Magnesium - den kemiske forms betydning?


Dr. Durden
 Share

Recommended Posts

Jeg kigger efter det billigste magnesium - det er vist magnesiumhydroxid.

Men hvad er forskellen på, hvilken form (ion-binding) magnesiumet indgår i?

Jeg kan se i ZMA bruges -aspartat. Andre minalerprodukter bruger

-gluconat, -carbonat, -aminosyrekelat, -oxid, -acetat, -citrat.

HVad er forskellen på disse?

Så vidt jeg ved er aminosyrekelat den bedste variant, men hvorfor kan jeg ikke finde den i ren variant, men kun i et blandingsprodukt med magnesium-oxid?

Link to comment
Share on other sites

Gad vide om ikke Magnesium skal være bundet, for at kunne optages af kroppen?

Jeg tænker også, at hvad det er bundet til, udelukkende bestemmer optagelsesgraden.

Er det sandt, vil et ringere produkt sikkert bare leveres i højere doseringer, med større spild?

Bare en tanke.

Edited by Droopy
Link to comment
Share on other sites

Gad vide om ikke Magnesium skal være bundet, for at kunne optages af kroppen?

Jeg tænker også, at hvad det er bundet til, udelukkende bestemmer optagelsesgraden.

Er det sandt, vil et ringere produkt sikkert bare leveres i højere doseringer, med større spild?

Bare en tanke.

Øh ja - men det kan måske også andet a la: Mag-carbonat skal indtages på tom mave for ikke at blive omdannet til bla bla eller hvad ved jeg.

Og hvis det udelukkende bestemmer optagelses-graden/-hastigheden vil jeg gerne vide mere om de forskellige.

Ligesom det er ret væsentligt, hvilken form clucosamin bliver taget i.

Link to comment
Share on other sites

Hej. :wink:

Dr. Durden skriver, at aminokelat er den bedste variant.

Jeg kender ikke de forskellige magnesium-forbindelser. Men hvis aminokelat betyder, at der er tale om aminokeleret magnesium, har jeg nogle kommentarer.

Da jeg var yngre, gik jeg tit rundt i helsekost-butikker. Aminokelerede mineraler var sagen; det vil sige noget af det bedste.

Men jeg har været i kontakt med Susanne Bugel flere gange. Hun har arbejdet - og gør det måske stadig - på KVL-Landbohøjskolen. Hun har flere gange omtalt et forsøg, hvor aminokeleret jern faldt uheldigt ud. Vi så også undersøgelsen.

Så måske er amninokelerede mineraler ikke altid godt. Måske er amninokeleret magnesium godt. Måske ikke.

Dr. Durden. Hvem er det, der siger, at det er godt?

Du kan prøve at spørge Susanne Bugel. Jeg tror, at du måske kan finde frem til hendes email-adresse på hjemmesiden for FHE - Forskningsinstitut for Human Ernæring på KVL-Landbohøjskolen.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kigger efter det billigste magnesium - det er vist magnesiumhydroxid.

Men hvad er forskellen på, hvilken form (ion-binding) magnesiumet indgår i?

Jeg kan se i ZMA bruges -aspartat. Andre minalerprodukter bruger

-gluconat, -carbonat, -aminosyrekelat, -oxid, -acetat, -citrat.

HVad er forskellen på disse?

Så vidt jeg ved er aminosyrekelat den bedste variant, men hvorfor kan jeg ikke finde den i ren variant, men kun i et blandingsprodukt med magnesium-oxid?

Aspartat bundet Mg er aminosyrekelat. Tror umiddelbart at de fleste af de nævnte former er ok, da Mg alligevel vil optages som en ion. Problemet kunne være hvis den form for binding Mg laver med den anden komponent er uopløselig. Dette tror jeg dog ikke er tilfældet med Mg der sælges som kosttilskud.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Når man fx i mange tilfælde benytter calcium carbonat som calicum forbindelse er det fordi man får meget calcium for pengene og en stor del af molekylet er calcium. Det er muligt at få andre calcium forbindelser som optages lidt bedre, men en mindre del af molekylet er calcium og de koster langt mere. Så reelt kan det ikke betale sig. Kun hos ældre som ikke kan opløse calcium carbonat tabletten - men her kan de bare købe tyggetablet så er det løst.

Det samme gør sig formentlig gældende med magnesium. Jeg undersøgte det engang for snart 10 år siden, men kan ikke huske hvad jeg kom frem til mere, men jeg mener ikke at der var voldsomt store variationer i magnesiumoptagelsen alt efter hvilken form man benyttede (af de mere gængse). Det er muligt at man kan finde nogle amino-kelerede som optages lidt bedre end de gængse (oxid, hydroxid og carbonat), men de er højst sandsynligt langt dyrere at benytte. Bl.a. fordi en mindre del af molekylet udgøres af magnesium, mens man kan få det mere koncentreret i de gængse former.

Nogle mener også at hvis man får molekylerne på organisk form (fx gær eller andre) så virker de bedre og også anderledes. Det er der måske grundlag for ved enkelte mineraler, fx chrom og til dels også selen, men jeg har ikke set overbevisende data for at det gør sig gældende ved magnesium, men det er dog muligt de foreligger da jeg ikke har undersøgt dette særlig grundigt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share