Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

OBS: Det hører måske med i billedet, at arbejdet med god løbestil breder sig. Nu har jeg refereret til Posemanden - Claus Rasmussen - fordi jeg har taget et kursus hos ham, men der er skam mange andre. Et eksempel kunne være Aleksandar Markovic, der også er fortaler for pose running og mildest talt modbeviser tesen om, at man ikke kan løbe langt på den måde :shades:

Det er også Markovic, der står for Out Of Bubblegum:

http://outofbubblegum.dk/

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Mine nuværende skavanker kommer ikke på grund af løbeteknikken, men af min hårrejsende dårlige evne til at se på dåbsattesten og gå langsomt fremad :bigsmile:

Eller også er du simpelthen gudsbenådet med et kredsløb og en vilje, der flår dine sener fra hinanden....

.... Så jeg tager det som et tegn fra det underbevidste om, at jeg nok skal komme tilbage på løbesporet. Hvem ved? Måske er der mere mellem himmel og jord. Og én ting er sikkert: Det bliver ikke på hælen :4trumpet:

Uhhhh drømmevarsler og mere mellem himmel og jord.... hvad bliver mon det næste... :4whistling:

Håber anyways, at det holder stik ligesom med marathon, så vi kan få dig tilbage i løbefolden :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Tilbage i sadlen

Efter fem dages daseferie bød mandagen på den sædvanlige omgang spinning/styrke i FW. I dag ville jeg egentlig have været til fællestræning i Birkerød, men eftersom der er Sommercup, ville der nok ikke være dukket så mange op. Så¨det er skubbet til torsdag. I stedet for fik jeg klarete ugens intervaller ved Bregnerød, og de må vist siges at være hjemme. Nu har pulsen sneget sig på den anden side af de 140 (og jo, Fyssen, det er voldsomt højt for os medlemmer af Ældre Sagen :happy: ). Runderne tager nu præcis 8 minutter og er iflg. Google Earth på 4,98 km. Det er så kun så kun de tre første. det sidste interval er fra Farum og hjemad.

post-52761-0-85465600-1344962179_thumb.p

Link to comment
Share on other sites

Hej Henrik!

Ift. ham den med-speakende såkaldte "løbeekspert", så kan jeg forstå, at han er helt forkert på den. Ville også bare nævne det, da jeg vidste, at du både er pose-runner og skadet. Men jeg kan se, at du har styr på det ;-)

Ift. din puls, så ER den relativ lav, også din alder taget i betragtning, men det er jo fuldstændig ligegyldigt. Du beviser jo netop, at man godt kan have en stor kapacitet, selv om max pulsen er relativ lav.

Da jeg var fys. i AaB, havde vi en spiller der altid var bedst i bip-test og andre konditionstests. Han havde som 24 årig en max. puls omkring 175!!

Det er jo ikke et problem, at hjertet ikke slår så mange slag pr. minut, når det har en stor slagvolumen ;-)

Link to comment
Share on other sites

Ja har sagt det før ;o) Duathlon vil lige være noget for dig - ikke mange i din aldersklasse der ville kunne følge med.

He, he, tak for tilliden, måske man skulle prøve det, når der atter kommer gang i løberiet :cooldance:

Der er kun ét problem: De der lange tidskørsler er for mig kedeligere end at se maling tørre. En enkeltstart i ny og næ kan være et sjovt krydderi, men at træne sig op til bare at tonse af sted i samme (høje) tempo kilometer efter kilometer, det bliver bare aldrig mig. I mine øjne må de 180 kilometer tidskørsel være langt det værste ved en triatlon. Jeg beundrer, at nogen kan komme igennem det uden at falde i søvn undervejs :biggrin:

Måske har jeg bare en ond side, der godt kan lide at få andre menesker til at have det hårdt :devil:

Link to comment
Share on other sites

Damn you, Fyssen :lolabove::bigsmile:

Nu er jeg alligevel blevet nysgerrig. En dag inden længe må jeg simpelthen forsøge mig med en maxpulstest for at en bedre indikation af, hvor jeg ligger henne. Jeg kan se, at Henrik Withen har et forslag til, hvordan man gør det på en spinningcykel. Ud over hans formaninger med, at man skal være veludhvilet og i god grundform etc. etc., så skriver han:

Eksempel på makspulstest udført på spinning cykel.

1. Opvarmning ca. 5-6 min. Kør i et tempo der falder dig naturligt, ca. 80-

100 omdrejninger pr. minut for de flestes vedkommende. Øg langsomt

modstanden, så du i slutningen af opvarmningen begynder at føle dig en

anelse forpustet, uden at det dog er begyndt at brænde i dine ben.

2. Start herefter med at øge bremsen og holde tempo konstant over de

næste 6-8 min. Du skal ca. øge hver minut. Hold hele tiden øje med dit

pulsur, der skal være foran dig på styret. Du skal kunne følge en stigning

i din puls. (Husk at indstille dit pulsur så det måler med de kortest mulige

intervaller, f.eks. 5 sek.) Når du er igennem disse 6-8 minutters kørsel

skal du være meget forpustet og have en udpræget fornemmelse af

mælkesyre (læs: brændende fornemmelse i benene)

3. Nu er det tid til at lukke helt op!! Sæt mere bremse på cyklen, hold dit

tempo og kør skiftevis siddende/stående kørsel, skift hvert 30 sekunder.

