Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Uge 9

Jow, jow, der bliver skam trænet en bette smule. Og heldigvis er det gået lidt bedre end sidste uge, der kørte lidt på pumperne og endte med en åndsvag søndag, hvor jeg rensede afløb i stedet for at løbe ugens lange tur. Den blev derfor i al hast omdøbt til restitutionsuge, så den fremstår lidt mere respektabel og veltilrettelagt i det samlede billede :cool:

Nuvel, denne uge er til gengæld kørt lige efter bogen. Jeg har godt nok ikke fået afprøvet teorien om at køre hårde dage back to back, for det satte den manglende søndagstur en stopper for. Det er i stedet blevet en klassisk uge med en hel del fællestræning og andre gode sager.

Mandag

Omkring en 11 kilometers penge i iskold støvregn rundt i byen – Islands brygge, Christianshavn, Kløvermarken og retur. På sin vis meget stemningsfyldt, men p.... koldt

Tirsdag

Sparta fællestræning omrking en 12 km med 3 x 1550 meter intervaller, løbet progressivt med hhv. 4:15, 4:05 og 3:55 som kilometertider. Eller sådan cirkus deromkring.

Onsdag

Restitutionstur mosen rundt med udgangspunkt fra egen matrikel. Den er vel omkring 8,5 km.

Torsdag

Sparta fællestræning, ialt 18 km. Med 3 x 3000 meter tempopas undervejs løbet i noget 4:10-4:15-agtigt.

Fredag

En gentagelse af onsdagens tur, knap 8,5 km, ikke noget spektakulært ved det – ud over at det var årets første tur i T-shirt – dejlig lunt vejr.

Lørdag

Endnu en resitutionstur, denne gang på knap 12 km. Stille og roligt tempo. Mærkbart koldere end om fredagen.

Søndag

Sparta maratontræning fra stadion, ialt 24 km med lidt ekstra til- og fraløb hjemmefra. Opgraderede mig selv til hold 2 igen, som løber 4:20 min/km – det gik problemfrit.

Alt i alt en god uge, der får rundet de 90 km igen. De 90-100 km er et rigtig godt omfang for mig lige nu, kan jeg mærke. Har ikke tænkt mig at løbe meget længere, så hvis jeg får volumen stabiliseret her, bliver næste fokuspunkt at rykke hastigheden igen.

Ugens Skade™ har været nogle smerter på oversiden af venstre fod/ankel. Den vil jeg ikke trætte dig med, for jeg har tromlet hen over den i henhold til mit nye motto med at give skader kniven ved at ignorere dem. Det passer så ikke helt, for jeg har givet noget varme/kulde og lidt Felden. Desuden har jeg intete mærket under løb, men mere, når jeg har siddet længe. Den er også kommet og gået. Og lige nu vil jeg mene, at den er helt på retur. Så den skal ikke have mere opmærksomhed.

Næste uge kunne jeg godt tænke mig at afprøve teorien med to hårde dage i træk. Det sker ved at lægge ud med hele to restitutionsdage mandag og tirsdag. Onsdag kunne den stå på mine 15 sekunders ryk i 2 x 10 minutter og torsdag på 1200 meter intervaller. Derefter to restitutionsdage frem til søndag, hvor der det andet testløb i Fælledparken (denne gang på 15 km – det glæder jeg mig til). Så skulle kabalen gå op. Alt afhænger dog af meldingerne fra biostilladset. På grund af planer på privatfronten bliver det en uge uden fællestræning. Det er nederen.

Som det fremgår af ovenstående, så er der absolut ingen problemer med at holde styr på volumen og intensitet hen over ugen, selv om min Garmin ligger og samler støv i vindueskarmen. Det er selvsagt ikke noget problem til fællestræningen, hvor det blinker og bipper fra de pulsure, som alle de andre har på. Og de øvrige ture har jeg som hovedregel på rygraden.

