Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Årh, pis! :dexter:

Jeg ved jo mindre end ingenting om fodbold, men i denne her EM-turnering har jeg faktisk set en del af kampene. Og flere af dem har været ret underholdende. Af en eller anden grund er jeg undevejs blevet så fuldt og fast overbevist om, at Tyskland denne gang ville gå hele vejen og vinde finalen på søndag. Så jeg satsede hele butikken i form af 200 gode danske kroner på Oddset, der ville give 2,5 på, at de blev mestre. I går kom der så lige en 21-årig italiener ved navn Balotelli på tværs og spolerede mine planer om at vinde The Big One, der skulle have gjort det muligt for mig at leve et liv i luksus på Bahamas :shades:

Du skulle have gjort som mig. Spillet en 50'er på 2-1 til Italien, og en 30'er på at de ville vinde. Gevinst? 950,- :bigsmile: Jeg havde så også for en sikkerheds skyld smidt en 50'er på 2-0 til Italien, og jeg sad virkelig til sidst og håbede på at Italien ikke ville score flere mål, og at Tyskland ikke ville udligne. Oddsene på 2-0 var 22 og 2-1 var på 16.

Link to comment
Share on other sites

Du skulle have gjort som mig. Spillet en 50'er på 2-1 til Italien, og en 30'er på at de ville vinde. Gevinst? 950,- :bigsmile: Jeg havde så også for en sikkerheds skyld smidt en 50'er på 2-0 til Italien, og jeg sad virkelig til sidst og håbede på at Italien ikke ville score flere mål, og at Tyskland ikke ville udligne. Oddsene på 2-0 var 22 og 2-1 var på 16.

Respekt! Det er sgu' en solid gevinst på nogle gode odds. Jeg vandt faktisk lidt, dengang Rio blev tildelt værtsskabet for OL. Dengang og i går er så også de eneste gange, jeg har spillet på Oddset, så jeg bliver vist aldrig den store spillefugl. Med mit kendskab til fodbold er det nok også meget godt :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Uge 26

Ikke meget nyt fra træningsfronten. Endnu en uge i ingenmandsland kunne måske være overskriften. Tirsdag joggede jeg en forsigtig tur, men det var for tidligt. Onsdag tog fyssen fat med et helt batteri af nåle. Torsdag tog jeg som nævnt tidligere en god tur på raceren.

Det inspirerede mig til to DuatlonDage™ her i weekenden, hvor jeg både lørdag og søndag morgen er gået ned til mosen, hvor jeg har jogget forsigtigt, strakt ud etc. Lørdag og søndag eftermiddag har jeg så taget mig nogle gode ture på raceren i det skønne vejr.

Cykeltræning virker godt på akillessenen, for den bliver brugt uden at blive voldsomt belastet. Og så har jeg nydt tre gode ture, hvor jeg intet har mærket til hverken sener, knæ, ryg eller noget som helst. Det er fandeme dejligt. Cykling er virkelig skånsomt på den måde.

Det har selvfølgelig også fået mig til at tænke og til at mærke efter. Og jeg kan da godt mærke, at hvis jeg ikke får styr på bentøjet inden for en overskuelig horisont, så vil det ikke være noget drama at hoppe tilbage på cyklen. Igen. Det giver på en måde en dejlig ro på.

Denne indsigt tager i hvert fald en vægt fra skuldrene, for når jeg arbejder lidt med tanken, så vil jeg sagtens kunne se udfordringen atter at give mig i kast med nogle motionsløb og måske nogle bjerge sydpå. Det er ikke nogen nødløsning, det er bare en anden motionsform.

Så her midt i vadestedet står det ikke så ringe til endda. Mine lårmuskler er ganske vist væk, og jeg ville ikke kunne træde en bule i pund blødt smør. Meeen jeg kan mærke, at der ikke er så langt hen til en nogenlunde cykelform, og så må vi jo - som man siger - tag den derfra :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Mandags MorgenSang™

Ugen har budt på tre cykeltræningsture, Tour de France er gået i gang, og sommeren er langt om længe ved at indfinde sig. Ja, det virker da helt oplagt at høre sine gamle helte i Kraftwerk med deres Tour de France. Der går efterhånden årtier imellem, at de laver nyt materiale, men man må bare sige, at deres musik til gengæld er langtidsholdbart. Denne her fanger i hvert fald stadig pulsen og ånden i verdens største cykelløb :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Apropos Kraftwerk

