Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Er lige omkring pc'en og kan klistre et kort ind over Tyren. Jeg kommer inde fra byen på mine træningsture og starter derfor typisk i hakket mod øst ved Skovgård. Så går turen til Ganløse, op til Bastrup via Nymølle tilbage til Skovgård. Man kører altid med uret for ikke at skulle krydse nogen veje. Det er ikke ligefrem Vejle-terræn, men der er da lidt højdemeter på. I øvrigt kan den forlænges med en ekstra sløjfe (Den Lille Tyr) ind omkring Farum, men lad os ikke blande det ind i det, for så bliver det bare mere indviklet. Det nedenstående kort viser i hvert fald den rute, der normalt omtales som Tyren, og den er 11,6 km.

post-52761-0-98486000-1342867385_thumb.p

Link to comment
Share on other sites

Hej Henrik!

Med 11,6 km på 20.10 på en stærkt kuperet rute, må du sgu da være et naturtalent, eller også kan man cykle bedre på sin cykelform, end jeg umiddelbart havde forestillet mig. Dit snit må ligge omkring de 34,5 km/t, hvilket er ret vildt på sådan en rute. Vi har en rute der er præcis halv så lang og også meget kuperet, og den kører jeg aldrig på 10 minutter eller derunder, når jeg træner. Har kun kørt runder under 10 minutter ifm vores enkeltstartscup.

Tør ikke tænke på, hvor stærk du kunne blive på cyklen, hvis du brugte lige så meget energi på cyklen, som du har gjort i løbeskoene ( for du har stadig noget på fødderne ikke? ).

Godt cyklet ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg var også positivt overrasket, for selv om jeg har cardioformen, så er lårbasserne ikke helt oppe i cykelomdrejninger. Det hører med i billedet, at jeg var nede på 18:30 for nogle år tilbage, hvor jeg koncentrerede mig fuldt om cyklingen. Det ligger så - naturligvis - stadig langt fra de rigtig gode tider ude på Tyren. Da jeg trænede i ABC, havde vi en træner, der hed Lars Nybo. Han har kørt to omgange på Tyren på 30:43 min. Det er vist alle tiders bedste på 2 omgange.

Link to comment
Share on other sites

Hold your horses, der er laaaaang vej til den gode cykelform :shades:

Der kan dog være noget om snakken, forstået på den måde, at kroppen ligesom 'har været der før'. Man finder sig hurtigt til rette på cyklen og skal ikke bruge kræfter på at 'lære at cykeltræne'.

Men nu må vi se, hvor det hele lander henne. Akillessenen er ikke helt klar til løb endnu, men jeg bed dog mærke i, at i går var den første dag, hvor jeg ikke skænkede den en tanke. Den opførte sig helt normalt, når jeg gik, stod og sad ned. Så det går fremad :yo:

Link to comment
Share on other sites

Ej henrik, nu stopper du :nono: ( :tongue: )

Selvfølgelig kører du langsommere end da du kørte licens og det er nok også en kende vovet at satse matriklen på at køre fra Kermit.

Men som Rune, har jeg ingen forhåbninger om at slå din tid (trods at Tyren nok er mit bedste terræn at køre i) og jeg ligger da trods alt lunt i svinget til fællestræning. Hvis du melder dig ind i en cykelklub vil du kunne køre fra stort set alt og alle motionisterne og hvis det ikke er nok til at udløse "den gode cykelform", er du godt nok krævende, altså.

I øvrigt er det jo ekstra imponerende når nu bakkerne, som er gustne derude, ikke er din spidskompetence.

Og så kan jeg se på kortet at jeg måske har kørt hele tyren een enkelt gang og kun en. S-svinget nede i hullet er let at genkende og der har vi kun efterfølgende svinget til højre en sølle gang. Kunne ske at man en dag skulle køre derud og se om der er mere, jeg er gået glip af.

God weekend :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Tak for tilliden. Køre fra alt og alle er der desværre ikke tale om (endnu), men gi' mig lige et par måneder, så skal der nok komme noget mere fut i pedalerne. Senest i dag har jeg været på tur med gutterne fra Birkerød BC, og jeg kan jo godt mærke én ting fra de glade licensdage, og det er, at evnen til at placere sig er nogenlunde intakt. Det sidder virkelig på rygraden at finde læ i baghjulet hos den forankørende, hvor andre måske sidder og hænger for længe ude i vinden.

Fortsætter jeg med cykeltræningen, vil jeg nok tage Tyren som en test en gang imellem for at se, om træningen bærer frugt. Første gang var i hvert fald opmuntrende og et godt bevis på, at overgangen fra løb til cykling ikke er så voldsom. Det er jo også mest én selv, man skal sammenligne med, for jeg kan jo godt se, at der også er triatleter derude, der suser rundt i supersonisk warp speed. :happy: Det er et ret populært træningsterræn for sådan nogen som Motta & Co ...