En uventet sidegevinst er den, at det er blevet lettere for mig at løbe lidt mere stille og roligt på de rolige dage for til gengæld at give den mere gas på de intensive dage. Når man ikke hele tiden får hastigheden vist på håndleddet, er det lettere bare at lytte til, hvad kroppen har brug for, i stedet for at gå efter et eller andet snit, der ser fint ud på papir, men måske har slidt for meget, når der næste gang skal løbes stærkt.

Det har også vist sig at være meget rart at få Østerbro Stadion og Idrætshuset som udgangspunkt igen. Det fungerer også fint, så Fitness World må nok også klare sig uden mig som medlem et stykke tid endnu, om alt går vel. Det er derfor stort set tilbage til klubtræning som i gamle dage, og det kører jo rigtig fornuftigt.

Det bliver spændnde at se, om det hele udmønter sig i en 15 km tid, der er til at leve med, når det går løs til testløbet om en uge. "Desværre" løb jeg på respektable 1:02 rent for præcis et år siden til sidste vinters testløb på distancen, og den bliver vanskelig at leve op til, meeeen mindre kan også gøre det. Jeg glæder mig i hvert fald til løbet på denne ret fede distance. I gamle dage foregik DM i landevejsløb altid her i februar/marts og blev afviklet over to distancer – 15 og 30 km. Men i dag er de nok blevet fortrængt af maraton og halvmaraton. Det er det, de unge vil have :4disguise:

Det eneste, der er sket på cykelfronten, er, at min rappe Schrøder ar fået sig et par matchende, røde flaskeholdere. Den har ikke været ude at trille endnu, men det ændrer sig forhåbentlig snart. Glæder mig faktisk til at komme ud at rulle lidt på landevejen som afveksling. men når man nu ikke ligefrem er tvunget til det, kan man godt tillade sig at vente, til det bliver varmere :cool:

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Løberlinks

Faldt over to sider, som måske kunne have interesse for andre, der er ramt af løbefeber.

Den ene er en side om skader, der ved første øjekast ser nogenlunde sober ud. Er måske værd at tjekke ud, hvis du kæmper med noget (se dog bort fra den top irriterende lille pop-up på forsiden, hvor de prøver at sælge bøger).

SportNetDoc

Den anden er en side, som blandt andet Pete Pfitzinger (som jeg vist har nævnt tidligere) står for. Den ser lidt undseelig ud ved første øjekast, men ude under Training Resouces gemmer der sig en del artikler og andet godt.

DistanceCoach.com

Link to comment
Share on other sites

Man tror, det er løgn …

Men dette er ikke optagelser fra et legeland af nogle minifigurer. Det er optagelser fra Rio, hvor man bruger de såkaldte tilt shift objektiver og derudover speeder hastigheden lidt op. En forbløffende effekt (også brugt til roscenen i The Social Network, hvis du har set den).

Link to comment
Share on other sites

Halvvejsstatus på uge 10

Det går inditl videre helt efter planen. To restitutionsdage og to intensive dage back to back er i posen. Nu venter to restitutionsdage frem til 15 km testløb søndag i Fælledparken.

Mandag bød på samme 11 km bytur rundt på Christianshavn og Amager som sidste mandag. Denne gang uden regn. Tirsdag den klassiske 8,5 km rundt om mosen, denne gang i FiveFingers. Det gav et udmærket fokus på teknikken.

Onsdag blev det til omkring 9,2 km med 2 x 10 minutter, hvor jeg vekslede mellem mine 15 sekunders ryk og 15 sekunders jog. Med 5 minutters jogging mellem de to sæt.

Torsdag ialt 15,5 km med 5 x 1200 meter på mellem 4:29 og 4:33. Min hovedregning siger mig, at det må være km-tider omkring 3:45-3:47. Det er faktisk okay på en lidt krævende rundstrækning med en grum stigning. Og meget stabilt med kun 4 sekunders difference på de fem intervaller. Det er altid et godt tegn. Så vidt jeg husker, er det lidt hurtigere end sidst og med fem i stedet for fire intervaller. Så det går fremad.

