En "hypotetisk" case


Misling
 Share

Recommended Posts

En pige på 20 år træner 5 gange om ugen, vejer 67 kg, er 172 cm høj og hun vil skrue sit indtag ned til 900 kcal om dagen i 4 måneder. Samtidig vil hun træne ekstra. Først går hun dog på suppekur i en uges tid. Suppen indeholder 15 kcal pr. 100 g. Hendes mål er 60 kg og en lækker muskuløs krop.

Hvad sker der i kroppen, når hun gør det?

Her tænker jeg på både her og nu, men også på sigt. Umiddelbart er mit eget bud at kroppen går i dvale - stofskiftet sænkes, når hun ikke indtager mere, og at hun vil enten blive for svag til at træne hårdt eller også vil hun tabe muskelmasse, men sker der mere?

Edited by Misling
Link to comment
Share on other sites

Pigebarnet har i forvejen for nogle uger siden været på en flydende diæt hun selv sammensatte og der var heller ikke ret mange kcal pr. dag. Hun var vist på den i omkring 10 dage før en ferie. Det lykkedes vist ikke og efter ferien havde hun taget på.

Tak for input. Jeg tror desværre at hun allerede *er* ramt af en spiseforstyrrelse med den måde at spise på og behandle sin krop på. Uden at være læge eller på anden måde være kompetent til at udtale mig, så tænker jeg at hun straffer sig selv ubevidst. Men jeg er også lidt til det der mumbo-jumbo med krop og sind i et hele. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Pigebarnet har i forvejen for nogle uger siden været på en flydende diæt hun selv sammensatte og der var heller ikke ret mange kcal pr. dag. Hun var vist på den i omkring 10 dage før en ferie. Det lykkedes vist ikke og efter ferien havde hun taget på.

Tak for input. Jeg tror desværre at hun allerede *er* ramt af en spiseforstyrrelse med den måde at spise på og behandle sin krop på. Uden at være læge eller på anden måde være kompetent til at udtale mig, så tænker jeg at hun straffer sig selv ubevidst. Men jeg er også lidt til det der mumbo-jumbo med krop og sind i et hele. ;-)

Hun er på et andet forum med kalorie-tælleri som "hovedfidus" og hvor træning er lidt nedprioriteret og da hun oprettede tråden, må jeg indrømme at jeg anmeldte den til admin, fordi det ikke er sundt med 900 kcal OG træning - ud fra det hun skriver (hun svarer jo ikke på dem, der er kritiske) vil hun spise 900 kcal (måske endda 1000 kcal fordi folk mener at det er bedre) og så træne - så hendes reelle indtag bliver måske på 500 kcal. Måske mindre.

Men som forventet er admin usynlig som sædvanlig, så jeg "flytter" fra forum. Jeg kan ikke holde ud at se de der anorektiske tanker pakket ind i "sundhed". Havde det været min datter, var hun røget til psykolog lige på stedet. Hun har endda skrevet "regler" ned - alle mine alarmklokker bimler og admin er usynlig. Gid der var et sundhedspoliti man kunne melde folk til. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hun er på et andet forum med kalorie-tælleri som "hovedfidus" og hvor træning er lidt nedprioriteret og da hun oprettede tråden, må jeg indrømme at jeg anmeldte den til admin, fordi det ikke er sundt med 900 kcal OG træning - ud fra det hun skriver (hun svarer jo ikke på dem, der er kritiske) vil hun spise 900 kcal (måske endda 1000 kcal fordi folk mener at det er bedre) og så træne - så hendes reelle indtag bliver måske på 500 kcal. Måske mindre.

Men som forventet er admin usynlig som sædvanlig, så jeg "flytter" fra forum. Jeg kan ikke holde ud at se de der anorektiske tanker pakket ind i "sundhed". Havde det været min datter, var hun røget til psykolog lige på stedet. Hun har endda skrevet "regler" ned - alle mine alarmklokker bimler og admin er usynlig. Gid der var et sundhedspoliti man kunne melde folk til. ;-)

Jeg ved præcis hvem du snakker om! Deltog også selv i den tråd... Haha anmeldte du den også? Det gjorde jeg også, jeg blev SÅ forarget over at folk bare sagde 'held og lykke, lad os høre om de spændende resultater' derinde.. Men er helt enig med dig. Jeg vil endda gå så vidt som til at sige at har man tanken og idéen om at køre en sådan kur og eftefølge den med en kostplan på 900kcal + masser af træning, så HAR man allerede en mere eller mindre mild spiseforstyrrelse. For der skal være noget galt hvis ikke man selv kan tænke sig frem til at det er både urealistisk og skadeligt.

Jeg slettede også min profil efter at have skændtes med folk derinde, har godt nok oprettet en ny men det er primært for at kunne indtaste og ikke for at deltage i forummet. Så synes jeg at folk herinde er langt mere seriøse og ved hvad de snakker om for det meste :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share