… så er de sky tyskere (hvoraf der kun er et enkelt af de oprindelige medlemmer tilbage) notorisk kendte for at holde sig langt væk fra offentligheden. De giver aldrig interviews, og man kan ikke komme i kontakt med dem. De har stadig deres KlingKlang studier i Düsseldorf (og ja, jeg har stået baggården engang og kigget op mod deres vinduer), men der er så vidt vides kun en gammel faxmaskine som kommunikationsmiddel. Så da Chris Martin gerne ville sample et riff fra deres sang Computer Liebe til nummeret Talk, så måtte han sætte sig ned og skrive et gammeldags brev på tysk. Efter 14 dage kom der et kort brev tilbage med et "Ja". Det er uhyre sjældent, at de giver lov til at sample fra deres numre, hvad han også giver udtryk for her http://www.contactmusic.com/news-article/martin-sent-kraftwerk-begging-letter ... Ikke desto mindre så (hørte) Chris Martin helt rigtigt, for det er den skønne strofe fra Kraftwerk (der hos Coldplay bliver spillet på guitar), der får Talk til at løfte sig.

Link to comment
Share on other sites

Værsgo, senen er din!

Jo tak, og nu er de excentriske styrkeøvelser ved at komme op i gear. Det er jo godt for sådan en omgang akillessenebetændelse at strække muskel/sene med belastning på. Og jeg kender ligesom das volle Programm fra sidste gang. Det er - ja, rigtigt gættet - omtrent lige så interessant som at se maling tørre. Og så tager det tilmed lang tid.

Man finder et trin, løfter kroppen op med begge fødder, så man står med strakte vriste. Så sænker man kroppen med belastning på det ene ben langsomt, mens man tæller til tre, løfter op igen med begge ben og gentager på det ene ben. Det lyder jo ikke så slemt, men det er 3 x 12 gange med strakte knæ for både højre og venstre ben. Og 3 x 12 gange med bøjede knæ for både højre og ventre ben. Tre gange om dagen.

Eneste formildende punkt ved det er, at generne umiddelbart efter er helt væk. Og så kan man efterhånden give den mere gas. Jeg er lige begyndt at have den mindste kettlebell i hånden, når jeg laver øvelserne. Men altså, hold da helt op, hvor er det kedeligt ...

Zzzzzzzzzzz …

post-52761-0-93311400-1341214789_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

Den med Tyren … :bigsmile:

Tirsdag bød på noget, der næsten lignede en rigtig træningstur på raceren. Stadig langsomt, men alligevel en god tur ud til Værløse op til Tyren, en runde på den, videre til Farum og hjem. Nok en små 50 km, vil jeg skyde på. Je kører også den 'naturlige stil' uden gps- eller pulsmåler på cyklen. Meget mærkeligt at sidde og se ned på en frempind uden et eller andet apparat klikket på.

Som en anden Pavlov's Hund sprang jeg ubevidst ud ad døren og hoppede på cyklen, så jeg ramte ABC-karavanen på vej nordpå. Nu havde jeg så ABC-tøjet på, så jeg lagde mig stille og roligt på hjul og kørte sammen med dem til Værløse. Senere så jeg dem også ude på Tyren, og hold da k..., hvor er de bare mange til træning. Fire store hold, var de delt op i. Og motionisterne blandt dem så ikke så skrækindjagende ud ...

Under alle omstændigheder fik jeg kørt en god omgang og havde masser af overskud i benene på vej hjem. Det bedste af det hele: Efter en cykeltur er der intet at mærke i akillessenen. Fyssen havde sgu ret, da hun sagde, at cykling ville sætte gang i helingen. Her til morgen er der heller ikke meget at mærke. Men i dag holder jeg mig til cyklen og udskyder jogging et par dage endnu. Modent og fornuftigt :4disguise:

post-52761-0-90559600-1341378945.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Cykling er bare godt for både krop og sjæl :bigsmile: Motionisterne i ABC har det nok også lidt let i disse dage hvor de fleste licensryttere bakker af i denne uge, for igen at bygge formen op i næste uge. Det er egentlig sjovt at tænke på at højsæsonen for cykelmotionister er samtidig med at licensrytterne har deres lavsæson :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig sjovt at tænke på at højsæsonen for cykelmotionister er samtidig med at licensrytterne har deres lavsæson