Nu er det så, at jeg skal skrue helt ned for blusset fredag og lørdag, for det er muligvis en kende optimistisk med sådan en intervalomgang så tæt på et testløb. Det bliver nok mere end god omgang træning end en ny PR :4disguise:

Link to comment
Share on other sites

Mandag MorgenSang™

Et opretstående klaver, nogle ubønhørlige trommer, en fjern guitar og en hel masse dyr. Så skulle vi være langt ude i skoven og godt i gang med en ny uge. Må den være fyldt med gode rytmer :w00t:

http://www.youtube.com/watch?v=mXsmyLtpxlA

Åh ja, det er nu et fint lille band, med nogle super fede sange i deres katalog :wub:

Link to comment
Share on other sites

Cycling with an attitude :superman:

Nogle ting tager man bare som en selvfølge herhjemme i lille Danmark. For eksmepel, at man – stort set! – kan cykle overalt uden at risaikere liv og lemmer. Modsat i LA, der er indrettet 100 % på biltrafik. Så der samler sig hvert år en flok vilde cykelmotionister og giver den gas på ruten til LA Marathon i timerne, før maratonløbet skal starte.

Link to comment
Share on other sites

Der bliver sgu lagt en del km ind på kontoen må jeg sige, hvor meget løber du årligt?

I øvrigt så har jeg længe overvejet at købe et par fivefingers da jeg altid har været stor tilhænger af at rende barfodet rundt. Hvad syntes du om dem?

Jow tak, nu har jeg i nogle måneder efterhånden ligget stabilt 60-100 kilometers løb om ugen, og det går – 7-9-13 og bank under bordet – indtil videre meget godt. Sidste år var lidt op og ned med volumen på grund af diverse skavanker med bentøjet, men nu tonser jeg bare videre, selv om det knirker her og der. Så plejer det at gå væk :laugh:

Da jeg i efteråret 2010 gik fra cykling og tilbage til løb havde jeg stor fornøjelse af at løbe i FiveFingers, fordi de tvang mig til at lande fremme på foden. Jeg brugte dem som et værktøj til at arbejde med teknikken og til at styrke fodens egne muskler. I dag løber jeg i alle mulige lette og flade sko, men bruger stadig FiveFingers til lige at tjekke teknikken fra tid til anden.

Nu er fodens muskulatur jo mildest talt ikke lige det, man bruger mest til cykling, hvor fødderne er låst meget fast i samme stilling. MEN FiveFingers er også utroligt fede at gå i og at bruge, når man fx styrketræner i fitnesscentret. Det er barfodsfornemmelsen uden at risikere at skære sig på glasskår.

Det skal måske tilføjes, at der i dag et rigtig mange alternativer, hvis man synes, at det er lidt aparte med de fem strittende tæer i skoene. Mange laver de helt minimale sko med næsten den samme barfodsfornemmelse, men hvor skoene bare ligner mere almindelige sko, og hvor man kan bruge almindelige sokker.

Jeg mener i øvrigt, at man kan købe FiveFingers billigt online her

Link to comment
Share on other sites

Uge 10

den har jeg jo næsten været igennem, men alligevel en lille, samlet update på en uge, der er gået nogenlunde efter planen.

Mandag

11 km bytur rundt på Christianshavn og Amager i nogenlunde sindigt joggingtempo.

Tirsdag

8,5 km rundt om mosen, denne gang i FiveFingers. Det gav et udmærket fokus på teknikken.

Onsdag

Cirka 9,2 km med 2 x 10 minutter, hvor jeg vekslede mellem 15 sekunders ryk og 15 sekunders jog. Med 5 minutters jogging mellem de to sæt.

