Chinup-bred vs. Chinup-smal


Fistandantilus
 Share

Recommended Posts

Jeg har ligesom fået på fornemmelsen, at de fleste, hvis de ikke er lige gode til både smal og bred chinup/pullup (Jeg kan efter utallige diskusioner herinde stadig ikke blive klog på hvad der er hvad; kan nogen?), er bedst i smal!

Correct me if i´m wrong!

Jeg har selv taget 22 med bredt greb, men jeg har aldrig taget over 12 med smalt! Så jeg er næsten "dobbelt så stærk" i Bred!

Hvordan ligger folk her? Hvor mange kan i tage af hver?

Link to comment
Share on other sites

Det er så længe siden sidst, så det må jeg lige afprøve....(trisser ud i min rundstok i entreen).......

16 brede og xx smalle (kommer om lidt når jeg har surfet 5 minutter)

Det blev til 15 smalle. Jeg gik dog kold meget pludseligt, så hvis ikke jeg havde taget de andre måske et par mere. Prøver måske i morgen, bare for sjovs.

Edited by TF.
Link to comment
Share on other sites

Mit sølle 92kg legme kan præstere:

smal 3sætx8rep, 2x92kg + 10kg

bred 1sætx5rep

smal, en arm, med den anden hånd på den bærende arms håndled:

2x2

sku lige nævne den :lol:

Nu vi er ved det, hvad mener folk så at der er bedst for selve vingen? Jeg husker nemlig at johnny pullup (kan ikk huske fra hvilket web site) var fortaler for smal, da den gav større range of motion.

Den gængse teori blandt bb's (hvilket ikk altid er særligt meget værd :rolleyes: ), er som regel at smal går i bicep og bred går i vingen.

Selv er jeg af den overbevisning, at grunden til at man er stærkere i smal er at man har større mekanisk fordel, samt at man kan bruge mere bicep. Hælder også til den "teori" at den væsentligt (for mit vedkomne) større rom i smal er bedre til vingen... men oh well, er vel smag og behag.... :)

Foodman

Link to comment
Share on other sites

den med at vingen bliver større hvis man kører mega bredt køber jeg ikke

man er ganske rigtig i biomekanisk klart bedre position med håndfladerne mod sig selv. Derfor er dette at foretrække.

sagt på en anden måde: Kører du bredt giver dine biceps ud (de er det svageste led) meget tidligere, og du bliver derfor nødt til at stoppe FØR dine lats er blevet "arbejdet igennem"

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan det så være, at jeg, som har meget stærke lats, og svage biceps, kan være så meget stærkere i bred, end jeg er i smal, hvis det skulle "dræbe" mine svage biceps??? :confused2:

Det giver sgu da ingen mening???

Smal må gå i biceps eller hvad?

Hvor er de kloge hoveder? De kan sgu da ikke alle sammen læse til eksamen? :sneaky:

Link to comment
Share on other sites

højst sandsynligt fordi du altid har trænet bredt, så dit CNS har "lært" at køre den på den måde. Hvis du koncentrerede dig om closegrip chins vil du højst sandsynligt også blive stærkere i denne end du er i bred. Det kommer vel også an på kropsbygning.

Link to comment
Share on other sites

At tale om at den ene variation er bedre end den anden er ikke meningsfyldt. Der vil da givetvis være variationer af armhævninger, der rammer rygmusklerne mere end biceps og vice versa, men hvis man er gået i stå i en øvelse vil den bedste øvelse være en man ikke lige har lavet. Det handler om at inkludere så mange variationer som muligt i sin træning. Der er selvfølgeligt overhånds- og underhåndsgreb. Disse kan laves med forskellig bredde. Omvendt greb, hvor man holder med et overhåndsgreb med den ene hånd og underhåndsgreb med den anden og så skifter i hvert sæt. Håndklædearmhævninger, hvor man slynger et håndklæde over og hæver sig op i enderne (super for grebsstyrke). Enhånds eller lign. Varationerne er mange. Den bedste øvelse er den du ikke har lavet.

Link to comment
Share on other sites

cilius: hvis du mener, at du vil kalde det fakta, når der er en række konklusioner, hvis forudsætninger er relativt uigennmskuelige, så har du jo ret i, at der er nogle fakta.

Jeg ville godt have set mindst billeder af øvelserne samt måleresultaterne, så jeg selv kunne forsøge at konkludere lidt.

Link to comment
Share on other sites

EMG målinger er ikke en eksakt videnskab. Kropsbygning er også af betydning - for hvilken øvelse der er bedst. (Besynderligt hvorfor man har valgt at undersøge aktivering af Triceps fremfor Biceps?)

Talrige EMG målinger viser f.eks at Leg-curl og Leg extension tilsammen er bedre end f.eks squat eller dødløft. Så kan man jo selv udlede hvad man vil af det.... :confused2:

Link to comment
Share on other sites

cilius: hvis du mener, at du vil kalde det fakta, når der er en række konklusioner, hvis forudsætninger er relativt uigennmskuelige, så har du jo ret i, at der er nogle fakta.
Hvad er det ved undersøgelsen som er uigennemskueligt? Om ikke andet er det mere konstruktivt end at debattere frem og tilbage udfra følelse...

Øvelserne der er brugt:

wide grip poster

wide grip anterior

supinated grip

close grip

Jeg ville godt have set mindst billeder af øvelserne samt måleresultaterne, så jeg selv kunne forsøge at konkludere lidt.

Så skulle den være ordnet.

Link to comment
Share on other sites

Roberto Baggio

"Inden jeg begyndte til styrkeløft var mine max i chins følgende:

Bredt: 29 reps

small(bicepsgreb) 45"

Det er da vist ikke kun i bænk, at du er født med et naturligt talent?

Men 29 bred og 45 smal er det rekord her på mol??? :confused2:

Havde i ikke chin-konkurrence på sidste mol-træf?

Cilius<<

Det er maskin-træning, du har lavet link til!!! Huha, jeg fik helt kuldegysninger <_< ;) :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share