Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

2 timer siden, Henrik S. skrev:

Uge 4

Nå, super kort opdatering herfra, for min snottethed/influenza/halsonde foldede sig ud i starten af ugen, så der røg to dage helt ud af træningsplanen, ligesom dagene lige før og efter har været lidt forsigtige. Har stadig lidt kriller i halsen, og den er også en smule sammensnøret stadigvæk, men feberen bed sig heldigvis ikke fast, så nu går jeg bare stille og roligt frem igen.

Har fået løbet lidt de øvrige dage, og det er vel blevet omkring 45 km i det hele bare for at holde benene lidt i gang.

Jeg satsede hele butikken på at bevare den gode nattesøvn, så jeg kørte nogle nætter med både Panodil og næsedråber. Det bevirkede, at jeg sov godt igennem alle nætterne, hvad jeg er sikker på har forkortet forløbet.

Nu skal halsen bare komme sig helt, så jeg kan fortsætte som før. Mon ikke de fleste af os har et svagt punkt? Mit er i hvert fald halsen, for det er altid her, sådan en omgang starter for mig.

 

:ill: Fortsat god bedring (1112 smileyen er væk) :hippy:

Link to comment
Share on other sites

På 29/1/2017 at 18:54 , Bjergtrold skrev:

:ill: Fortsat god bedring (1112 smileyen er væk) :hippy:

 

Tak for det. Det tager noget tid at få de aller sidste symptomer væk, men ellers er jeg tilbage på sporet. Minder vist om mange af de andre, der har været syge her i vinter på den måde, at det tager lang tid at slippe af med. Men den er næsten ved at være der, heldigvis

Alvoren understreges af, at jeg sidste missede hele to dage i træk(!) i sidste uge med løbetræning. Det sker sgu' ikke så tit, for mit udgangspunkt vil altid være, at jeg skal af sted hver dag. 

Alligevel bliver det svært at slå den gamle eliteløber Ron Hill, som netop har haft en off-dag på grund af sygdom. Ellers har han løbet hver dag - hver dag! - siden han startede sin karriere. Det er 52 år og 39 dage med løb hver dag:

https://www.facebook.com/RonhillUK/?pnref=story

Ron Hill nærmer sig de 80, og han er en total bad-ass. Vandt Boston i 1970 på 2:10:30 og var i øvrigt den kun anden løber i verden, der pressede maratontiden under 2:10. Læs mere om en af den gamle skole her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Ron_Hill

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Uge 5

Nå, men rart med en perfekt træningsuge oven på sidste uges slinger i valsen ... :alright:

Mandag og fredag bød begge dage på 7 km og styrketræning.

Tirsdag, torsdag og lørdag 14 km-ture i jævnt tempo.

Onsdag 14 km med Herlev Løberne inklusive 3 x 2000 m med ekstra tempo.

I dag søndag fællestræning hos Sparta med 5:00/min-holdet plus lidt ekstra km før og efter (til og fra FW), så den blev på 30 km i det hele.

Med lidt hovedregning lander jeg på 100 km rent for ugen, hvad jeg er fint tilfreds med. 

Nu joggede jeg fra FW og til fællestræningen i dag og stille og roligt tilbage til FW efter fællesturen, så jeg landede på 5:06/min i snit for alle 30 km. Gennemsnitspulsen var kun 118/min, og det tager jeg som et tegn på, at den gode dieselform er ved at indfinde sig: Sejt arbejde ved lave omdrejninger.

Der er samtidig - 7, 9, 13 - INTET at mærke fra knæ, hofter, ankler eller akillessener overhovedet, så det er virkelig et spørgsmål om bare at cruise videre frem mod mit maraton.

 

Link to comment
Share on other sites

Uge 6

Endnu en perfekt uge. Eneste lille minus har været, at den kun har budt på én omgang styrketræning, men til gengæld landede den på 105 km i det hele.

Onsdag de sædvanlige 14 km med Herlev Løberne med indlagt tempoløb.

Søndag - i dag - 28 km i alt med Spartas fællestræning på 5:00-holdet. Super flot tur, hvor vi var oppe at runde en snedækket Dyrehaven.

Øvrige dage meget forskellige distancer- fra 5,5 til 18 km - så det samlede resultat som nævnt siger 105 km.

Næste uge tror jeg trods alt lige, at jeg skruer lidt ned til en 80-90 stykker. Ingen skavanker ind til videre, men sådan skulle det jo også helst blive ved med at køre.

Har fået de sidste detaljer på plads mht. Boston-tur - både ESTA-tilladelse og rejseforsikring. Så nu skulle fly, hotel og alt det andet være i orden. Onsdag talte jeg med en klubkammerat, som løb Boston sidste år, og han fortalte, at transporten ud til start fungerer rigtig fint uden den store ventetid, så det tegner godt. De har jo også haft 120 år at øve sig i :)

Hep!