Du skal køre på i ca. 3-4 min. før du kan være helt sikker på, at du når

dit maks. Prøv at time det således, at du giver det allersidste i stående

position.

Så en dag, når jeg føler mig oplagt til det, så lægger jeg sgu' fra land i den lokale FW og kører mig ind i hegnet :yo:

Link to comment
Share on other sites

I forlængelse af debatten om god løbeform er der her et par fornuftige anbefalinger fra gode gamle Dan L.:

Og skulle du ikke have læst nyklassikeren BORN TO RUN, så kan denne video måske inspirere dig til at gøre det. Den er så vidt jeg ved nu også udkommet på dansk.

Link to comment
Share on other sites

Hold da op. Så er det, at man er glad for ikke at være kommet i form til at køre Sommercup :wacko:

Ja læste godt om det. I Gruppe 4 havde de også haft 2 styrt.

Så vidt jeg ved var der ingen styrt til licensløbet i lørdags, men har selv lige fået en melding om at vores kvinderytter der vandt i lørdags i DB, styrtede på en træningstur med klubben i går. Kraftig hjernerystelse(der gik 3 timer før hun begyndte at huske noget om hvad der var sket), og et brækket kraveben. MEGET ubehageligt at læse om, og jeg er kun glad for at jeg ikke selv var med.

Link to comment
Share on other sites

En Rose er en Rose er en Rose ...

For nogle uger siden bemærkede jeg her i loggen, hvordan tyske Rose Bikes nu også sælger via dansk hjemmeside. Og den anden dag kom der så en fyr kørende forbi på en Rose Xeon CRS magen til denne her: http://www.rosebikes...iple/aid:556800

Jeg fik mig lige en snak med ham, og han var særdeles tilfreds: 2200 € for en full carbon ramme og komplet Ultegra og Ksyrium Elite må vist også siges at være okay. Med en samlet vægt på lige under 7 kg for en 57 cm. Den så ved et første øjekast rigtig pæn ud.

Den vil jeg lige have i baghovedet, hvis jeg går all-in på cykling og skal tilbage på noget carbon ...

post-52761-0-92916000-1345104603_thumb.p

Link to comment
Share on other sites

En Rose er en Rose er en Rose ...

For nogle uger siden bemærkede jeg her i loggen, hvordan tyske Rose Bikes nu også sælger via dansk hjemmeside. Og den anden dag kom der så en fyr kørende forbi på en Rose Xeon CRS magen til denne her: http://www.rosebikes...iple/aid:556800

Jeg fik mig lige en snak med ham, og han var særdeles tilfreds: 2200 € for en full carbon ramme og komplet Ultegra og Ksyrium Elite må vist også siges at være okay. Med en samlet vægt på lige under 7 kg for en 57 cm. Den så ved et første øjekast rigtig pæn ud.

Den vil jeg lige have i baghovedet, hvis jeg går all-in på cykling og skal tilbage på noget carbon ...

Ja, nu er jeg jo til Canyon, men mange vil sikkert sige "Canyon - Rose, same same". Der er i hvert fald ingen tvivl om, at du får meget cykel for pengene. men du får sikkert ikke mange roser fra de store cykel-æstetikere!! Hvis du kender "Villy V" inde fra Feltets debat-forum, så vil han sikkert med stor fornøjelse svine sådane en "postordrecykel" til! Det kan faktisk være meget sjovt at læse hans indlæg, for han tænder fuldstændig af på alle de "fornuftige " cykler :-)

Jeg håber selvfølgelig for dig, at du får gang i løbebenene igen, for man fornemmer, at det er det du brænder for. Men skulle du komme til at køre cykel 100% næste år, vil jeg glæde mig til at følge dig, for du har da et enormt potentiale, sådan som du tonser rundt på en god omgang løbetræning ( tænk hvad det kan blive til ).

Men som jeg skrev til dig for en måned eller to siden, kan sådan en omgang achillessenebetændelse være en besværlig modstander at nedkæmpe. Det virker også til, at du har erkendt det, for jeg læser ikke rigtigt længere om dine ugentlige testture! Det er nu nok meget fornuftigt, for jeg er sikker på, at du bare holder irritationen ved lige, og trækker helingen i langdrag.

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Ja, nu er jeg jo til Canyon, men mange vil sikkert sige "Canyon - Rose, same same". Der er i hvert fald ingen tvivl om, at du får meget cykel for pengene. men du får sikkert ikke mange roser fra de store cykel-æstetikere!! Hvis du kender "Villy V" inde fra Feltets debat-forum, så vil han sikkert med stor fornøjelse svine sådane en "postordrecykel" til! Det kan faktisk være meget sjovt at læse hans indlæg, for han tænder fuldstændig af på alle de "fornuftige " cykler :-)

Villy V er generelt uden for pædagogisk rækkevidde. Men på en måde kan jeg godt følge ham lige præcis med cyklerne. Hvis man beder cykelryttere beskrive cykelsporten med ord, vil et af dem uden tvivl være "passion". "Problemet" med Canyon, Rose, Ribble og hvad de ellers hedder er lidt at de mangler denne passion. Om det er fordi nogle af dem kommer fra et land hvor ingeniøren er i hovedsædet(Tyskland), eller fordi deres generelle farveskema er lige så spændende som tv tilbage i 50'erne skal jeg ikke kunne sige, men de er nogle gange bare lidt for fornuftige til en ufornuftig sport.

