcis 28,01 km.

post-52761-0-17161100-1449413667_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

Den lille udfordring i dag med at løbe hurtigere på anden halvdel end på første halvdel af turen er jo et led i min plan om at løbe et steady Hannover Marathon den 10. april og dermed kvalificere mig til Boston i 2017.

Jeg skal egentlig bare løbe det på 5:00 min/km i snit eller lige under, så skulle den være hjemme for min tudsegamle aldersgruppe. For at forberede mig bedst muligt, kunne jeg godt tænke mig ikke at gå så meget ned til sidst.

Så jeg krydser fingre for, at jeg nu er tilbage på sporet med lange søndagsture, hvor jeg arbejder med at have overskud de sidste kilometer af turen.

Jeg løb jo i Hannover i 2014, og det faktisk helt efter planen ind til de sidste 10 km, hvor hastigheden røg helt i kulkælderen, fordi jeg bare måtte stoppe op ved hvert depot og tanke sukkervand. Det skal være anderledes næste år.

Resultat 2014

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Fællestræning ...

... med de gæve folk fra Herlev. Efter lidt opvarmning var der en omgang fartleg, som jeg lige stod over på, da jeg ikke er sprint-modus for tiden. Så var der 4 x 1000 meter intervaller, som jeg også løb konservativt, da der er optræk til en "lille fiber" eller i hvert en dum lille irriterende ømhed i højre baglår. Det er kommet, efter at jeg er begyndt på at øge tempoet på nogle af turene. Jeg skal lige i tænkeboks på, om de to ting hænger sammen. Desværre er der Frost Cup på søndag, så den bliver nok også løbet rimeligt tilbagelænet. Heldigvis er der intet at mærke på lårbassen i dag, så måske var det falsk alarm.

post-52761-0-68785100-1449750628_thumb.p

Link to comment
Share on other sites

Uge 50

Ikke så mange kilometer på bankbogen, men en OK uge alligevel. Har haft en del opmærksomhed på mit højre baglår, som har øffet lidt, men jeg tror i virkeligheden, det er noget ømhed i min iskias, som stråler ned i låret. Holder det under observation ...

Mandag blev det til 9 km i nabolaget.

Tirsdag en 14 km tur op omkring Kagsmosen

Onsdag en 15-16 km fællestræning med Herlev herunder 4 x 1000 meter løbet lidt forsigtigt af hensyn til benet.

Torsdag tog jeg styrketræning i FW og nogle spinningintervaller.

Fredag blev det samme 9 km-tur som om mandagen.

Lørdag glemte jeg at træne :laugh: ... Vi skulle nå en del om formiddagen og til en frokost bagefter med nogle venner. Det var egentlig tanken, at jeg skulle have haft en joggetur indimellem, men den gik i glemmebogen. Dog en del transportcykling.

Søndag hoppede jeg på cyklen og tog til Herlev, klædte om i FW og løb til Frost Cup. Det blev vel til omkring 15 km i det hele ude over transportcyklingen.

Ømheden i baglåret bliver egentlig ikke værre af at løbe, heller ikke en tur som i dag, der gik lidt hurtigere end normalt. Jeg vælger at tro, at det går væk af sig selv, men strækker dog ballen ud mere end normalt.

De næste 2-3 uger skulle helst byde på nogle flere kilometer igen, MEN jeg giver ikke los, før ømheden er helt væk.

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Frost Cup 2. afd.

Det vil sige 1. afdeling, nej 2. afdeling, men det var første afdeling, der tæller med i den samlede Frost Cup. Den rigtige 1. afdeling blev aflyst på grund af snevejret, men blev gennemført som et "erstatningsløb" søndagen efter. Eftersom alle ikke nødvendigvis kunne komme - inklusive mig - blev det besluttet, at den ikke skulle med i det samlede pointregnskab.

Så dagens afdeling blev den første med point, og derfor var der fuldt hus i Herlev. Det er jo blevet min hjemmebane i kraft af mit medlemskab af Herlev Løberne, og jeg har også løbet afdelingerne af Frost Cup alle de øvrige år derude, så jeg kender efterhånden turen som min egen bukselomme.

