Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Fine indlæg ovenfor :4thumbup:

Tænker lidt at ens valg af strategi og træningsfilosofi afhænger af ens forudsætninger, både mentale og fysiologiske. Vores kroppe er jo forskellige og reagerer forskelligt på stimuli. Selv er jeg ikke særligt hurtig, men kan til gengæld køre længe i det samme rolige tempo, så jeg kommer nok aldrig til at træne efter devisen "løb til du brækker dig" :smile:

Jeg tror også et eller andet sted, at man bliver mest tiltrukket af den træningsfilosofi, der ligger mest naturligt for en. Grundlæggende er man disponeret forskelligt alt efter, hvordan fordelingen af hurtige/langsomme muskelfibre er. Derudover tror jeg, at man til et vist punkt skal træne på den måde, der falder en naturligt – og her er du (og jeg) måske mest til det lange, seje træk. At det så også kan være sundt at udfordre sig selv fra tid til anden ved at at kaste sig ud i noget nyt, er så en helt anden sag :smile:

Link to comment
Share on other sites

Mit liv uden fætter Garmin

… går indtil videre fuldstændig uproblematisk. I virkeligheden har jeg stadig ganske godt styr på distancerne. Til fællestræning ligger de jo fast på forhånd. Mange af de øvrige dage løber jeg kendte ruter. Og når jeg improviserer, har jeg distancen på fornemmelsne inden for en halv kilometers penge.

Pulsen til løb har heller ikke helt så mange nuancer som ved cykeltræning. Rolig, under kontrol, ude af kontrol og på kanten af graven lyder de fire niveauer. Det er til at huske.

Jeg slipper også for de praktiske udfordringer med altid at huske at få ur og pulsbælte med til træning. Det gælder også problemet med at stoppe uret ved lys (og huske at sætte det i gang igen). Og så er fokus flyttet fra at få en flot minuttid til at mærke efter, hvordan det føles. Det er win, win, win … :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Det er sjovt, jeg har det helt omvendt. Det fedeste er at komme hjem efter en lang tur, eller hårde intervaller og analyserer ens puls- og fartkurve. Men jeg har respekt for, du kan finde motivation uden - the oldschool way

Oldschool er cool :4thumbup:

Jeg synes også, det har været meget sjovt at have en sladrehank efter turen, der fortalte, hvor man har ligget henne rent pulsmæssigt, men hånden på hjertet: Jeg har ikke brugt det til så meget, når det kom til stykket. Altså, jeg har ikke analyseret på det eller ændret træning efter det, og det har altid været nogle data, der er set i bakspejlet, for det er svært at tjekke puls, mens man løber (i modsætning til, når man cykler).

Som nævnt i det tidligere indlæg, så har jeg alligevel nogenlunde styr på distancen. Som nu til fællestræningen i aften, hvor jeg ud af 30 i vores gruppe formodentlig var den eneste, der ikke løb med en gps om håndleddet. Det giver nogle lidt kaotiske situationer, når vi skal stoppe ved kryds og alle kigger ned for stoppe tiden og tjekke snittet. Der er næsten altid nogen, der er ved at løbe op i hinanden :laugh:

Nu er jeg langt fra hellig, så jeg vil helt sikkert spænde det på til konkurrencer og også til intervaller i ny og næ. Men i dag til dag-træningen er det lige nu blevet lidt overflødigt for mig. Og motivationen skulle jo helst ligge i løbet og ikke i de data, man får samlet sammen :cool:

Men som altid forbeholder jeg mig ret til at skifte mening :smile:

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Uge 7 - 1. del

Der bliver i øvrigt stadig trænet, når jeg ikke lige sidder og skriver alenlange indlæg for at spamme min egen blog. Og da jeg ikke længere kan slå op i Garmin Connect, må jeg hellere notere det her, før jeg glemmer det :4disguise:

Mandag blev det til en knap 9 kilometer stille og roligt løb ud i det blå i nabolaget.

Tirsdag blev til 15 km fællestræninge med 4 x 1000 meter intervaller indlagt (i Ørstedsparken).

Onsdag løb jeg 18 km i jævnt tempo og på flad fod. Det var usædvanlig flot vejr …

Torsdag 15,5 km fællestræning med 2 x 4000 meter tempopas i noget 4:10-4:20-agtigt.