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Mandags MorgenSangTM

Desværre en hyldest til endnu en stor stemme, der er gået bort: Al Jarreau. Han blev dog 76 år og nåede at indspille og give koncerter i rigt mål. For mig er han virkelig lyden af den soul/funk, der var megastor i firserne. Et fast indslag på det berømte natdiskotek i Montmartre. Her med en virkelig supergruppe fra 1994:

 

Link to comment
Share on other sites

Uge 7

Ugen har været skåret efter præcis samme læst som de forrige.

Mandag og fredag 7 km plus styrketræning i FW.

Onsdag 14 km med Herlev inkl. 3 x 2000 meter tempoløb.

Tirsdag, torsdag og lørdag alle dage en 9 km tur i jævnt tempo.

I dag søndag hele 32 km @ 4:49/km.

Ugen lander derfor på respektable 87 km på trods af de lidt kortere ture i løbet af ugen. Sådan en langtur om søndagen gør jo noget for det totale ugevolumen :)

Det gik usædvanlig godt i dag, men jeg havde også besluttet mig for at holde kæden nogenlunde stram for lige at tage et tjek på, hvordan langdistanceformen er. Og den er jo god. Ikke mindst fordi jeg tog en lang ud-/hjem-tur med blæst og støvregn for at arbejde med at holde fokus og et jævnt tempo. Det er så lige på kanten af, hvad man kan løbe uden at tage hverken vådt eller tørt til sig, men jeg havde det fint hele vejen. De sidste 2-3 km løb jeg helt tør for kulhydrater, så der tippede forbrændingen over, så jeg fik den "rigtige" maratonfornemmelse i kroppen. Den kan man ikke tænke sig til. Den skal man ud at mærke.

Dette burde være et link til turen:

https://mysports.tomtom.com/service/webapi/v2/activity/perm_nUrEJgpOLFfSX5-_GJz6YOXIoM9mSvySO28sisvbsNc-ducdse-Q9CtON7Hb4tDwf29ZX62d7Zukn0D0JJO9sg?format=html

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, kahlua-kalv skrev:

Skarpt, men hvordan kan du holde ud at løbe så lang tid på sådan en rute? 

Det er da en fin rute. Ikke noget til at distrahere, meget få lyskryds og god mulighed for bare at fokusere på løbet :bunny:

De tre første maratonløb, jeg var med i (tilbage i yngre stenalder), var sådan nogle ruter langt fanden i vold, om vinteren og stort set uden tilskuere. Så måske er det bare sådan, jeg er blevet 'opdraget' :)

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender ikke en dyt til geografien øst for Storebælt, men når nogen siger Røde Mellemvej, så tænker jeg omgående på Arnold ( formidabelt spillet af Erik Clausen) i `Midt om Natten´!  :tongue:

Er der noget med, at man er rimeligt tæt på Røde Mellemvej, når man kører til Kastrup Flyverhavn?

Link to comment
Share on other sites

Uge 8

Næsten præcis som sidste uge, bare med en lidt hurtigere tur end en lang tur i dag, søndag.

Mandag og fredag 7 km plus styrketræning. 

Tirsdag, torsdag og lørdag den sædvanlige 9 km-tur i nabolaget

Onsdag knap 14 km i Roskilde(!). Var tilfældigvis i byen i forbindelse med noget arbejde, så jeg løb fra FW i Algade, langs fjorden og en runde ude i Boserup Skov. Det er terræn, jeg kender ud og ind, fordi jeg boede i Roskilde, da jeg løb allerflest km tilbage i 1981-82. Virkelig hyggeligt at være tilbage.

I dag blev det vel omkring 20 km i alt med transportløb og opvarmning plus 15 km testløb i Fælledparken. Det var en impulsiv beslutning at løbe Testløb 2, som det hedder (de fire testløb er på hhv. 10, 15, 25 og 21,1 km). Jeg tænkte, at jeg måtte finde på noget nyt efter sidste weekends lange tur.

Det gik egentlig lige efter bogen. Den 31. december løb jeg jo Änglamark Nytårsløbet (et halvmaraton) i Fælledparken, og det foregik med omkring 4:33/km i gennemsnit. Det var mit mål at løbe en smule hurtigere og frem for alt at løbe et stabilt tempo i dag på den lidt kortere tur. Den landede på 1:05:22 for hele turen, det vil sige 4:22 i gennemsnit. Og det bedste af det hele er, at jeg har løbet præcis 4:22 på alle tre 5 km-afsnit. Det er stabilt og tegner godt for formen.