Af sted på cykel de 9 km til FW på Herlev Hovedgade. Herfra er der lidt over 2 km til Herlev Stadion, hvor starten skulle gå. Sådan en bette cykeltur i godt tempo er virkelig en god måde at få kroppen lidt i gang på. Det samme gælder de 2 km jogging til starten, så jeg var egentlig klar, da starten gik til 4 omgange i hamsterhjulet.

Det er 4 x 2,5 km med en del sving og en del trafik, da Frost Cup er udsolgt, og man derfor hurtigt møder 5 og 10 km-løbere, der skal overhales. Da ruten er lidt snæver skal man lige navigere sig igennem for at komme frem. Jeg havde dog ikke de store problemer, da farten - altså min - ikke var svimlende høj ;)

Jeg havde egentlig besluttet mig til at løbe turen som et eksperiment med at prøve at sætte farten lidt op for hver omgang. Første omgang skulle løbes på 11 min eller lidt under, og så skulle de næste blive gradvist hurtigere. Da starten gik og første omgang blev rundet på lige under 10:30, smed jeg planen væk og prøvede bare at holde det tempo.

Det lykkedes - nogenlunde. Anden runde blev noget langsommere, tredje runde gik det lidt fremad igen og fjerde runde blev lige så hurtig som den første, så jeg landede på 42:07 i alt og en 7. plads i min klasse for gamle, sure mænd. Det er sådan set fint nok, taget i betragtning af, at det er løbet på udholdenheden.

Med den smule intervaller og tempoløb, jeg har haft, må det være dieselmotoren, jeg har løbet på i dag, og da runderne alle ligger inden for 9 sekunder, så er det da egentlig meget stabilt.

Tiderne ligger her.

Ruten er en bønne længere - ifølge mit TomTom - så den gennemsnitlige km-tid på uret blev 4:10 min/km. Apropos TomTom, så generer det mig, at den ligesom min Garmin kan finde på at vise sådan nogle freaky pulstoppe i starten. Ellers lå pulsen stabilt mellem mellem 140 og 144, så kom ikke og sig, at jeg ikke kan presse pulsen op gennem loftet :laugh:

Havde i øvrigt fornøjelsen at hilse på en MOL- og verdenskendt triatlet til arrangementet. :smilerock:

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Ømheden i baglåret bliver egentlig ikke værre af at løbe, heller ikke en tur som i dag, der gik lidt hurtigere end normalt. Jeg vælger at tro, at det går væk af sig selv, men strækker dog ballen ud mere end normalt.

Hmm, den er så blevet forvandlet til noget, der ligner en en regulær fiber i højre forlår. Indstiller lige skydningen for en stund, indtil det er helt væk. Der er stadig god tid til alle planerne.

Synes, det er tankevækkende, at understellet begynder at øffe præcis samtidig med, at jeg er startet på at løbe lidt mere tempo. Jeg kan ikke tro andet, end at de to ting hænger sammen.

Nu væbner jeg mig lige med tålmodighed og får ømheden væk. Når jeg starter op igen bliver det med langsomt tempo hele vejen. Det er irriterende, men også en interessant erfaring ...

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk :-)

Ja, man bliver altså i godt humør af de drenge der.

Jeg kan også se på familiemedlemmer og bekendte, der kommer op i årene, at netop mobiliteten og kropsfornemmelsen er fuldstændig altafgørende for, at man kan tackle sin hverdag, når man bliver ældre.

Men altså, prøv lige at se Fredes kropsholdning. Den er sgu mere rank end hos mange 18-årige :bowdown:

Link to comment
Share on other sites

Du må godt lufte dine tanker omkring vekselvirkningen mellem intensitet og skades risiko. For jeg sidder selv i samme situation...

Løbet begyndte at gå godt med en rimelig mængde, så begyndte jeg at proppe lidt tempo på og bang, fibersprængning. Det har gentaget sig 2 gange indenfor den sidste tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share