Torsdag

Ialt 15,5 km med 5 x 1200 meter på mellem 4:29 og 4:33. Min hovedregning siger mig, at det må være km-tider omkring 3:45-3:47.

Fredag

8,5 km rundt om mosen i afslappet tempo.

Lørdag

12,5 km løbetur i jævnt tempo midt på dagen.

Søndag

Ialt 17 km fra morgenstunden, hvoraf de 15 km var Testløb 2 i Fælledparken. Det vender jeg lige tilbage til.

Distancemæssigt kryber ugen lige med nød og næppe op i 80'erne, så det er ikke så imponerende, men en okay mængde. Ugens tre hurtige dage har til gengæld været pænt intensive, så alt i alt skal jeg ikke klage.

Næste uge kommer nok til at byde på markant mindre træning på grund af planer for næste weekend, så det er lige før, at jeg allerede på forhånd vil udnævne den til restitutionsuge :cool:

Link to comment
Share on other sites

Testløb 2

Som nævnt bød dagen på sæsonens andet testløb som optakt til Copenhagen Marathon, og det var efter den velkendte recept: 3000 løbetosser på rundtur i Fælledparken og rundt om Sortedamsøen. Naturligvis en helt flad rute, men noget kringlet og snørklet med masser af sving, men det kan dårligt være anderledes, når man arrangerer løb midt i byen på et minimum af plads. Ydermere er det meste af København gravet op, og Østerbro er ingen undtagelse, så der står kegler og afspærringer alle vegne.

Nuvel, jeg havde hidset mig selv op til, at benene føltes tunge, men det gør de altid efter to joggingdage i træk. Jeg var også lidt usikker på, om jeg havde spændt buen for hårdt med to intensive dage onsdag og torsdag så tæt på løbet. Og da jeg samtidig havde sat et helt fad Bøf Lindström og nogle meget store glas rødvin til livs lørdag aften, så var det med tungt hoved og bange anelser, jeg stod op i morges.

Men så blev jeg jo ramt af forårsfornemmelser, da jeg cyklede ind mod Østerbro Stadion, så da jeg trak i de rappe Asics Piranha, som lige med nød og næppe hænger sammen endnu, havde jeg egentlig en god fornemmelse. Det var sådan en morgen, hvor det hele bare klappede. Af med overtrækstøjet, en lille bitte smule rent symbolsk opvarmning og så ind i startboksen hos 4:10 fartholderne. Afsted gik det ned ad Østerbrogade mod Trianglen.

Da jeg ikke længere løber med pulsur, men med et helt almindeligt stopur på håndleddet, så aner jeg af gode grunde ikke, hvad tempoet siger fra starten. Det tvinger mig til at se indad og finde et egnet tempo med god stil og overskud. Jeg mærker rigtig, rigtig godt efter og finder en fin balance mellem at komme fremad og bevare overskuddet. Heldigvis ligger tempoet lige der, hvor de orange 4:10 balloner langsomt forsvinder bagud.

Min plan er at lægge lidt konservativt ud og kun kigge på uret for hver 5 km. Adrenalinen bevirker så, at jeg får lagt lige lovlig hurtigt fra land og runder de først 5 km i 19:38. Jeg får lige trådt lidt på bremsen og løber de næste 2 x 5 km der, hvor de skal være, nemlig hhv. 19:55 og 19:58, så den samlede tid lander på 59:32 for de 15 km, hvad jeg er fint tilfreds med.

Egentlig troede jeg ikke, at jeg kunne underbyde sidste års 1:02 på samme distance, men jeg må sige, at det gik forbløffende jævnt og godt. Det var rigtig fint at undvære den løbende hastighedsmåling, for jeg fandt faktisk et super sweet spot lige under de 4 min/km, hvor vejrtrækning, skridtlængde og kropsholdning gik op i en højere enhed uden at blive stresset af min Garmin.