Udklip.PNG

Link to comment
Share on other sites

Uge 9

Nå, men altså uge efter uge æder jeg mig tættere på den 17. april, hvor det gerne skulle gå løs i Boston. I dag er der 6 uger til, så pludselig skal jeg til at forholde mig til, hvordan de sidste uger skal tilrettelægges. Umiddelbart tænker jeg at klø på de næste par uger og så stille og roligt trappe ned de sidste 3-4 uger. Det er vel ikke ligefrem raketvidenskab :boobs:

Lagde stille og roligt ud i denne uge efter sidste søndags rundtur i Fælledparken. Mandag blev det 7 km inkl. en omgang styrketræning i FW undervejs. Tirsdag en 9 km-tur uden det store drama.

Onsdag blev det en 18 km-tur for mig selv, da jeg ikke kunne nå til Herlev. Og torsdag 14 km ned sydpå til Valby Parken i et lidt friskere tempo.

Fredag var jeg så heldig, at jeg igen var i Roskilde, og så blev det en 17-18 km i Boserup Skov på de velkendte stier. Det er bare et dejligt terræn at løbe i, både i skoven og turen derud og hjem langs fjorden.

Lørdag en stille og rolig 9 km-tur og i dag omkring de 28 km i frisk tempo hjemmefra, langs Damhusengen op og hele vejen rundt om Utterslev Mose.

Og på den måde blev det endnu en 100+ km-uge, som jeg alligevel har haft nogle stykker af her efter nytår. Formen er sådan set fin, så jeg har egentlig bare fokus på, at kadaveret ikke har nogle skavanker. Lige nu er det eneste vist min højre "hoftebøjer", der har en lillebitte, fjern ømhed, men den lader ikke til at udvikle sig. Har kig på den, men hvis ikke der sker mere på den front, så burde det i hvert fald ikke spænde ben for mit maraton i april. 

I øvrigt fungerer deltagerinformationen fra arrangørernes side fantastisk. Har muligvis nævnt det tidligere, men for et par uger talte jeg med en fra løbeklubben, som løb Boston sidste år, og han kunne forælle, at hele logistikken omkring transport ud til startstedet mv. fungerer formidabelt. Og det lyder jo meget beroligende. Det er så også 121. år, de arrangerer det, så noget har de vel lært.

På en helt anden front har det virkelig været en fornøjelse at følge de danske atletikudøvere, nemlig til indendørs EM. Vi er altså ved at have en række glimrende talenter på atletikfronten, og for nogle uger siden gjorde juniorerne det fantastisk til cross-EM. Det er virkelig skønt, at der er grøde i dansk atletik.

Og har man lyst til at vide, hvordan det gik for sig i de glade år i 1980'erne, hvor der blev løbet rigtig stærkt af danske maratonløbere, så er Tonny Vorm snart på banen med Sidste Tog til Boston, som både handler om international maratons historie mog om danske maratonløberes guldalder i 1980'erne. Jeg har haft mulighed for at smuglæse den, og den er virkelig underholdende:

https://www.saxo.com/dk/sidste-tog-til-boston_tonny-vorm_haeftet_9788771080063

 

 

Link to comment
Share on other sites

Uge 10

Intet nyt fra hoftebøjeren, og det er som bekendt godt nyt. Nu har jeg bare parkeret den som en lille ømhed. Den betdyer intet, når jeg løber, og bliver ikke værre af lange og/eller hurtige ture, så det nok bare et gammelmandssymptom :)

Mandag i denne uge var jeg i FW for at styrketræne og kunne simpelthen ikke hidse mig op til at løbe 7 km på løbebåndet. Det blev kun til et par kilometer, så kunne/gad jeg bare ikke mere. Var træt som et alderdomshjem og valgte bare at give efter for trætheden.

Tirsdag var mere normal og jeg fik en 9 km-tur i bogen. Onsdag blev det næsten 18 km med løbeklubben, hvor vi endelig igen kunne løbe i skoven og tage lidt tempoløb.

Torsdag blev det nok en 14 stykker på en omgang transportløb, hvor jeg også fik ordnet nogle ærinder. Og fredag blev det 7 km med et pitstop i FW.

Lørdag tøffede jeg en stille og rolig 9 km, og søndag tog jeg til fællestræning med Sparta og fik knap 31 km i bogen.

Det giver vist omkring 90 km i det hele, så knap nok en 100 km uge pga. lidt kortere ture og så mandagen, der faldt lidt uden for normen.

Søndagsturen bestod af 3 km roligt løb fra FW til fællestræningen, som var 25 km med lige under 5 min/km i gennemsnit. Derefter 3 km tilbage til omklædning. En rigtig fin tur uden det store drama.

En uge mere på samme måde som det sidste lange stykke tid, og så begynder jeg at trappe lidt ned gradvist de sidste fire uger før Boston. Da jeg ikke satser på nogen bestemt tid, har jeg tænkt mig at trappe ret rundhåndet ned, så jeg står på startstregen med friske ben mandag den 17. april. 

