Hvad fejler min cykel?


klausjensen
 Share

Recommended Posts

Da jeg var ude og køre MTB i går begyndte cyklen lige pludselig at takke over engang i mellem. Det er uafhængigt af hvilke klinger jeg kører på såvel foran som bagpå.

Selv når jeg løfter baghjulet og kører pedalerne rundt kan man se bagskifteren gør et eller andet mærkeligt (nogle små ryk). jeg synes ikke umiddelbart jeg kan se noget synligt på kæden eller bagskifteren, men noget må der vel være?

Er der nogen der har et tip til, hvad jeg skal kigge efter?

Jeg ville under normale forhold køre til cykelsmeden og få det fikset, men der er noget weird fridag i morgen på Island, så det kan ikke la sig gøre, og jeg ville gerne ud at køre...

Edited by klausjensen
Link to comment
Share on other sites

I 9999 ud af 10000 tilfælde er det bagskifteren, som rammer kransen lidt skævt, så kæden kommer “op og ride” en anelse og kædestrammeren rykker fremad. Jeg kan ikke rigtig se noget i din forklaring, som skulle udelukke dette.

Den egentlige årsag til det er at kablet har givet sig en smule, at kablet sidder løst eller at en af skruerne i bagskifteren er gået en smule løs.

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart tro jeg bare kabelet til bagskiftere skal justeret. Dette gøres ved at dreje på "håndtaget" der hvor kabelet ender ud i bagskiftere (evt. også oppe omkring forgaflen). Du kan dreje den i to retninger, opad hvis problemet er skiftet til lavere gear og modsat hvis det modsatte er tilfældet.

En anden mulighed er, at kæde er slidt ned og skal skiftes sammen med kassetten (og evt også klingerne)

Der er muligvis også en tredige mulighed, men det kan jeg ikke vurdere herfra.

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart vil jeg også sige indstilling af bagskifter. Har skifteren været i møde med en islandsk klippe?

I så fald skal du også tjekke om cyklens dropout evt er slået skævt. (dropout'et er det lille beslag på stellet, der holder bagskifteren)

Tjek også pulleyhjulene (de to små hjul på bagskifteren) Hvis de er møgbeskidte eller beskadigede, kan de også lave numre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share