Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Uge 34

Ikke det helt store træning i denne uge. Og den, der har været, har været rimelig meget til grin. Forklaring følger.

Mandag valgte jeg at lave absolut ingenting. Benene var simpelthen stegte oven på sidste søndags træningstur, der nærmere blev en hedetur.

Tirsdag tog jeg min sædvanlig omgang i FW med spinning først, efterfulgt af styrketræning. Om aftenen stod jeg og viftede med et flag til vores (Birkerød BC's) afdeling af Sommercup på Tyren.

Onsdag skulle jeg have været af sted på en trilletur på raceren, men nåede det simpelthen ikke på grund af travlhed. Jeg gjorde så noget andet, idet jeg gik en tur. Ja, grin bare, men sidst i september skal jeg muligvis vandre lidt iSchweiz med en god bekendt. Så jeg skal lige lære at gå. Det var lige så meget en test af, om det ville irritere akillessenen (hvad det ikke gjorde).

Torsdag var jeg til fællestræning med BBC. Da vi satte i gang, lå jeg bagest. Rundt i det først sving trådte jeg baghjulet løs, så det blokerede, og jeg gik i asfalten (med 3 km/t). De andre trillede langsomt videre, mens jeg fik hold på mig selv og cyklen. Jeg var imidlertid ikke dus med ruten, så jeg tabte dem af syne og tonsede rundt på Tyren, indtil jeg mødte dem igen og fik en god omgang træning alligevel. Ialt 66 km.

Fredag blev det til endnu en omgang i FW med spinning og styrketræning.

Lørdag blev det kun til (endnu en) gåtur. Resten af dagen stod på barnedåb og familiekomsammen.

Søndag kom jeg sent af sted, men ville gerne have været ude på en lang tur. Jeg punkterede allerede i Lyngby. Så begyndte det at øse ned, gassen gik af ballonen, og jeg trillede hjem igen. Så kunne det f..... også være lige meget.

Så alt i alt: Selv om jeg ikke har været fuldstændig inaktiv, så har det godt nok været jævnt til grin. Det kan kun blive bedre i den kommende uge, hvor det er min plan at få en hel del mere volumen og intensitet på.

Hvad ellers? Jo, onsdag var jeg til fys for at genoptage behandlingen af min irriterede akillessene. I princippet foretager jeg mig alle de rigtige ting - og fik ros - men jeg måtte indrømme, at jeg ikke er flittig nok med mine excentriske styrkeøvelser på trappetrinet. Hun gav derfor senen noget laser, og jeg har optrappet mine styrkeøvelser til en noget større omgang både morgen og aften.

Mandag morgen tidlig skal jeg så til en af hendes kolleger for at blive scannet, så vi kan se, hvor meget hævelse og arvæv etc., der gemmer sig derinde. Han kan også lidt nye tricks med chokbølgeterapi etc.

Jeg har holdt ord og har siden onsdag været utrolig pligtopfyldende med de excentriske styrkeøvelser, og jeg tror sgu. at det gør en forskel. Det var vist meget godt at få en opsang, for som jeg husker forløbet med min højre akillessene i sin tid, så var det vist også de der øvelser, der til sidst fik skovlen under tilstanden.

Mandag aften i den kommende uge skal jeg mødes med ham, jeg måske skal vandre med i Schweiz. Jeg er totalt grøn på det område, så han har lovet ikke at grine, når jeg stiller de dumme spørgsmål. Og så skal jeg jo fortsætte med at gå nogle ture, der gerne skulle blive længere og længere efterhånden.

Det var vist alt for nu. Rååådjer å awt ... :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv og har stadig en drøm om at kunne hive min 3 uger ud af hverdagen og tage en lang vandringstur. Så bliver lidt misundelig når jeg hører om turen til Schweiz :happy:

Hvis du er til Bertelsen så vil jeg anbefale at se Bertelsen på Caminoen.

Må indrømme det lyder som en spændende oplevelse, og har læst en del omkring vandring dernede.

http://www.dr.dk/DR2/C/Camino/index.htm

Link to comment
Share on other sites

@Trold&Rune: Tak for det. Glæder mig også og håber at det hele kan gå op i en højere enhed (der er lige nogle kalendere, der skal afstemmes). Der er kun tale om en prøvetur på nogle dage for at teste konceptet af. Men eftersom vejret i de schweiziske alper kan være ret omskifteligt, skal jeg lige have styr på det med tøj osv. Jeg er forhåbentlig lidt klogere efter i aften.

Det med at vandre i bjerge ligger og lurer som fjern fætter til løberiet. Jeg har indtil videre 'pakket det væk' som noget, jeg godt vil tage op engang, og som måske kan være en god motionsform, når man bliver lidt ældre. Men nu er der en mulighed for at tage et lille forskud på det, og den har jeg tænkt mig at gribe for at få de første erfaringer. Om ikke andet så for lige at få en dosis bjerge. Det er efterhånden lang tid siden, jeg har set nogle rigtige nogen af slagsen.