Hep!

Link to comment
Share on other sites

Hov, by the way: Har fået tildelt min startplads i Boston. Det blev "wave 2, corral 7". Vi bliver sendt af sted i 4 bølger i alt, og der er 8 båse for hver bølge. Så jeg løber med de næst langsomste i den næst hurtigste bølge og har en starttid, der hedder 10:25 lokal tid. Følg med på baa.org, hvor de streamer løbet. Se efter den orange trøje :)

Link to comment
Share on other sites

Uge 11

Har været lidt uoplagt i løbet af ugen og har åbenbart samlet en eller anden virus op fra diverse kundemøder, hvor mange har været underligt syge og halvsløje. Som om der har været en ekstra bølge oven på influenzasæsonen. Det er ikke blevet noget fuld-skala forkølelse eller influenza endnu, så jeg krydser fingre for, at det bare er en snert af noget, der har givet denne uoplagthed.

Af samme grund har jeg kun fået samlet en 80-82 km sammen hen over ugen, og det har været efter det sædvanlige skema.

Det er blevet til to omgange styrketræning, løb hver dag, fællestræning onsdag og en langtur på 27-28 km søndag. Men intet af det med særlig overbevisning eller med power i kadaveret. Going through the motions hedder det vist.

Lige nu synes jeg egentlig, jeg er ved at være på plads og i orden igen. Så måske var det bare det. 

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Stadig væk i tvivl om,. hvor vidt jeg skal gå ind og se Patriot's Day om bomberne i Boston i 2013. Jeg gør det nu nok alligevel, om ikke andet for at få et indtryk af byen, når den er i løbetid. Bomberne kommer nok trods alt ikke til at gentage sig.

 

Link to comment
Share on other sites

Uge 12

Nå, den virus blev ikke til mere, så jeg er tilbage ved mit gamle jeg. Har ikke løbet helt så langt, og i dag blev det højst til en 22 km cirka, så alt i alt lander ugen på omkring de 72 km, tror jeg nok (har ikke været så nøjeregnende.

Det er blevet til en enkelt dag med pitstop i FW til lidt styrketræning.

Fællestræningen onsdag nåede jeg ikke på grund af arbejde, men til gengæld genbesøgte jeg Fælledparken lørdag morgen til en omgang Parkrun. Jeg løb knap 3,5 km fra FW i Emdrup ind til Fælledparken. Løb Parkrun sammen med de andre tosser (det er altid 5 km) og løb så de 3,5 km tilbage igen. 

Uden det store drama spadserede jeg igennem på i alt 20:57 for de 5 km, og det var egentlig hurtigere, end jeg regnede med. Jeg kunne godt finde på at nappe et Parkun næste lørdag også, måske det ude i Amager Strandpark denne gang.

Tiden må svare til knap 4:12/km, og det er absolut ikke noget problem. Til gengæld kan jeg ikke løbe så forfærdelig meget hurtigere lige nu, om så jeg prøvede på det, men jeg kan altså godt mærke, at det lige nu trækker lidt i mig for at komme ned i distance. Der er jo veteranstævner på 5 km ... :w00t:

Efter Boston skal jeg under alle omstændigheder have samlet min racer og af sted på nogle gode cykelture. Om det bliver cyklingen eller noget løb på 5 og 10 km vil tiden vise.

By the way: Patriot's Day var faktisk bedre end forventet. Den kammer helt over i sentimentalitet til allersidst (det er jo amerikanere), men spændingsopbygningen er fuldstændig eminent - specielt taget i betragtning, at man kender udfaldet. Og så er der masser af Boston-stemning.

Har lige set noget livestreaming fra noget motionstræning derovre, og der ligger altså stadig noget sne, meeeeen der er over tre uger til, så mon ikke vejret kan nå at vende.

Link to comment
Share on other sites

Yours truly (i den blå trøje) slentrer til startstregen lørdag morgen. Som det kan ses, er vejret for længst til korte eller trekvart lange tights. Og det også fremgår, skal der arbejdes lidt på sommerkuløren. Der var omtrent 80 løbere med i lørdagens arrangement, der som altid var super hyggeligt. Se mere her: http://www.parkrun.dk/

Beklager billedet af de mange rygge, men det lykkedes fotografen at undgå mig totalt i de øvrige løbsbilleder ... :)

17499239_1242796572441794_8477762169863340211_n.jpg

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Kermit skrev:

Det er som taget fra cykelsportens ABC. Det er smukt.

Ja, det burde være pensum for vordende cykelryttere, den måde han kører contra på der. Og der er sgu bund i tråddet. Han bliver ydermere hjulpet af, at de to andre umiddelbart efter tøver lidt for længe (det ser som om, de er oppe at diskutere, og så er Rolf jo væk).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share