Link to comment
Share on other sites

Uge 29

Hmm, det begynder mere og mere ligner en langsom overgang til noget cykling, for den har ikke rigtig stået på andet i den forgangne uge.

Jeg er blevet meget glad for mine kompakte træningspas i FW, der lige lægger bunden. De består stadig af 45-50 minutter på en spinningcykel for at få presset pulsen godt. Derefter en 45 minutters styrketræning for hele kroppen. De betyder, at jeg får sikret bundniveauet og får holdt fast i noget styrketræning, som jeg kan mærke, at jeg har godt af. De pas har jeg snuppet tre af i den forgange uge - mandag, onsdag og lørdag. En rigtig god basis.

Tirsdag tillod jeg mig at holde fri til en afveksling. Torsdag tog jeg som tidligere beskrevet en tur i skoven på mountainbiken, og fredag blev det til en 52 km i alt inklusive en temporunde på Tyren.

Så er der kun søndag tilbage, og her tog jeg endnu engang til Birkerød og stævnede ud med de gæve gutter (og gutinder) i Birkerød BC. Der kommer ikke så mange i sommerperioden, så man kan ikke rigtig putte sig. Da vi kom til Esrum og delte op i den korte og lange tur, hørte jeg ikke desto mindre mig selv sige, at jeg tog den lange ud fra devisen: Hvad der ikke slår dig ihjel, bliver du stærkere af.

Så vi var seks mand, der endte med i alt 98 km og et gennemsnit for hele turen på præcis 32 km/t. Jeg er så også pænt stegt i lårene lige nu, men sku' pokker da klage, når vejret er fantastisk, og man lige er oppe at snuse til Dronningmølle og Hornbæk. De andre i 'feltet' kigger lidt på stålgeden og skal lige høre, hvad det er for en fætter. Men den kører stadig super godt, så ingen klager herfra :happy:

I øvrigt behandler jeg stadig på akillessenen og vil nok i de kommende uger vove mig ud på nogle forsigtige jogging-/gåture. Det er min vurdering, at betændelsen er på retur, men jeg tage ringen chancer og går latterligt forsigtigt frem ...

God træning derude i sommerlandet!

post-52761-0-20164400-1342958202.png

Link to comment
Share on other sites

Alt andet lige er det sgu en flot tid på Tyren. Jeg måtte selv lige forbi og se hvad jeg selv har kørt den på, og det var vidst noget ala 18.50 eller noget i den dur. Kunne være man skulle prøve at køre derud igen og se hvad den kan køres på igen.

Link to comment
Share on other sites

Den sagde lige en snas over tyve minutter - det vil sige omkring 20:10. Det er ikke skræmmende hurtigt, men absolut heller ikke bekymrende langsomt. Jeg er faktisk ganske godt tilfreds.

:1356: sådan super løber + pedal atlet !!!!

Bliver spændende når du kaster dig over yoga... :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Jeg måtte selv lige forbi og se hvad jeg selv har kørt den på, og det var vidst noget ala 18.50 eller noget i den dur. Kunne være man skulle prøve at køre derud igen og se hvad den kan køres på igen.

Ja, det er en meget god stræknig at bruge som målestok. Med din nuværende form burde du nu nok kune klemme den lidt længere ned. Med de små korte bakker burde den egentlig lige til højrefoden for en puncheur som dig :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Træningen fortsætter skam i det skjulte. Det er bare for godt vejr til at opdatere logbog :shades:

Tirsdag stod den på rekognoscering for at finde nogle lidt anderledes bakker at træne. Og i dag, torsdag, stod på lidt intervaller oppe på Bregnerød-ruten, som jeg også brugte før i tiden. Ud fra pulskurven ser det ud som om, at jeg har ramt tre meget gode blokke, der ligger og balancerer lige på syregrænsen.

post-52761-0-12620600-1343302238_thumb.p

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Syregrænse omkring de 140??

Så må du godt nok have en lav max-puls, ellers er der noget, der ikke passer, med den form, som du er i. For ellers ligner det jo pulsværdier fra en relativ "stille dag på kontoret"!

Men dejligt, at du kan motivere dig til at give den gas på cyklen, når nu achillessenen ikke er helt klar endnu :-)

Link to comment
Share on other sites

Syregrænse omkring de 140?