Link to comment
Share on other sites

Så i øvrigt lige denne og kom straks til at tænke på dig.

Uha, tak for tippet. Har lige været inde og studere dem herinde: http://www.baumcycles.com/ - og det er da godt nok lækre sager. De bygger åbenbart kun i stål og titanium. Og med virkelig god smag. Sjovt, at de - af alle steder - kommer fra Australien.

post-52761-0-19271800-1346047475_thumb.j

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Klokken er 8, og jeg har været ved fys, spist morgenmad, læst avisen og skal snart i gang med arbejdet :bunny:

Som en udløber af sidste uges besøg hos den lokale fys, fik jeg booket en ny tid hos den kollega, der kan betjene ultralydsscanneren. Han er en rigtig morgenmand, så jeg havde en tid hos ham kl. 6:30. Fint med mig, jeg er alligevel oppe. Og sikkert også fint for de mange andre, der kan nå forbi ham og alligevel nå at komme på arbejde.

Som nævnt ovenfor, aå har min øgede fokus på de excentriske styrkeøvelser faktisk gjort en forskel. Og han kunne bekræfte, at der ikke længere er tegn på inflammation. Der er noget væske og lidt hævelse de 2-3 cm oven over hælbenet, hvor ømheden sidder. Så den gode nyhed er, at det rent faktisk er ved at hele, det går bare laaaangsomt …

Jeg kan derfor ikke gøre så meget mere lige nu, end det jeg gør. Styrkeøvelser, gerne lidt is på efter en aktiv dag, eventuel kompressionsstrømper plus lidt aflastning af senen med en lille kile i skoene. Selv om det ifølge hans skøn godt kan gå en måneds tid eller halvanden mere, før jeg skal forsøge mig med lidt jogging (og her taler vi måske om 500 m), så kunne det rent faktisk tyde på, at det værste er overstået.

Så jeg vil tillade mig at betragte glasset som halvfyldt i stedet for halvtomt og give den gas på cyklen i ventetiden :walking:

Link to comment
Share on other sites

Mandags MorgenSang™

Højt hår, masser af makeup og det dårligste skuespil i det tyvende århundrede. Tja, og alligevel kan ugen ikke rigtig begynde på andre måder end med ren nostalgi og masser af uskyldig energi fra Prince og Purple Rain i 1984. Nu er du advaret :laugh:

http://www.youtube.com/watch?v=5ozUlcY-7VI

http://www.youtube.com/watch?v=cvFmTPbdlfI

Link to comment
Share on other sites

OBS!

Er der nogen, der ved, hvor man bedst og billigst kan købe sig et par vandrestøvler i København og omegn? Lige nu tyder det på, at jeg komme af sted på min lille prøvetur i Schweiz, så jeg skal nok ud at finde et par forholdsvis lette vandrestøvler til almindeligt terræn - det vil sige stier og sten, men ikke klatring. Og det skal nok være snart, så jeg kan gå dem til.

post-52761-0-01431400-1346136521.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Hej Henrik!

Det lyder spændende med dit "vandre-projekt" men, hvad tanker har du gjort dig ift. din achillessene?

Jeg tænker selvfølgelig på, at det er muligt, at du ikke får ondt i achillessenen af at gå herhjemme på fladt jævnt underlag, men på din vandretur vil du alt andet lige komme til, dels at gå væsentligt længere distancer end du er vant til, dels i et andet terræn end du er vant til.

For lægmusklen/achillessenen er der kæmpe forskel på, at gå lige ud og gå op ad.

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Det har du helt ret i, og det skal naturligvis testes grundigt af. Jeg er allerede kommet op i kadence med at tage nogle gåture, og de gør absolut ingenting i forhold til senen. Nu skal jeg så langsomt til at gå lidt i terræn, ligesom jeg skal finde mig noget godt fodtøj og have det gået til.

Heldigvis peger en del i en positiv retning. For det første er tilstanden meget på retur (endelig!). Jeg mærker intet til daglig. For det andet er det en ret uambitiøs dagsplan, vi har lagt. Det skal primært være hyggeligt. Og for det tredje bliver det nok først anden uge i oktober, så der er tid.

Så prognosen er opmuntrende :4trumpet:

Link to comment
Share on other sites

Det øsregnede lige fra starten og stort set hele turen, Efter få kilometer havde jeg grus i øjnene og mellem tænderne af opsprøjt. Og de sidste 15 km havde jeg en siver på bagdækket, så jeg måtte snige mig hjem i langsomt tempo og med en 5-6 oppumpninger undervejs ...

