[Isolation] Lateral tricep head + lats vs. teres vs. traps


Dr. Durden
 Share

Recommended Posts

Hurtig søgning viser siger mig, at specifik muskel isolation er et gammelt og ivrtigt debateret emne. Jeg vil dog stadig tillade mig at spørge om et par ting:

1

Er det muligt at "isolere" eller i hvert fald øge belastningen af triceps brachiis laterale hoved, kontra det lange hoved?

Pres-øvelser er det eneste, jeg lige kan forestille mig, da alle albueextensionsøvelserne også har en grad af skulderfleksion.

Noget jeg overser?

2

Jeg er oftest mest/kun doms-ramt i teres major og omrking axildfoldens bagside, når jeg laver row- og pullupvarianter.

Jeg kunne godt tænke mig at have mere fokus(hyperstrofi) på traps og den nederste/bagerste del (inderbanen) af latten.

Kan det lade sig gøre?

Ja ja, jeg ved godt at alle grupperne arbejder i trækvarianter, men det at jeg er mest doms-ramt i en muskel vil jo også lede til mest vækst i netop den muskel (ud fra: doms = overload på eccentrisk face; eccentrisk arbejde fører til "mest" hyperstrofi).

Jeg tænker vejen frem er mind to muscle og lettere vægt, så fokus kan være på kontraktion i inderbanen. HVilke øvelsesvarianter og greb kan hjælpe med det?

EDIT: Giver det mening?

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

Hurtig søgning viser siger mig, at specifik muskel isolation er et gammelt og ivrtigt debateret emne. Jeg vil dog stadig tillade mig at spørge om et par ting:

1

Er det muligt at "isolere" eller i hvert fald øge belastningen af det laterale hoved, kontra det lange hoved?

Pres-øvelser er det eneste, jeg lige kan forestille mig, da alle albueextensionsøvelserne også har en grad af skulderfleksion.

Noget jeg overser?

2

Jeg er oftest mest/kun doms-ramt i teres major og omrking axildfoldens bagside, når jeg laver row- og pullupvarianter.

Jeg kunne godt tænke mig at have mere fokus(hyperstrofi) på traps og den nederste/bagerste del (inderbanen) af latten.

Kan det lade sig gøre?

Ja ja, jeg ved godt at alle grupperne arbejder i trækvarianter, men det at jeg er mest doms-ramt i en muskel vil jo også lede til mest vækst i netop den muskel (ud fra: doms = overload på eccentrisk face; eccentrisk arbejde fører til "mest" hyperstrofi).

Jeg tænker vejen frem er mind to muscle og lettere vægt, så fokus kan være på kontraktion i inderbanen. HVilke øvelsesvarianter og greb kan hjælpe med det?

EDIT: Giver det mening?

Jeg har selv haft held til at fokusere på forskellige dele af brystet og trapetsius. Det samme gælder lægge og quads. Så jeg tror bare det er at prøve forskellige øvelser af og fokusere på udstrakte og kontraherede bevægelser. Bruger selv både pump og doms som vejledning.

Edited by AndreasH
Link to comment
Share on other sites

jeg er sku begyndt at have min skeptisme i forhold til gamle forstillinger omkring træk pres øvelser og rotator cuff træning i forhold skadesforebyggelse og isolation.

f.eks. rammer rows ret meget rhomboideus funktion og ikke så meget trapezius funktion i særdeleshed trap 3, imens skulder press for ret godt fat i trapezieus...

jeg har ikke nogen gode svar desværre.. udover at jeg tror at vi i forhold til pres træk forhold tager fejl..

Link to comment
Share on other sites

Hurtig søgning viser siger mig, at specifik muskel isolation er et gammelt og ivrtigt debateret emne. Jeg vil dog stadig tillade mig at spørge om et par ting:

1

Er det muligt at "isolere" eller i hvert fald øge belastningen af triceps brachiis laterale hoved, kontra det lange hoved?

Pres-øvelser er det eneste, jeg lige kan forestille mig, da alle albueextensionsøvelserne også har en grad af skulderfleksion.

Noget jeg overser?

Det laterale hoved og det lange hoved af m. triceps brachii hæfter forskellige steder, så må der også være forskellig i belastning og arbejdsform, ved forskellige øvelser. Det laterale hoved virker f.eks. ikke over skulderleddet.

Link to comment
Share on other sites

Det laterale hoved og det lange hoved af m. triceps brachii hæfter forskellige steder, så må der også være forskellig i belastning og arbejdsform, ved forskellige øvelser. Det laterale hoved virker f.eks. ikke over skulderleddet.

Ja - men hvordan? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ja - men hvordan? :smile:

Man plejer at sige at øvelser hvor hænder er over hovedet (skulderen er flekteret), placerer mere stress på det lange hoved.

Man kunne så postulere at det modsvarende ville gøre sig gældende for det lateral og mediale hoved; altså at øvelser som fx. dips, hvor armene er bag/langs kroppen (skulderen er ekstenderet) går mere i de hoveder.