Hm, ja, tjo, hvorfor ikke? Du må da om nogen vide, at puks og maxpuls er en højst individuel affære. Nogle er begavet med en turboladet, hidsig Ferrari formel-1 motor, mens vi er nogle stykker, der må tage til takke med en sindig dieselmotor, der kører ved lave omdrejninger, men til gengæld har en fornuftig brændstoføkonomi :bigsmile:

Min krop hører vist i høj grad til ovre i dieselkategorien. Da jeg måtte opgive løb tilbage i 2005, sprang jeg på racercyklen og spinningcyklen. Jeg havde aldrig før prøvet at træne efter pulsen, så det var nyt for mig at gøre det på spinningcyklen. De få gange, jeg nåede op på 165-167 slag/minut, var jeg teknisk set nærmest død. Så jeg skød min maxpuls til at være 170. Jeg har aldrig registreret den højere end omkring de 168 (jo, som ung, men ikke som 'gammel').

Da jeg - forgæves - prøvede at køre Marmotte i 2009, tog vi turen op ad Alpe d'Huez et par dage før løbet. Og det var sikkert som et urværk, at når jeg nåede 140-142 slag/minut, satte syren ind og jeg kørte lige ind i muren. Holdt jeg pulsen under, var jeg nogenlunde home free. Det passer vist meget godt med en maxpuls på omkring de 170 eller lige under. Så intervallerne lå lige der, hvor de skulle være på nuværende tidspunkt, hvor jeg ikke er helt oppe på klamperne endnu, hvad angår hastighed og pres på pulsen.

Nu er det langt fra altid, at jeg har pulsbæltet på, men når jeg kigger på tidligere data, så passer billedet også meget godt. Sidste søndag kørte vi en klubtur på knap 100 km med 32 km/t i gennemsnit. Der lå min gennemsnitspuls på 118 slag/minut for hele turen. I maj var jeg ude på en 30 km løbetur med de andre i Sparta (mens jeg endnu løb), og den løb vi på magelige 4:52 min/km. Her lå min gennemsnitspuls for hele turen på 123 slag/minut.

Under almindelig motionstræning er det derfor ikke nødvendigvis voldsomt meget, at mit hjerte kommer på overarbejde. Går vi et par år tilbage, cykeltrænede jeg rigtig meget, og i 2008-2010 var jeg faktisk i en fornuftig cykelform. Hvis jeg var til en rigtig hidsigt fællestræning eller til motionsløb, kunne jeg godt presse pulsen godt op i en længere periode. Men så skal formen altså også være god.

Hvad der bringer mig frem til min egentlige pointe. Udholdenheden er i behold. Men hvis jeg skal videre med cykeltræning hen over efteråret og vinteren, så skal jeg faktisk have fokus på at presse pulsen op. Intervaller hele efteråret og intens spinning til vinter, når vejret ikke er til uden dørs cykling kunne godt være recepten på at lægge grunden til næste år.

PS: Jeg har vist været inde på tidligere, at jeg sjovt nok lever meget præcist op til den tommelfingerregel om maxpuls, som man ellers påstår, aldrig passer. For 220 - alder = 168. Det passer meget præcist :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Dejlig dag på kontoret

Jeg kan ikke nå fællestræningen søndag, så jeg benyttede mig af det fantastiske vejr til en lidt længere tur i dag i stedet for. Det blev den klassiske Roskilde-rute, hvor turen går over Værløse, hvorefter man lige kysser Tyren i røven, tager den stejle satan ved Buresø, bakkerne ved Veksø og så landevejen med vaskebrætstigninger til Roskilde. Flad hjemtur sønden om.

Den sluttede på 102 km og lå en bønne under de 30 med 29,7 km/t i average moving speed. Det er jeg fint tilfreds med. Jeg planlægger en lidt længere tur næste weekend, så jeg skulle lige på de magiske tre cifre. En solotur er ganske vis drønkedelig, men i dag var det egentlig meget lækkert bare at hale kilometerne indenbords.

Lige nu er vejrtrækningen noget anstrengt astma style, men det tilskriver jeg vejret. Det var også vejrets skyld, at jeg raidede en Statoil i Roskilde. Jeg havde fået den store cykelflaske med energidrik med hjemmefra, men det var væk inden Roskilde. Så jeg tyrede en Red Bull, spiste en banan og skyllede efter med en dåsecola på tanken. Og fyldte en Vitamin Water på flasken.

Apropos snakken om puls ovenover dette indlæg, så kan jeg se, at gennemsnitspulsen for turen i dag lå på 116 slag/minut, og toppen har været 135 slag/minut. Alle disse data skyldes, at min Garmin igen er inde i varmen for tiden. Når jeg går i gang med noget genoptræning, synes jeg egentlig, det er meget rart med list data sammenholdt med 'fornemmelsen'. Turen ligger her: http://connect.garmi...ivity/203632979

post-52761-0-90694100-1343410673.png

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Dagsform på den røde fartdjævel

Den hidsige røde Schrøder gør det rigtig godt, så den har fået nyt, velfortjent styrbånd i snehvidt. Sjovt nok har jeg fået flere kommentarer og komplimenter på Schrøderen, end jeg nogensinde fik for mine carboncykler. Det er efterhånden ved at være rigtig eksotisk med stål ...

post-52761-0-31563700-1343410877_thumb.j

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Uge 30

Jeg ved ikke lige, om jeg kommer til en pc i weekenden, så en bette status i utide.

