Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Din materielle mæthed kan jo også ses i et andet lys, og ikke nødvendigvis det sidste nye og super lækre. Jeg ser dig mere som en connoisseur der ville køre rundt i en gammel britisk sportsvogn eller måske en ældre Alfa? Af samme årsag vil jeg ikke kunne se dig på en Cervelo eller en Canyon for den sags skyld, men mere en klassisk cykel med stål, alu eller titaniumsstel, og så måske en Campagnolo gruppe.

Det er der måske også noget om, for det er jo egentlig det jeg gør med Schrøderen, der ikke er ældre end fra 2006, selv om den ser oldschool ud. Som tidligere nævnt har jeg aldrig fået så mage kommentarer på en cykel. Den må virke meget eksotisk på folk, der er steget på, efter at oversize alu/carbon er blevet normen. Så sent som på dagens kørte en fyr op på siden af mig og komplimenterede cyklen. Det er da sjovt.

Jeg går da også og leger med et projekt om at samle en fin retroracer hen over vinteren i stil med den Bianchi, jeg havde sidste år. Det skal naturligvis være med den klassiske Campa-gruppe og tåclips og hele molevitten. Det kunne være et hyggeligt projekt, og det er heldigvis ikke så dyrt at finde de klassiske på eBay. Man må jo også være klar, hvis der åbner sig en mulighed for at køre l'Eroica til næste efterår :shades:

Link to comment
Share on other sites

Det er der måske også noget om, for det er jo egentlig det jeg gør med Schrøderen, der ikke er ældre end fra 2006, selv om den ser oldschool ud. Som tidligere nævnt har jeg aldrig fået så mage kommentarer på en cykel. Den må virke meget eksotisk på folk, der er steget på, efter at oversize alu/carbon er blevet normen. Så sent som på dagens kørte en fyr op på siden af mig og komplimenterede cyklen. Det er da sjovt.

Jeg går da også og leger med et projekt om at samle en fin retroracer hen over vinteren i stil med den Bianchi, jeg havde sidste år. Det skal naturligvis være med den klassiske Campa-gruppe og tåclips og hele molevitten. Det kunne være et hyggeligt projekt, og det er heldigvis ikke så dyrt at finde de klassiske på eBay. Man må jo også være klar, hvis der åbner sig en mulighed for at køre l'Eroica til næste efterår :shades:

Jeg oversætter lige "Du har ret Kermit, jeg elsker at stå og rode med mine cykler, samle den og gøre dem unikke. Det kribler helt ud i fingerspidserne når jeg tænker på at samle en gammel Eddy Merckx ramme med Campagnolo stumper jeg køber enkeltvis på nettet" :happy:

Og så er vi tilbage til det med passionen. Du vælger ikke det nemme valg. Du vælger den gamle Alfa der koster en anelse mere end en VW Golf fra 2007, og som kommer til at have langt flere reperationer end Golfen. Til gengæld står du med jordens største smil når du lirer den ned af Strandvejen og kendere vender sig om "For var det ikke en orange Merckx cykel der lige kom kørende der?". Jeg ser dig allerede sidde på Jorden Rundt en sommerdag med Merckxen og Øresund i baggrunden, og en Brian Holm der kommer kørende på sin Specialized for at få en kop kaffe, og nærmest få tårer i øjnene når han ser den.

eddy_merckx_ce_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

I øvrigt har jeg lagt mærke til en sjov ting til fællestræningen nu, hvor jeg møder op på den klassiske rød/hvide stålramme: Folk regner med, at man automatisk kører virkelig, virkelig langsomt, når man kører på sådan en havelåge. Når jeg hænger med rundt, siger de andre: Jamen, det er godt nok fint klaret, og så på en stålramme.

Men altså, helt ærligt: Cykelløbene i min ungdom foregik da også med over 40 i snit. Der blev da trådt an og spurtet. Det er klart, at en god rytter - for slet ikke at tale om profferne - kører stærkere på dagens avancerede materiel. Men det er jo ikke ensbetydende, at det foregik fuldstændig i slowmotion i gamle dage :happy:

Det får man vist et meget godt indtryk af, når man ser Kong Eddy i hans velmagtsdage. Den bliver sgu vredet godt igennem, den stålramme :yo:

Link to comment
Share on other sites

@Kermit: Tak for billedet af Litespeed'en. Den er for fed. Skal det være titanium - og har man penge nok - kan man også vælge hollandske Van Nicholas. De laver godt nok også nogle sweet rides :shades:

http://vannicholas.c...raeus/bike.aspx

Du kan sikkert bygge en fed Van Nicholas til omkring 25k. Et nyt stel koster lige omkring 17k i Danmark, og en brugt Record gruppe kan jo sikkert købes for 5-6k.