Link to comment
Share on other sites

Dr. Durden, nu spørger jeg dig lige om noget jeg har tænkt over hver gang du kommer med disse petitessespørgsmål: Hvorfor render du altid rundt og navlepiller alt muligt i stykker istedet for at se på det store billede?

Hvorfor vælger du ikke bare nogle store øvelser der rammer bedre og lader være med at nørkle sådan rundt?

Hvis du gerne vil have mere fokus på traps, så træn traps (powershrugs, kødløft osv.)

Vil du gerne være god til gymnastik, så begynd til gymnastik...

Mit indlæg lyder måske surt, men det er det ikke. undrer mig bare hver gang om du ikke ville få mere ud af at lade være med at tabe dig i detaljen...

Link to comment
Share on other sites

Dr. Durden, nu spørger jeg dig lige om noget jeg har tænkt over hver gang du kommer med disse petitessespørgsmål: Hvorfor render du altid rundt og navlepiller alt muligt i stykker istedet for at se på det store billede?

Hvorfor vælger du ikke bare nogle store øvelser der rammer bedre og lader være med at nørkle sådan rundt?

Hvis du gerne vil have mere fokus på traps, så træn traps (powershrugs, kødløft osv.)

Vil du gerne være god til gymnastik, så begynd til gymnastik...

Mit indlæg lyder måske surt, men det er det ikke. undrer mig bare hver gang om du ikke ville få mere ud af at lade være med at tabe dig i detaljen...

... Jeg kan ikke svare på andres vejne, men hvis jeg nu var blevet spurgt:

Fordi det er sjovt at nørkle rundt og navlepille.

Fordi det er en anden tilgang til træning, der eller måske kan blive lidt kedelig, hvis man bliver ved med at køre i de samme store øvelser.

Fordi det altid er rart at lære noget nyt.

Link to comment
Share on other sites

Dr. Durden, nu spørger jeg dig lige om noget jeg har tænkt over hver gang du kommer med disse petitessespørgsmål: Hvorfor render du altid rundt og navlepiller alt muligt i stykker istedet for at se på det store billede?

Jeg hører, hvad du siger, og forstår dig til en vis grad også. For at svare, så lægger det naturligt til min person, at være nysgerrig på den slags. HVis jeg får at vide jorden drejer rundt om solen, så vil jeg også gerne vide hvorfor. Nu undrede jeg mig så over hvorfor, jeg oftest rammes i axildfolden - hvorfor jeg søgte svar a la:

  • Det er øvelsens skyld
  • Det er teknikken/udførelsens skyld
  • Det er genetisk - små afvigelser i struktur afgør, hvilke muskler, der er mest aktive i diverse row-øvelser
  • Det er dagen
  • Det er muligt traps får mest tæsk i en rowøvelse, men teres bliver ramt et øjeblik i yderbanen med stor belastning, derfor får du doms der

Du siger så, at jeg navlepiller og bør kigge på det store billede - hvad mener du egentligt med det store billede?

Hvorfor vælger du ikke bare nogle store øvelser der rammer bedre og lader være med at nørkle sådan rundt?

row-varianter, pullup-varianter, oh pres - jeg synes det er ret store øvelser.

Hvis du gerne vil have mere fokus på traps, så træn traps (powershrugs, kødløft osv.)

Jeg har en bøs-skulder og trap-shrugs er nok ikke det bedste i det lys. Jeg forsøger at komme i gang med rackpulls, men ja igen er kroppen ikke helt glad.

Vil du gerne være god til gymnastik, så begynd til gymnastik...

Du har åbentbart gloet i min log, kig nærmere, så kan du se, jeg allerede går til gymnastik. Men jeg vil også gerne ligne en græsk gud, og her er gymnastik (uanset varianten) ikke ligefrem den bedste (og slet ikke den hurtigste) vej.

Mit indlæg lyder måske surt, men det er det ikke. undrer mig bare hver gang om du ikke ville få mere ud af at lade være med at tabe dig i detaljen...

Det er et rigtigt godt spørgsmål, som mange har en holdning til (ikke lige i mit sted, men generelt til "princippet)". Jeg går ud fra, det er din klare overbevisning, at jeg ville få mere ud af bare at træne og spekulere mindre. Jeg ved ikke om jeg er enig, muligvis ligger mit en del af mit drive i detalje-fokuset. Men fair nok - jeg vil selvfølgelig gerne have dig til at uddybe det, men lad os tage det over PM for ikke at deraile (i håb om nogen har yderligere at sige til topic).

Link to comment
Share on other sites

Man plejer at sige at øvelser hvor hænder er over hovedet (skulderen er flekteret), placerer mere stress på det lange hoved.

Man kunne så postulere at det modsvarende ville gøre sig gældende for det lateral og mediale hoved; altså at øvelser som fx. dips, hvor armene er bag/langs kroppen (skulderen er ekstenderet) går mere i de hoveder.

Tak

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share