Forstuvet fod


venaN
 Share

Recommended Posts

Sidste lørdag var jeg så smart at forstuve foden til orienteringsløb. Der var stor smerte nogle minutter, men valgte alligevel at gennemføre løbet, da smerterne stille forsvandt (ikke skide smart, men havde jo en konkurrence med min bror kørende). Der var ikke is i klubhuset, så kunne ikke få startet noget RICE op før ca. 2 timer efter skaden indtraf. På dette tidspunkt var smerterne ikke voldsom store, men jeg var allerede der rimelig bange for næste dag, med god grund. Søndag kan jeg stort set ikke støtte på foden, og efter en længere diskussion med konen, smutter jeg en tur på skadestuen.

Her kommer så sagens kerne: Lægens dom er en forstuvning i begge sider, og jeg får et støttebind på (plus en standard isbehandling et par gange om dagen). Han råder mig til at holde mig væk fra skoven, da jeg absolut ikke må få et vrid mere på foden, da den så kan brække. Han mener dog godt jeg kan løbe på asfalt efter en uges tid, hvis jeg ikke har smerter.

Konen er så tilfældigvis forbi egen læge, som er idrætslæge. Da hun nævner min situation, er han helt uforstående over for skadestue-lægens råd. Han mener slet ikke jeg bør løbe i en måneds tid, da konsekvenser kan være alt for store i sidste ende. Hvis jeg endelig skal løbe, mener han faktisk skoven er bedre pga. underlaget.

Jeg løb en tur i søndags på 5km uden smerter, men kunne dog godt mærke foden. Jeg er ret bange for min egen læge har ret, og selv om jeg ikke umiddelbart har smerter, kan en for hurtig opstart komme tilbage og bide mig i røven, så at sige. Den er stadig lettere hævet, så en hvis grad af inflamation må stadig være til stede. Jeg kan godt fremtvinge smerter ved at strække foden ud, men mærker intet til det i dagligdagen (allerede på 3. dagen var smerterne stærkt aftaget).

Mon ikke der er et par kompetente herrer og damer, der lige kan komme med indspark til dette dilemma? Er der virkelig en stor risiko, selv om jeg ikke umiddelbart har store smerter pt.?

Den kære netdoktor skriver følgende:

Ved en større forstuvning kan man tidligst vende tilbage til konkurrence efter cirka seks uger, hvis man skal nå at genoptræne ordentligt.

PS: Håber ikke indlægget blev så langt, der er ingen der gider læse det! :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Sidste lørdag var jeg så smart at forstuve foden til orienteringsløb. Der var stor smerte nogle minutter, men valgte alligevel at gennemføre løbet, da smerterne stille forsvandt (ikke skide smart, men havde jo en konkurrence med min bror kørende). Der var ikke is i klubhuset, så kunne ikke få startet noget RICE op før ca. 2 timer efter skaden indtraf. På dette tidspunkt var smerterne ikke voldsom store, men jeg var allerede der rimelig bange for næste dag, med god grund. Søndag kan jeg stort set ikke støtte på foden, og efter en længere diskussion med konen, smutter jeg en tur på skadestuen.

Her kommer så sagens kerne: Lægens dom er en forstuvning i begge sider, og jeg får et støttebind på (plus en standard isbehandling et par gange om dagen). Han råder mig til at holde mig væk fra skoven, da jeg absolut ikke må få et vrid mere på foden, da den så kan brække. Han mener dog godt jeg kan løbe på asfalt efter en uges tid, hvis jeg ikke har smerter.

Konen er så tilfældigvis forbi egen læge, som er idrætslæge. Da hun nævner min situation, er han helt uforstående over for skadestue-lægens råd. Han mener slet ikke jeg bør løbe i en måneds tid, da konsekvenser kan være alt for store i sidste ende. Hvis jeg endelig skal løbe, mener han faktisk skoven er bedre pga. underlaget.

Jeg løb en tur i søndags på 5km uden smerter, men kunne dog godt mærke foden. Jeg er ret bange for min egen læge har ret, og selv om jeg ikke umiddelbart har smerter, kan en for hurtig opstart komme tilbage og bide mig i røven, så at sige. Den er stadig lettere hævet, så en hvis grad af inflamation må stadig være til stede. Jeg kan godt fremtvinge smerter ved at strække foden ud, men mærker intet til det i dagligdagen (allerede på 3. dagen var smerterne stærkt aftaget).

Mon ikke der er et par kompetente herrer og damer, der lige kan komme med indspark til dette dilemma? Er der virkelig en stor risiko, selv om jeg ikke umiddelbart har store smerter pt.?

Den kære netdoktor skriver følgende:

PS: Håber ikke indlægget blev så langt, der er ingen der gider læse det! :laugh:

Inflammation OBS: Dolor, calor, rubor, tumor og functio laesa.

Du har kun få smerter og hævelsen er stort set væk, du kan tage en 5km løbetur og stadig være ok. Det gør at vi nok kan strege dolor, tumor og functio laesa fra listen... Er der rødme og varme?

Altså jeg siger ikke at du bare skal klø på, men umiddelbart virker du ikke videre medtaget. Din egen tvivl synes jeg dog er vigtig at tage hensyn til. Tag den med ro, men stadig i bevægelse, fortsæt eventuelt med isen, hvis du synes at det hjælper. Brug eventuelt støttebind en tid endnu, både for støtten og for begrænsning af eventuel hævelse.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du allerede kan løbe nu, tyder det da på at 1. læge har ret i sine udtalelser...

Da jeg spillede håndbold og forstuvede foden, kunne jeg absolut ikke løbe efter en uge. Der gik nok 3 uger. Jeg synes det lyder helt vildt at du kan løbe nu, men naturligvis kun positivt for dig.

For at være på den sikre side, ville jeg da slå et smut forbi egen læge en af de nærmeste dage, og fortælle om dine bekymringer, og se hvad han/hun siger til det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også selv forbavset over hvor hurtigt smerterne fortog sig. De gik fra ikke at kunne støtte ordenlig på foden, til næsten at kunne gå normalt over en nat. Jeg tog en ibumetin der om aftenen, men det jo næppe nogen mirakelpille.

Men fordi smerterne er væk, betyder nødvendigvis ikke at skaden har foretaget sig. Værste scenario er at ledbåndene i foden er slappe/beskadiget grundet forstuvningen, hvilket øger risikoen gevaldigt for en brækket fod. Jeg tog også en lille joggetur her i aftes uden de store problemer, men jeg kigger også konstant efter hvor jeg sætter foden, for at eliminere chancen for at lave det mindste vrid. Jeg ville dog tro, at man selv kan mærke hvis ledbåndene stadig ikke er "normale", for det er sådan set der min tvivl egentlig ligger.

Jeg skal helt sikkert lige snakke med min egen læge om, hvorfor han siger som han gør. Om det også er ledbåndene der er hans bekymring, eller det ligger et helt andet sted. Der er jo ingen tvivl om jeg hellere tager en uge mere uden løb, end tage chancen for at ligge med en brækket fod i 3 måneder....

CH: Der er stadig hævelse og lettere funktionsnedsættelse, og sådan set også varme. Så det er både tumor, functio lesa og calor, hvis vi endelig skal have de smarte betegnelser med :wink:

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share