Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Marathon

Måske er der en anden grund til, at mine tanker kredser om det løb og de (få) andre maratonløb, jeg har været med til. For jeg har jo ganske vist lovet mig selv, at jeg ikke skal op på de lange distancer igen. Men hvis nu benene kan holde til det ... hvis nu jeg får mod på det ... ja, hvis og hvis min røv er spids, så kunne det da være meget hyggeligt ... :cool:

:blush::innocent: :hippy:

Mhmmm ja jeg har jo personligt længe været fristet af at spørge, hvor alle de mange kilometer førte hen - altså udover "vejen er målet" :hippy: Spændende!!!!

Link to comment
Share on other sites

Uge 5

Denne uge har som lovet budt på betydeligt færre kilometer, og det har kroppen vist haft det meget godt med. Specielt under de her klimatiske forhold, der lægger lidt større pres på hele systemet, selv om det ikke kan sammenlignes med udendørs cykling. Når jeg finder tøj frem til en løbetur i minus fem grader, så fylder det kun en meget lille bunke på gulvet. Da jeg tidligere skulle ud på vintertræningsture på cyklen, tog det jo næsten en halv tme at få hele antrækket på.

Overordnet set har kadaveret det ganske godt. benene opfører sig pænt. Eneste anke ervel, at jeg stadig – efter 2-3 uger – har noget siddende på luftvejene. Det kradser og river lidt engang imellem og får mig stadig til at hoste fra tid til anden. Sjovt nok mærker jeg intet, når jeg løber, og lige bagefter har jeg det faktisk også fint. Så det er lidt mystisk.

MEN derudover jar ugen budt på følgende:

Mandag

Ingen træning. Ikke det, der ligner. Nada. Nothing. Nichts. Ikke engang transportcykling. Det var første komplette fridag i et godt stykke tid.

Tirsdag

Ialt 9,5 km med 2 x 10 minutters 15-15 sekudners arbejde undervejs. 5 minutter paus emellem de to sæt. Fungererde godt som klickstarter.

Onsdag

Ialt 13,5 km med 4 x 1200 m intervaller undervejs (omkring 8-900 m jogging mellem hvert interval. Tid ml. 4:32 og 4:42 (ca. 3:48 min/km?).

Torsdag

12 km løbetur i jævnt tempo. Mosen rundt plus en bid af Vestvolden. Fantasitsk vejr med høj blå himmel og bidende frost.

Fredag

10,5 km på en af mine favoritter fra Lyngby langs Mølleåen til ravnholm Skov og retur. Jævnt tempo, en smule ekstra puls på bakkerne.

Lørdag

6,2 km jogging med stigningsløb undervejs. Endnu en test af NB Minimus Zero. Fed sko. Foregik i Frihavnen, hvor det var mere end bidende koldt.

Søndag

13 km i det hele, vil jeg tro. Inklusive 10 testløb rundt i Fælledparken, arrangeret af Sparta. Vender tilbage til løbet om lidt.

Umiddelbart har jeg lyst til at køre lidt mere volumen på igen i den kommende uge, gerne med fællestræning tirsdag og torsdag, der har været fraværende i denne uge. Men ellers ingen programerklæringer i denne omgang. Jeg sidder bare og er rigtig glad for, at løbetræningen indtil videre kører, som den skal.

Eter en del uger med et okay volumen, noget intensiv træning og nogle motionsløb, så føler jeg også, at jeg nu har "indhentet mig selv". Sidste år havde jeg en oplevelse af, at jeg på grund af diverse skavanker ikke kunne træne rigtigt igennem, og at jeg derfor kunne give den langt mere gas, hvis bare benene ville makke ret.

Det gør de jo sådan nogenlunde nu, og det har har de faktisk gjort i nogle måneder. Og det er det, jeg mener med, at jeg "indhentet mig selv". Der er ikke længere nogle skjulte reserver, jeg ikke udnytter, fordi jeg holder igen. Nu kender jeg mit niveau og kan p.t. ikke løbe vildt meget hurtigere, end jeg gør. Det betyder så at:

Fra nu af er det hårdt arbejde :cool:

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Test 1 - 10 km

Som nævnt var der lagt op til årets første testløb, som er en del af Spartas forberedelser til Copenhagen Marathon. I dag 10 km, den 11. marts 15 og den 15. april et halvmaraton.