Link to comment
Share on other sites

Impulskøb

De foregående indlæg må på overnaturlig vis have sendte nogle tilbud i min retning, så pludselig har jeg fået et lille Campagnolo-lager til et kommende retroprojekt plus en racer, hvor cykelnørder naturligvis straks genkender, hvad det er for en ramme, der er tale om :bigsmile:

Det var nogle fornuftige tilbud, så jeg var ligesom nødt til at købe dem ... :wub:

post-52761-0-81704500-1345318201_thumb.j

post-52761-0-16127700-1345318210_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

Uge 33

Det er blevet tre cykeldage, tre spinning-/styrkedage og en enkelt træningsfridag i denne uge. Det er da lige efter bogen, men jeg har godt nok været noget tung i benene i går og i dag. Og i dag kom varmen så oveni. Den har godt nok været streng ved vejrtrækningen og oplagtheden :wacko:

Min faste kombo med 40-45 minutters spinning som optakt til 40-45 minutters styrketræning i FW, fik jeg kørt mandag, onsdag og lørdag. Det er helt utroligt, så veloplagte ens muskler føles til styrketræning, når de er blevet tæsket godt igennem først.

Tirsdag bød som tidligere beskrevet på omkring 50 km på raceren med fire indlagte intervaller à 8 minutter.

Torsdag kørte jeg birkerødderne i møde, men kom åbenbart lidt for sent, så det blev til omkring 66 km, hvor jeg kørte lidt planløst rundt for mig selv, men dog endte med at give den god gas, hver gang jeg så en bakke. Det var sådan set en meget simpelt formel, der virkede.

Fredag tillod jeg mig at holde helt og aldeles fri.

Søndag stod på 105 km sammen med birkerødderne, og det var godt nok med tunge ben. Det var kun lige med nød og næppe, jeg fik slæbt mig med rundt på en tur, der lå på omkring de 33 km/t. Rutekortet snyder lidt, da min Garmin faldt ud på et tidspunkt, formodentlig af hedeslag ... :sleepy:

I øvrigt tog vi turen omkring Hillerød og stødte derfor ind i den del, der var ude på triatlonruten. Der så ud til at være en god bredde med folk på almindelige racer og nogle på højteknologiske TT-vidundere. Der var også klump på fire, der kørte god holdkørsel og åbenbart ikke havde fine fornemmelser omkring det med drafting. :wink:

post-52761-0-93023800-1345383134_thumb.p

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke lige helt lure ud fra billedet hvilken cykel det skulle være

Gotcha :happy:

Det er et Alan stel fra ... ja, slut 70'erne, start 80'erne ... De begynder at blive lidt sjældne, så da der var en hel cykel til salg lige herovre i Søborg, så tog jeg over hentede den. Komponenterne er ikke noget at skrive hjem, men stellet er præcis min størrelse, og selv om mufferne er blevet børstet lidt hårdhændet, så kan det blive ganske anstændigt.

Det er stadig l'Eroica, der spøger lidt i baghovedet. De eneste alustel, de accepterer, er de gamle fra Alan og så et mærke mere, som jeg ikke kan huske. Ellers skal det være stål. Derfor havde jeg tænkt mig at bruge denne her som et projekt på de lange aftener til efteråret og bygge den op med Campagnolo fra dengang. De kan blive meget stilfulde.

Ja, faktisk er de så meget bling, at man kan finde en til salg i Hollywood :smilerock:

http://bicyclebuysel...0-hollywood/485

Rørene er samlet med lim og skruer i mufferne, så jeg er en smule spændt på, om den forvandler sig til pindebrænde ved første tråd :bigsmile:

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Jeg havde faktisk luret på om det skulle være en Alan, men kunne ikke få logoet til at passe. Men det var så heller ikke logoet man kunne se på mufferne :happy: Men stort tillykke med den! Jeg er sikker på at den i dine hænder kan blive lidt af et tilløbsstykke.

Link to comment
Share on other sites

Ærligt lignede det på første øjekast en samling af vandrør jeg har i kælderen..

:bigsmile: :bigsmile: :bigsmile:

By the way: Man skal ikke glemme, at der kan findes spændende ting i vaskekælderen. Skotten Graeme Obree brugte fx nogle lejer fra en vaskemaskine, da han i begyndelsen af 90'erne skruede sin egen, noget utraditionelle banecykel sammen, den såkaldte Old Faithful. Obree var ganske vist utraditionel i enhver henseende, men han dystede altså med Chris Boardmann om at have timeverdensrekorden :yo:

http://en.wikipedia....king_the_record

post-52761-0-62141800-1345438975.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Arthur Lydiard live ..