Så med henvisning til det tidligere indlæg har der både været noget volumen og noget tempo. Man kunne vel kalde det en helgardering :cool:

Link to comment
Share on other sites

Ja. Men det mest utrolige er at der stadig er folk der springer i den fælde og oplyser diverse …

Man undrer sig :nonono:

Mit bedste bud på, at de bliver ved med det, er to ting:

Dels er der mange lidt ældre, måske meget autoritetstro personer, der i dag også bruger nettet. Hvis en mail ser tilstrækkelig officiel ud, så stoler de måske bare på, at det er rigtigt. Og dels skal hitraten ikke være så stor, når man i dag kan sende millioner af spam-mails ud, uden at det koster noget så gammeldags som porto. Hvis bare en brøkdel af en promille hopper i, så kan nummeret jo godt betale sig :unhappy:

Nu er det viste eksempel heldigvis så håbløs en maskinversættelse, at man ikke rigtig kan gennemskue, hvad de egentlig vil have en til at gøre :laugh:

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Kan se du ind imellem bruger / overfører ting fra Garmin Connect her til logbogen (Eks. Pulskurver)

Hvordan gør man det?

jeg har aldrig fundet nogen fiks genvej. Så derfor har jeg altid bare knipset et udsnit af et skærmbillede med kurven og sat det ind i indlægget som et billede.

Link to comment
Share on other sites

Mit liv uden fætter Fitness

Det går indtil videre også helt uproblematisk. Bonderøven ville være stolt at mit nye niveau i Simple Living :laugh:

Jeg løber nu enten hjemmefra eller inde fra Idrætshuset/Østerbro Stadion. Sidstenævnte er en del af mit kontingent til Sparta, og omklædningsrummene er sat rigtig fint i stand. Der er tilmed omklædningsskabe, hvor man sætter en hængelås på ligesom i FitnessWorld.

Lige nu kunne jeg derfor godt forestille mig, at min pause i medlemskabet af FitnessWorld bliver konverteret til en udmeldelse på et tidspunkt. Midt på dagen er der faktisk også betydeligt bedre plads i Idrætshuset. Alle de andre, der træner, befinder sig i fitnesscentret :w00t:

post-52761-029322300 1329654549_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Uge 7 - 2. del

Fredag blev til den gode gamle 15 km mosetur med udgangspunkt i Idrætshuset.

Lørdag cirka 5 km morgenjogging. Mere var der ikke tid til pga. familiebesøg i Jylland.

Søndag ialt 25,5 km, heraf 20 km fællestræning = maratonforberedelse i Sparta.

Valgte i dag en lidt langsommere gruppe til fællestræningen for ikke at spænde buen for hårdt. Så jeg skiftede et gear ned til et mere tilbagelænet hold 3 (4:30 min./km.).

Mellemstatus må derfor lyde:

Volumen: Tjek! Kan uden de store problemer løbe op til knap 100 km/ugen. Behøver ikke mere.

Stabilitet: Tjek! Løber ret stabilt en 10 km på 40-41 minutter. Ikke de store benproblemer.

Udholdenhed: Tjek … sådan da. Ved kke, hvad der vil ske på den anden side af de 28 km.

Hastighed: Tjek … sådan da. Plads til forbedring. Ikke det store kick. Er det alderen :4disguise::laugh:

Fortsætter som denne uge i de komende uger, hvis ellers benene fortsat vil lege med. Pulsuret får fortsat lov til at hvile sig. FitnessWorld må klare sig uden mig. Og trin tre kunne fremover sagtens blive at droppe det præcise kilometerantal.

Det er virkeligheden ikke så afgørende, om det er 60, 80 eller 100 km, bare ugen indeholder to ting: et par gode, intensive pas og en lang tur. Så er fyldturene indimellem i virkeligheden ikke så vigtige. Jo, ud fra et mentalhygiejnisk synspunkt, men ikke ud fra et fysiologisk. Så jeg vil nok ikke være så meget bogholder på den front mere.

Link to comment
Share on other sites

Og så er fokus flyttet fra at få en flot minuttid til at mærke efter, hvordan det føles. Det er win, win, win … :4thumbup:

Det ender jo med, at du begynder at dyrke yoga Henrik. For alvor på vej til the dark side !!! :hippy: Mht fart så er 10 på under 40 i vanskeligt løbeterræn jo ikke ligefrem langsomt men forstår selvfølgelig godt, at der er et stykke ned til PR på 33. Alt er relativt. Fortsat god træning :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share