Passende antal kalorier?


SBN89
 Share

Recommended Posts

Hej Alle Sammen.

Jeg er en pige på 22 år, som har været igang med et vægttab i 6 måneder.

Er 175 cm høj og vejer pt 98,5 kg.

Indtil videre har jeg tabt mig 53,5 kg, så har været kæmpe stor.

Har hele tiden dyrket motion, først i vægttabet primært bare som gåture og senere hen i fitnesscenter (mest crosstrainer) og nu er jeg også begyndt at løbe. Har været igang i 2 måneders tid med løb og løber 3-4 gange om ugen på distancer mellem 6-10 km. Løber ca 8 km/timen, så det er ikke så hurtigt.

Ellers går jeg mange lange ture med min hund (mellem 5-13 km) hver dag.

Og har ellers en normal aktiv hverdag.

Jeg tæller kalorier og bruger alle mine daglige kalorier på rigtig mad, dvs at jeg ikke bruger dem på slik og "tomme" kalorier.. Får 600 gram frugt og grønt hver dag, og har fokus på at få meget protein i kosten.

Jeg har indtil videre kørt med max 1700 kalorier om dagen, men når ikke altid helt derop. Typisk ligger jeg på mellem 1500-1700 kalorier.

På en dag som i dag har jeg indtaget 1607 kalorier og fordelingen er 34% protein, 34% fedt og 32% kulhydrat. Jeg har fået 136 gram protein, 129 gram kulhydrat og 60 gram fedt.

Min kost i dag:

Morgen:

Skyr med frugt og müsli

Formiddag:

Tomater

Nupo meal replacement shake

Frokost:

Salat

agurk

Kyllingfilet

Ketchup

Olivenolie

Peberfrugt

Eftermiddag:

Knækbrød

Ost

Jordbær

Aften:

Hakket oksekød

Løg

Blomkål

Koldpresset rapsolie

Aften:

Rugbrød

Ost

Nektarin

Jeg føler mig ikke sulten i løbet af dagen, men er blevet i tvivl om jeg alligevel spiser for få kalorier. Har prøvet at læse om emnet og det skulle være meget usundt for kroppen, at leve af for få kalorier.

Jeg vil selvfølgelig gerne tabe mig hurtigt, men vigtigst af alt er at det bliver gjort på en sund måde.

Kan jeg forsætte som hidtil eller skal jeg skrue op for kalorieindtaget, og i så fald, hvor meget?

Og hvordan ser min kost ud, sådan ret ernæringsmæssigt. Får jeg nok fedt og protein?

Håber der er nogle som er kloge på ernæring, som kan hjælpe. Jeg vil gerne leve i en sund krop, især efter at den har været mishandlet sådan førhen.

Og så lige et sidste spørgsmål:

Jeg går med en lille drøm om at komme til at løbe en ½ marathon, løbe hele vejen. Jeg skal ikke have skader, så vil gå meget langsomt frem, men vil det med min nuværende vægt være dumt at begynde at intervaltræne? Skal jeg bare fokusere på at få løbet i et roligt tempo eller kan jeg begynde at prøve at træne lidt på tiden også?

Mvh Stina

Edited by SBN89
Link to comment
Share on other sites

Hej Alle Sammen.

Jeg er en pige på 22 år, som har været igang med et vægttab i 6 måneder.

Er 175 cm høj og vejer pt 98,5 kg.

Indtil videre har jeg tabt mig 53,5 kg, så har været kæmpe stor.

Har hele tiden dyrket motion, først i vægttabet primært bare som gåture og senere hen i fitnesscenter (mest crosstrainer) og nu er jeg også begyndt at løbe. Har været igang i 2 måneders tid med løb og løber 3-4 gange om ugen på distancer mellem 6-10 km. Løber ca 8 km/timen, så det er ikke så hurtigt.

Ellers går jeg mange lange ture med min hund (mellem 5-13 km) hver dag.

Og har ellers en normal aktiv hverdag.

Jeg tæller kalorier og bruger alle mine daglige kalorier på rigtig mad, dvs at jeg ikke bruger dem på slik og "tomme" kalorier.. Får 600 gram frugt og grønt hver dag, og har fokus på at få meget protein i kosten.

Jeg har indtil videre kørt med max 1700 kalorier om dagen, men når ikke altid helt derop. Typisk ligger jeg på mellem 1500-1700 kalorier.

På en dag som i dag har jeg indtaget 1607 kalorier og fordelingen er 34% protein, 34% fedt og 32% kulhydrat. Jeg har fået 136 gram protein, 129 gram kulhydrat og 60 gram fedt.

Min kost i dag:

Morgen:

Skyr med frugt og müsli

Formiddag:

Tomater

Nupo meal replacement shake

Frokost:

Salat

agurk

Kyllingfilet

Ketchup

Olivenolie

Peberfrugt

Eftermiddag:

Knækbrød

Ost

Jordbær

Aften:

Hakket oksekød

Løg

Blomkål

Koldpresset rapsolie

Aften:

Rugbrød

Ost

Nektarin

Mvh Stina

Først: Tillykke med det store vægttab! Det er super flot! :smile:

Dernæst tænker jeg umiddelbart at du kan overveje, hvilke grøntsager du spiser, så du får flere af de grove grøntsager (også i din salat til frokost) - og spiser grønt til alle måltider.

Prøv også at tænke protein ind også i mellemmåltiderne. Her tænker jeg især på dit eftermiddags- og aftenmellemåltid.

Link to comment
Share on other sites

Og så lige et sidste spørgsmål:

Jeg går med en lille drøm om at komme til at løbe en ½ marathon, løbe hele vejen. Jeg skal ikke have skader, så vil gå meget langsomt frem, men vil det med min nuværende vægt være dumt at begynde at intervaltræne? Skal jeg bare fokusere på at få løbet i et roligt tempo eller kan jeg begynde at prøve at træne lidt på tiden også?

Mvh Stina

Først - Tillykke med det store vægttab ! - jeg har selv været det samme igennem ~ 150 til nu 85 kg (185 høj)

har selv lige løbet 2 halvmaraton - den sidste gav skinnebensbetændelse pga overanstrengelse(bakker)

Start langsomt ud med løb - jeg intervaltræner 1 gang i ugen - og løber almindeligt ca 3 gange(max 4 ialt ~ 30-40 km i ugen)

farten bliver højere jo flere kg man taber.

med hensyn til kost - grovere grøntsager er godt at få emd på menuen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

det kan være lidt svært at sige om du får nok kcal- da du ikke skriver hvor meget du spiser... men hvis du ikke går og er sulten i løbet af dagen, så synes jeg da du skal forsætte. det lyder jo til du taber dig rigtig flot ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share