Det var først på de sidste 3 km, at jeg begyndte at se på stopuret for hver kilometer, for det pirrede alligevel min forfængelighed at klemme den under en time. Jeg kunne så se, at jeg mageligt kunne cruise hjem på under de 60 minutter til sidst, og det var også en rigtig dejlig fornemmelse at krydse stregen i dag :4thumbup:

Næste testløb er et halvmaraton den 15. april, men jeg ved lige på stående fod ikke, om jeg skal løbe det, for allerede ugen efter den 22. april er der B.T. Halvmarathon, som jeg har et startnummer til. Hmmm, det må jeg lige diskutere lidt med mig selv.

Jeg brugte i øvrigt doping i dag i form af en god gammel sang fra 80'erne. Den hørte jeg for fuld hammer, før jeg tog hjemmefra, og den spillede videre inde i mine hjernevindinger på hele løbeturen. I kombination med høj forårshimmel er det ikke den værste form for præstationsfremmende middel :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Mandag MorgenSang™

Pyha, tung morgen, hvor clockradioen blev forbandet langt væk. Så gider man ikke rigtig en kæk sang fra morgenstunden, men bare et stykke stille og roligt ambient instrumentalmusik, der fortsætter i det uendelige og pumper lidt energi ind i systemet. Som denne her:

Link to comment
Share on other sites

Egentlig troede jeg ikke, at jeg kunne underbyde sidste års 1:02 på samme distance, men jeg må sige, at det gik forbløffende jævnt og godt. Det var rigtig fint at undvære den løbende hastighedsmåling, for jeg fandt faktisk et super sweet spot lige under de 4 min/km, hvor vejrtrækning, skridtlængde og kropsholdning gik op i en højere enhed uden at blive stresset af min Garmin

Det er sgu en rigtigt flot tid, og især uden alskens moderne midler!

Sjovt med musikken der spiller inde i hovedet. Det syndrom mindes jeg også selv at have dengang jeg løb. Det var bare sange der passede med "takten" som kørte :blink: Nogle gange når jeg cykler rammes jeg stadig af det!

I øvrigt så står der et par Fivefingers på indkøbssedlen, kæresten er ikke vild med det haha! Prøvede dem inde i århus og der blev jeg solgt :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Sjovt med musikken der spiller inde i hovedet. Det syndrom mindes jeg også selv at have dengang jeg løb. Det var bare sange der passede med "takten" som kørte. Nogle gange når jeg cykler rammes jeg stadig af det!

Det er lidt som i "Ally", når de forestillede sig, at de havde deres egen, individuelle theme music :laugh:

Da jeg cyklede meget i min grønne ungdom, var der også baggrundsmusik på de lange ture nogle gange. Jeg var på det tidspunkt eneste B-rytter i vores lille klub, og selv om den stod på fællestræning ofte og løb hver weekend, så skulle der altså også bare høvles nogle kilometer af alene engang imellem.

Det var mange år, før der var noget, der hed en Walkman, men der kunne sagtens ske det, at man fik en melodi på hjernen, der bare kværnede derudad. Og så er 3, 4, 5 timer alene i sadlen altså lang tid, hvis ikke man kan få melodien rystet ud af hovedet igen :crazy:

Måske ikke så underligt, at nogle cykelryttere svarer lidt i øst og vest, hvis de får stillet et indviklet spørgsmål af journalisten. Man er sgu' på kanten af at blive lidt bims af at tilbringe så mange timer i selskab med sig selv og med vinden blæsende lige ind i snotten på en :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Måske ikke så underligt, at nogle cykelryttere svarer lidt i øst og vest, hvis de får stillet et indviklet spørgsmål af journalisten. Man er sgu' på kanten af at blive lidt bims af at tilbringe så mange timer i selskab med sig selv og med vinden blæsende lige ind i snotten på en :laugh:

Jeg tror allerede man er blevet lidt bims når man er nået dertil :smile:

Hvornår kørte du og i hvilke(n) klub(ber)?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share