Egentlig har jeg haft det meget godt i kulden i den forløbne uge. Træningsturene har fungeret, som de skulle, og frem for alt har fortove og veje været knastørre. Så jeg havde egentlig sat mig op til at komme ned i nærheden af de 40 minutter igen. Ifølge mine beregninger skulle det ikke være helt umuligt, så der begyndte – som sædvanlig – at melde sig lidt kriller i maven.

Jeg stod tidligt op i morges, og så forsvandt forventningerne som luften, der går ud af en ballon. Det havde sneet virkelig heftigt i nattens løb. Der lå vel en 20-30 cm, og det sneede stadig. Alle drømme om en hurtig tid forsvandt op i den frostklare morgen, og jeg overvejede at tage en traditionel, men længere træningstur i stedet for.

Efter morgenmaden ombestemte jeg mig imidlertid og pakkede alligevel tasken til testløbet. Jeg lagde dog mine Asics Piranha væk og pakkede i stedet mine trailsko fra Inov8. Det skulle vise sig at være en god beslutning, for jeg kunne faktisk løbe noget friere under løbet og nemmere skifte spor, fordi jeg stod nogenlunde godt fast.

Nå, afsted gik det, men efter alle mine overvejelser frem og tilbage, var jeg kommet for sent ud ad døren. Hurtig omklædning i FW på Lyngbyvej og så afsted mod Fælledparken. I stedet for sindig jogging stod den på lynhurtig opvarmning, og alligevel nåede jeg kun over til startstedet, præcis da startpistolen lød. Og jeg havde ikke fået overtrækstøjet af endnu.

Af med jakke og overtræksbukser, hen over hegnet og ud midt i den vilde horde af startende løbere. Vent! Pulsuret. Jeg får stoppet op før de blå måtter og sætter min Garmin til at finde GPS-systemet. Efter noget tid kommer jeg afsted, og jeg vil da ikke afvise, at jeg på det tidspunkt er begyndt at blive lidt indebrændt, for jeg kan se, at min puls ryger op over syreniveau på et minut eller to :crazy:

Der var lidt trangt på fortove og cykelsti. Specielt for mig, som kom afsted sammen med 5:00 min/km fartholderne. Jeg råber jævnligt – men pænt og høfligt – "jeg kommer lige indenom", "jeg løber højre om" etc. MEN for hulen da, der er nogle, der løber med musik i ørerne, selv til sådan et fællesarrangement. De hører intet. Rimeligt frustrerende. Og jeg fatter simpelthen ikke, hvorfor de gør det … nå, don't get me started

Det skulle vise sig at være rimeligt glat, selv med trailsko på, og foden smutter lidt for hvert skridt på de mest tricky steder. Men bortset fra, at rekordtiderne ligger langt væk, så er det egentlig ganske okay. Jeg får overhalet 5:00 ballonen, så 4:50 ballonen, 4:40 og 4:30. Endelig kommer jeg uden om 4:20 min/km ballonen og går på jagt efter 4:10. Men den er trods alt for langt foran i forhold til min sløve start.

I mål siger den så 41:07 i nettotid og efter omstændighederne er jeg faktisk ganske godt tilfreds. På nær nogle få sekunder er det samme tid som den første afdeling i Frost Cup, hvor der var ideelle forhold og lunere vejr. Mit bud er, at føret i dag har kostet 1-2 minutter, men det er jo ren spekulation. Kan dog se, at et par andre, hvis niveau jeg kender, også ligger et par minutter over dagsformen.

Lige nu kan jeg intet mærke på benene, og det er da et glimrende tegn. Jeg kan også se af mellemtiden, at jeg har løbet 20:36 på de første 5 km og 20:31 på de sidste 5 km, så det har været jævnt nok. Det var i øvrigt en god beslutning at løbe i Inov8 trailskoene, som opførte sig eksemplarisk. Selv på stykkerne med rimelig tør asfalt var de faktisk behagelige at løbe i.