Ugen har budt på min kompakte omgang spinning og styrketræning i FW mandag. Tirsdag var jeg så som tidligere beskrevet på rekognoscering for at finde nye bakker. Omkring en 55-60 km i det hele.

Onsdag blev det ikke til noget træning overhovedet. Det skal ses i lyset af, at jeg har været Byggemand Bob på vores hus hele ugen igennem. Det bliver man sgu' radbrækket af, når man ike er vant til hårdt, fysisk arbejde :bigsmile:

Torsdag gav jeg den nogenlunde god gas med lidt intervaller på forsøgsbasis, ialt en 52 km. I dag gik jeg så all in med en tur på 102 km i et jævnt godt tempo i sommervarmen (og nu er vejrtrækningen atter helt normal).

Lørdag - det vil sige i morgen - tager jeg ugens andet kompakte sæt med lidt solospinning efterfulgt af en god gang styrketræning. Søndag bliver de rsom nævnt tidligere vist ikke det helt store træning. Men overordnet set er ugen alligevel godkendt.

En god omgang håndværkeropgaver, cykling og styrke. Det eneste, der har glimret ved sit absolutte fravær, er løberiet. Akillessenen er der ikke helt endnu, selv om jeg fortsætter med is, kompression og styrketræning i de rette doser.

Mit bjergmaraton i september må jeg nok (endnu engang) vinke farvel til, men det kan jo være, det lykkes næste år. I stedet nyder jeg cyklingen i fulde drag for en stund, så det er sådan set okay. Synes selv, jeg har opfanget formen, før den er nået for langt ned.

Hep til alle i sommerlandet! Og hep til OL-heltene i London. Selv om det egentlig ikke var planen, så går jeg sgu' nok ind og ser åbningsceremoni lige om lidt :shades:

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Apropos den røde fartdjævel ...

Så har jeg været forbi Schrøder på Bernstoffsvej. Dels for at købe frisk bremsegummi til Ultegra-bremserne (Vel nok årets bedste investering. De gamle var stenhårde og har sikkert aldrig været skiftet. Nu bremser de perfekt). Og dels for at få opklaret lidt omkring cyklen. Man burde sagtens kunne sætte en krankboks på med udvendige lejer, så der er frit valg på alle hylder - herunder mulighed for at sætte et compact kranksæt på. Jeg fik samtidig opklaret, at der er italiensk gevind i kranken. Rart at vide, for efterhånden har BSA vist fået langt den mest fremtrædende stilling på den front ...

Link to comment
Share on other sites

I sol, regn og blæst ...

… og langt, langt mod vest! De sidste fire dage har været tilbragt Lyngby., Ikke nord for København, men vest for lands lov og ret i Thy. Vi lånte et sommerhus fra et familiemedlem og har tilbragt dagene ved havet, i klitterne og med besøg i blandt andet Ørnereservatet i Bindslev. Jeg havde raceren med, og det blev til lidt forskellige ture. På den ene af dem lavede jeg simpelthen en u-vending, da der foran mig tårnede sig den sorteste himmel med lynnedslag op, som jeg nogensinde har oplevet.

Tirsdag gik det bedre, og jeg kom ud på en herretur med masser af blæst og en ordentlig tordenskylle undervejs, hvor jeg stod lang tid i ly under et træ. Iskold fortsatte jeg, men fik kørt mig varm igen, da solen kom frem. Som det fremgår af turens date her - http://connect.garmi...ivity/205514713 - rakte temperaturen også fra 14 til 23 grader. Det er også rimelig klart, at der var side-/medvind den første del af turen og side-/modvind den sidste del af turen, hvor pulsen går op, mens tempoet gør ned :laugh:

post-52761-0-77894000-1343851630.png

Link to comment
Share on other sites

Er du en ørn til at flyve?

Ellers kan du lure dem kunsten af i Ørnereservatet, hvor vi som nævnt var forbi den anden dag. Det ligger ved Bindslev og Tuen i Nordjylland, og der er show hver dag klokken 10 og 17. Ikke fordi showet i sig selv er så fantastisk, men fuglene er imponerende. Her er reservatets ejer ved at træne den enorme stellers havørn. Den er stor som en dør, når den folder vingerne ud. http://www.eagleworld.dk/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share