Jeg har tidligere talt om den store trænerguru Arthur Lydiard, der var det hotte navn i 60'erne og 70'erne. Via en anden blog er jeg faldet over den skønneste film om løbetræning i hans hjemland New Zealand, hvor nogle af hans løbere udtaler sig, ligesom man følger dem til træning. Et virkelig fedt tilbageblik på en tid helt uden pulsure, gps-redskaber, internet og sko med 3 cm tykke såler. Og minsandten om ikke de kunne løbe alligevel ... Nogle af dem endda "ganske" godt :shades:

http://www.nzonscreen.com/title/on-the-run-1979

Link to comment
Share on other sites

Her er hans officielle statement:

http://lancearmstrong.com/news-events/lance-armstongs-statement-of-august-23-2012

… og det er nok så tæt på en tilståelse, som vi nogensinde vil komme med ham. Der, hvor han skriver om, at alle kørte på de samme veje og under de samme betingelser i de syv TdF, som han vandt, læser jeg mellem linjerne: Ja, jeg dopede, men det gjorde vi allesammen. Så derfor har jeg alligevel fortjent mine sejre.

Jeg er stadig væk ikke helt sikker på, hvad jeg skal mene om det. Det er sgu' ved at være historie, så jeg kan ikke rigtigt hidse mig op over det. Samtidig må der være nogle bitre folk derude, der blev fanget i dopingfælden, og som synes, det kun er fair, hvis han ikke slipper af sted med det alligevel, selv om der er gået nogle år.

Sjovt at tænke på engang i 70'erne, hvor hollandske Joop Zoetemelk blev taget i doping under TdF. Han blev idømt en tidsstraf på 10 minutter. Han blev altså ikke udstødt af cykelsamfundet eller idømt karantæne. Men han blev frataget muligheden for at vinde løbet. Måske man bare skulle genindføre den form for straf :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er godt nok tæt på en tilståelse. Også bare det faktum at han siger at han aldrig er testet positiv i de prøver han har afleveret - det er lidt ala Bjarne fra 1998.

Normalt synes jeg ikke der er nogen grund til at forfølge cykelryttere for at få retfærdighed, specielt ikke når de har indstillet deres karriere, der er bare noget andet der spiller ind her. For det første har manden jo trods alt opbygget Livestrong organisationen på baggrund af sin kræftsygdom, men den havde aldrig fået den eksponering hvis ikke han havde vundet sine 7 sejre i Touren, og sikkert heller ikke haft kapitalen til at gøre det. Det er lidt søgt, men Armstrong kørte på hold med en anden tilbage i starten af 90'erne som også fik kræft, hvor det senere viste sig at kræften måske var opstået via nogle af de stoffer de fik i den tid. I "From Lance to Landis" bliver dette nævnt, og kan være en mulig årsag til at Armstrong har haft kræft. Det er selvfølgelig kun en teori, da man jo trods alt kan få kræft på mange forskellige måder, sammenfaldet er bare ikke til at overse.

Derudover er der mere i denne sag end bare Armstrong. Når nu man har haft både Zabriskie, Hincapie, Vandevelde, Vaughters og hvad de ellers hedder til afhøring, så tyder det på at dopingen har været organiseret til US Postal, og så er det ikke kun Armstrong der kommer i fokus, men i særdeleshed også Johann Bruyneel som jo trods alt stadig er aktiv på markedet. Derudover er der spørgsmålet om de pengeoverførsler der har været fra Armstrong til UCI. Har UCI haft en finger med i dette på den ene eller anden måde?

Jeg synes egentlig det er fint nok at man går sagen efter, men når alt det så er sagt, så ændrer det jo ikke på særlig meget. Armstrong vil stadig mentalt stå som vinder fra 99-05, også selvom han eventuelt bliver slettet som vinder i de officielle bøger. Mon ikke der bare lige kommer en stjerne hvor der står "Diskvalificeret grundet doping" i stedet for? For hvem var det der vandt i 1996 og 2010?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes egentlig det er fint nok at man går sagen efter, men når alt det så er sagt, så ændrer det jo ikke på særlig meget. Armstrong vil stadig mentalt stå som vinder fra 99-05, også selvom han eventuelt bliver slettet som vinder i de officielle bøger. Mon ikke der bare lige kommer en stjerne hvor der står "Diskvalificeret grundet doping" i stedet for? For hvem var det der vandt i 1996 og 2010?

Ja, man kan jo for sjov prøve at finde en ny vinder, men det bliver jo ret svært, hvis han ikke skal have være involveret i en dopingsag på et tidspunkt.

Michael Rasmussen siger det meget godt her: http://www.sporten.dk/cykling/kyllingen-kan-faa-armstrongs-tour-sejr

Link to comment
Share on other sites

Ja, man kan jo for sjov prøve at finde en ny vinder, men det bliver jo ret svært, hvis han ikke skal have være involveret i en dopingsag på et tidspunkt.

Michael Rasmussen siger det meget godt her: http://www.sporten.d...rongs-tour-sejr

Sådan kan man jo så heller ikke stille det op. Fordi Ullrich er impliceret i en dopingsag fra 2006, er det ikke ensbetydende med at han var dopet tilbage i 2000. Der er et rygte om at Ulrich ikke var dopet i starten af 00'erne, og at dopingkulturen var helt anderledes kontra US Postal.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share