Alt i alt thumbs up herfra, selv om det også var lidt af tumlerfumlerdag med uventet meget sne undrvejs :4thumbup:

post-52761-092449600 1328463029_thumb.jp

post-52761-026087600 1328463041_thumb.jp

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Uge 5

Denne uge har som lovet budt på betydeligt færre kilometer, og det har kroppen vist haft det meget godt med. Specielt under de her klimatiske forhold, der lægger lidt større pres på hele systemet, selv om det ikke kan sammenlignes med udendørs cykling. Når jeg finder tøj frem til en løbetur i minus fem grader, så fylder det kun en meget lille bunke på gulvet. Da jeg tidligere skulle ud på vintertræningsture på cyklen, tog det jo næsten en halv tme at få hele antrækket på.

Overordnet set har kadaveret det ganske godt. benene opfører sig pænt. Eneste anke ervel, at jeg stadig – efter 2-3 uger – har noget siddende på luftvejene. Det kradser og river lidt engang imellem og får mig stadig til at hoste fra tid til anden. Sjovt nok mærker jeg intet, når jeg løber, og lige bagefter har jeg det faktisk også fint. Så det er lidt mystisk.

MEN derudover jar ugen budt på følgende:

Mandag

Ingen træning. Ikke det, der ligner. Nada. Nothing. Nichts. Ikke engang transportcykling. Det var første komplette fridag i et godt stykke tid.

Tirsdag

Ialt 9,5 minutter med 2 x 10 minutters 15-15 sekudners arbejde undervejs. 5 minutter paus emellem de to sæt. Fungererde godt som klickstarter.

Onsdag

Ialt 13,5 km med 4 x 1200 m intervaller undervejs (omkring 8-900 m jogging mellem hvert interval. Tid ml. 4:32 og 4:42 (ca. 3:48 min/km?).

Torsdag

12 km løbetur i jævnt tempo. Mosen rundt plus en bid af Vestvolden. Fantasitsk vejr med høj blå himmel og bidende frost.

Fredag

10,5 km på en af mine favoritter fra Lyngby langs Mølleåen til ravnholm Skov og retur. Jævnt tempo, en smule ekstra puls på bakkerne.

Lørdag

6,2 km jogging med stigningsløb undervejs. Endnu en test af NB Minimus Zero. Fed sko. Foregik i Frihavnen, hvor det var mere end bidende koldt.

Søndag

13 km i det hele, vil jeg tro. Inklusive 10 testløb rundt i Fælledparken, arrangeret af Sparta. Vender tilbage til løbet om lidt.

Umiddelbart har jeg lyst til at køre lidt mere volumen på igen i den kommende uge, gerne med fællestræning tirsdag og torsdag, der har været fraværende i denne uge. Men ellers ingen programerklæringer i denne omgang. Jeg sidder bare og er rigtig glad for, at løbetræningen indtil videre kører, som den skal.

Eter en del uger med et okay volumen, noget intensiv træning og nogle motionsløb, så føler jeg også, at jeg nu har "indhentet mig selv". Sidste år havde jeg en oplevelse af, at jeg på grund af diverse skavanker ikke kunne træne rigtigt igennem, og at jeg derfor kunne give den langt mere gas, hvis bare benene ville makke ret.

Det gør de jo sådan nogenlunde nu, og det har har de faktisk gjort i nogle måneder. Og det er det, jeg mener med, at jeg "indhentet mig selv". Der er ikke længere nogle skjulte reserver, jeg ikke udnytter, fordi jeg holder igen. Nu kender jeg mit niveau og kan p.t. ikke løbe vildt meget hurtigere, end jeg gør. Det betyder så at:

Fra nu af er det hårdt arbejde :cool:

Hvor ser det fint ud med det hele Henrik - dejligt at se!!

Link to comment
Share on other sites

Man kan i hvert fald undre sig over at dækkene slet ikke bærer præg af at han har kørt i sne

Det lurede jeg også på, men man kan jo næsten ikke se dækket. Der er både en sort og en orange skærm hen over, så det er faktisk kun, når han lægger den ned, at man se selve fordækket. Anyway, hvis den er ægte, er det for vildt. Hvis den er fake, er det vildt godt lavet :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Bjerglandskab tirsdag aften

Efter søndagens sneekspedition stod den - for en gangs skyld - på styrketræning i går. I nat brød min forkølelse så virkelig ud i lys lue, og jeg sov ad r.... til dårligt. Her sidst på aftenen besluttede jeg må så alligevel for at udfordre forkølelsen lidt og tog til fællestræning. Den stod på på et sandt virvar af sociale løbeformer, stigningsløb, intervaller, parløb og meget mere. Det var ski.. sjovt :4thumbup:

Nu mangler de første tre kilometer opvarmning ganske vist, men ellers viser pulskurven, at der var god afveksling på programmet :w00t:

post-52761-007598300 1328644999_thumb.pn

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Du kan da ikke blive ved med at tulre rundt på den måde

Nej, jeg ved det godt. Jeg er en doven hund :laugh:

Tak for hilsen. Og tillykke med en astma, der holder sig i skindet. Der er mange med astma, der lider i den her ekstremt tørre frostperiode. Det river altså også godt i luftvejene, når man er ude at løbe for tiden :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Nej, jeg ved det godt. Jeg er en doven hund :laugh:

Tak for hilsen. Og tillykke med en astma, der holder sig i skindet. Der er mange med astma, der lider i den her ekstremt tørre frostperiode. Det river altså også godt i luftvejene, når man er ude at løbe for tiden :crazy:

Jo tak :hippy: og nu du nævner det, så skrev du jo selv om det med en generende hoste fornylig, som jo sagtens kan være noget anstrengelsesudløst i det kolde vejr. God bedring med forkølelsen. Personligt må jeg jo :innocent::blush: indrømme, at jeg i tiden er en helt useriøs motionist, der hengiver mig til tvivlsomme aktiviteter såsom at løbe indendørs på løbe bånd + med musik i ørerne :crazy::blink: meeen skal nu tilbage og ud i skoven !!!!!

Link to comment
Share on other sites

… en helt useriøs motionist, der hengiver mig til tvivlsomme aktiviteter såsom at løbe indendørs på løbebånd + med musik i ørerne

Argh, ja, du har så også haft astma på et mere seriøst niveau. Så det kan jeg nu godt forstå. Og du er i fint selskab. Så sent som i går stødte jeg ind i en løbebuddy fra "gamle dage". Han lå på et højere niveau end mig dengang, og gør det - mildest talt - stadig (vandt Nordisk Mesterskab for veteraner sidste år). Han løber sine hårde intervaller på løbebånd om vinteren.

Han har så fundet på den "mellemting", at han jogger stille og roligt hen til den nærmeste FitnessWorld, smider træningsdragten og løber sit intervalarbejde på løbebåndet, hvorefter han tager en tør trøje og træningsdragt på igen og jogger hjem. Nu er vi jævnaldrende, og han er lige så oldschool som mig, men han er - til sin egen overraskelse - begyndt at holde af det.

Link to comment
Share on other sites

Vi er jo alle forskelligt indrettet, men kan slet ikke forstå at I kan holde ud med motionsforstærket vejrtrækning i den kulde. Udover at det river i de øvre luftveje, får jeg ofte en snert af "influenza-ondt-i-halsen" bagefter.

Du er nok også hårdere ramt end mig, for jeg har kun snerten af noget astma. Fra tid til anden er min vejrtrækning lidt besværet, men jeg har kun få gange oplevet et rigtigt ubehageligt "anfald", hvor det har været rigtig svært at få ilt nok ned i lungerne. Det er kun lige nok til, at jeg kan forestille mig, hvor ubehageligt det må være at have full-blown astma :crazy:

I øvrigt er det ikke nyt for mit vedkommende. Når det bliver lave frostgrader om vinteren, får jeg ofte et flashback til "de unge år" - omkring 16-17 års alderen, hvor al cykeltræning foregik på landevejen også om vinteren. Når det blev knagende frost, havde jeg fornemmelsen af, at luftvejene indvendigt var blevet skrubbet med en stålbørste. Det var ikke rart.

Link to comment
Share on other sites

Så sent som i går stødte jeg ind i en løbebuddy fra "gamle dage".

Jeg tillader mig lige at citere mig selv, for jeg skal lige have en bemærkning med, før jeg glemmer den.

For jeg har nemlig stor tiltro til min gamle løbebuddy's fornemmelse for hastighed. Og han fortalte, at når han sætter løbebåndet på en eller halvanden procent hældning opad, så passer pengene med tid/hastighed i forhold til puls.

De gange, jeg selv har været på løbebånd, har jeg også undret mig over, at det gået over stok og sten med tempoet. Men det har altså en naturlig forklaring. Men hvis man lige kommer lidt hældning på, kan man ramme belastningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share