Det er så også en af de ting, jeg slet ikke har inde på rygraden. Da jeg kørte cykelløb lagde man hårdt ud med løb om foråret fra omkring 1. april for at spidse formen til, og så kulminerede det fra midt i juni til midt i august, hvorefter man begyndte tage lidt lettere på træningen frem til sæsonafslutningen i begyndelsen af september. Dengang var højsommer også højsæson. Men nutidens forkælede unge skal vel have en time-out for at tage til Sunny Beach midt i det hele :4disguise::w00t:

*OLD MAN RANT OFF*

Link to comment
Share on other sites

Det er så også en af de ting, jeg slet ikke har inde på rygraden. Da jeg kørte cykelløb lagde man hårdt ud med løb om foråret fra omkring 1. april for at spidse formen til, og så kulminerede det fra midt i juni til midt i august, hvorefter man begyndte tage lidt lettere på træningen frem til sæsonafslutningen i begyndelsen af september. Dengang var højsommer også højsæson. Men nutidens forkælede unge skal vel have en time-out for at tage til Sunny Beach midt i det hele :4disguise::w00t:

*OLD MAN RANT OFF*

Haha, tror nu mere du skal se det som et udtryk for at den moderne cykelrytter satser på 2 formtoppe på et år, og der er juli måned uden et eneste cykelløb en god måde at komme ned i tempo, og dermed stå endnu skarpere til sæsonens sidste to måneder :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Mens vi venter ...

Akillessenebetændelsen er stadig på retur og er næsten væk "til daglig brug". Har stadig et sted med en svag hævelse, der er en lille smule ømt, når jeg trykker på det. Så jeg klapper lige hesten mht. løb stadigvæk. Det er godt nok træls med ventetid.

Men så kan man jo altid sidde og nørde lidt. Og i forlængelse af de tidligere indlæg om sæsonplanlægning, er jeg lige dykket ned i de gamle dagbøger (analoge!) for at tjekke efter. Og den er god nok: I "gamle dage" var den hjemlige cykelsæson typisk fra 1. april til kun omkring 5.-6. september.

Jeg kan inde på DCU's hjemmeside se, at man nu om stunder tager hele september med, så de allersidste løb ligger primo oktober. Sæsonen er derfor blevet en hel måned længere, hvad der selvsagt gør sommerpausen og de to formtoppe helt naturlige.

I min eneste hele sæson som senior (det var i 1979) blev det til 15.500 km fra 1. januar til 15. september. Det var så ikke fordi, at hver dag bød på en monsterlang træningstur, men fx havde jeg kun 15 dage uden cykeltræning fra 1. januar til sæsonstart 1. april. Så der var 4.500 km i benene, da jeg stod på startstregen til indledningsløb i Ribe. Det er da alligevel en sjat i vintermånederne.

Ialt blev det til 31 løb den sæson, men så tog jeg vist også alt med, hvad der kunne krybe og gå af åbne cykelløb, indledningsløb og afslutningsløb etc. i Jylland og på Fyn med en enkelt afstikker til København. Det var den sæson, jeg kørte mig op fra C til B og fik lidt præmier i B. Men det er sjovt at se, hvordan jeg slet ikke fik noget ud af de fire-fem sidste løb i august/september. Det har simpelthen været en lang sæson. Hvad der i virkeligheden taler for, at det måske er meget fornuftigt med en sommerpause.

Til gengæld var det helt almindeligt dengang, at man efter en lang sæson tog 1-2 måneder stort set uden træning, hvor man så Tipslørdag og blev lidt halvfed. Først omkring 1. december gik man seriøst i gang igen. Det er jo også et træningsprincip, som de fleste ville ryste på hovedet af i dag :bigsmile:

Nå, ikke flere overspringshandlinger. Tilbage til arbejdet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var også mere, end min far kørte i sin bil. Men husk på, at distance var kongen dengang. Man trænede ganske vist intervaller og tempopas, men ikke nær så differentieret og højintensivt som i dag. Den slags foregik primært i konkurrencerne og så på de træningsture, hvor man var nogle jævnbyrdige ryttere af sted sammen, hvor der gik anarki i det :bigsmile:

Så distancen var ikke så usædvanlig dengang. Som jeg husker det, kørte A-rytterne omkring 20.000 km om året, mens de professionelle lå på over 30.000/år. Det gav altså også noget råstyrke at ligge ude i vinden hver eneste f...... dag :wootdance:

Link to comment
Share on other sites

15.500 km er vidst kun noget Jens Kassler kommer i nærheden af nu til dags :bigsmile: Kan også forestille mig at løbene i C og B dengang var betydeligt længere end de er i dag. Synes at have hørt historier om løb på 150+ km i de lavere rækker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share