Og alligevel er det jo bare en fornøjelse at komme til klubtræning. Trods møgvejret var der faktisk et okay fremmøde, og indsatsen var fin (lige frem til siveren) på trods af, at flere af de fremmødte havde været i Belgien og køre lørdag. Det slår sgu' en solotur til hver en tid.

http://connect.garmin.com/activity/216129429

Link to comment
Share on other sites

OBS!

Er der nogen, der ved, hvor man bedst og billigst kan købe sig et par vandrestøvler i København og omegn? Lige nu tyder det på, at jeg komme af sted på min lille prøvetur i Schweiz, så jeg skal nok ud at finde et par forholdsvis lette vandrestøvler til almindeligt terræn - det vil sige stier og sten, men ikke klatring. Og det skal nok være snart, så jeg kan gå dem til.

Spændende at projektet bliver til noget og masser af god bedring med akillessenen fremover. Jeg skal ikke gøre mig til bjergekspert men har i to omgange haft gode oplevelser med at købe vandrestøvler i Friluftsland i henholdsvis år 2000 og 2011. Begge gange med kort varsel og begge gange støvler af mærket Scarpa.

http://it.scarpa.net/home/

Tilgengæld synes jeg i høj grad, at det, når det kommer til støvler, gælder om "aldrig at gå ned på udstyret". Der er i høj grad en sammenhæng mellem pris og kvalitet og en dårlig støvle kan smadre en tur fuldstændig. En god vandrestøvle har du tilgengæld slet ikke lyst til at holde op med at have på og de har jo en rigtig lang brugstid = investering. Nogle sværger så til læder fremfor mange af de nyere Goretex, der siges at gå hurtigere i stykker men personligt hoppede jeg nærmest direkte fra butikken til 16 dages trek i Indien, uden en vabel sidste år i modellen Cristallo GTX.

Masser af god vind herfra :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Gedigen tysk ingeniørkunst har altid fascineret mig, og for nogle år siden havde jeg en cykel, der stort set kun bestod af tyske komponenter. Et af de virkelig nørdede firmaer hedder AX Lightness:

http://ax-lightness.de/radsport/

Og de laver nogle lette produkter, der er helt ude på overdrevet, hvad angår både vægt, teknologi og priser. Men nu er der godt nyt, for de har lavet et datterselskab - Engage - der skal markedsføre (næsten) lige så avancerede produkter, bare til mere overkommelige priser:

http://www.engage-bi...de/en/products/

Det ser godt ud! Specielt kan jeg lide deres bud på et nyt stel, der skal på markedet til marts 2013 og netop nu bliver vist på Eurobike. Jeg synes, at det ser super elegant ud og ligger meget langt fra tidligere tiders meget tykke og klumpedumpede carbonstel.

post-52761-0-07959000-1346249507_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

Bjergvandring er uden sammenligning noget af det mest berigende. Alt for længe siden jeg har været afsted i bjergene (uden brædder under fødderne, i hvert fald).

Jeg har selv et par veltrådte læderstøvler, som jeg har været virkelig glad for. De kræver lidt mere vedligehold, men jeg synes det føles bedst med læder (brug ikke sætningsslutningen ude af kontekst).

Link to comment
Share on other sites

Skøn aften med klubtræning i varme og solskin. Hvilken fin afsked med august. Kun omkring 55 km, men med en enkel opskrift: Vi opsøger alle stigninger på Tyren og nærmeste omegn inklusive Toppevad, Slagslunde og Buresø, og så må der køres igennem på bakkerne. Det afspejler sig da i pulskurven :bigsmile:

post-52761-0-86630600-1346355313_thumb.p

Link to comment
Share on other sites

Ja, pulskurverne ser unægteligt anderledes ud når man cykler i kuperet terræn, sammenlignet med klassisk "fladbaneløb", hvor pulskurven som oftest har et mere jævnt og horisontalt forløb.

Fedt at se, at du bare kan vade lige ind i cykelklub-træningen med din løbeform, selv om det må være frustrerende for de andre, der har trænet cykling hele året!!

Link to comment
Share on other sites

Uha, uha, jamen, jeg hænger skam i bremserne på bakkerne, og på de flade stykker kan jeg også sagtens få måsen på komedie af flere af de andre :hmmm:

Men der er stor spredning i klubben, og træningen er ret social og hyggebaseret. Så jeg kan absolut få noget ud af det alligevel, selv om jeg indtil videre er den "bløde mellemvare".

Og så er overgangen fra løb til cykling langt nemmere end den modsatte vej. Man skal blot træne røven til at sidde i sadlen i flere timer, og så skal man opbygge noget styrke i lårbasserne.

Så jeg tror såmænd ikke, der er noget frustrerende ved det. De skarpe i klubben kan nyde at rykke fra én mere. Og de trætte får én mere at ligge i læ bagved, når det kniber :biggrin:

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share