Jeg tror det er de færreste der kan se sig fri fra at have kigget på en Canyon, Planet-X, Rose eller andet og tænkt at de ikke ser helt dårlige ud, men der er bare et eller andet der virker utiltalende på samme tid - i hvert fald for mig. Jeg har kigget lidt på TT cykler på det seneste, og der er lige pt. en Canyon til salg på den blå avis, og den ser ikke helt skidt ud. Alligevel er der noget der holder mig tilbage.

Skal vi føre det over i biler så kan du få en Audi R8 V10 til ca. 3.150.000,- i DK.

Audi_R8_V10.jpg

Det er en superbil der kan nærmest alting, og så koster den "næsten" ingenting når man tænker på hvad man egentlig får. Audien er bygget mere eller mindre på en Lamborghini Gallardo, Gallardoen koster bare 4 mio - eller ca. 27% mere end Audien. Jeg ved godt hvilken jeg ville vælge.

Lamborghini_Gallardo_Yellow_3_Standing_One_Mile_2605.jpg

Den ene er det fornuftige valg - en Canyon, Rose eller hvad de nu alle hedder, den anden er en Colnago, en Pinarello og hvad de alle hedder. Der er ikke et rigtigt valg for i sidste ende handler det om hvordan man køber.

Link to comment
Share on other sites

Altså, hvis der var frit valg på alle hylder uden hensyntagen til pengene, så ville jeg da også vælge en eller anden superbil og en supercykel. Jeg har jo også været omkring de halvdyre carboncykler, men har så også droppet det lidt igen. Og lige nu tvivler jeg på, at jeg hopper på de eksklusive cykler igen, selv om jeg skulle give den gas på cykel til næste år (hvad meget jo tyder på).

Det skyldes til dels budgettet. Selv om jeg måske godt kunne frigøre nogle penge til en supercykel, så har jeg ikke rigtig lyst til at parkere så mange penge lige der. Og det skyldes dels også ambitionsniveauet. Hvis det bliver cykling næste år, så står den på nogle motionsløb, nogle bjergture sydpå og måske noget Sommercup. Til det brug vil jeg ikke rigtig kunne mærke/udnytte forskellen på en cykel, der koster 15.000 og en der står i 45.000 kr.

Måske er jeg også bare generelt ved at være lidt gadgettræt. Jeg investerer ikke længere i den nyeste iPod/smartphone/MacBook etc. Jeg gider sgu' ærlig talt ikke mere. Og det er måske den materielle mæthed, der også er ved at snige sig ind i mit cykelvalg. Jeg vil sagtens kunne leve med en fed Rose eller Canyon :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Din materielle mæthed kan jo også ses i et andet lys, og ikke nødvendigvis det sidste nye og super lækre. Jeg ser dig mere som en connoisseur der ville køre rundt i en gammel britisk sportsvogn eller måske en ældre Alfa? Af samme årsag vil jeg ikke kunne se dig på en Cervelo eller en Canyon for den sags skyld, men mere en klassisk cykel med stål, alu eller titaniumsstel, og så måske en Campagnolo gruppe.

Link to comment
Share on other sites

@ Fyssen: Det er helt rigtigt observeret, jeg har stort set ike løbet en meter de seneste mange uger. Jeg forsøgte mig med en lillebitte joggingtur for nogle uger siden, da vi var i sommerhus. Og så sent som i går gik jeg ned til mosen og tog nogle forsigtige joggingtrin. Begge gange er det gået lige i akillessenen, så nu er næste joggingforsøg skudt mindst en måned ud i fremtiden. Det er helt klart løb, der provokerer det.

På den positive side, så mærker jeg næsten intet til det, hvis bare jeg holder mig fra løberiet. Jeg kan gå, sidde, køre bil, cykeltræne og styrketræne. Og jeg træner flittigt lægge, ankler og fødder, masserer området, giver det noget is og bruger kompressionsstrømper for at holde væsken væk. Ydermere har jeg booket tid hos en fys i næste uge for ligesom at blive ved med at behandle på det.

Jeg har tidligere haft en lignende akillessenebetændelse i den anden fod (som ikke skyldtes løb), og det tog også en 2-3 måneder, før det var væk, så du har helt ret i, at det er sejlivet omgang. Det er også derfor, at jeg nu i måske en hel måned eller to slet ikke vil forsøge mig med selv den mest beskedne mængde jogging. Skal jeg klappe mig selv på skulderen, må det være for at holde mig pænt tilbage, selv om det er svært.

Facit må være, at inflammationen er under kontrol. Nu skal den bare HELT væk :lolabove:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share